Miten hitossa joku lihoo 20-30kg raskauden aikana????

• Viestiketjun aloittaja Ambalabah
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Miten sitten, kun esim julkkikset pysyvät hyvässä kunnossa, lihomatta tai siis ANTEEKS: TURPOAMATTA. Onko heilläkin sitten aineenvaihdunta vaan niin hyvä?
Heh, ei sillä joka joutuu raskauden aikana ja sen jälkeen tarkkailemaan syömisiään ja liikkumisiaan ole hyvä aineenvaihdunta ;) Meillä, jotka vaan muuhun elämäämme keskittyen solahdamme takaisin raskautta edeltäviin vaatteisiin, voi sen sijaan ollakin...

"vieras"
Mulla tuli n. 20 kg. Olin alipainoinen kummankin raskauden alussa. Söin raskausaikana enemmän ja siitä painoa tuli. Synnytykseen jälkeen olin taas alipainoinen noin 3-4 kuukaudessa.

Ambalabah
Olen äärimmäisen yksinkertainen ihminen - mutta samalla ilmeisesti äärimmäisen harvinainen kun raskaus"turvotus" on jääny synnärille.... :) Mutta kiitos huolenpidostasi, lupaan kasvattaa lapseni ihan itse, SEKÄ yrittää omalla toiminnallani olla heille läsnä vielä kymmenenkin vuoden päästä. Ennenku mun "raskausturvotus" on ajanut mut sydänkohtauksen kautta kuolemaan. Kiitos ja kuulemiin. Onnea vaan sulle.

• Tykkää
Reactions: petite
"Entinen Ksantippa S."
Mutta kiitos huolenpidostasi, lupaan kasvattaa lapseni ihan itse, SEKÄ yrittää omalla toiminnallani olla heille läsnä vielä kymmenenkin vuoden päästä. Ennenku mun "raskausturvotus" on ajanut mut sydänkohtauksen kautta kuolemaan. Kiitos ja kuulemiin. Onnea vaan sulle.
Kun hieman vanhenet, huomaat terveiden, kauniiden, elämäntavoiltaan moitteettomien ihmisten sairastuvan, rumenevan ja jopa kuolevan. Tupakanvihaaja saa keuhkosyövän, himoliikkujalta katkeaa päästä suoni.

Joudut myöntämään, että elämä on paitsi monimutkaista ja epäreilua, myös vajavaisimmillaankin ainutkertaisen arvokasta. Jos siinä vaiheessa muistat nuo ylle kirjoittamasi ajatukset, sinua ehkä nolottaa.

• Tykkää
Reactions: Millenia
vierassss
Aika hassua ajatella, että "nestettä nyt vaan kertyy" apaut 15 kilon verran... Oinevoine. Jos mulle tulis kiloo nestettä nyt yhtäkkiä, se olis lähes kolmasosa omaamassaa - eli ensiapuun ja SASSIIN!!!! :O :O Älkää' nyt viitsikö.
Hirveen "hassua" joo. Mulla nousi paino raskauden aikana sen 24 kiloa, ruokavaliossa ei sen kummempia muutoksia kun että tarkkailin protskun saantia, kasvissyöjä kun olen. Eikä ne turvotukset mitään "yhtäkkiä" tulleet vaan sen 9 kk kestäneen raskauden aikana.

Laitokselle jäikin sit 18 kg, jotain akupunktuurihoitoa antoivat turvotuksen poistamiseen ja kunnon tukisukat parin päivän ajaksi, jalat oli kun puunrungot sen kaiken nesteen vuoksi. Jonkun verran on tippunu sen jälkeen vielä itestään laihduttamatta, kai imetyksen ansiosta. Pari kiloa varmaan vielä jäljellä, en tiedä viitsinkö niitä pudottaa imetyksen loputtua, olin joka tapauksesssa hieman alipainoinen ennen raskautumista. Nekin kilot mitä jäi laitokselta kotiutuessa olis saanu oikeestaan jäädä, pitkällä ihmisellä tommonen 5 kiloa suuntaan tai toiseen ei vielä tunnu missään.

