vammaistukea saavat.

• Viestiketjun aloittaja "kirsikka"
  • Ensimmäinen viesti
Miten on??
Lastenlääkäri sanoi, että pikkuastmaatikot (alle 3-vuotiaat) saavat helposti, mutta saavatko myös lievä astmaa sairastavat? Ovatko kriteerit tiukat vai tuijotetaanko diagnoosia?

no joo
Alle kouluikäisillä astmaatikoilla tuo kriteeri on ihan selvä. Jos annetaan hoitavaa hengitettävää astmalääkettä 2 kertaa vrk niin tuen saa. Jos vain´kerran niin ei saa.

"Vieras"
Meillä nuorimmainen saa astman takia alinta. Toiseksi nuorin laajojen ruoka-aineallergioiden, astman, reuman ja kroonisen poskiontelontulehduksen takia alinta. Tässä hommassa vaan joku mättää ja pahasti, koska nuorin pärjää tuolla lääkityksellään ja toiseksi nuorimman kanssa ravataan koko aika jossain ja lääkkeitä kauhee arsenaali menossa... Ekaluokkalainen on tuo toiseksi nuorin.

no joo
[QUOTE="Äitix3";25793258]Kuinka kauan astmaatikko voi saada tukea. Meillä päätös ekaluokan loppuun asti. Tilanne on kuitenkin edelleen sama,joten kannattaako edes hakea jatkoa?[/QUOTE]

Riippuu siitä miten astma vaivaa lastanne ja miten sitä hoidetaan. Mut Kela katsoo että kouluikäinen lapsi osaa itse ottaa lääkkeensä, se ei siis enää aiheuta vanhemmalle tavanomaista enempää sidonnaisuutta. Mä muuten luulin et sitä saa vain 7-vuotiaaksi asti.

"Äitix3"
Riippuu siitä miten astma vaivaa lastanne ja miten sitä hoidetaan. Mut Kela katsoo että kouluikäinen lapsi osaa itse ottaa lääkkeensä, se ei siis enää aiheuta vanhemmalle tavanomaista enempää sidonnaisuutta. Mä muuten luulin et sitä saa vain 7-vuotiaaksi asti.
Tuki myönnettiin viime toukokuussa ja astma todettiin 6 vuotiaana lopulta kaikkien testien jälkeen. Atooppinen iho myös lisänä. Meillä lääke otetaan edelleen meidän antamana babyhalerilla.

astmalapsen äiti
Tällähetkellä alin tuki. Aiemmin korotettu.
Astma, ruoka-aine ym. allergioita, korvakierre....
Poika nyt eskarilainen, tuki myönnetty 2013 syksyyn. Eli poika silloin 8 v.

allergisen äiti
[QUOTE="Sanna";25798673]Me ollaan menossa juuri astmatesteihin 4 v lapsen kanssa. Jos hänellä todetaan astma, niin mistä tukea voi hakea? Onko hankala hakuprosessi?[/QUOTE]

Ensin tarvit hoitavan lääkärin lausunnon asiasta. Ja mielestäni lääkitystä täytyy olla puoli vuotta takana ennenku saa lausunnon, ainakin aiemmin oli niin.
Sit kelalta hakupaperit. Ei hankala mielestäni. Toki joissakin sairaaloissa myös sosiaalityöntekijä joka auttaa hakemuksen täytössä.

Yhteistyössä