NÄIN NAISTENPÄIVÄNÄ:eipä ole ihme,että suomalaiset naisetjäävät venäläisten naisten varjoon...

  • Viestiketjun aloittaja pari viikkoa palstaillut
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;25827846:
juu, nuo urheilujutut. mutta ei se nyt varsinaista vihaa ole ainakaan mun mielestä.
Niin kai sitten. Mutta eikös se Viro itsenäistynyt vasta joskus 1990-luvun alkupuolella, että ymmärtäähän sen kun ei ole aikaa kovastikaan kulunut. Sitäpaitsi virolaisten eläminen neukkulan vallan alla oli ihan sairasta touhua. Mutsi kävi kovastikin virossa 1970-luvulla ja siellä piti hissutella eikä tuliaisiakaan saanut viedä..sellasta isoveli valvoo-meininkiä.
 
[QUOTE="viivi";25827844]Mitäs hän sit puhuu? Virosta sanoo olevansa, mutta siis venäjänkielinen.[/QUOTE]

Kuule en tiedä, siansaksaa varmaan. Tai sitten hän on niin vaikeasti vammainen, ettei kykene puhumaan mitään kieltä äidinkielenveroisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;25827664:
Kertoiskos joku historiaa tunteva ihminen mulle,et mikä on se juttu,kun tuntuu että useimmat virolaiset vihaavat venäläisiä ja toisinpäin?
Siis miksi näin?
En erityisemmin ole Viron historiaan perehtynyt, mutta sen mitä olen kuullut ja mies kertonut, niin hehän olivat ihan pohjasakkaa Venäjälle. Eivät saaneet käyttää omaa kieltään yms. Mun mies vielä kuuluu siihen ikäpolveen, että koulut käytiin venäjän kielellä, oma kieli oli sallittu vain kotona, julkisesti ei. Kaikkea sellasta siihen liittyy.
 
"viivi"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25827901:
Kuule en tiedä, siansaksaa varmaan. Tai sitten hän on niin vaikeasti vammainen, ettei kykene puhumaan mitään kieltä äidinkielenveroisesti.
Ai jaa.. no mun mielestä puhui kyllä venäjää lapsilleen, kun satuin hänet näkemään kerran.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25827901:
Kuule en tiedä, siansaksaa varmaan. Tai sitten hän on niin vaikeasti vammainen, ettei kykene puhumaan mitään kieltä äidinkielenveroisesti.
Mitä köyhä taas huuteloo? Leipää?

Venakko ei ole edes palstalla ja jo kolme sivua ketjulla pituutta :D "Joohei, ihan turha tyyppi!!11!!"
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
Niin kai sitten. Mutta eikös se Viro itsenäistynyt vasta joskus 1990-luvun alkupuolella, että ymmärtäähän sen kun ei ole aikaa kovastikaan kulunut. Sitäpaitsi virolaisten eläminen neukkulan vallan alla oli ihan sairasta touhua. Mutsi kävi kovastikin virossa 1970-luvulla ja siellä piti hissutella eikä tuliaisiakaan saanut viedä..sellasta isoveli valvoo-meininkiä.
semmostahan se oli juu.
 
"vieras"
En erityisemmin ole Viron historiaan perehtynyt, mutta sen mitä olen kuullut ja mies kertonut, niin hehän olivat ihan pohjasakkaa Venäjälle. Eivät saaneet käyttää omaa kieltään yms. Mun mies vielä kuuluu siihen ikäpolveen, että koulut käytiin venäjän kielellä, oma kieli oli sallittu vain kotona, julkisesti ei. Kaikkea sellasta siihen liittyy.
Aivan samanlaista sortoa kuin mitä ruotsalaiset harrastivat 600 vuotta suomalaisiin.
 
"jahas"
Ei ne kovin fiksuilta vaikuta, ovat niin alistettuja. Suomalaiset naiset on sentään taistelleet itselleen paremman aseman.
Vai Suomen naiset ihan itse taistelleet asemansa, onko näin? Vai vaikuttaisikohan asiaan myös suomalaisen ja venäläisen yhteiskunnan kehityslinjat?