Mulla on normaalistikin taipumusta turvotukseen, perinnöllistä ilmeisesti koska suvun naisilla monilla sama juttu, kesäsin jalat on kun jalkapallot. Ruokavaliolla ei ole vaikutusta, monesti helteillä tykkään syödä lähinnä hedelmiä, eli ei todellakaan liian suolaista tms. Nesteenpoistolääkkeet tepsii, mutten halunnut niitä raskauden aikana syödä.

Älä nyt itse viitsi jauhaa asiasta, josta sulla ei ole mitään tietoa tai kokemusta...

Kylläppäs jää kakkanen maku suuhun ap:n alotuksesta.

Mä mätin ruokaa miten sattu (katoin, että kiellettyjä ruokia en syö) ja liiemmin en liikkunu. Jonka ainoon läskistä aiheutuneen kilon mässäsin ihan itse kurkusta alas tieoisesti ja annoin tähän itselleni luvan. 30 kiloo tuli kaiken kaikkiaan. Synnärille jäi 8kg.

Nim. nyt 40 kiloa kevyempi.

• Tykkää
Ekasta raskaudesta lihoin 20kg kun en liikkunut ja söin niin paljon kuin vaan halusin.

Toisesta raskaudesta tuli vaan 3kg..tuli raskausdiabetes ja oli pakko syödä säännöllisesti eikä mitään sokerieta tai hampurilaisia,lihgt cokista join kyllä.
Insuliinihoitoinen oli kyseessä.En liikkunut toisessakaan raskaudessa.
Poika syntyi ja painoi 3900g ja istukka painoi 990g eli miinukselle mentiin.

Imetyksestä johtuen paino vaan rupesi tippumaan synntyksen jälkeen ja nyt olen saanut 15kg pois.Vielä olis 10kg tiputettava niin olisin very very happy =)

Viimeksi muokattu:
Nesteiden kertymisestä sen verran, että minulla paino nousi 1500g vuorokaudessa ja silkkaa nestettä.Tuskin kukaan läskiä pystyy kehoonsa muodostamaan sellaista tahtia.
Normaali kengännumeroni 37 vaihtui kokoon 40. Jalkani ja käteni olivat muodottomat pallot. Jopa jalkapohjissa oli nestettä. Ihan kun olisi tyynyjen päällä kävellyt. Naama oli niin turvoksissa, että hyvä kun silmiä näkyi.

Ja voi sitä vessassa juoksemisen määrää, kun olin lapsen saanut maailmaan. Paino tippui juurikin tuon 15kg kolmessa päivässä.

"vieras"
Rupes naurattaan kun muistelin miten synnärillä kätilö kauhisteli että mulla oli kanssa jalkapohjissakin nestettä :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;25764184:
Nesteiden kertymisestä sen verran, että minulla paino nousi 1500g vuorokaudessa ja silkkaa nestettä.Tuskin kukaan läskiä pystyy kehoonsa muodostamaan sellaista tahtia.
Normaali kengännumeroni 37 vaihtui kokoon 40. Jalkani ja käteni olivat muodottomat pallot. Jopa jalkapohjissa oli nestettä. Ihan kun olisi tyynyjen päällä kävellyt. Naama oli niin turvoksissa, että hyvä kun silmiä näkyi.

Ja voi sitä vessassa juoksemisen määrää, kun olin lapsen saanut maailmaan. Paino tippui juurikin tuon 15kg kolmessa päivässä.

Minultakin jäi synnärille sellainen 15 kiloa ja kotiin riesaksi kymmenisen (joista pari oli rinnoissa). Herkuttelin kyllä myös, mutta en ymmärrä mitä se ap:n persusta kutittaa? Jos ei oikeasti ole ymmärtänyt että ihmisillä on erilaisia kroppia, erilaisia elämäntapoja ja erilaisia prioriteettejä niin se on kyllä ihan oma vahinko. Välttämättä ei kannattaisi kuitenkaan huudella sitä omaa erinomaisuuttaan ympäriinsä.

