Lapsen koulumatka. Mä en VOI päästää tuota yksin kulkemaan tota matkaa.

• Viestiketjun aloittaja en tajua
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";25851164]Lapsi on elävä liikennemerkki. Autoilijan kuuluu varoa.[/QUOTE]

Juu, ja auton pitää pysähtyä suojatien eteen, jos viereisellä kaistalla on auto pysähtynyt. Eikä punaisia päin saa ajaa.

En kyllä autoilijoiden varovaisuuden varaan paljoa laskisi. Siitä ei ole iloa, jos lapsi on kulkenut oikein, mutta autoilija ei, jos jotain sattuu.

[QUOTE="vieras";25851047]Meillä sama juttu.. Ilmaista koulukyytiä ei saa, kun jää 10 metristä kiinni. Matka on vaarallinen, mutta ei kunnan mielestä. Koulumatkalla on noin kolme kilometriä täysin pimeää tietä, ei katuvaloja, ei jalankulkuväylää. On kuljettava tienpiennarta, tiellä jossa autot ajavat 60-80km/h. Lisäksi pitää ylittää yksi iso tie, jossa nopeusrajoitus 80 km/h, tiellä kulkee paljon rekkoja ja kaahareita.

Mua pelottaa ja ahdistaa lasten koulumatkat. Toistaiseksi ovat saaneet mennä koulukyydillä kun vapaita paikkoja on ollut, mutta matka maksaa 3.10e/suunta. Kalliiksi tulee.[/QUOTE]

Laita kunnallesi/kaupungillesi ilmoitus korvausvaatimuksesta, joka aiheutuu kun joudutte olemaan töistä poissa lapsen kouluun viemisten ajat, koska tie osuus on vaaralllinen, ei siihen voi laittaa lasta yksin kulkemaan.

Tällä on meillä onnistunut nuo kunnan tarjoamat kuljetukset, vaikka ensin tulikin totaali EI, kun asiaa alettiin todella tahkomaan.

piiukka
Voi poijat taas kerran, nyt ovat jo vitos-kutoset vaarallisia pyörineen, mutta autorumba koulun pihassa on ihan ok! Niin monta läheltäpitilannetta olen nähnyt kun äitit tuovat lapsiaan kouluun ja pienet puikkelehtivat välissä:/

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25852230:
Laita kunnallesi/kaupungillesi ilmoitus korvausvaatimuksesta, joka aiheutuu kun joudutte olemaan töistä poissa lapsen kouluun viemisten ajat, koska tie osuus on vaaralllinen, ei siihen voi laittaa lasta yksin kulkemaan.

Tällä on meillä onnistunut nuo kunnan tarjoamat kuljetukset, vaikka ensin tulikin totaali EI, kun asiaa alettiin todella tahkomaan.
Poliisin pitää ensin todeta että matka on vaarallinen ja sitten saakin koulukyydin kunnan puolesta.

"vieras"
busseja ei kulje tuosta juuri ollenkaan.

miten nuo aamu- ja iltapäiväkerhot toimii? monelta aukeaa ja monelta menee kiinni ja missä ne yleensä järjestetään? mulla ei ole aavistustakaan tän kunnan kouluasioista... vois noi infot olla vähän aikaisemmin, viime vuonnakin eskari-info oli vasta toukokuussa...
Aamupäiväkerhot aukeaa yleensä klo 7 aamulla, jos sellaista on, niitä ei välttämättä aina ole. Iltapäiväkerho löytyy yleensä aina, täällä se on avoinna klo 11-17 välillä, jos joku pääsee jo klo 11 koulusta. Ne voivat toimia joko koululla tai sitten jossain järjestön/seurakunnan tiloissa suhteellisen lähellä koulua. Meillä esim. yhden lapsen kohdalla kerho toimi seurakuntatalolla, lyhyen kävelymatkan päässä koululta. Matkalla ei ole kuin tuonne seurakuntatalolle johtavan tien ylitys. Alkuun hakivat kuolulta, sitten tulivat tuonne tien ylityksen kohdalle ja lopulta kulkivat yhdessä. Taksikyydityksessä olevan lapsen kohdalla nuo kerhot toimivat koululla.

