Toisinaan oppilaille joudutaan kertomaan virheellistä tietoa. Suurimman osan (ei kaikkien) on helpompi ymmärtää lukuja, kun on jokin tietty päätepiste, kuten vaikkapa nolla ja kymmenen. Aluksi opetellaan vain luvut 0-10 ja opetellaan yhteen- ja vähennyslaskua tällä lukualueella. Pikkuhiljaa sitä lukualuetta kasvatetaan yli kymmenen, 0-20 jne. Miinuslukujen käsite on hyvin vaikea eka- ja tokaluokkalaisille ja siksi se tulee vasta myöhemmin. Opettaja joutuu siis valehtelemaan, että alle nollan lukuja ei ole (mikä ei tietenkään pedagogisesti ja eettisesti ole oikein!!) tai mieluummin jotenkin ympäripyöreästi esittämään, että tässä vaiheessa nolla on se päätepiste. Olen kyllä samaa mieltä, että jos joku oppilas (kuten sinä) ymmärtää ne laskut jo aikaisemmin, niin tietenkin opettajan tulisi asia myöntää ja kehua oppilaan fiksuutta, vaikkei sitä kaikille oppilaille vielä opetettaisikaan.Yksi syy ärsyyntymiseeni saattaa olla tuo oma tausta Ärsytti, kun ala-asteeln ekoilla luokilla väitettiin, ettei ole olemassa nollaa pienempiä lukuja. Olenpa saanut miinuspisteen siitä, että annoin esimerkkilaskuksi 6-9=-3, koska eihän sitä voi pienemmästä numerosta ottaa suurempaa pois. Yritä nyt siinä vakavana tokaluokkalaisena opettajalle selittää, että totta kai voi! Pidin kyseistä opettajaa sen episodin jälkeen vähän taukkina. No, sittenhän tuli suuri hämmenys kun piti opetella negatiiviset luvut ja oppia pois siitä virheellisestä käsityksestä mitä olivat meille opettaneet.
Toinen haitallinen "harhaoppi" on se, etteikö negatiivisilla luvuilla olisi neilöjuurta.
Viimeksi muokattu: