Saako mistään apua velkoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nouseva kuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nouseva kuu

Vieras
Tilanteeni on aika katastrofaalinen. Velkaa ja maksamattomia laskuja on varmaan 20 000 euron edestä. Luottotiedot ovat menneet joten uusia en onneksi saa! Ensimmäinen velka on mennyt ulosottoon. Annanko kaiken mennä ulosottoon ja sitten lyhentäisin koko summaa yhdessä, vai yritänkö pitää muut velat pois ulosotosta? Minulla on säännölliset kuukausitulot, vuokrarästejä ei ole tällä hetkellä. Onko joku saanut Takuu-säätiöstä apua? Ja onko siitä mitään apua kun on maksuhäiriömerkintä?

Nyt yritän päästä jaloilleni vaikka vuosikausia siihen tulee menemään. Olisi kiva jos jostain saisi jotain apua tilanteen selkeyttämiseen, mutta itsepä olen itseni tähän jamaan saanut. :(

ensinnäkin selvität sentilleen kuinka paljon sinulla on velkaa ja minnekin ja millaisilla kuukausi erillä. Ole yhteydessä velkojiin ja sovi maksamisesta. Osa saattaa mennä ulosottoon silti, mutta mitä vähemmän siellä, niin sitä parempi tulevaisuuuttasi ajatellen. Pidä kirjaa siitä mihin käytät rahasi.. Siis ihan kirjoitat paperille jokaisen ostoksen minkä teet. Tee tätä pari kuukautta niin näet mihin rahasi kuluvat. Ole yhteydessä kuntasi velkaneuvojaan, joka osaa neuvoa sinut eteenpäin.

Miltä kuulostaa?

Kannattaa myös soittaa kaikkiin niihin paikkoihin, joissa velkaa on ja sopia maksujärjestelyistä. Yleensä ovat hyvin ystävällisiä, jos itsellä haluja maksaa takaisin.
Jos tulee ulosottopäätös, niin tällöin rupeaa myös korot juoksemaan. Vähemmällä pääset, kun teet maksusopimuksia.
Jaksamista. Asioilla on tapana järjestyä.

Mä taas antaisin mennä ulosottoon, koska siellä ne sa kätevästi niputettua yhteen ja tulee selkeä kuukausierä, helpompi hallita kun sitä, että on sinne tänne laskuja, joita pitää lyhentää jokakuukausi.
Mutta voisi kysyä (velkaneuvoja ja kunan sosiaalitoimi voisi olla paikkoja, joista aloittaa kyselyä) onko mahdollista saada jonkinlainen sosiaalinen luotto, jolla ne velat saisi yhdistettyä yhteen nippun.
Mä siis pyrkisin niputtamaan ne tavalla tai toisella yhteen paikkkaan maksettavaksi paketiksi.

Minä lähtisin siitä että ensin laskisin tulot, miettisin onko mahdollista saada jostain säännöllistä lisätuloa (eli olisiko jotain mitä voisit tehdä, antaako perhetilanne myöten jne), kartoittaisin kaikki pakolliset kuukausimenot (vuokra, vesi, sähkö, puhelin, netti, vakuutukset, tv, auto jne) ja miettisin voisiko jotain karsia.
Sitten selvittämään velkamäärää ihan paperin ja kynän avulla; paljonko on velkaa ja kenelle, minkä verran on ulosotossa ja mitä se kustantaa kuukaudessa. Pyrkisin siihen että mitään ei mene enää lisää ulosottoon. Pyrkisin tekemään jonkin suunnitelman millä aikataululla pystyisin maksamaan velat pois. Yrittäisin sopia maksusopimusta ja maksaisin pienimmän velan ensin pois ja muista minimilyhennykset tai edes korot. Kun pienin on saatu maksettua niin se summa+ seuraavaksi pienimmän velan kk-kulut (joko minimilyhennys tai se korko) laitetaan yhteen ja sillä maksetaan sitä toiseksi pienintä summaa ripeämmällä tahdilla pois. Toki ulosottomies vie omansa ja sitäkin kannattaa pyrkiä lyhentämään mahdollisimman nopeasti pois.

Lisätyöt on yksi harkinnan arvoinen asia; mainosten jakoa, siivousta, puhelinmyyntiä tms. Ok, verot menee niistäkin mutta pienikin summa on aina eteenpäin. Täytyy vain ajatella että selviät ja joskus olet velaton!

Tsemppiä!

Mä taas antaisin mennä ulosottoon, koska siellä ne sa kätevästi niputettua yhteen ja tulee selkeä kuukausierä, helpompi hallita kun sitä, että on sinne tänne laskuja, joita pitää lyhentää jokakuukausi.
Mutta voisi kysyä (velkaneuvoja ja kunan sosiaalitoimi voisi olla paikkoja, joista aloittaa kyselyä) onko mahdollista saada jonkinlainen sosiaalinen luotto, jolla ne velat saisi yhdistettyä yhteen nippun.
Mä siis pyrkisin niputtamaan ne tavalla tai toisella yhteen paikkkaan maksettavaksi paketiksi.

Antaisit mennä ulosottoon ihan vaan siksi ettei sun itse tarvitse laskea paljonko velkoja on yhteensä tai paljonko eri kuukausierät tekee yhteensä? Herranjumala!

Kaikki velat vaan Exceliin tai vaikka ruutupaperille, niin ei tarvitse pistää ulosottomiestä "niputtamaan" niitä sulle selkeäksi köntäksi. Ja varaa velkaneuvontaan aika jo tänään!

