Lastenhuoltajuudesta sopiminen/tappeleminen

Criminal Mind

Aktiivinen jäsen
22.12.2005
14 006
0
38
Mikkeli
Miten se huoltajuudesta sopiminen tapahtuu? Siis mennäänkö vain lastenvalvojalle jonka kanssa asiat sovitaan ja tehdään paperi? Minkälaisia vaihtoehtoja on "jakaa" lapset? Vuoroviikko, jokatoinen viikonloppu...varmaan ihan saa keskenään päättää? Mitäs jos ei pääse yksimielisyyteen?

Kai noi huolto- ja tapaamisasiat keskenään sovitaan, lastenvalvojalla sitte laitetaan mustaa valkoiselle. Jollette nyt millään pääse yksimielisyyteen, niin kai lastenvalvoja pyrkii esittämään molempia osapuolia tyydyttävän ratkaisun.

Mulla on itsellä sovittuna niin, ettei ole mitään sovittuja tapaamisia, vaan jokaisesta sovitaan erikseen. Eipä ole koko kuuden vuoden aikana tarvinnut kertaakaan tapella jouluista, kesälomista, mummolareissuista tai mistään muustakaan. Jos ois aikanaan kirjattu ja kiveen hakattu ne perinteiset joka toinen viikonloppu, joka toinen joulu ja joka keskiviikko tms. niin varmaan ois jouduttukin vääntämään kättä; semmonen tarkka sopimus antaa toisaalta helpotuksen tilanteessa jossa ei olla kovin sovinnollisissa väleissä, toisaalta se antaa mahdollisuuden myös jäykkään, joustamattomaan kinasteluun kun sovitut tapaamiset eivät sitten syystä tai toisesta jommalle kummalle osapuolelle sovikaan eikä toinen jousta tuumaakaan. Meillä toimii hyvin "sopimattomat" tapaamiset, poika tapaa isäänsä ihan silloin kun sattuu huvittamaan ja molemmille sopii.

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
Lastenvalvojan kanssa sovimme että jokatoinen vkl,miulla parilliset vkl.Nyt vaihto niissä meneillään,isä pitää lapsen pidennetyn vkln pe-ti jotta sitten tyty minulla parillisina jatkossa..Hänellä orastava suhde,jossa naisella lapset isällä samana vkl.Minusta hyvä,jos saa uudelle suhteelle lapsetontakin aikaa. Meidän lapsi ei nähnyt uutta naista vielä. Minulle myös olis ok vaikkapa näkisikin. Lapsi miulla joka joulu,toisin ekana sovittiin,mut isä kokee itselle uudenvuoden paremmaksi pitää tyty. Viikko isällä kesällä.Pitää kedessa osassa,lapsella ikää nyt 3.5v joten parempi näin. Elareista ei tapella..160egee maksaa,eikä osallistu mihinkään muuhun..

Ne saa aika pitkälti itse sopia, ei kukaan valvo sitä noudatatteko sopimukseen kirjoitettua aikataulua. Meillä isän kuuluisi pitää lapsia joka toinen viikko to-ma ja joka toisella viikolla yksi yön yli kestävä arkitapaaminen. Lastenvalvoja kun ei voi alle 3-vuotiaalle kirjoittaa viikko-viikko-lastenpitoa. Siitä huolimatta meillä lapset joka toisen viikon isällään ja joka toisen minulla. Elatusapua ei maksa kumpikaan ja annan puolet lapsilisistä sekä yh-korotuksista lasten isälle.

Miten se huoltajuudesta sopiminen tapahtuu? Siis mennäänkö vain lastenvalvojalle jonka kanssa asiat sovitaan ja tehdään paperi? Minkälaisia vaihtoehtoja on "jakaa" lapset? Vuoroviikko, jokatoinen viikonloppu...varmaan ihan saa keskenään päättää? Mitäs jos ei pääse yksimielisyyteen?

Lastenvalvojan luona sovitaan huolto, tapaamiset ja elatus. Nämä ovat siis kolme erillistä asiaa eivätkä liity toisiinsa, muuten kuin että sen vanhemman on oltava huoltaja jonka luona lapsi on kirjoilla. Vaihtoehtoja tapaamisiin on yhtä paljon kuin on lapsiakin, kyseessä on vanhempien välinen sopimus. Jos sopimukseen ei päästä, asia on vietävä käräjäoikeuden ratkaistavaksi.

Yhteistyössä