NÄIN NAISTENPÄIVÄNÄ:eipä ole ihme,että suomalaiset naisetjäävät venäläisten naisten varjoon...

  • Viestiketjun aloittaja pari viikkoa palstaillut
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="viivi";25828977]Kyllä näinkin voi valitettavasti joskus käydä, olen nähnyt tällaisia tapauksia. Perhe ei asu äidin kotimaassa, ja äiti puhuu lapselleen vain satunnaisesti omaa äidinkieltään tai ei ainakaan systemaattisesti, vaikka äiti on usein enemmän lapsen kanssa. [/QUOTE]

Kuningatar Silvia sanoi jossain haastattelussa, ettei opettanut lapsilleen saksaa, ettei kuningas olisi kokenut jäävänsä ulkopuoliseksi. Todella sääli.
 
"vieras"
[QUOTE="viivi";25828977]Sitten olen nähnyt päinvastaisia tapauksia, joissa äiti on puhunut lapselleen äidinkieltään tämän syntymästä asti, ja lapsi oppii molempia kieliä, mutta toki kirjoitus- ja lukutaito ovat erikseen, ja niitä lapsi oppii sitten enemmän isänsä kotikielellä koulunkäynnin myötä.[/QUOTE]

Olen nähnyt tapauksen, jossa äiti puhui kieltä 1, isä kieltä 2 ja perhe asui maassa, jossa puhuttiin kieltä 3, ja lapset puhuivat ihan hyvin kaikkia kolmea kieltä tilanteesta riippuen.
 
"viivi"
[QUOTE="vieras";25829136]Kuningatar Silvia sanoi jossain haastattelussa, ettei opettanut lapsilleen saksaa, ettei kuningas olisi kokenut jäävänsä ulkopuoliseksi. Todella sääli.[/QUOTE]

No se on sääli, mut ehkä he ovat sitten myöhemmin opetelleet saksaa, en tiedä.
 
"viivi"
[QUOTE="vieras";25829167]Olen nähnyt tapauksen, jossa äiti puhui kieltä 1, isä kieltä 2 ja perhe asui maassa, jossa puhuttiin kieltä 3, ja lapset puhuivat ihan hyvin kaikkia kolmea kieltä tilanteesta riippuen.[/QUOTE]

Joo, se on ihan mahdollista. Kyse onkin siitä, että mitä kukin puhuu, eli jos yksi ihminen puhuu lapselle sekaisin kahta (tai jopa kolmea!) kieltä, oppiminen vaikeutuu, ja toisaalta sillä ei ole väliä, mitä ympäristössä puhutaan tai mitä vanhemmat puhuvat keskenään. Kuten sanottu, (pienet) lapset oppivat helposti, mutta systemaattisuus on tärkeintä.
 
"öööö"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25827976:
Joo, mutta puhutko sinä venäjää äidinkielenäsi voidaksesi tunnistaa, että joku toinen puhuu sitä äidinkielenomaisesti?
No sinä ilmeisesti taidat viron ja venäjän molemmat erinomaisesti ja tunnet venakon ja olet keskustellut hänen kanssaan niin paljon, että pystyt FAKTANA sanomaan ettei hän puhu viroa eikä venäjää..
 
"asdf"
[QUOTE="öööö";25829293]No sinä ilmeisesti taidat viron ja venäjän molemmat erinomaisesti ja tunnet venakon ja olet keskustellut hänen kanssaan niin paljon, että pystyt FAKTANA sanomaan ettei hän puhu viroa eikä venäjää..[/QUOTE]

No toi Björn nyt vaan on hirmu katkera venakolle, kun sen björnin mies oli kattomas venakon strippi esitystä ja kehtas viel venakkoa kehua, niin nyt sitten Björn yrittää joka ketjussa lässyttää jotain venakosta, kun on kateellinen sille ja tämä ON FAKTA!!!
 
iilli
[QUOTE="asdf";25829325]No toi Björn nyt vaan on hirmu katkera venakolle, kun sen björnin mies oli kattomas venakon strippi esitystä ja kehtas viel venakkoa kehua, niin nyt sitten Björn yrittää joka ketjussa lässyttää jotain venakosta, kun on kateellinen sille ja tämä ON FAKTA!!![/QUOTE]

:O Tais osu björniä arkaan paikkaan kun ei tullut enää mitään vinkumaan..
Mut joo, kylä se oikesti vaikuttaa tosi katkeralta venakolle jostain.
 
"vieras"
[QUOTE="asdf";25829325]No toi Björn nyt vaan on hirmu katkera venakolle, kun sen björnin mies oli kattomas venakon strippi esitystä ja kehtas viel venakkoa kehua, niin nyt sitten Björn yrittää joka ketjussa lässyttää jotain venakosta, kun on kateellinen sille ja tämä ON FAKTA!!![/QUOTE]

Oi ei :D
Onks tää jostain keskustelusta käynyt ilmi?
Eikai Björn itse ole sitä kuitenkaan tullut kertomaan, vai onko :D
 
"öööö"
[QUOTE="vieras";25829526]Oi ei :D
Onks tää jostain keskustelusta käynyt ilmi?
Eikai Björn itse ole sitä kuitenkaan tullut kertomaan, vai onko :D[/QUOTE]

No siis ei tietenkään oo kertonu täällä.. Mä vaan henkilökohtasesti tiedän että toi on totta, kun tiedän ton Björnin ihan palstan ulkopuolellakin!
 
"tiitu"
[QUOTE="minä";25828089]Venakon äiti on suomalainen, asuivat aikoinaan Virossa. Hänen äidinkieli on suomi.[/QUOTE]

vaikee kyllä uskoo kun niin huonsti ainakin kirjoitaa suomea...
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;25828837:
No mutta sehän on hyvä se..
Mua ei ole ikinä pahemmin kiinnostanut historia..
Varsinkaan Venäjän ja Viron keskinäiset kahinat ym..

Mutta mähän olen ihan idiootti jos yritän tällei vanhetessani saada tietoa asioista joista nuorempana ei kiinnostanut tietoa päähän tankata... :whistle:
hmmm kyllä mäkin kysyisin ensin palstalta, kun historia alkais kiinnostaan ;) täällä kun tiedetään kaikesta kaikki.

Hyvää Naistenpäivää!
 
[QUOTE="...";25830734]hmmm kyllä mäkin kysyisin ensin palstalta, kun historia alkais kiinnostaan ;) täällä kun tiedetään kaikesta kaikki.

Hyvää Naistenpäivää![/QUOTE]

No enpä mä nyt mitään syvällistä kertomusta kaivannut. :)
Ja itseasiassa täällä varmaankin ihmisiä aika monesta ikäluokasta..ja toisilla historia suurikin intohimo,joten miksipä ei..
Toinen kysyy jotain historiaan liittyvää ja toinen kuvan kera mitä eritettä alapäästä valuu.. :D
 

Yhteistyössä