6-7v. ESKARILAISILLE VIIHDYTYSTÄ, KIITOS jos autat :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"opiskelija"

Vieras
Hei,

Opiskelen lähihoitajaksi ja nyt minulla työssäoppimisjakso 23 lapsen esikoulu ryhmässä. Minulla ei ole lapsia eikä kokemusta lapsista joten olisin erittäin kiitollinen vinkeistä.

Meillä on ryhmässä tapana että ennen lounasta ja välipalaa yksi hoitaja "viihdyttää" pöydissä istuvia 23 lasta n. 15-20 minuuttia, olen ihan pulassa kun en keksi mitään kovin mielenkiintoista jotta ryhmä pysyisi rauhallisena, hiljaisena ja paikallaan, apua!!!

Onko jollain hyviä viihdytys vinkkejä, olen hyvin kiitollinen kaikista ideoista :)

23 paperia ja lapset saavat piirtää paperille vuorotellen sitten papereita vaihdetaan vieruskaverille, jolloin jokaisen paperi vaihtuu.. tätä jatketaan muutamia kertoja ja lopuksi katsotaan yhdessä taideteokset :)

[QUOTE="vieras";25825922]23 paperia ja lapset saavat piirtää paperille vuorotellen sitten papereita vaihdetaan vieruskaverille, jolloin jokaisen paperi vaihtuu.. tätä jatketaan muutamia kertoja ja lopuksi katsotaan yhdessä taideteokset :)[/QUOTE]

Kiitos, voikohan tota käyttää monta kertaa. Mulla tulee olemaan noita viihdytyskertoja vähintään 4-6 x 5 eli pahimmillaan 30!

[QUOTE="opiskelija";25825991]Kiitos, voikohan tota käyttää monta kertaa. Mulla tulee olemaan noita viihdytyskertoja vähintään 4-6 x 5 eli pahimmillaan 30![/QUOTE]

Jos lapset tykkää, niin silloin varmaankin voi?
Etkö voisi kysyä viihdysvinkkejä muila pk-tädeiltä?

Rikkinäinen puhelin, eli ohjaaja kuiskaa lauseen ensimmäiselle, ja hän kuiskaa seuraavalle jne ja kun viimeinen saa viestin, hän kertoo sen ääneen.

Matkalaukun pakkaus, eli ohjaaja aloittaa sanomalla matkustan maailmalle ja pakkaan matkalaukkuuni hammasharjan. Seuraava jatkaa kertomalla: matkustan maailmalle ja pakkaan matkalaukkuuni hammasharjan ja hammastahnan. Kolmas jatkaa kertomalla matkustavansa maailmalle ja pakkaavansa matkalaukkuun hammasharjan, hammastahnan ja pyyheliinan jne. Ja kun joku ei enää muista, mitä oli jo ennenstään pakattuna, seuraava saa aloittaa uuden matkalaukun pakkaamisen.

Tehkää oma satu, eli jokainen kertoo vuorollaan yhden lauseen satuun, joka luetaan sitten lopuksi ääneen.

[QUOTE="vieras";25826004]Jos lapset tykkää, niin silloin varmaankin voi?
Etkö voisi kysyä viihdysvinkkejä muila pk-tädeiltä?[/QUOTE]

No mä kysyin, mutta opiskelijan tulee olla omatoiminen :(

Leikkikää tuolikisaa. Tuoleja 22 kpl ja musiikki soi.. yks jää ilman tuolii ja tippuu pois. Tätä jatketaan niin kauan, että voittaja on selvillä.

Sit kans voitte leikkiä aasinhäntää.

Lue lapsille lyhyt kirja ja laita lapset piirtämään mieleenpainuvin asia kirjasta.

Levyraati eli valitse muutama kappale, jotka soitat CD-soittimella lapsille, ja lapset arvostelevat kappaleet numeroilla (esim. 1-5 asteikolla).

Pokkani pitää - pimpeli-pom eli ollaan pareittain vastatusten ja sanotaan pokkani pitää pimpeli-pom ja tuijotetaan paria silmiin. Se kumpi nauraa ensin häviää erän.

Arvuuttelua: ota joukosta 1 lapsi sivuun ja tee lapseen piilossa joku muutos: esim. tytön auki olevat hiukset poninhännälle, pusero väärinpäin päälle, vyö pois tai sukat pois tai jotain pientä, ja toiset arvuuttelee, mikä on muuttunut. Se joka arvaa oikein, on seuraava, jolle tehdään "muutos".