+23kg. Nestettä paljon -> vuorokausi synnytyksestä -11kg, neljässä kuukaudessa alle lähtöpainon. Raskausmyrkytys oli, loppuvaiheessa tuli painoa jopa 4kg/viikossa, vaikken syönyt kuin todella vähän.

Kuuppa jumiin
Itse olen sitä mieltä, että jotkut ja painotan sanaa jotkut käyttävät raskautta tekosyynä, että voi mättää ruokaa naamaan kuin mielipuoli ja raskaana on lupa sikailla ja mässätä.

Jotkut ovat aivan järkyttävän näköisiä kun ovat lihonneet aivan tolkuttomasti.

dsfa
Mulla ei tullut kuin 9 kiloa.
Söin koko raskauden pizzaa, nameja, sipsiä ja tietty terveellisesti.
Mutta tosiaan helposti upposi kerralla koko pizza.
En tosiaan tajua, miten joku saa itselleen 30 kiloa painoa.
Sitten vielä painoa 30 kiloa vuos synnytyksen jälkeen ylimäärästä. JA se asia tietty "paikataan" niin että selitetään "mut hei, mun synnytyksestä on vasta vuos"

Ambalabah
No voiskohan tuota puolentoista kilon turvotusta vuorokauden aikana vaikka nimetä raskausallergiaks? :D Anteeks, vitsi vitsi.
Jospa tää nyt riittäis kuitenki. Turvotaan jokainen tavallamme, myönnän tappioni ja totean vain olevani erittäin harvinainen turpoamaton, nestettä keräämätön yksilö. Ja olen siitä tästä päivästä eteenpäin erittäin, erittäin onnellinen. Enkä katso ylipainoisia (anteeks nesteturvotuksesta kärsiviä), mäkkärin pussia käsissään kiikuttelevia raskaana olevia naisia enää ikuna vinoon. Katson muualle niin pääsen vähemmällä... Kiitos ja anteeks, mutta ainakin saatiin kunnon keskustelu aikaseks, jos ei muuta. Otetaanko turvotukselle vaikka iltapäiväkahvit kera pullan? ;) SKÅÅÅÅL! :)

No voiskohan tuota puolentoista kilon turvotusta vuorokauden aikana vaikka nimetä raskausallergiaks? :D Anteeks, vitsi vitsi.
Jospa tää nyt riittäis kuitenki. Turvotaan jokainen tavallamme, myönnän tappioni ja totean vain olevani erittäin harvinainen turpoamaton, nestettä keräämätön yksilö. Ja olen siitä tästä päivästä eteenpäin erittäin, erittäin onnellinen. Enkä katso ylipainoisia (anteeks nesteturvotuksesta kärsiviä), mäkkärin pussia käsissään kiikuttelevia raskaana olevia naisia enää ikuna vinoon. Katson muualle niin pääsen vähemmällä... Kiitos ja anteeks, mutta ainakin saatiin kunnon keskustelu aikaseks, jos ei muuta. Otetaanko turvotukselle vaikka iltapäiväkahvit kera pullan? ;) SKÅÅÅÅL! :)
Oletko koskaan kuullut raskausmyrkytyksestä? Jos 1500g vuorokaudessa kertynyt paino oli läskiä, niin jumatsuikka, olen siis myös huippu laihtuja :D

Oletpa harvinaisen tyhmä ja vittumainen ihminen. Ihmettelet miten joku voi lihoa 20-30 kiloa ja ihmiset kertoo kuinka heillä on saattanut tuosta painonnoususta olla jopa kymmenisen kiloa pelkkää turvotusta. Tähän päälle tietysi kaikkea muuta. Jos siitä nyt muutama ylipainokilo tulee niin ketä kiinnostaa? Ja jotkut toki saa sitä läskiäkin enemmän eikä kyseessä aina ole turvotus. Joka tapauksessa sinä olet tässä vastauksia saanut, ihmiset ovat kertoneet miten ne 20-30 kiloa ovat tulleet.

