Lapsen koulumatka. Mä en VOI päästää tuota yksin kulkemaan tota matkaa.

• Viestiketjun aloittaja en tajua
  • Ensimmäinen viesti
"Lissu"
[QUOTE="vieras";25851157]Mihin lainkohtaan tuo oikeasti perustuu, että ekaluokkalaisilta on monessa paikassa kielletty pyöräily kouluun? Voiko koulu ihan tosissaan estää sen? Mitä jos vaan menisi pyörällä kouluun?

Uskon, että ekaluokkalainen oppii kyllä pyöräilemään turvallisesti, kun vanhemmat vain opettavat riittävän monta kertaa.[/QUOTE]

Meillä on ainakin koulusta ilmoitettu, että eka- ja tokaluokkalaiset eivät saa pyöräillä koulumatkaa. Ja siitä kyllä huomautetaan, jos säännön rikkomisesta jää kiinni. Tuskinpa koulu sitten mitään sille mahtaa jos joku vaan kielloista huolimatta lähettää lapsensa pyörällä kouluun, mutta palautetta tulee kyllä sitten muiltakin vanhemmilta, joiden lapset sitten tietysti haluavat myös pyöräillä jos muutkin saavat.

Oisko esim?
Meidän lasten koulussa aamukerhon ovet aukeaa klo 7.30 ja sulkeutuvat kun viimeiset oppilaat menevät kymmeneksi kouluun.
Iltapäiväkerhon ovet aukeaa kun ekat oppilaam pääsee koulusta, ja vanhempien pitää hakea lapset klo 17 mennessä.
Meillä on hankala koulumatka ja todella arka tokaluokkalainen, joten noi kerhot pelastivat meidät ekalla, ja nyt tokalla yritettiin udestaan yksin kulkemista mutta heikoin tuloksin, joten lapsi on taas kerhossa.

"Lissu"
Ainakin täällä Oulussa saa kulkea tosi monessa koulussa ihan ekasta luokasta lähtien pyörällä. Olen ollut työn puolesta tekemisissä kuuden koulun kanssa, ja niistä viidessä on saanut pyöräillä vaikka ekasta päivästä saakka. Siinä yhdessä on sitten saanut pyöräillä tokaluokasta lähtien.
Ok. :) Riippuu varmaan vähän reitistäkin, miten turvallista on. Kyllä tuo meidän eskarilainen osaa täysin pyöräillä ja pääsääntöisesti osaa tehdä sen turvallisesti, mutta juuri esim. tienylitys voisi olla aika haastava juttu.

Miten monen kilometrin koulumatka on kyseessä?

Ekaluokkalainenkin oppii kyllä nopsaan tien ylitykset (kun niitä hänen kanssaan harjoittelee), mutta jos kilometrejä on useampi niin kävellen kulkeminen käy ehkä liian rankaksi pienelle ihmiselle.

Ja pyörällä en päästäisi ekaluokkalaista. Täällä ei edes saa mennä pyörällä. Syynä ilmeisesti juurikin se, että niin pienen lapsen tarkkaavaisuus ei fillarin selässä vielä riitä.

[QUOTE="vieras";25851157]Mihin lainkohtaan tuo oikeasti perustuu, että ekaluokkalaisilta on monessa paikassa kielletty pyöräily kouluun? Voiko koulu ihan tosissaan estää sen? Mitä jos vaan menisi pyörällä kouluun?

Uskon, että ekaluokkalainen oppii kyllä pyöräilemään turvallisesti, kun vanhemmat vain opettavat riittävän monta kertaa.[/QUOTE]

Lain mukaan ei voi estää.

en tajua
Miten monen kilometrin koulumatka on kyseessä?

Ekaluokkalainenkin oppii kyllä nopsaan tien ylitykset (kun niitä hänen kanssaan harjoittelee), mutta jos kilometrejä on useampi niin kävellen kulkeminen käy ehkä liian rankaksi pienelle ihmiselle.

Ja pyörällä en päästäisi ekaluokkalaista. Täällä ei edes saa mennä pyörällä. Syynä ilmeisesti juurikin se, että niin pienen lapsen tarkkaavaisuus ei fillarin selässä vielä riitä.
matka on sen parisataa metriä vajaa 3km.
ollaan sitä matkaa kyllä kuljettu, mutta kovin poikki on poika ollut niiden reissujen jälkeen..

mutta, mä nyt hätäilin tän alotuksen kanssa, meidän kunnan sivuille oli perjantaina päivitetty sellainen info koulunsa aloittaville + ap- ja ip-toiminnasta, niitä ei siellä tosiaan sit ke ollut kun viimeks katsoin ja ihmettelin...

minkälaisia koulupäiviä ekaluokkalaisilla keskimäärin on? pyritäänkö ne pitämään suurinpiirtein samaan aikaan vai voiko päivä alkaa vaikka kymmeneltä? anteeksi nää mun typerät kysymykset, mutta tilanne on mulle uusi ja olen yhtenä kysymysmerkkinä täällä...

