Mitä tekisitte koiralle joka puraisee lasta?

• Viestiketjun aloittaja minä....
  • Ensimmäinen viesti
.........
Pentukoiralle on ihan normia käytöstä tuollainen pureskelu, lahkeessa roikkuminen jne. Onko se enemmän koiralta leikkiä vain sisältyykö siihen muuta aggressiivista käytöstä?

madametussu
Ette olisi vielä lähteneet vetelemään faktoja pöytiin. Mä olisin halunnut tietää mitä muuta tämä "asiantuntija" olisi keksinyt.. :D
Hehe, ihan kun en tietäisi eroa eri rotujen välillä. :D Jos mielipidettä kaivataan niin minusta molossityyppiset koirat, laumanvartijoiksi luokiteltavat paimenkoirat jne vaativat ja mahdollisesti vaaralliset rodut kuuluvat vain ammattilaisten käsiin. Jos mainitsen sanan taistelukoira, en tarkoita, että kaikki juuri niitä olisivat.

Dobberi "virallistui" 1860, mutta kannattaa palata n.1830-luvulle tutkimaan niitä ihan alkuperäisiä lähtökohtia. Saahan ihminen nyt ottaa vaikka Bully Kuttan kotiinsa jos niin tahtoo (mutta hörhöille jotka heti innostui, tiedoksi, niiden tuonti suomeen on kiellettyä ;) )

Ja sinäällään minulla ei mitään rotua kohtaan ole vihan tunteita, onhan minulla ollut cocker, beauceron, karhukoira-mix ja collie.

Blue
Hehe, ihan kun en tietäisi eroa eri rotujen välillä. :D Jos mielipidettä kaivataan niin minusta molossityyppiset koirat, laumanvartijoiksi luokiteltavat paimenkoirat jne vaativat ja mahdollisesti vaaralliset rodut kuuluvat vain ammattilaisten käsiin. Jos mainitsen sanan taistelukoira, en tarkoita, että kaikki juuri niitä olisivat.

Dobberi "virallistui" 1860, mutta kannattaa palata n.1830-luvulle tutkimaan niitä ihan alkuperäisiä lähtökohtia. Saahan ihminen nyt ottaa vaikka Bully Kuttan kotiinsa jos niin tahtoo (mutta hörhöille jotka heti innostui, tiedoksi, niiden tuonti suomeen on kiellettyä ;) )

Ja sinäällään minulla ei mitään rotua kohtaan ole vihan tunteita, onhan minulla ollut cocker, beauceron, karhukoira-mix ja collie.
No tätähän minä jo peesailin.

Ja muu onkin sitten googlailtavissa.

Me tiettyjen koirien harrastajat kun puhutaan asioista hieman eri nimillä ja tyyleillä niin siitä huomasi että vaikka koiraharrastaja oletkin niin niputat herkästi jutut samaan nippuun vaikka kyse oliskin ihan eri asioista.

Koiralija
[QUOTE="alma";25810606]Mielestäni palveluskoira on vähä eri asia, kun joka sekarotunen seurakoira. Palveluskoirilla on kuitenkin aika suuri tarvi miellyttää laumaansa, tuollaisella pentutehtailun tuotoksella voi luonne olla ihan mitä vaan.
Väittäisin, että maineestaan huolimatta nämä saksanpaimenet ja rottweilerit on hyvin helppoja lapsiperhekoiria. Yleisesti ottaen pienet koirat on pajon arvaamattomampia ja heikkohermoisempia.[/QUOTE]

Tuo on kyllä täysin totta! Tympäseekin kun monesti ihmiset ovat kauhuissaan kun on juurikin saksanpaimenta ja rotikkaa lapsiperheissä, vaikka yleisesti juurikin ovat luotettavampia kuin pienet rodut..

Blue
Tuo on kyllä täysin totta! Tympäseekin kun monesti ihmiset ovat kauhuissaan kun on juurikin saksanpaimenta ja rotikkaa lapsiperheissä, vaikka yleisesti juurikin ovat luotettavampia kuin pienet rodut..
Koska purressaan saavat paljon pahempaa jälkeä aikaan. Iso koira voi tappaa yhdellä louskasulla, pieni koira nirhasee. Valitettava tosiasia mikä pitää ottaa huomioon, vaikka kannatan itsekin tasavertaisuutta rotujen välillä.

madametussu
Johtuu siitä, että jos chihuahua hyökkäsee puremaan lasta, otat sitä niskasta ja heivaat sen pois. Jos sakemanni menee repimään lasta, sulla on aikamoinen työ saada se irti siitä lapsesta niin, että lapsi säilyis yhdessä kasassa.
Ei ole oikein, että iso tai pieni koira puree, mutta tyhmäkin sen tietää kummassa tilanteessa se henki ennemmin lähtee.

