Liian nuoria ulkoilemaan yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Silja.S
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onpa täällä elämästä vieraantuneita mammoja taas. Voi huhhuh. Luuletteko että äiti voi vieressä seisomalla estää kaikki mahdolliset onnettomuudet ja tapaturmat? Meillä ainakin kaikki hoitoa vaativat loukkaantumiset on sattuneet niin että olen itse ollut metrin päässä. Niille ei vaan voi mitään. Elämässä sattuu ja tapahtuu. AIna ei voi eikä tarvitse varustautua sen pahimman mahdollisen varalle. Elämä jä elämättä jos niin tekee.

ai elämä jää elämättä jos istuskelee hiekkalaatikon reunalla/penkillä lapsiansa valvomassa? vai lapsilla menee elämä ohi kun ei saakkaan tehä mitä vaan hölmöyksiä yksin pihalla(juosta vaikka auton alle).

Kysyppä paikkakuntasi sosiaalityöntekijältä(lastensuojelu) että onko ok. pistää 4vuotias yksin ulkoilee tai 3vuotias(tai vaikka sen 6v isosisarusken kanssa) sulle vastataan että ei ole!

8-, 7- ja 4-vuotiaat (täyttää toukokuussa siis 4) ulkoilevat keskenään, ei isoa tietä vieressä, okt-piha, rauhallinen asuinalue. Sosiaalityöntekijätkään eivät olleet huolissaan, kun asiasta juttelin käydessäni asioimassa siellä (muissa kuin ls-asioissa tosin).

Riippuu lapsesta, kaverin 6-vuotiastakaan en päästäis yksin pihalle, omani uskallan päästää kun tiedän että osaavat. Nään heidät kyllä ikkunasta.

[QUOTE="madame";25862216]Kysyppä paikkakuntasi sosiaalityöntekijältä(lastensuojelu) että onko ok. pistää 4vuotias yksin ulkoilee tai 3vuotias(tai vaikka sen 6v isosisarusken kanssa) sulle vastataan että ei ole![/QUOTE]

Yritin soittaa sosiaalitoimeen, mutta puhelin ei vastannut. Ei ole vielä auki. Yritän myöhemmin uudestaan ja kerron sitten mitä vastattiin.

no neljä vuotiasta en päästäis yksin ulos, enkä myöskään 6 vuotiaan kanssa. 6 vuotias
ei ole kykenevä pitämään pienemmästä huolta, on hurvaton lapsi vielä itsekin. mutta
kuitenkin yleensä tossa iässä yksin pystyy olemaan ulkona

AP sanot että asut maalla? Kuin hitossa sä muka joudut ulkona seisoon tumput suorina kun muksut leikkii? Meillä MAALLA riittää äitillekin tekemistä ulkona, ei kaikkee tartte miehelle jättää. Muksut tulee siinä mukana, joko leikkivät näköyhteyden päässä tai auttavat minua.

3v ja 4v meillä, hyvin kilttejä lapsia. Silti en missään tapauksessa voi heitä yksin pihaan jättää leikkimään. En edes vaikka olisi se 6 v sisarus. Kannan itse sen vastuun, tollainen 6v ei vielä ymmärrä tätä vastuunjakoa ja ottaa tehtävänsä vakavasti ja kokee siitä vastuullisuutta.

Kokeehan lapset myös sen että ovat syyllisiä vanhempien eroon - vaikka niin ei olisi. Tästä riittää tilastoja vaikka muilla jakaa. Lapsen mieli on vaan sellainen että hän on kaikessa mukana sata lasissa.

[QUOTE="madame";25862216]Kysyppä paikkakuntasi sosiaalityöntekijältä(lastensuojelu) että onko ok. pistää 4vuotias yksin ulkoilee tai 3vuotias(tai vaikka sen 6v isosisarusken kanssa) sulle vastataan että ei ole![/QUOTE]

Minäpä otin härkää sarvista ja pirautin sosiaalitoimeen. Lukekaapas tämä nyt tarkasti, ettei jää epäselväksi kenellekään.