"vieras"
Voi poijat taas kerran, nyt ovat jo vitos-kutoset vaarallisia pyörineen, mutta autorumba koulun pihassa on ihan ok! Niin monta läheltäpitilannetta olen nähnyt kun äitit tuovat lapsiaan kouluun ja pienet puikkelehtivat välissä:/
Meidänkin lapsella koulumatkan vaarallisen osuus on koulun pihaan mennessä. En käsitä, miksi sinne koulun pihaan pitää autolla mennä, mikseivät voi jättää autosta jalkakäytävälle (tilaa siihen löytyy, tosin lapsi voi silloin joutua jopa muutaman kymmenen metriä enemmän kävelemään :headwall: ), sinne pihaan pitää ängetä sen auton kanssa.

Poliisin pitää ensin todeta että matka on vaarallinen ja sitten saakin koulukyydin kunnan puolesta.
No nimen omaa, ja eillä sitten homma järjestyikin.
Meillä kun sattumoisin myös ko tahon sihteeri ajelee näitä reittejä ja kertoo sitten onko vaarallinen vai ei, että näin joissakin paikoissa toimitaan.

Jos tie oikeasti on vaikea kulkuista. pimeää, ei piennarta, ja nopeudet kovia, täytyy olla aika erikoinen poliisi joka toteaa, että siinä on koululaisen turvallista kulkea.
Toki näitäkin on :(

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25852299:
No nimen omaa, ja eillä sitten homma järjestyikin.
Meillä kun sattumoisin myös ko tahon sihteeri ajelee näitä reittejä ja kertoo sitten onko vaarallinen vai ei, että näin joissakin paikoissa toimitaan.

Jos tie oikeasti on vaikea kulkuista. pimeää, ei piennarta, ja nopeudet kovia, täytyy olla aika erikoinen poliisi joka toteaa, että siinä on koululaisen turvallista kulkea.
Toki näitäkin on :(
Ihmiset ovat jotenkin arkoja tai tietämättömiä viemään näitä asioita lautakuntiin joissa on kuitenkin ihan tavallisia ihmisiä päättämässä meidän asioista. Jos lautakuntakin hylkää hakemuksen (ja näin usein tapahtuu jos ei ole poliisin lausuntoa vaarallisesta reitistä) niin sitten vain valitus eteen päin.
Usein kunta hylkää nämä koska kyse ei ole vain yhden lapsen kulkemisesta vaan, jos yhdelle tulee kuljetus, niin samalla perusteella saataa tulla 10 muuta kyytiä lisää. Siksi näihin vaaditaan vahvat perustelut poliisin lausuntoineen.

"vieras"
minkälaisia koulupäiviä ekaluokkalaisilla keskimäärin on? pyritäänkö ne pitämään suurinpiirtein samaan aikaan vai voiko päivä alkaa vaikka kymmeneltä? anteeksi nää mun typerät kysymykset, mutta tilanne on mulle uusi ja olen yhtenä kysymysmerkkinä täällä...
Keskimäärin on neljän tunnin päiviä, mutta voi vaihdella ja ajankohtakin voi vaihdella paljon, meillä on voinut esittää toivomuksia, jos vanhempien töiden takia haluaa aikaisin, luokalla on paljon jakotunteja, jolloin vain puolisen luokkaa on kerralla paikalla. Tuon lisäksi pari ensimmäistä viikko lukujärjestys voi olla mitä tahansa, kun järjestävät pehmeän laskun. Mitä meillä on nyt kolme koululaista, niin kahdella ensimmäisellä on ollut hyvin vaihtelevat päivät, mutta heidän luokillaan on ollut, että aamuryhmä on mennyt kahdeksaksi joka aamu tai sitten kerran viikossa on ollut yhdeksän aamu. Kolmannella lapsella taas joka aamu on alkanut klo 9.

Yhteistyössä