NÄIN NAISTENPÄIVÄNÄ:eipä ole ihme,että suomalaiset naisetjäävät venäläisten naisten varjoon...

  • Viestiketjun aloittaja pari viikkoa palstaillut
  • Ensimmäinen viesti
Lunatic
[QUOTE="vieras";25828137]Lunaticin kaltaisten kukkahattuhörhöjen mielestä VAIN mustaihoinen voi olla rasismin uhri ja mustaihoinen EI voi koskaan olla rasisti. Tämä on siis suvaitsevaisten idioottien logiikka.[/QUOTE]

Totta kai musta voi olla rasisti valkoista kohtaan. Idiootti.
 
Niinpä. Ja suomenruotsalaisten ja oikeiden ruotsalaistenkin käyttämän kielen erottaa leikiten.
Tottakai erottaa, suomenruotsi on niin kaukana riikinruotsista, että ruotsalaisilla tekee tiukkaa erottaa edes yksittäisiä sanoja siitä sönkötyksestä. Ei nyt kuitenkaan sekoiteta suomenruotsia tähän soppaan, siis kieltä, joka ei ole ruotsia eikä suomea. Et sä lunis kuitenkaan erota, jos joku skåånelainen mamu sanoo jonkun vakiintuneen ilmauksen tai sanonnan kieliopillisesti toisin, mitä 99% ruotsalaisista. Puhetyylistä (=vierasperäisestä aksentista) saatat erottaa, mutta et puheen sisällöstä.
 
"vieras"
Kuinka huvittavaa! :D Ihmiset täällä vaahtoaa kuinka turha tyyppi venakko on, ja silti jauhetaan sivu tolkulla paskaa, vaikkei venakko edes itse ole paikalla :D Sallikaa mun nauraa, taitaa sitten kuitenkin kiinnostaa ja aika paljonkin :D
 
[QUOTE="vieras";25828192]Mä pystyn pakkoruåtsillani jopa erottamaan rantahurriruåtsin murteita, eli onko puhuja helsinkiläinen, sipoolainen vai Pohjanmaalta.[/QUOTE]

Mahtavaa! Eiköhän me kaikki! Se ei nyt kuitenkaan ollut se pointti.
 
"sama"
Nainen ei ole missään maassa ollut "lähtökohtaisesti paremmassa asemassa", taistellen sieltä on noustu. Pohjasakkaa on oltu koko maailmassa, Suomi mukaanlukien.
Ilmeisesti et halua edes ymmärtää, joten jätän keskustelun tähän.

Vielä viimeisenä kommenttina lisään, että kyllä, suomalainen nainen on ollut meidän suomalaisessa yhteiskunnassamme paremmassa asemassa VERRATTUNA venäläiseen naiseen aikoinaan, ja nyt. Nykystandardien mukaan asema ei silloin varmasti ollutkaan hyvä, mutta eipä tuota voi absoluuttisesti tarkastellakaan tai suoraan verrata nykyhetken tilanteeseen, kun yhteiskunta ja poliittinen tilannekin oli aivan erilainen.
 
"minä"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25828128:
Mites se nyt meni...juuri yksi päivä jossain ketjussa venakko kertoi; äiti on suomalainen ja isä puoliksi venäläinen ja puoliksi saksalainen.

Mutta se mikä on hänen äidinkielensä, ei paljastu näistä seikoista ;)
Eiks Suomessakin äidinkieli määräydy äidin kielen mukaan? Jos äiti on suomalainen, on lapsen äidinkieli aika pakosti suomi. Tai voihan se olla tietenkin vaikka kiina, jos äiti on kahjo.
 
mut
[QUOTE="vieras";25827685]Palstalle on pesiytynyt muutamia rasisteja jotka sitten purkavat vihaansa ja pahaa oloansa Venakkoon. Jättäkäämme heidän aivopierunsa omaan arvoonsa.[/QUOTE]

Viha venäläisiä kohtaan ei ole rasismia. Olimme sodassa ja on luonnollista vihata vihollista. Venäjä saattaa minä päivänä tahansa hyökätä taas Suomeen.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25828187:
Tottakai erottaa, suomenruotsi on niin kaukana riikinruotsista, että ruotsalaisilla tekee tiukkaa erottaa edes yksittäisiä sanoja siitä sönkötyksestä. Ei nyt kuitenkaan sekoiteta suomenruotsia tähän soppaan, siis kieltä, joka ei ole ruotsia eikä suomea. Et sä lunis kuitenkaan erota, jos joku skåånelainen mamu sanoo jonkun vakiintuneen ilmauksen tai sanonnan kieliopillisesti toisin, mitä 99% ruotsalaisista. Puhetyylistä (=vierasperäisestä aksentista) saatat erottaa, mutta et puheen sisällöstä.
Ehkä en.
 