Selitin puhelimessa (omalla nimellä) millainen piha meillä on ja minkä ikäiset lapset ja kuinka osaavat pihalla olla. Pienehkö paikkakunta ja täti siellä puhelimen toisessa päässä totesi tietävänsä tämän alueen ja talonkin, missä asun. Sanoi:

"KUNHAN VOIT ESTEETTÖMÄSTI VALVOA LAPSIA, VOIVAT ULKOILLA KAHDESTAANKIN. TUNTEVAT PIHAPIIRIN TURVALLISEKSI ALUEEKSI, JOLTA EI POISTUTA, EIKÄ PIHAPIIRISSÄ OLE KOHTUUTTOMIA RISKEJÄ."

Riskeistä mainitsi liikenteen, syvät ojat, avovedet jne. jne. Tiesi heti sanoa, että hänen tietääkseen, ohi kulkunsa perusteella, ei voi nimetä tästä pihasta ainoatakaan estettä ulkoilulle, mutta on hyvä tarkistaa piha kaiken varalta säännöllisesti. Oli jopa bongannut lapseni tuosta pihasta ohi ajaessaan. Ei kuulema ollut ajatellut siinä olevan mitään väärää. Kiltisti osaavat olla. Totesi, että on suurempi riski lapsen terveydelle, että "eivät saa ulkoilla lainkaan kuin se, että ulkoilevat valvotulla pihalla ilman taluttajaa".

Tuolle, jota tähän viestiin lainasin, totean vain, että lapsia on erilaisia - samoin on kasvattajia. Jos tuossa iässä olevat lapset käyttäytyvät ulkona huonosti, on kyse kurin puutteesta, tottumattomuudesta, tai lapsen erityisen levottomasta luonteesta. Nyt se on sitten tehty: kysytty ihan sosiaalitoimesta. Oli kuulema vasta töihin ehtinyt, tuskin takkinsa riisunut, ja jo oli puhelin soinut ja piti päätään vaivata:D

Mun tyttö on 4,5vuotias ja kyllä se eilenkin jäi kerhon jälkeen tuohon omalle sisäpihalle leikkimään kun mä tulin jo sisälle tekemään ruokaa. Asutaan kerrostalossa. Lähellä ei oo mitään vaaranpaikkoja ja lapsi on järjellä varustettu joten en näe tuossa mitään pahaa. isoveljeään sen sijaan en tuossa iässä vielä uskaltanu jättää sekunniksikaan ilman valvontaa, joten on lapsikohtaistakin tämä. Jotkut on kypsiä aiemmin kuin jotkut.

Ja lisään vielä, että minä siis todellakin ulkoilen itse lasten kanssa 1,5-3h/pv JOKA PÄIVÄ, mutta kaikkia toimia ei yksinkertaisesti voi siirtää ulos, vaikka kuinka haluaisi - ei edes maalla - ja lapseni rakastavat ulkoilua, mikä on minusta terveen lapsen merkki. Kun kesä tulee, siirrän taas työtkin pihalle (työskentelen verkossa), niin pääsen itsekin nauttimaan raittiista ilmasta nonstop - ilman sitä tumput suorina seisomista. Ja tänään minulla on työpäivä, joten en jouda notkumaan netissä koko päivää vastailemassa syytteisiin :) Hyvää päivän jatkoa kaikille!

Ilmeisesti isoäidiltä on jäänyt toistuvasti väliin se tieto, että minä valvon ulkoilua sisältä käsin, piha on valvottu, vaikka itse en siellä kädestä olekaan pitämässä. Ei hän sitä ymmärrä tästäkään viestistä, joten en jää tuhlaamaan työpäivää hokemiseen.

Tuolle, jota tähän viestiin lainasin, totean vain, että lapsia on erilaisia - samoin on kasvattajia. Jos tuossa iässä olevat lapset käyttäytyvät ulkona huonosti, on kyse kurin puutteesta, tottumattomuudesta, tai lapsen erityisen levottomasta luonteesta. Nyt se on sitten tehty: kysytty ihan sosiaalitoimesta. Oli kuulema vasta töihin ehtinyt, tuskin takkinsa riisunut, ja jo oli puhelin soinut ja piti päätään vaivata:D

Tää kertoo tarpeeksi sinusta. Juu -no kohta luetaan tilastoja kun se kaikista kiltein on satuttanut itseään. Koska valitavasti juuri ne satuttaa joiden ei uskota sitä tekevän. Muista että se on nyt ihan erillinen ihminen kuin sinä ja siksi voi käyttäytyä toisin kuin sinä kuvittele. NE on lapsia, ei sen 6 vuotiaan tartte vielä kantaa vastuuta vain siksi että sinä et osaa tehdä ulkona mitään järjellistä.