busseja ei kulje tuosta juuri ollenkaan.

miten nuo aamu- ja iltapäiväkerhot toimii? monelta aukeaa ja monelta menee kiinni ja missä ne yleensä järjestetään? mulla ei ole aavistustakaan tän kunnan kouluasioista... vois noi infot olla vähän aikaisemmin, viime vuonnakin eskari-info oli vasta toukokuussa...
Oman kunnan/kaupungin sivuilta pitäis löytyä tieto siitä, miten ap/ip-kerhot toimii. Niihin täällä ainakin katsotaan osallistujat jo samaan aikaan kuin kouluunkin, eli tammikuun loppuun mennessä. Aamupäiväkerho on yleensä 7 tai 8 alkaen siihen asti kun koulu alkaa, ip-kerho 11(12)-17.

minkälaisia koulupäiviä ekaluokkalaisilla keskimäärin on? pyritäänkö ne pitämään suurinpiirtein samaan aikaan vai voiko päivä alkaa vaikka kymmeneltä? anteeksi nää mun typerät kysymykset, mutta tilanne on mulle uusi ja olen yhtenä kysymysmerkkinä täällä...
1-luokkalaisilla on koulua 20 tuntia viikossa, eli 8-12, 9-13 tai 10-14. Joissain kouluissa ei kai ole noita 10-14 päiviä lainkaan, mutta toisissa paikoissa on. Jakotunteja opettajat haluavat, eli osa luokasta on esim. 8-12 ja osa 9-13. Niitähän on ollut iät ja ajat, noita a- ja b-ryhmiä kouluissa.

Edit;
Yhdessä koulussa oli niinkin, että yhtenä päivänä oli 5 tuntia ja toisena sitten vain 3, eli koulu loppui jo joskus puoli kahdentoista aikaan. Muissa on ollut tasaiset 4 tunnin mittaiset koulupäivät.

Viimeksi muokattu:
ollaan sitä matkaa kyllä kuljettu, mutta kovin poikki on poika ollut niiden reissujen jälkeen..

mutta, mä nyt hätäilin tän alotuksen kanssa, meidän kunnan sivuille oli perjantaina päivitetty sellainen info koulunsa aloittaville + ap- ja ip-toiminnasta, niitä ei siellä tosiaan sit ke ollut kun viimeks katsoin ja ihmettelin...

Kovin vaihtelevia päiviä niillä näkyis täällä ainakin olevan, alkaen joskus 8:30-10 aikaan, loppuen 11-14 välillä. Lyhyitä päiviä on mun mielestä ekaluokkalaisilla. :) Toki siitä päivästä sitten pitkä tulee, jos ensin mennään aamulla kouluun ja sieltä suoraan ip-kerhoon viiteen asti, mutta normi koulupäivä on aika lyhyt.

"eka"
Mun oli kyllä pakko hakea tulevalle ekaluokkalaiselle ap -ja ip -kerhoa, koska ei olisi yksinkertaisesti selviytynyt aamulla kouluun ajoissa. Sellainen ihme haaveilija on tuo tyttö. Lisäksi kolumatkalla on yksi vaarallisen tien ylitys vaikka matka pituudeltaan on mukava 600m.

"lillis"
[QUOTE="Lissu";25851068]Saako tosiaan joissakin kouluissa ekaluokkalaiset kulkea pyörällä? Meillä vasta 3 luokasta alkaen.[/QUOTE]

Kyllä meillä täällä saa. Ekaluokkalaisille ollaan jo yli kymmenen vuoden ajan jaettu pyöräilykypärätkin.

"..."
tämäkin vähän asian vierestä, mutta eikö se pyörällä kulkeminen ole vielä vaarallisempaa kuin käveleminen?! jos siis saisi/ osaisi pyörällä kulkea. Meillä vasta 3.luokasta lähtien saa kulkea pyörällä.

olisikin...

Meillä koulumatkaa on 3,1 km eikä mitään taksikyytiä kyllä saataisi.

Bussilla tokaluokkalainen on koulutiensä alusta asti mennyt - täällä siis on tosi hyvät bussiyhteydet, 10 minuutin välein menee. En laittaisi lasta kävelemään tuota matkaa, se on liian pitkä pienelle. Etenkin kun on vilkasliikenteistä tietä, pimeää metsän läpi kulkevaa osuutta, yms. Ei ole pienen lapsen asia kulkea yksikseen sellaista reittiä. Ja jossain kaatosateessa tms vielä...ei.

Meidän ekaluokkalaisella oli koulua joka päivä 8-12, paitsi perjantaisin 8-11. Oli tosi hyvä systeemi :), helpotti aamujen suunnittelua kovasti.