"..."
Ei vaan nimenomaan työkoiraksi. Bullterrieri on asia erikseen, se on alunperin kehitetty taistelemaan härkiä vastaan.

Amerikanpitbullterrierin nimessä oleva bull viittaa rodun härkämäiseen rakenteeseen.
Mistä ihmeestä sinä kaivat tietosi? Kaikkien bullien nimi tulee siitä, että ne risteytettiin tästä rodusta terriereiden kanssa: Old English Bulldog - Wikipedia, the free encyclopedia

Joka siis oli härkätaisteluihin kehitetty rotu.

Vaikka näitä risteytyksiä käytettiin työkoirina tai rottakoirina tai minä vain, se ei muuta sitä, että taistelukoiraristeytyksiä kehitettiin pääasiassa tappelutarkoituksiin. Eikä se rodun historia pahenna sitä koiraa NYT, tai tee siitä sen aggressiivisempaa tai huonompaa perhekoiraa. Mutta selittää kyllä miksi koira-aggressiivisuus (EI edelleenkään ihmisaggressiivisuus) on näillä roduilla niin yleistä.

Minun mielestäni historiallisia faktoja kaunistelemalla ei minkään rodun mainetta paranneta.

"..."
Dobberi "virallistui" 1860, mutta kannattaa palata n.1830-luvulle tutkimaan niitä ihan alkuperäisiä lähtökohtia.
No nyt kyllä olet lukenut Wikipediasi ihan päin mäntyä. Dobermanni kehitettiin 1800-luvun lopulla ja "virallistui" vasta 1900-luvun alussa. Ei silläkään ollut mikään ylevä alku, eli se oli kehitetty henkilökohtaiseen suojeluun ja velallisten pelotteluun.

Mutta kuten sanoin, rodun historia ei sitä rotua pahenna - sillä jokaisen rodun täytyy kehittyä jostain lähtöpisteestä ja koirarotua on mahdollista jalostaa nopeasti. Kannattaa katsoa dokumentti "Tyynenmeren sotakoirat" nähdäkseen miten upeaksi palveluskoiraksi dobermanni oli jo 1940-luvulle mentäessä kehittynyt.

"Sanna"
Bullgogit on jalostettu tappajakoiriksi ja niillä on saalistusvietti. En jäisi odottamaan, koska lapselle käy tosissaan pahasti. Piikille vain. Koirahan on selvästi vaarallinen.

"reetta"
Että mua suututtaa! Kouluttakaa, hyvät ihmiset antakaa se koira vaikka kouluttajalle ns. hoitoon.. Todella, todella harvan koiran käytösviat johtuvat koiran päästä, kyllä se on koulutus jossa on menty pieleen. En halua syyllistää, mutta älkää syyttäkö koiraa jos ei selvästi ole mielenvikainen. Nyt alan lukemaan kaikki tämän ketjun viestit ja pelkään että raivoni vain nousee..
Olen eläintenhoitaja ja sen lisäksi minulla on vuosikymmenten aika ollut n.25koiraa+pennut päälle(n.5pentuetta) ja täytyy kyll äsanoa että samankin rodun sisällä koirat ovat yksilöitä! on ollut useampi sellainen koira jota ei ole tarvinnut kouluttaa oikeastaan ollenkaan, ovat olleet hyvin miellyttämisen haluisia ja totelleet puolesta sanasta. Sitten on ollut niitä jotka ovat vaatineet tiukkaa koulutusta sekä niitä jotka koulutuksesta huolimatta ovat säilyttäneet ärsyttävät piirteensä(esim.vetämisen).

Että jotkut yksilöt ovat 100kertaa helpompia kuin toiset.

No minulla oli esikoisen syntymän jälkeen n.2v koirani hoidossa sukulaisellani(kiinanpalatsikoira),koira tuli takaisin kotia esikoisen ollessa 2v(tätä ennen koira ei ollut purrut ketään),mutta esikoistani näykkäsi useamman kerran(1kerran tuli vähän vertakin).