"vieras"
Totta kai musta voi olla rasisti valkoista kohtaan. Idiootti.
Tänään 10:10 #20 Lunatic

--------------------------------------------------------------------------------
Alkuperäinen kirjoittaja "vieras"
Palstalle on pesiytynyt muutamia rasisteja jotka sitten purkavat vihaansa ja pahaa oloansa Venakkoon. Jättäkäämme heidän aivopierunsa omaan arvoonsa.

Enpä ole tieennytkään, että venakko olisi mustaihoinen.
 
En erityisemmin ole Viron historiaan perehtynyt, mutta sen mitä olen kuullut ja mies kertonut, niin hehän olivat ihan pohjasakkaa Venäjälle. Eivät saaneet käyttää omaa kieltään yms. Mun mies vielä kuuluu siihen ikäpolveen, että koulut käytiin venäjän kielellä, oma kieli oli sallittu vain kotona, julkisesti ei. Kaikkea sellasta siihen liittyy.
Hei! Virolaisena haluaisin oikaista: Virossa ovat aina olleet vironkieliset ja venæjænkieliset koulut. Eli ihmiset jonka æidinkieli oli viro, kævivæt vironkielistæ koulua ja venæjænkieliset taas koulua, jossa opetus tapahtui venæjæksi. Joka kaupungissa oli 1-2 venæjænkielistæ koulua, maakunnissa vaan vironkieliset koulut.

Olen itse vielæ sitæ sukupolveæ, joka opiskeli alkaen ekalta luokalta venæjææ koulussa, muistaakseni 2-3 tuntia per viikko, samoin lukiossa, en enææ yliopistossa.
Opetuksen taso oli varmasti tosi vaihteleva, mutta ainakin ne, jotka ovat mun kanssani kæynyt koulujani, eivæt osaa kummemmin venæjææ, kyllæ pystyy ymmærtæmææn (en ole vuosia yrittænytkææn puhua venæjææ, en tiedæ mikæ on mun oikea venæjæn taito).

Anteeksi norjankieliset aakkoset, en osaa tyøkoneella vaihtaa kieltæ.
 
Viimeksi muokattu:
"viivi"
[QUOTE="vieras";25828137]Lunaticin kaltaisten kukkahattuhörhöjen mielestä VAIN mustaihoinen voi olla rasismin uhri ja mustaihoinen EI voi koskaan olla rasisti. Tämä on siis suvaitsevaisten idioottien logiikka.[/QUOTE]

Avaapa kuule taas ihan oma ketjusi tärkeinä pitämillesi asioille. Eilen olit kovin aktiivinen. Eikö tänään löydy linkitettävää tai kopioitavaa?
 
"vieras"
[QUOTE="minä";25828202]Eiks Suomessakin äidinkieli määräydy äidin kielen mukaan? Jos äiti on suomalainen, on lapsen äidinkieli aika pakosti suomi. Tai voihan se olla tietenkin vaikka kiina, jos äiti on kahjo.[/QUOTE]

Ei määräydy. Kuka tahansa suomenkielinen (ruostinkielinen) voisi ilmoittaa esim. viranomaisille, että haluaakin kieleksi ruotsin (suomen), jolloin viralliset asiakirjat toimitettaisiin henkilölle ao. kielellä.
 
[QUOTE="minä";25828202]Eiks Suomessakin äidinkieli määräydy äidin kielen mukaan? Jos äiti on suomalainen, on lapsen äidinkieli aika pakosti suomi. Tai voihan se olla tietenkin vaikka kiina, jos äiti on kahjo.[/QUOTE]

Useinhan se äidinkieli muodostuu sen maan mukaan missä asutaan.
Esimerkkejä; suomalainen äit, italialainen isä, kotimaa Italia. Lapset puhuvat vain Italiaa.
Suomalainen äiti, belgialainen isä, auvat Belgiassa, lapset puhuvat ranskaa.
 
Lunatic
[QUOTE="vieras";25828220]Tänään 10:10 #20 Lunatic

--------------------------------------------------------------------------------
Alkuperäinen kirjoittaja "vieras"
Palstalle on pesiytynyt muutamia rasisteja jotka sitten purkavat vihaansa ja pahaa oloansa Venakkoon. Jättäkäämme heidän aivopierunsa omaan arvoonsa.

Enpä ole tieennytkään, että venakko olisi mustaihoinen.[/QUOTE]

Miten niin mun mielipiteet vaihtelee. Oletko vajakki?

Ihminen voi olla rasisti riippumatta väristä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25828235]Ei määräydy. Kuka tahansa suomenkielinen (ruostinkielinen) voisi ilmoittaa esim. viranomaisille, että haluaakin kieleksi ruotsin (suomen), jolloin viralliset asiakirjat toimitettaisiin henkilölle ao. kielellä.[/QUOTE]

Totta. Äidinkieli on ilmoitusasia ja äidinkieleksi voi ilmoittaa vaikka serbokroatian jos siltä tuntuu.

Jos ilmoittaa äidinkieleksi enkun pääsee eroon pakkoruåtsista.
 

Yhteistyössä