NÄIN NAISTENPÄIVÄNÄ:eipä ole ihme,että suomalaiset naisetjäävät venäläisten naisten varjoon...

  • Viestiketjun aloittaja pari viikkoa palstaillut
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="yrittaja";25828513]Tutkijat sen nostaa, en mina. Tutkimusten mukaan lapselle kaikkein haitallisinta on opettaa huonolla aksentilla puhuttua ei-aidinkielta.[/QUOTE]

Ei tässä nyt puhuttu tutkijoiden mielipiteistä, vaan käytännöstä. Ja voisin jopa väittää, että lapset oppivat kuitenkin parhaiten sen kielen mitä päiväkodissa, koulussa ja kaveripiirissä puhutaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25828389:
Ne ovat reppanoita jotka hankkivat puolison sillä perusteella että puoliso alistuu miehen tahtoon.
Ne ovat repanoita jotka hankkivat puolison sillä perusteella että mustan miehen muna on isompi mitä valkoisen.
Ne ovat reppanoita jotka käyttävät sanaa n**keri puhekielessään.

Ei reppana valitsee kumppaninsa rakkauden perusteella, ei kansallisuuden, rodun tai kulttuurillisen taustan mukaan.

Mutta tämänhän jokainen normaaliälyllä varustettu ihminen tietääkin ilman että täytyy typeriä kysellä.
=aika moni palstamamma on reppana...
 
"yrittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25828562:
Ei tässä nyt puhuttu tutkijoiden mielipiteistä, vaan käytännöstä. Ja voisin jopa väittää, että lapset oppivat kuitenkin parhaiten sen kielen mitä päiväkodissa, koulussa ja kaveripiirissä puhutaan.

Eli sun mukaan sit Venakon paras kieli pitaisi olla Viro ja hanen lastensa pitaisi osata Suomea kunnolla. Nain ei kuitenkaan ole.

Mullakin on paljon tuttavia kaveripiirissa, jossa lapsen paras kieli on vanhempien kieli, ei koulussa tai kaverien kayttama kieli.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25828604:
Meinaatko, palstalaisilla on käytäntönä valita puolisonsa muista syistä kun rakkaudesta?
Vai meinaatko heidän käyttävän rasistisia ilmaisuja kuten n**keri?
Palstan juttujen perusteella uskallan väittää liian monen palstamamman joutuneen ottamaan puolisokseen jakojäännöksen ja siinä yhteydessä on väärin puhua rakkaudesta.

Mitäs ihmeen rasistista on sanassa neekeri? Se on ollut alunperin täysin neutraali ilmaisu, mutta: "Ei nimi miestä pahenna jos ei mies nimeä".
 
Palsta ei siis KOSKAAN lakkaa hämmästyttämästä...
No mutta sehän on hyvä se..
Mua ei ole ikinä pahemmin kiinnostanut historia..
Varsinkaan Venäjän ja Viron keskinäiset kahinat ym..

Mutta mähän olen ihan idiootti jos yritän tällei vanhetessani saada tietoa asioista joista nuorempana ei kiinnostanut tietoa päähän tankata... :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
"viivi"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25828363:
Toki lapsi oppii vaikka kolmattakin kiletä siinä sivussa. Mutta kyse olikin siitä mitä äidinkieli tarkoittaa. Ei se tarkoita sitä kieltä mitä lapsen äiti puhuu. Vaan sitä kieltä mikä on lapsen PÄÄkieli. Joissain tapauksissa lapselle päätetään opettaa ainoastaan yhtä kieltä, sitä kieltä missä maassa asutaan. Näin on käynyt monille suomalaisten siirtolaisten lapsille Ruotsissa. On otettu perheen äidinkieleksi ruotsi, koska siellä on asuttu. Jotta lapsi oppisi varmasti yhden kielen millä voi ilmaista itseään kunnolla. Joissain tapauksissa kun saattaa käydä ettei lapsi puhu mitään kieltä kunnolla, jos opetataan useampaa kieltä, eikä kuitenkaan mitään puhuta edes kotona kunnolla.
Voi kuule, kyllä minä tiedän nämä jutut, ulkomailla asuneena ja kielten ammattilaisena.

