Lapsen koulumatka. Mä en VOI päästää tuota yksin kulkemaan tota matkaa.

• Viestiketjun aloittaja en tajua
  • Ensimmäinen viesti
en tajua
Taksikyytiin emme ole oikeutettuja, jää kiinni 100-200 metristä.
Naapurustossa ei tällä hetkellä ole saman ikäisiä lapsia.
Muutama 4-6-luokkalainen joilla ihan erilaiset päivät kun ekaluokkalaisella.
Matkalla on 4 tien ylitystä ja yksi silta, aika paljon liikennettä, mutta naapuritkaan eivät ole lapsilleen taksia saaneet noiden syiden takia,niin tuskin mekään?
Meidän lapsi ei osaa vielä kunnolla polkeä pyörällä (toki tässä on nelisen kuukautta vielä aikaa, mutta....) joten en näe häntä yksin pyörällä kulkemassa tuota matkaa.
Isänsä lähtee joka aamu kuuden jälkeen töihin ja tulee neljän jälkeen kotiin, käy kauempana töissä.
Mä itse käyn tossa lähellä ja koulu on mun työmatkan varrella, mutta mulla on erilaisia työvuoroja enkä mä voi olettaa et mun työkaverit joustaa mun lapsen koulun takia niin et tulisin joka aamu esim.samaan aikaan töihin..?

Mulla on kamala stressi tän asian kanssa, pitääkö mun jäädä jollekin palkattomalle lomalle et saan lapsen hoidettua kouluun niin pitkään et se alkaa jollain tapaa sujua??!!!

Koulunalotusinfo vasta toukokuun alussa.. :/

"vieras"
Meillä sama juttu.. Ilmaista koulukyytiä ei saa, kun jää 10 metristä kiinni. Matka on vaarallinen, mutta ei kunnan mielestä. Koulumatkalla on noin kolme kilometriä täysin pimeää tietä, ei katuvaloja, ei jalankulkuväylää. On kuljettava tienpiennarta, tiellä jossa autot ajavat 60-80km/h. Lisäksi pitää ylittää yksi iso tie, jossa nopeusrajoitus 80 km/h, tiellä kulkee paljon rekkoja ja kaahareita.

Mua pelottaa ja ahdistaa lasten koulumatkat. Toistaiseksi ovat saaneet mennä koulukyydillä kun vapaita paikkoja on ollut, mutta matka maksaa 3.10e/suunta. Kalliiksi tulee.

"Lissu"
Täällä samat murheet. :( Eikä me asuta huitsin nevadassa vaan ihan perustaajamassa, kouluun nyt vaan sattuu olemaan 2,5 km matka. Pyörällä ei saa edes mennä ennen 3 luokkaa enkä uskaltaisi antaa mennäkään. Kyllä hirvittää miten lapsi tuon matkan itsekseen selviää. Toki harjoitellaan etukäteen mutta silti.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25851047]Meillä sama juttu.. Ilmaista koulukyytiä ei saa, kun jää 10 metristä kiinni. Matka on vaarallinen, mutta ei kunnan mielestä. Koulumatkalla on noin kolme kilometriä täysin pimeää tietä, ei katuvaloja, ei jalankulkuväylää. On kuljettava tienpiennarta, tiellä jossa autot ajavat 60-80km/h. Lisäksi pitää ylittää yksi iso tie, jossa nopeusrajoitus 80 km/h, tiellä kulkee paljon rekkoja ja kaahareita.

Mua pelottaa ja ahdistaa lasten koulumatkat. Toistaiseksi ovat saaneet mennä koulukyydillä kun vapaita paikkoja on ollut, mutta matka maksaa 3.10e/suunta. Kalliiksi tulee.[/QUOTE]

no kannattaisko muuttaa ihmisten ilmoille? ihan turhaa valitusta kun oman valinnan oot tehnyt ja tuollaisessa paikassa asut.

"Lissu"
[QUOTE="vieras";25851056]7 vuotias ei osaa polkea pyörällä? okei. hoidatte itse taksikuljetuksen[/QUOTE]

Saako tosiaan joissakin kouluissa ekaluokkalaiset kulkea pyörällä? Meillä vasta 3 luokasta alkaen.

juuh
Ensinnäkin koulun alkuun on 5kk aikaa.
Vaihtoehtoja:
-Anot sitä taksikyytiä, anomisesta ei ole haittaa, mutta jos ette ano, niin sitten sitä ei ainakaan saa.
-Jos kyytiä ei myönnetä, maksatte itse taksin. Ilmoita kuitenkin halukkuudestasi ostaa koulukyyti, jotta se voidaan ottaa huomioon kyytejä suunitellessa.
- Lyhennät työpäivääsi. Olet oikeutettu osittaiseen hoitovapaaseen.
- Lapsi menee aamupäivä- /iltapäiväkerhoon
- Lyhennätte molemmat miehen kanssa työpäiväänne, jolloin toinen voi viedä ja toinen hakea lapsen koulusta.