Sinun taas tuntuu olevan vaikeaa käsittää tällaisia asioita ollenkaan, jotenkin vaan tykkäät muiden mollaamisesta. Aloituskin ei ole aidosti ihmettelevä vaan heti leimaava ja haukkuva. Minä en ihmettele sitä miten erilaisten ihmisten erilaiset raskaudet tuottaa erilaisia vaakalukemia, vaan sen sijaan ihmettelen mitä ihmettä sinun kaltaistesi pikkumaisten ihmisten päässä pyörii.

Ambalabah
Hyvä hyvä, bra bra! Johan mä myönsin olevani harvinaisen tyhmä ja onnekas. Kunhan ihmettelin ja vastauksia tosiaan sateli. Mut hei anteeks, mulla on pullakahvit täs nyt kesken, en ennätä rupattelemaan.

Vastaaja
helposti näköjään. Mulle tuli ekassa raskaudessa 6 kg, mutta silloin tosiasiassa laihduin melkoisesti, vaikka olin alun perinkin normaalipainon sisällä. Toisessa raskaudessa tuli 19 kiloa ja viimeisessä 26 kiloa. Nuo kilot korkoineen hävisivät kyllä ihan itsestään parissa kuukaudessa, joten kyse ei ole suurilta osin ollut läskistä. Melkoinen olen kyllä nestettä keräämään ihan ilman raskauksiakin.

"Entinen Ksantippa S."
Itse olen sitä mieltä, että jotkut ja painotan sanaa jotkut käyttävät raskautta tekosyynä, että voi mättää ruokaa naamaan kuin mielipuoli ja raskaana on lupa sikailla ja mässätä.

Jotkut ovat aivan järkyttävän näköisiä kun ovat lihonneet aivan tolkuttomasti.
Ei se raskaus minulla ainakaan ole ollut mikään tekosyy mässäilyyn, vaan ihan oikea ja varsinainen syy :)

"..."
Minulle on tullut 2 kertaa 20 kiloa. Nyt kolmannella kerralla tahti on sama. Ilman raskauksia olen hoikka, rasvaprosenttini oli viimeksi 13. Juoksen paljon (maratoneja ja puolikkaita). Olen imettänyt aina pitkään ja imetysaikana öaino menee alipainon puolelle. Joten ap, kiitos huolenpidostasi, mutta otan kiitollisena vastaan kaikkk raskauskilot.Mun terveydestä sun ei tarvi huolehtia.

vierassss
totean vain olevani erittäin harvinainen turpoamaton, nestettä keräämätön yksilö.
Mitäs harvinaista siinä on? Tuskinpa olet niiden ihailemiesi "julkkisten" kanssa ainoa joka ei liho ja/tai turpoa raskauden aikana, mutta kun satuit kysymään miten niin voi käydä, sulle on tähän vastanneet ne, joita asia koskee.

Vastanneissa on sekä oman mässäilynsä vuoksi lihoneita, joista osaa se on haitannut, osaa ei, sekä nesteturvotuksen vuoksi lihoneita. Kukaan niillä "mäkkärin pussukoilla" lihonut ei ole yrittänytkään laittaa liikakiloja turvotuksen piikkiin. Kuten tuossa moni on selittänyt, se nesteturvotus nimittäin sulaa ihan itsestään pois parissa päivässä synnytyksen jälkeen. Se mitä on sit jäljellä ei ole turvotusta, eikä kukaan muu kuin sinä niin ole väittänytkään.

Ne puolestaan, jotka on lihonut alle 20 kg, ei oo vaivautuneet vastaamaan, miksi olisivatkaan.