Tartuinkin siihen, kun sanoit, että esim. Italiassa asuva lapsi, jonka isä on italialainen ja äiti suomalainen, puhuu "vain" italiaa. Ihan pilkunviilausta siis.. Äidinkieli on ensimmäinen kieli.

Olen samaa mieltä viimeisestä lauseestasi, eli on virhe puhua lapselle kieltä, joka ei ole oma äidinkieli, ja kuvitella siten opettavansa sitä, ja sitten kenties sitä äidinkieltä puhutaan vähän milloin sattuu. Silloin juuri tapahtuu niin, ettei osata ainakaan ennen kouluun tai päiväkotiin menoa mitään kieltä kunnolla. Tosin lapset ovat nopeita oppimaan.
 
"viivi"
[QUOTE="yrittaja";25828375]Ei ole totta. On todella harvinaista, etta aiti jattaa opettamatta oman aidinkielen lapselleen. Jos lukee mita tahansa kasvatusopasta, siella selvasti sanotaan, etta lapsen tulee oppia yksi natiivikieli itse puhujalta.[/QUOTE]

Kyllä näinkin voi valitettavasti joskus käydä, olen nähnyt tällaisia tapauksia. Perhe ei asu äidin kotimaassa, ja äiti puhuu lapselleen vain satunnaisesti omaa äidinkieltään tai ei ainakaan systemaattisesti, vaikka äiti on usein enemmän lapsen kanssa. Lapsella on ollut vaikeuksia oppia kumpaakaan kieltä ensimmäisinä elinvuosinaan, ja kun hän sitten menee päivähoitoon/kouluun, hän alkaa käyttää isänsä kieltä enemmän ja äidin pääkieli unohtuu, jos sitä ei käytetä, tai lapsi ilmaisee sitä huonosti, ymmärtää kaiketi enemmän kuin osaa kieltä tuottaa.

Sitten olen nähnyt päinvastaisia tapauksia, joissa äiti on puhunut lapselleen äidinkieltään tämän syntymästä asti, ja lapsi oppii molempia kieliä, mutta toki kirjoitus- ja lukutaito ovat erikseen, ja niitä lapsi oppii sitten enemmän isänsä kotikielellä koulunkäynnin myötä.
 
"viivi"
[QUOTE="vieras";25828958]Näitä ammattilaisia ilmestyy ketjuun kuin ketjuun aina kuin tilauksesta. Esim. nyt kielten ammattilainen :D[/QUOTE]

Jos minua tarkoitit, niin näin se kyllä on, työskentelen kielten parissa. Ammatteja on monenlaisia, ja toden totta ammatti vo liittyä myös kieleen/kieliin. Osaatko nimetä jonkun?
 
[QUOTE="viivi";25829021]Jos minua tarkoitit, niin näin se kyllä on, työskentelen kielten parissa. Ammatteja on monenlaisia, ja toden totta ammatti vo liittyä myös kieleen/kieliin. Osaatko nimetä jonkun?[/QUOTE]

Jeps, kyllä näin on. Itselläni on opiskelun alla kielet & kulttuuri ja mies on opiskellut enkun kääntämistä. Ja jotkut meistä opiskelijoista ovat jopa valmistuneet...:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25828562:
Ei tässä nyt puhuttu tutkijoiden mielipiteistä, vaan käytännöstä. Ja voisin jopa väittää, että lapset oppivat kuitenkin parhaiten sen kielen mitä päiväkodissa, koulussa ja kaveripiirissä puhutaan.
Ei se kyllä loppupeleissä niin mene. Kyyl se äidinkieli se vahvin on.
 
[QUOTE="viivi";25829070]Eli tiedät, mistä puhun.. Eri asia on sitten, onko tämä paras mahdollinen ala, vaikka toki mielenkiintoinen. Nimim. "mitä tekisi isona" ja ikää jo reilusti..[/QUOTE]

Joo, sama täällä..en ole vielä päättänyt mitä aion tehdä isona. Toisaalta, opinnotkin vielä roikkuvat joten ei vielä kiirettä.:whistle:
 

Yhteistyössä