ja meillä on 3v ikäisenä olleet lapset omassa pihassamme.Pysyneetkin siinä hyvin ja olen vahtinut joko ulko rappusilla istuen tai sisältä ikkunasta. Nyt ovat 7,6, 4 ja pian 2v ja kolme isompaa puuhailee pihassamme. Isoin käy jo lähellä asuvilla kavereillaan.Meillä on naapureissa lapsia ja myös heidän kanssa enempi kesäisin leikkivät. Mielestäni vanhemmat itse tietävät lapsensa luonteen ja meneekö annetut säännöt perille vai ei. Lapset keksivät kyllä niitä "ei sallittujakin" juttuja,säännöistä huolimatta. Vaikka meillä vanhin on ekaluokkalainen,niin häntä en silti laske kauemmas kavereille tai esim.kauppaan jne. Jotkut saman ikäiset saavat jo painella kavereiden kanssa kaupoissa ja kauempana kotoa.

se, että äitiä ihan selkeesti asia askarruttaa ja mietityttää itseäänkin, on minusta merkki siitä,että lapset ei ole valmiita yksin ulkoiluun keskenään. ei kai muuten tarvitsisi hiuksiaan repiä tuttavan ajatuksista tai soitella sossusta varmistusta asiaan.

• Tykkää
Reactions: Rytkäätys
Meillä 6v, 6v, 5 v ja 4 v saavat leikkiä vapaasti pihalla ja lähimetsissä, saaneet jo muutaman vuoden.
Hiihtoladullekin saa mennä ja kiertää 3 kilsan lenkin.

Kun 2 v on mukana, kotipihalta ei saa poistua.

1 v ja 2 v leikkivät joskus myös keskenään ulkona, mutta silloin aidatulla 70 neliön tarassilla.

:)

Ja lisään vielä, että minä siis todellakin ulkoilen itse lasten kanssa 1,5-3h/pv JOKA PÄIVÄ, mutta kaikkia toimia ei yksinkertaisesti voi siirtää ulos, vaikka kuinka haluaisi - ei edes maalla - ja lapseni rakastavat ulkoilua, mikä on minusta terveen lapsen merkki. Kun kesä tulee, siirrän taas työtkin pihalle (työskentelen verkossa), niin pääsen itsekin nauttimaan raittiista ilmasta nonstop - ilman sitä tumput suorina seisomista. Ja tänään minulla on työpäivä, joten en jouda notkumaan netissä koko päivää vastailemassa syytteisiin :) Hyvää päivän jatkoa kaikille!

Siis asut muka maalla ja sulla ei ole ulkona mitään tekmistä? Oliskohan nyt vaan kyse siitä että äiti ei vaan halua tehdä ulkona mitään ja mieluummin on sisällä omassa rauhassaan tehden työtä(herää kysymys että miten ihmeessä sä kykenet keskittymään tietokoneella tehtävään työhön ja olemaan samalla silmät ja korvat valpainan kun lapset on ulkona yksin)

Meillä on koti joen rannassa. Leviää järveksi tontin reunalta. Lapset (vajaa4-vuotta ja 2-vuotta) eivät ulkoile yksin, eivätkä tule pitkään aikaan vielä ulkoilemaankaan. Korkeentaan sen aikaa ovat kuistilla ja ikkunalla varustetun oven takana näköpiirissä kun vetäisen itse ulkoiluvaatteet päälle.
Minusta pienempiä ei voi jättää 6-vuotiaan katsottavaksi.
Kyllä moni vaara jää kokematta jos aikuinen viitsii lasten kanssa ulkoilla. Tiedän monia, joilla 3-vuotias ulkoilee yksin. En jotenkin voi ymmärtää. Kuinka voi antaa itselleen anteeksi jos jotain tapahtuu?
Lasten pitäisi antaa olla lapsia, ilman että heidän pitää kauhean pienestä pitäen olla liian itsenäisiä. Tiedän perheitä, joissa lapset ulkoilevat yksin ja 3-vuotias laittaa itselleen aamupalaa viikonloppuisin että vanhemmat saavat nukkua kymmeneen-yhteentoista. Lapsi viihdyttää itseään sillä aikaa...
Lapset ovat niin vähän aikaa pieniä, että sen aikaa pitää pystyä "poistumaan omalta mukavuusalueeltaan" ja antaa lapsille huomiota ja huoltoa. Ei mene kuin hetki kun lapset kasvavat oikeasti isoiksi ja vastuullisiksi, mutta mielestäni vanhemman tehtävä on varmistaa lapsen turvallisuus parhaan kykynsä mukaan.