Ja näiden lisäksi harjoittelette lapsen kanssa koulumatkan kulkemista pyörällä ahkerasti, jotta osaa sitten toka/kolmasluokkalisena kulkea omatoimisesti.

en tajua
asuttaiskin huitsin nevadassa niin oltais oikeutettuja taksimatkoihin!!

meillä kiertää kesälomat, joten mä pidän loman tänä vuonna heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin, mikä ei paljon auta kun siinä ehtis sit 2 päivää kulkea yhdessä kouluun.... :(

mummut ja papat on lähellä, mutta kaikki vielä työelämässä. toinen mummu pystyis kyllä usein hakemaan lasta päivällä koulusta, mutta noi aamut ja kouluun meno.. :(

Rollolainen
eikös bussilla pääsis, edes osan matkaa. usein saattaa nuo koulutaksit ottaa niitäkin kyytiin joilla matka ei iahn täyty, saattavat pästä halvemmalla kuin tavis taksilla

"vieras"
Mulla jäi aikanaan kanssa ton parisataa metriä, että en saanut koulukyytiä ja hengissä olen edelleen. Taajamassa kuljin - osan matkasta tien varressa ja osan matkasta jalkakäytävää. Matkalla oli myös useita tien ylityksiä, mutta äiti oli opettanut olemaan varovainen. Meillä ei ekalla saanut mennä pyörällä kouluun, joten jalan mentiin. Opettelette vaan reitin ja tien ylitykset yhdessä niin hyvin se menee. Tottakai se äitiä jännittää, mutta joskus se eka kerta kuitenkin koittaa, että lapsi joutuu itse kulkemaan matkan.

• Tykkää
Reactions: Bonaire
"vieras"
asuttaiskin huitsin nevadassa niin oltais oikeutettuja taksimatkoihin!!

meillä kiertää kesälomat, joten mä pidän loman tänä vuonna heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin, mikä ei paljon auta kun siinä ehtis sit 2 päivää kulkea yhdessä kouluun.... :(

mummut ja papat on lähellä, mutta kaikki vielä työelämässä. toinen mummu pystyis kyllä usein hakemaan lasta päivällä koulusta, mutta noi aamut ja kouluun meno.. :(
Onko ekaluokkalasille aamu- ja iltapäiväkerhoa tarjolla?

[QUOTE="vieras";25851056]7 vuotias ei osaa polkea pyörällä? okei. hoidatte itse taksikuljetuksen[/QUOTE]

Varmaan osaa polkea pyörällä, mutta keskiverto 7-vuotias ei kyllä osaa arvioida esim. autojen etäisyyksiä tai nopeuksia, joten ei ole turvallista pyöräillä yksin.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
en tajua
busseja ei kulje tuosta juuri ollenkaan.

miten nuo aamu- ja iltapäiväkerhot toimii? monelta aukeaa ja monelta menee kiinni ja missä ne yleensä järjestetään? mulla ei ole aavistustakaan tän kunnan kouluasioista... vois noi infot olla vähän aikaisemmin, viime vuonnakin eskari-info oli vasta toukokuussa...

miten nuo aamu- ja iltapäiväkerhot toimii? monelta aukeaa ja monelta menee kiinni ja missä ne yleensä järjestetään? mulla ei ole aavistustakaan tän kunnan kouluasioista... vois noi infot olla vähän aikaisemmin, viime vuonnakin eskari-info oli vasta toukokuussa...
jos tiedätte jo,mihin kouluun lapsi menee,niin kai sinne voi soittaa ja kysyä noista kerhoista?

"vieras"
Täällä ei ekaluokkalainen edes saa pyöräillä kouluun..

Voisitko pitää keälomasi silloin kun koulu alkaa, ja kulkisitte ensin yhdessä kouluun? :)
Mihin lainkohtaan tuo oikeasti perustuu, että ekaluokkalaisilta on monessa paikassa kielletty pyöräily kouluun? Voiko koulu ihan tosissaan estää sen? Mitä jos vaan menisi pyörällä kouluun?

Uskon, että ekaluokkalainen oppii kyllä pyöräilemään turvallisesti, kun vanhemmat vain opettavat riittävän monta kertaa.

[QUOTE="Lissu";25851068]Saako tosiaan joissakin kouluissa ekaluokkalaiset kulkea pyörällä? Meillä vasta 3 luokasta alkaen.[/QUOTE]

Ainakin täällä Oulussa saa kulkea tosi monessa koulussa ihan ekasta luokasta lähtien pyörällä. Olen ollut työn puolesta tekemisissä kuuden koulun kanssa, ja niistä viidessä on saanut pyöräillä vaikka ekasta päivästä saakka. Siinä yhdessä on sitten saanut pyöräillä tokaluokasta lähtien.

AP, olisiko aamu- ja iltapäivätoiminta mahdollinen vaihtoehto? Ja tosiaan, kuten joku jo ehdottikin, pidä kesälomasi silloin koulujen aloituksen aikaan, jos mahdollista.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25851113:
Varmaan osaa polkea pyörällä, mutta keskiverto 7-vuotias ei kyllä osaa arvioida esim. autojen etäisyyksiä tai nopeuksia, joten ei ole turvallista pyöräillä yksin.
Lapsi on elävä liikennemerkki. Autoilijan kuuluu varoa.

"vieras"

Meillä niihin ilmoitauduttiin kouluun ilmoittautumisen yhteydessä. Ota yhteyttä kuntaan ja tarkista teidän kunnan tilanne.

Meillä iltapäivähoito on auki klo 16:30 asti.

Yhteistyössä