Onko yhtää selkeempää näin, ymmärrätkö nyt ehkä paremmin?

• Tykkää
"vieras"
- Mikä on sopiva painonnousu raskausaikana?

Raskausaikainen painonnousu on hyvin yksilöllistä ja harvoin tasaista. Myös äidin lähtöpainolla on merkitystä; laihat naiset saavat usein jopa kolmekymmentä kiloa lisäpainoa ensimmäisen raskautensa aikana ja vastaavasti ylipainoisilla painonlisäys voi parhaassa tapauksessa jäädä viiteen kuuteen kiloon. Välillä voi tuntua, varsinkin alkuraskaudessa, ettei mikään mahti maailmassa saa pidettyä painonnousua kurissa. Hormonaaliset tekijät aiheuttavat turvotusta, ummetusta, rintojen kasvua ja verimäärän lisääntymistä raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Raskauden edetessä painon nousu muuttuu ehkä vähän loogisemmaksi ja sitä pystyy hallitsemaan syömistä kontrolloimalla. Loppuraskaus on sitten taas luku sinällään; paino tuntuu heittelevän kilo viikossa suuntaan ja toiseen. Tällöin kysymys on useimmiten harmittomasta turvotuksesta, jota voi vähän vähentää rajoittamalla suolan ja makean käyttöä ja lepoa ja veden juontia lisäämällä. Turvotus on yleensä sitä runsaampaa mitä suurempi vauva on suhteessa äidin painoon. Kun vihdoin loppuraskauden painonvaihtelut loppuvat, on synnytys yleensä lähellä. Valitettavan monella nykyodottajalla tuntuu olevan painajaismainen pelko liikakiloista raskausaikana. Nyrkkisääntö voisi olla, että mitä pienempi äidillä on lähtöpaino sitä enemmän painoa saa ja pitääkin tulla. Selkeästi ylipainoisten kannattaa jo alkuraskaudessa vakavasti miettiä omaa ruokavaliotaan.

Ambalabah
En mä niitä liikakiloja pelkää, vaan jos joku viitsi noita aikaisempia kirjotuksia lukee, niin olen itse päättänyt huolehtia itsestäni, ennen raskautta, raskauden aikana ja sen jälkeen. Anteeksi kunnianhimoni ja kunnioitukseni omaa terveyttäni kohtaan. Annetaan nyt vaan hormoonien tehdä hommansa ja turvotaan jokainen sen mukaan.
Niin vai tuliko jollekin mieleen että alkujaan tasapainoinen ja hyvin voiva ruppi ei välttis edes lähtis kerryttämään sitä nestettä ja turvotusta? Ei kai sitten. Aamen.

Anonyymitär
[QUOTE="vieras";25763149]Mä otin raskauden aikana painoa lisää 20kiloa. Lopussa painoa tuli viikossa 2,5 kiloakin lisää, mahtava turvotus kun nesteet kertyi kroppaan.

Mä söin terveellisesti, mutta silti painoa tuli noinkin paljon.
Tosta 20 kilosta 14 jäi synnärille, loput 6 kiloa katosi kolmen kuukauden jälkeen synnytyksestä.

Että ei se kaikilla ole herkuttelusta kiinni.[/QUOTE]

Mulla oli ihan tismalleen sama juttu, eli 20 kiloa tuli, varsinkin lopussa, ja oli kova turvotus. Ja kilot lähtivät myös samassa tahdissa eli 14 jäi synnärille ja loput katosi 3 kk sisällä synnytyksestä.

Eikä ollut todellakaan mikään ongelma tuo missään vaiheessa. Hoikanpuoleinen olen aina ollut, (169/58) ja siis aika pian synnytyksen jälkeen olin omissa mitoissani tekemättä yhtään mitään, tai no, vaunulenkkejä kyllä tein, pitkiäkin.

Yhteistyössä