Siis asut muka maalla ja sulla ei ole ulkona mitään tekmistä? Oliskohan nyt vaan kyse siitä että äiti ei vaan halua tehdä ulkona mitään ja mieluummin on sisällä omassa rauhassaan tehden työtä(herää kysymys että miten ihmeessä sä kykenet keskittymään tietokoneella tehtävään työhön ja olemaan samalla silmät ja korvat valpainan kun lapset on ulkona yksin)

Lapset ovat hoidossa, kun on työpäivä. Poika lähti juuri eskariin ja kuopusta olen viemässä hoitoon 15min päästä. Kesällä on eri juttu. Kesällä lomailevat ja silloin teenkin usein työtä ulkona tai tässä ikkunan edessä, mistä kyllä näkee ja kuulee kaiken mitä ulkona tapahtuu.

se, että äitiä ihan selkeesti asia askarruttaa ja mietityttää itseäänkin, on minusta merkki siitä,että lapset ei ole valmiita yksin ulkoiluun keskenään. ei kai muuten tarvitsisi hiuksiaan repiä tuttavan ajatuksista tai soitella sossusta varmistusta asiaan.

Ei, kelaapas viestiketju ihan alkuun. Minua asia ei askarruta, vaan tuttavaani, joka jaksaa kauhistella asiaa. Laitoin tuon kysymyksen siksi, että kuulisin muidenkin mielipiteitä ja näkisin, olenko yksin ajatusteni kanssa. Sosiaalitoimeen soitin, koska tuolla joku kehoitti soittamaan ja alkoi itseänikin kiinnostamaan.

Jos teillä lapset käyttäytyvät huonosti tai pihanne on vaarallinen tai ette jaksa vaivautua seuraamaan lastenne tekemisiä omien toimienne ohessa, älkää itkekö. Antakaa vähän löysää ja opettakaa lapset toimimaan irti äidin liekasta. Kyllä se siitä! Nyt lähden viemään kuopusta hoitoon.

Ihan oikeastiko sä haluat sysätä sille 6 vuotiaalle noin huiman vastuun? Ja luotat että juuri sun muksut on niitä kilttejä ja muilla rasvillejä.

Tee itse ulkona jotain hyödyllistä, tamppaa vaikka mattoja jos muuten et jaksa olla. Mutta älä sysää 6v yksin tuollaiseen vastuuseen. Tiedätkö, se lapsi ei edes välttämättä haluais sisarustaan vahtia mutta ei anneta mitää muuta mahdollisuutta.

Sä teit ne lapset, sä kannat vastuun ja "kärsit" sitten vaikka tylsyydestä. Ei sen 6v tehtävä ole tehdä sun eloa helpommaksi.

Meillä lapset 3 ja 4 ulkoilee pihalla kahestaan. Ovat sellaisia juorukelloja että heti juostaan sisään kertoo jos toinen tekee jotain tyhmää. Kurkin heitä kyllä tiheästi ikkunasta tai ovesta. Ja siis eivät ole koskaan karkaillut tai muuta älytöntä tehneet. Asumme metsän keskellä. Ovat siis nyt pari kuukautta saaneet olla kahestaan pihalla.

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25860916:
tässä taannoin eräs ystäväni sai hepulin kun oltiin heidän vanhempiensa luona käymässä ja meidän muksu oksensi, en tiedä mistä lie taudin saanut. tää kaveri oli reilun 100km päässä mutta huusi äidilleen että kun sairaana tullaan ja tartutetaan heidän lapsensa!... mietin vaan että miten se hänen mussukkansa sen taudin 100km päästä saa just meiltä.... en viittiny kysyä ku oli aika hiilenä:laugh:kuulema ei tautisena aikana saisi liikkua missään tarttumassa ja tartuttamassa. oikeasti olin järkyttynyt että joku oikeasti on noin hysteerinen...:headwall:

No jos on noroa (mitä äkillinen oksennustauti usein on), niin bakteerihan elää pinnoilla vuorokausia, eikä siihen tehoa edes desinfiointiaine.

Yhteistyössä