[QUOTE="vierailija";25810041]Meinaat ihan oikeesti että syytät koulukiusaamista syyksi jos jollain viiraa pahemmin päässä ja listii kymmeniä koulutovereitaan???? Kyllä aikamoisesti täytyyy kuule vikaa olla yläkerrassa että tuollaista tekee.
Ihmettelen logiikallasi, ettei meidän koululuokassa tapahtunut itsemurhia tai ampumisia, vaikka kiusaamista ihan päivittäin olikin. Joskus murtui sormi, joskus solisluu, päivittäin itkettiin ja tapeltiin.
Sä siis väität että ihan HUVIKSEEN sua kiusattiin? Et ollut läski, tyhmä, rillipää, pukeutunut juntista, puhunut hassusti tai ollut köyhästä perheestä, kenties eri uskonnosta? Meinaat siis että "normaaleissa" kiusaajissa on vika, muttei sinussa? Älä jaksa... Kun opit myöntämään virheesi, erilaisuutesi tai puutteesi, parannut. Aikuiset ihmiset ei välttämättä kiusaa kuten lapset koulussa esim. läskiksi.[/QUOTE]
En väitä, että koulukiusaaminen on ainoa syy kouluampumisiin, mutta kiusaaminen on monessa tapauksessa ollut osasyynä. On myös olemassa ainakin yksi tutkimus, jonka mukaan kouluväkivaltaa voidaan ehkäistä paremmin kiusaamisenvastaisilla kampanjoilla kuin metallinpaljastimilla. Se viittaa siihen, että kiusaaminen on oikeasti osasyy näissä tapahtumissa.
Minun koulussani yksi poika teki itsemurhan kiusaamisen vuoksi. Minä myös harkitsin itsemurhaa noin 10-vuotiaana kun kiusaaminen oli pahimmillaan, mutta en onneksi koskaan tehnyt sitä.
Kiusaajilla oli toki jokin tekosyy miksi minua kiusattiin. Kiusaamiseen on aina "syy", mutta oikeat syyt ovat kiusaajissa, eivät kiusatuissa. Jokaisella on oikeus olla sellainen kun on, oli sitten ylipainoinen, rillipää tai vaikkapa juutalainen. Jokaisella on myös oikeus fyysiseen ja henkiseen koskemattomuuteen. Jos joku sitä rikkoon, on vika henkilössä, joka sitä rikkoo, ei henkilössä, jonka koskemattomuutta rikotaan. Minua ei rehellisesti sanottuna edes kiinnosta mikä minun "vikani" oli, koska sillä ei ole mitään merkitystä. Nykyisin hyväksyn itseni sellaisena kuin olen. En voi muuttaa sitä - ja usko pois, olen yrittänyt, koska joskus kauan sitten luulin, että vika todellakin oli minussa. Se ei auttanut minua eikä lopettanut kiusaamista.