Jos suomalainen yhteiskunta olisi lähtenyt kehittymään samaan suuntaan kuin venäläinen yhteiskunta ja täällä ei olisi näin järjestäytynyt koulutus, terveydenhoito- ja sosiaalitukijärjestelmä, niin enpä usko. Venäjällähän esim. koulutus on maksullista ja tukijärjestelmää ei käytännössä ole. Koulutus ei vaan ole mahdollista kaikille tasa-arvoisesti.

Naiset tuskin itse sille mitään voivat, että heillä vaan ei ole samoja mahdollisuuksia tuossa vanhoillisessa ja tiukassa yhteiskunnassa, jossa sovinismi elää ja on juurtunut tiukasti yhteiskunnan rakenteisiin ja ihmiset elävät macho-kulttuurista. Ja kaikki venäläiset naisetkaan eivät ole sitä homogeenista massaa samanlaisine arvoineen ja tavoitteineen.

Syitä on monia, miksi venäläiset naiset eivät ole samassa asemassa kuin suomalaiset. Lue historiaa ja poliittista historiaa, niin tiedät, mistä puhut.
 
[QUOTE="viivi";25827958]No kyllä mä nyt herran tähden venäjän kielen tunnistan! Ei siihen paljon tarvita..[/QUOTE]

Joo, mutta puhutko sinä venäjää äidinkielenäsi voidaksesi tunnistaa, että joku toinen puhuu sitä äidinkielenomaisesti?
 
Lunatic
[QUOTE="viivi";25827958]No kyllä mä nyt herran tähden venäjän kielen tunnistan! Ei siihen paljon tarvita..[/QUOTE]

Juu, kyllä minäkin tunnistan monia kieliä, vaikken itse niitä puhu. Mitäköhän toi Björn meinasi.
 
"vieras"
En erityisemmin ole Viron historiaan perehtynyt, mutta sen mitä olen kuullut ja mies kertonut, niin hehän olivat ihan pohjasakkaa Venäjälle. Eivät saaneet käyttää omaa kieltään yms. Mun mies vielä kuuluu siihen ikäpolveen, että koulut käytiin venäjän kielellä, oma kieli oli sallittu vain kotona, julkisesti ei. Kaikkea sellasta siihen liittyy.
Ja nyt venäläistaustaiset ovat samanlaisessa asemassa Virossa. Historia ei opeta meille mitään.
 
Lunatic
[QUOTE="jahas";25827971]Vai Suomen naiset ihan itse taistelleet asemansa, onko näin? Vai vaikuttaisikohan asiaan myös suomalaisen ja venäläisen yhteiskunnan kehityslinjat?

Jos suomalainen yhteiskunta olisi lähtenyt kehittymään samaan suuntaan kuin venäläinen yhteiskunta ja täällä ei olisi näin järjestäytynyt koulutus, terveydenhoito- ja sosiaalitukijärjestelmä, niin enpä usko. Venäjällähän esim. koulutus on maksullista ja tukijärjestelmää ei käytännössä ole. Koulutus ei vaan ole mahdollista kaikille tasa-arvoisesti.

Naiset tuskin itse sille mitään voivat, että heillä vaan ei ole samoja mahdollisuuksia tuossa vanhoillisessa ja tiukassa yhteiskunnassa, jossa sovinismi elää ja on juurtunut tiukasti yhteiskunnan rakenteisiin ja ihmiset elävät macho-kulttuurista. Ja kaikki venäläiset naisetkaan eivät ole sitä homogeenista massaa samanlaisine arvoineen ja tavoitteineen.

Syitä on monia, miksi venäläiset naiset eivät ole samassa asemassa kuin suomalaiset. Lue historiaa ja poliittista historiaa, niin tiedät, mistä puhut.[/QUOTE]

Joo no totuus nyt vaan on se, että ei ne miehet meille mitään ole tarjottimella antaneet, itse on pitänyt vaatia. Juuri koulutus, äänioikeus ja kaikki.
 
[QUOTE="jahas";25827971]Vai Suomen naiset ihan itse taistelleet asemansa, onko näin? Vai vaikuttaisikohan asiaan myös suomalaisen ja venäläisen yhteiskunnan kehityslinjat?