2viikon ajan kannoin koiran vessaan aina kun murisi lapselle,yritti purra,tai näykkäsi, samaten tuon 2viikkoa kannoin lasta jäähylle aina kun kiusasi koiraa(no siis kiskoi karvoista). Tämän 2viikon jälkeen molemmat lopetti kielletyn käytöksen. koira ei oo sen jälkeen purrut/näykkinyt ketään ja tuosta on 5vuotta aikaa.

lapsuuden perheessä oli yks kääpiövillakoira joka yritti usein purra pikkuveljiäni(tasan siitä syystä että nää kiusasi sitä koiraa sen ollessa pentu,vaikka kuinka asiaa yritti vanhemmat estää), koira kuitenkin totteli aikuisen ei:tä välittömästi, joten ei päässyt näykkää vuosien aikana kuin pari kertaa. Mutta ei voinut jättää veljien kanssa ennenku nää oli kouluikäisiä.

Siis meinas mennä puree jos veljet tappeli,juoksi tai paini. Mut pysähty aina kun joku isompi sano ei.

Itse tosin en jaksaisi vahtia koiraa jolla on tuollainen ongelma joten etsisin uuden kodin,niin että ei ole pieniä lapsia ko.perheessä.

Mut miten nänä puremiset tapahtuu,mikä on sillä hetkellä tilanne?

Jos koira äärisee lapselle,koettaa näykkäystä tms. Niin voi ottaa niskasta kiinni ja kääntää selälle ja sanoa ei. ja/tai kuljettaa koira esim.vessaan ja siellä saa olla ilman huomiota vaikka 20minuuttia. meillä auttoi jälkimmäinen.

Toisaalta voi olla että joudutte etsimään koiralle uuden kodin.

"reetta"
lapsiperhe koiraksi omasta mielestäni sopivin on collie, kiltti, miellyttämishaluinen ei tuhoa paikkoja ja oppivainen. melko pian pentu kohkaaminenkin rauhottuu. Toista se on esim. saksanpaimenkoiran kanssa, mutta ajan kanssa saksan pk:sta saa uskollinen ja mukavan seuralaisen.

pikku koirat tuppaa olemaan ainakin enemmän räksyttääviä :D

"Susu"
[QUOTE="...";25811280]Mistä ihmeestä sinä kaivat tietosi? Kaikkien bullien nimi tulee siitä, että ne risteytettiin tästä rodusta terriereiden kanssa: Old English Bulldog - Wikipedia, the free encyclopedia

Joka siis oli härkätaisteluihin kehitetty rotu.

Vaikka näitä risteytyksiä käytettiin työkoirina tai rottakoirina tai minä vain, se ei muuta sitä, että taistelukoiraristeytyksiä kehitettiin pääasiassa tappelutarkoituksiin. Eikä se rodun historia pahenna sitä koiraa NYT, tai tee siitä sen aggressiivisempaa tai huonompaa perhekoiraa. Mutta selittää kyllä miksi koira-aggressiivisuus (EI edelleenkään ihmisaggressiivisuus) on näillä roduilla niin yleistä.

Minun mielestäni historiallisia faktoja kaunistelemalla ei minkään rodun mainetta paranneta.[/QUOTE]

Ensinnäkin Wikipedia on paikka minne kuka vaan voi kirjoittaa omia totuuksiaan, vaikka esimerkiksi sinä. En siis pidä sivustoa faktan kannalta kovinkaan luotettavana. Toiseksi esim jalostuksen myötä Englannin bulldoggi ei ole enään monellakaan tavalla sellainen kun se oli härkäkoira-aikoinaan, sekin tieto löytyy kun jaksat googlata. Kaiken muun mukana on mennyt aggressiivisuus, niin ihmisiä kuin muitakin koiria kohtaan. Toki aggressiivisiakin yksilöitä löytyy, ihan niinkuin tasan kaikista roduista johtuen jostain ihan muusta kuin väittämästäsi perinnöstä.

"Krista"
[QUOTE="Sanna";25813059]Bullgogit on jalostettu tappajakoiriksi ja niillä on saalistusvietti. En jäisi odottamaan, koska lapselle käy tosissaan pahasti. Piikille vain. Koirahan on selvästi vaarallinen.[/QUOTE]

Mainitsemasi "Bullgogit" eivät todellakaan ole jalostettu tänäpäivänä tappajiksi, nyt eletään 2000-lukua, herää pahvi ja hanki tietoa ennenkuin huutelet :D !!! Ei hemmetti mikä dille!!!