Kummassa kädessä - leikki. Se joka arvaa oikein (arvuutteluvuorot vuorotellen) pääsee arvuuttelemaan seuraavaksi.

Rikkinäinen puhelin, eli ohjaaja kuiskaa lauseen ensimmäiselle, ja hän kuiskaa seuraavalle jne ja kun viimeinen saa viestin, hän kertoo sen ääneen.

Matkalaukun pakkaus, eli ohjaaja aloittaa sanomalla matkustan maailmalle ja pakkaan matkalaukkuuni hammasharjan. Seuraava jatkaa kertomalla: matkustan maailmalle ja pakkaan matkalaukkuuni hammasharjan ja hammastahnan. Kolmas jatkaa kertomalla matkustavansa maailmalle ja pakkaavansa matkalaukkuun hammasharjan, hammastahnan ja pyyheliinan jne. Ja kun joku ei enää muista, mitä oli jo ennenstään pakattuna, seuraava saa aloittaa uuden matkalaukun pakkaamisen.

Tehkää oma satu, eli jokainen kertoo vuorollaan yhden lauseen satuun, joka luetaan sitten lopuksi ääneen.

Kiitos, nää on varmasti hyviä :)

[QUOTE="vieras";25826076]"..opiskelijan tulee olla omatoiminen." Totta. Kuinka omatoimista on kerätä ideat keskustelupalstalta sen sijaan että miettisi omilla aivoillaan?[/QUOTE]

Kiitos paljon. Olen askarrellut kotona lorupusseja ja etsinyt tietoa kirjoista. Ajattelin että täällä TE olette ammattilaisia lasten suhteen ja osaisitteehkä antaa pikku vinkkejä mistä voisivat tykätä kun minulla aivottomalla nuorella ei ole omia lapsia eikä valitettavasti tutuillakaan :)

[QUOTE="vieras";25826076]"..opiskelijan tulee olla omatoiminen." Totta. Kuinka omatoimista on kerätä ideat keskustelupalstalta sen sijaan että miettisi omilla aivoillaan?[/QUOTE]

Hyvinkin omatoimista mun mielestä.

Eskarilaiset opettelee jo kirjaimia, joten laiva on lastattu vois myös olla kiva leikki vaikka niin, että jokainen vuorollaan saa laittaa "laivaan" yhden asian, joka alkaa aina sovitulla kirjaimella. Näin siinä ei tarvitse mitään palloa tai muutakaan, vaan onnistuu ihan pöydissä istuen leikkiä.

Pussihyppely (kuka ekana, voittaa)
Läpsykisa käsillä eli läpsäytetään vuorotellen käsiä ja se kuka läpsäyttää samaan aikaan kuin vieruskaveri häviää... jne

[QUOTE="vieras";25826125]Limbouskisa eli limbotaan vuorotellen ja jos osuu naruun niin tippuu[/QUOTE]

"jotta ryhmä pysyisi rauhallisena, hiljaisena ja paikallaan"

Hei toi limbous vois olla hyvä kun tavoite on edellä :) saisivat hoitajat ainakin kahvipöytään keskustelua yhdestä opiskelijasta lisää!

Lue lapsille lyhyt kirja ja laita lapset piirtämään mieleenpainuvin asia kirjasta.

Levyraati eli valitse muutama kappale, jotka soitat CD-soittimella lapsille, ja lapset arvostelevat kappaleet numeroilla (esim. 1-5 asteikolla).

Pokkani pitää - pimpeli-pom eli ollaan pareittain vastatusten ja sanotaan pokkani pitää pimpeli-pom ja tuijotetaan paria silmiin. Se kumpi nauraa ensin häviää erän.

Arvuuttelua: ota joukosta 1 lapsi sivuun ja tee lapseen piilossa joku muutos: esim. tytön auki olevat hiukset poninhännälle, pusero väärinpäin päälle, vyö pois tai sukat pois tai jotain pientä, ja toiset arvuuttelee, mikä on muuttunut. Se joka arvaa oikein, on seuraava, jolle tehdään "muutos".

Kummassa kädessä - leikki. Se joka arvaa oikein (arvuutteluvuorot vuorotellen) pääsee arvuuttelemaan seuraavaksi.

KIITOS PALJON kaikille ystävällisille vastaajille, opiskelija menee hautomaan vinkkejä nukkumatin luo:)

Yhteistyössä