Kiitos noista vinkeistä ja suuri kiitos että ette alkaneet haukkumaan typeryydestä. Teen sitä itse itselleni jo ihan riittävästi. Takuu-säätiön sivuilla oli jo malleja miten pidetään kirjaa tuloista ja menoista ja muutenkin hyviä vinkkejä! Asun vuokra-asunnossa, eikä ole autoa, joten ylimääräisiä kuluja ei ole. Mitään kalliita kodinkoneitakaan ei ole, eikä muutakaan arvokasta omaisuutta. Energiani ovat olleet todella vähissä tehdä yhtään mitään muuta kuin käydä töissä, mutta pakko nyt yrittää saada tämä tilanne selvennettyä paljonko velkaa on ja minne kaikkialle. Olen jo kokopäivätöissä, ja koska jaksaminen on välillä tiukilla jo nyt, en lisätöitä tässä vaiheessa hae! Parin lainan kanssa on ollut välillä vaikeuksia maksaa lyhennyksiä, mutta paria taas olen lyhentänyt aivan suunnitellusti.
Parasta tietysti olisi että saisin lainat yhdeksi lainaksi jota sitten lyhentäisin, siksi mietin tuota Takuu-säätiötä!

Tilanne tuntuu täysin halitsemattomalta. Velkaneuvoja on ensimmäinen paikka, josta kannattaa aloittaa. Luultavasti velkajärjestely voi olla yksi mahdollinen vaihtoehto, jolla tilanne korjataan viiden vuoden kuluessa. Velkaneuvoja pyrkii sopimaan velkojien kanssa ja käräjäoikeus tekee päätöksen. Ei ole juurikaan järkeä neuvotella koko ajan monen velkojan ja ulosoton kanssa, kun tilanne on tuollainen. Vaarana on, että sinulle tulee elinaikainen velkakierre, kun viivästyskorot vievät kaikki maksusi ja velat eivät lyhene lainkaan.

[QUOTE="Muu";25863928]Kannattaa myös soittaa kaikkiin niihin paikkoihin, joissa velkaa on ja sopia maksujärjestelyistä. Yleensä ovat hyvin ystävällisiä, jos itsellä haluja maksaa takaisin.
Jos tulee ulosottopäätös, niin tällöin rupeaa myös korot juoksemaan. Vähemmällä pääset, kun teet maksusopimuksia.
Jaksamista. Asioilla on tapana järjestyä.[/QUOTE]

Viivästyskorot tietysti juoksevat ilman ulosottoakin ja se on täysin lainvoimaista.

[QUOTE="vieras";25864778]Tilanne tuntuu täysin halitsemattomalta. Velkaneuvoja on ensimmäinen paikka, josta kannattaa aloittaa. Luultavasti velkajärjestely voi olla yksi mahdollinen vaihtoehto, jolla tilanne korjataan viiden vuoden kuluessa. Velkaneuvoja pyrkii sopimaan velkojien kanssa ja käräjäoikeus tekee päätöksen. Ei ole juurikaan järkeä neuvotella koko ajan monen velkojan ja ulosoton kanssa, kun tilanne on tuollainen. Vaarana on, että sinulle tulee elinaikainen velkakierre, kun viivästyskorot vievät kaikki maksusi ja velat eivät lyhene lainkaan.[/QUOTE]

Juuri tuon takia haluaisin lyhentää yhtä velkaa, jolloin korot ja muut maksut olisivat pienemmät. Velkasumma itsessään on tietysti aina sama.
Ensin siis selvitän mitä olen velkaa ja minne ja mihin kaikkeen mulla menee rahaa ja kuinka paljon, ja varaan ajan velkaneuvojalle, jolta kysyn tuosta Takuu-säätiöstä. Yritän sen ajan pitää ulosotosta muut velat pois. Suostuuko ulosotto odottamaan sillä perusteella että esim. haetaan Takuu-säätiön takausta tai velkajärjestelyä? Vai elääkö se ulosotto aina omaa elämäänsä? Ulosmitataanko palkasta automaattisesti vai voiko ulosoton kanssa sopia että maksan tämän ja tämän verran kuussa?

Vuokrarästejä mulla ei ole, onneksi! Välillä olen ollut yhden kuukauden myöhässä mutta olen saanut aina kirittyä kiinni. Nyt on vuokrat ollut ajan tasalla jo pidemmän aikaa. Onneksi elämäntilanteeni on muutenkin tasaantumassa ja parin kuukauden päästä pääsen työhön, josta maksetaan noin 150e enemmän kuin nykyisestä, sekin auttaa vähäsen. Tuloni ovat vähän alle keskitason, mutta kuitenkin sellaiset että pitäisi ihan hyvin pärjätä, ja olla myös maksuvaraa tuota järjestelyä ajatellen. Mä niin toivon että tilanne selkeytyisi... Sen tiedän että monta vuotta näitä makselen ja siihen on tyytyminen!

Aivan, ymmärsin otsikon huolellisesti väärin, koska en osannut lisätä varsinaiseen keskusteluun mitään järkevää. Onhan minullakin asuntolainaa, mutta sen takaisinmaksu ei vie taloutta vararikkoon ja luottotiedot ovat kunnossa. Uutta velkaa en ole ottamassa. Nöösipoikana jouduin hankaluuksiin parin tuhannen markan osamaksusopimuksen takaisinmaksussa ja siitä pitäen olen varonut velanottoa.

^Ja silti oili pakko kommentoida vaikkei ollut mitään järkevää sanottavaa!
Aloittajalle sanoisin että tee juuri noin, selvitä tilanne tarkalleen ja ota velkaneuvojaan yhteyttä. Hyvä puoli luottotietojen menemisessä on se että uutta lainaa ei voi ottaa. Tsemppiä!!

Yhteistyössä