Jos suomalainen yhteiskunta olisi lähtenyt kehittymään samaan suuntaan kuin venäläinen yhteiskunta ja täällä ei olisi näin järjestäytynyt koulutus, terveydenhoito- ja sosiaalitukijärjestelmä, niin enpä usko. Venäjällähän esim. koulutus on maksullista ja tukijärjestelmää ei käytännössä ole. Koulutus ei vaan ole mahdollista kaikille tasa-arvoisesti.

Naiset tuskin itse sille mitään voivat, että heillä vaan ei ole samoja mahdollisuuksia tuossa vanhoillisessa ja tiukassa yhteiskunnassa, jossa sovinismi elää ja on juurtunut tiukasti yhteiskunnan rakenteisiin ja ihmiset elävät macho-kulttuurista. Ja kaikki venäläiset naisetkaan eivät ole sitä homogeenista massaa samanlaisine arvoineen ja tavoitteineen.

Syitä on monia, miksi venäläiset naiset eivät ole samassa asemassa kuin suomalaiset. Lue historiaa ja poliittista historiaa, niin tiedät, mistä puhut.[/QUOTE]

Laajennan aiheen muidenkin alistuvien maiden naisiin, ja monessa kulttuurissahan on yhteissä naisten oma halu olla siinä asemassa missä ovat. Eli tavallaan kyse on homogeenistä massaa. Samaa massaa ovat mysö monien uskontokuntien naiset. Naiselle näytetään jo lapsen se paikka missä täytyy seistä ja sama opetus siirtyy äidiltä tyttärille. Toki aina joukkoon mahtuu joitakin poikkeuksia, jotka kapinoivat sovinismia vastaan. Usein muutokset lähtevät juuri naisten omasta halusta muuttua.
 
  • Tykkää
Reactions: röppö
"vieras"
[QUOTE="jahas";25827971]Vai Suomen naiset ihan itse taistelleet asemansa, onko näin? Vai vaikuttaisikohan asiaan myös suomalaisen ja venäläisen yhteiskunnan kehityslinjat?

Jos suomalainen yhteiskunta olisi lähtenyt kehittymään samaan suuntaan kuin venäläinen yhteiskunta ja täällä ei olisi näin järjestäytynyt koulutus, terveydenhoito- ja sosiaalitukijärjestelmä, niin enpä usko. Venäjällähän esim. koulutus on maksullista ja tukijärjestelmää ei käytännössä ole. Koulutus ei vaan ole mahdollista kaikille tasa-arvoisesti.

Naiset tuskin itse sille mitään voivat, että heillä vaan ei ole samoja mahdollisuuksia tuossa vanhoillisessa ja tiukassa yhteiskunnassa, jossa sovinismi elää ja on juurtunut tiukasti yhteiskunnan rakenteisiin ja ihmiset elävät macho-kulttuurista. Ja kaikki venäläiset naisetkaan eivät ole sitä homogeenista massaa samanlaisine arvoineen ja tavoitteineen.

Syitä on monia, miksi venäläiset naiset eivät ole samassa asemassa kuin suomalaiset. Lue historiaa ja poliittista historiaa, niin tiedät, mistä puhut.[/QUOTE]

Puhutko nyt venäläisestä vai neuvostoliittolaisesta yhteiskunnasta?
 
[QUOTE="vieras";25828016]Puhutko nyt venäläisestä vai neuvostoliittolaisesta yhteiskunnasta?[/QUOTE]

No ilmeisesti venäläisestä, koska neukkulassa oli kyllä alusta alkaen melkoiset suunnitelmat maan teolliselle kasvulle ja kaikkien ihmisten työllistymiselle. Se sosialismi u know.
 
"viivi"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25827976:
Joo, mutta puhutko sinä venäjää äidinkielenäsi voidaksesi tunnistaa, että joku toinen puhuu sitä äidinkielenomaisesti?
Ei, venäjä ei ole äidinkieleni.

Oletko nyt tyytyväinen? Vai mitä ihmettä oikein ajat takaa, en ymmärrä?
 
"vieras"
NÄIN NAISTENPÄIVÄNÄ:eipä ole ihme,että suomalaiset naisetjäävät venäläisten naisten varjoon...

Venäläinen nainen on kuin....
Moni kakku päältä kaunis, vaan on silkkoa sisältä.
Moni kakku päältä kaunis, silkkaa silkkoa sisältä.
 

Yhteistyössä