"hipsuli"
[QUOTE="reetta";25815207]lapsiperhe koiraksi omasta mielestäni sopivin on collie, kiltti, miellyttämishaluinen ei tuhoa paikkoja ja oppivainen. melko pian pentu kohkaaminenkin rauhottuu. Toista se on esim. saksanpaimenkoiran kanssa, mutta ajan kanssa saksan pk:sta saa uskollinen ja mukavan seuralaisen.

pikku koirat tuppaa olemaan ainakin enemmän räksyttääviä :D[/QUOTE]

Sinulla on varmaan kokemusta yhdestä colliesta ja yhdestä saksanpaimenesta? Et voi sanoa että colliea rauhoittuu pian, toisin kuin sakemanni! NIIN YKSILÖLLISTÄ.. Naurattaa ja samaan aikaan pistää vihaksi tuo sinun teksti.. Olet kuin minun mummu "kyllä se kultainennoutaja on ainut hyvä koira kun naapurin musti oli niin mukava".. Kaikki colliet eivät ole kilttejä, eivät miellyttämisenhaluisia, voivat tuhota paikkoja ja eivät välttämättä ole oppivaisia. Myös saksanpaimen voi olla kiltti, nimenomaan ON miellyttämisenhaluinen ja voi rauhoittua pian, kuten mikä tahansa koira.

Blue
[QUOTE="reetta";25815207]lapsiperhe koiraksi omasta mielestäni sopivin on collie, kiltti, miellyttämishaluinen ei tuhoa paikkoja ja oppivainen. melko pian pentu kohkaaminenkin rauhottuu. Toista se on esim. saksanpaimenkoiran kanssa, mutta ajan kanssa saksan pk:sta saa uskollinen ja mukavan seuralaisen.

pikku koirat tuppaa olemaan ainakin enemmän räksyttääviä :D[/QUOTE]

Colliet on salakavalia, kieroja ja äärimmäisen taipuvaisia eroahdistukseen.

"Heljä"
[QUOTE="...";25810643]No johan on tapauksia! Ja kaikki ihan tuttuja ja naapureita?? Hassua, etteivät ole iltapäivälehtiin asti päässeet.
[/QUOTE]

Kyllä näitä tapahtuu jatkuvasti. Kaikki ei todellakaan päädy lehtiin.

Viime vuonna tuttavaperhemme 5 vuotiasta lasta koira puri kasvoihin niin, että ne piti tikata. Ikuiset arvet muistona tuosta tapauksesta. Eipä ollut tämäkään lehdissä, koska kukaan ei sitä medialle kertonut.

"sirkku"
Colliet on salakavalia, kieroja ja äärimmäisen taipuvaisia eroahdistukseen.
Tuttavapiirissäni on jouduttu lopettamaan kaksi collieta juurikin eroahdistuksen takia, mutta en ajatellutkaan että voisi olla ihan kyseisen rodun ongelma.. Molemmilla koirilla meni niin pahaksi että hyökkäilivät muiden kun omistajan kimppuun, yksin ollessa kaikki hajotettiin. Toinen koira lopetettiin jo tuossa vaiheessa kun ei voinut olla kenenkään muun kanssa kun omistajan ja yksin ollessa piti sulka pieneen häkkiin. Toinen koira sekosi lopullisesti kun joutui yksin jäädessään kotiin yhteen huoneeseen.

ähiss
[QUOTE="Heljä";25816498]Kyllä näitä tapahtuu jatkuvasti. Kaikki ei todellakaan päädy lehtiin.

Viime vuonna tuttavaperhemme 5 vuotiasta lasta koira puri kasvoihin niin, että ne piti tikata. Ikuiset arvet muistona tuosta tapauksesta. Eipä ollut tämäkään lehdissä, koska kukaan ei sitä medialle kertonut.[/QUOTE]

Näissä usein on syy lapsessa, lapsi menee ja härnää koiraa. Minäkin kävin lapsena kaksi kertaa päivystyksessä kun "leikin" koiran kanssa ja arvet on edelleen. Mutta ei vanhemmat koiralle olleet vihaisia, vaan minulle ja hyvä niin!

[QUOTE="...";25811280]Mistä ihmeestä sinä kaivat tietosi? Kaikkien bullien nimi tulee siitä, että ne risteytettiin tästä rodusta terriereiden kanssa: Old English Bulldog - Wikipedia, the free encyclopedia [/QUOTE]
Kaivan tietoni faktoista. Tuohon sivustoon on hyvä tutustua, tietoa amerikkalaisperäisistä työkoirista: SATHY

Collieissa, etenkin nahkoissa on paljon pelkopurijoita. Tiedä sitten onko kuitenkaan paras vaihtoehto.

Viimeksi muokattu:
kaamea
mars koirakursseille. Voi olla ihan väärää koulutustakin syynä ja yhteys kasvattajaan jotta saatte vinkkejä miten tuosta puremista pääsee eroon. 9 kk koira on vielä leikki ikäinen ja puree helposti.

Yhteistyössä