Yksi vaihtoehto on palkata joku viemään, jos aamuisin ei kerhomahdollisuutta ole. Meilläpäin ainakin on vain ip-kerho.
Itse kotiäitinä ollessani olisin ainakin ihan hyvin voinut lasten aamu-ulkoilun yhteydessä saatella jonkun kouluun.

[QUOTE="vieras";25851164]Lapsi on elävä liikennemerkki. Autoilijan kuuluu varoa.[/QUOTE]

Voi että kun olet naiivi... Ei kukaan aja tahallaan toisen päältä, mutta autoilija ei välttämättä ehdi huomata edessä viuhahtavaa pyöräilijää! Ja varsinkin kun on mustaa jäätä, niin autoilija ei välttämättä ehdi jarruttaa! Törmäystilanteessa se on se pyöräilijä johon sattuu, ei autoon mitään tule sellaisesta kolahduksesta! Siksi pitää itse pitää huoli, ettei tule päälle ajetuksi.

terv. nevadasta
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25851012:
Mitäs asutte siellä huitsin nevadassa. Muuttakaa ihmisten ilmoille.
Me asutaan sinun näkökulmasta varmaan "huitsin nevadassa" kun eskarilainen käy kyläkoulua 21 km päässä ja täällä koulukyydit toimii erittäin HYVIN. :)

Jos matka on noin rajoilla niin hakekaan kunnan sivistyslautakunnalta kuljetukseen poikkeusta. Perustelkaa tuolla nippanappa- kilometreillä ja reitin vaarallisuudella. Jos ei mene läpi niin valittakaa ja niin poliisi tekee vaarallisuusarvioinnin koulumatkasta. Jos he toteavat sen vaaralliseksi niin silloin kunnan on myönnettävä koulukyyti ainakin alaluokille.

Ei todellakaan ole monessa paikassa noin hyvin asiat. Täällä ip-kerho 12-16 ekaluokkalaisille. Koulu alkaa joko klo 8, 8.45 tai 10.
Toki, ymmärrän, että ap-toimintaa varsinkaan ei ole joka kunnassa. Oulussa toimii 15 ap-ryhmää ja reilut 50 ip-ryhmää, mutta tietenkään pienemmissä kunnissa ei ole resursseja järjestää toimintaa siinä laajudessa, missä sitä ehkä tarvittaisiin.

Laki määrittää minimin, joka on 570 tai 760 tuntia vuodessa kullekin toimintaan osallistuvalle lapselle. Koulupäiviä on vuodessa 190, joten päivää kohden tulee järjestää 3 tai 4 tuntia toimintaa.

"vieras"
Jos matka on noin rajoilla niin hakekaan kunnan sivistyslautakunnalta kuljetukseen poikkeusta. Perustelkaa tuolla nippanappa- kilometreillä ja reitin vaarallisuudella. Jos ei mene läpi niin valittakaa ja niin poliisi tekee vaarallisuusarvioinnin koulumatkasta. Jos he toteavat sen vaaralliseksi niin silloin kunnan on myönnettävä koulukyyti ainakin alaluokille.
Näin.

"..."
Meilläkin on KIELLETTY ekaluokkalaisilta pyöräily kouluun! Ihan turvallisuussyistä. Jos vanhemmat eivät itse hokaa sitä kieltää. Ekaluokkalainen on vielä varomaton liikenteessä kulkija pyörällä, kun on jalkasinkin!!!

piiukka
Meillä eskarilaisetkin polkevat pyörällä itse kouluun. Ihmetellen olen seurannut Jyväskylässä lasten ylipainoista serkkua, joka pitää kuljettaa autolla koluuun ja takaisin kun ei jaksa matkaa kävellä ja pyörällä koulu ei anna kulkea:/ Ja siellä sentään on pyörätiet, mitä täältä maalta ei löydy!!!Koulumatkalla ei ole edes tienylitystä, kun on alikulku;/

"..."
Meillä eskarilaisetkin polkevat pyörällä itse kouluun. Ihmetellen olen seurannut Jyväskylässä lasten ylipainoista serkkua, joka pitää kuljettaa autolla koluuun ja takaisin kun ei jaksa matkaa kävellä ja pyörällä koulu ei anna kulkea:/ Ja siellä sentään on pyörätiet, mitä täältä maalta ei löydy!!!Koulumatkalla ei ole edes tienylitystä, kun on alikulku;/
Mietis nyt mikä sähläys koululla kun vitos-kutosluokkalaiset kaahaa koululle ja siellä seassa varomattomat ekaluokkalaiset haparoivin askelin!

Kyllä meilläkin pyöräiltiin ESKARIIN, mutta silloin kulki vanhemmat mukana. Pikkasen eriasia kun 300 oppilaan koulussa, jos 250 niistä menee kasiin ja kaikki pyörällä!

Yhteistyössä