Suomen kaksikielisyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lemv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lemv

Vieras
Onko mielestänne oikein, että koko Suomen pitää olla virallisesti kaksikielinen, vaikka ruotsinkielisiä on vain noin 5% ja he ovat keskittyneet muutamalle kapealle rannikkokaistaleelle. Eikö olisi helpompaa, että Suomi olisi maan ainoa virallinen kieli ja ruotsi alueellinen kieli niillä alueilla, joissa sitä puhutaan paljon?

Entä mikä olisi mielestänne hyvä raja kunnan kaksikielisyyteen? Nykyäänhän se on niin, että kunta on kaksikielinen, jos vähemmistökielisiä on vähintään 8% väestöstä tai 3 000 asukasta.

Noista rajoista en tiedä, mutta mun mielestä on hyvä ja oikein että ollaan kaksikielinen maa. Mua ainakin harmittaa kun en osaa puhua ruotsia muutamaa sanaa enempää.

Eihän se ole oikein, mutta suomalaiset on niin tottuneet tuohon pokkurointiin, että eivät sitä edes ite tajua.
Täällä missä ite oon 30 v asustellut, ei ole vielä ruotsinkielisiä näkynyt.

[QUOTE="Vieras";25736031]Noista rajoista en tiedä, mutta mun mielestä on hyvä ja oikein että ollaan kaksikielinen maa. Mua ainakin harmittaa kun en osaa puhua ruotsia muutamaa sanaa enempää.[/QUOTE]

Mua ei harmita. Mua harmittaa se, etten voinu opiskella venäjää (jota nykyisin tartteisin) sen ruotsin tilalla (jota en osaa niin hyvin että sillä missään pärjäisin, eikä oikeasti edes kiinnostakaan).

Tässä vanhettuani olen huomannut, että sitä pakkoruotsia olisi kannattanut sittenkin ihan tosissaan opiskella. Sattuman kautta nimittäin tullut muutettua suomeruotsalaiselle alueelle, eikä tällä hetkellä näkyvissä muuttoa pois. Töitä melko vaikea saada kun ei ruotsia puhu.

Mua taas ärsyttää venäjänkieliset opasteet jo täällä Porvoossa asti . Aika kaukana rajalta kuitenkin ollaan , mutta nuo ryssät valtaavat uimahallit ja halpahallitkin :/

[QUOTE="Vieras";25736031]Noista rajoista en tiedä, mutta mun mielestä on hyvä ja oikein että ollaan kaksikielinen maa. Mua ainakin harmittaa kun en osaa puhua ruotsia muutamaa sanaa enempää.[/QUOTE]

Mitä tekemistä sun huonolla kielipäällä ja kaksikielisyydellä on toistensa kanssa?

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";25736178]Suomenruotsalaisia on enemmän kuin lappilaisia tai kainuulaisia yhteensä, joten heille kuuluu vähintään samat oikeudet kuin kaikille muillekin.[/QUOTE]

Sehän se olisikin mukavaa jos suomenruotsalaisilla oli VAIN samat oikeudet kuin muilla, eikä ollenkaan erityisoikeuksia.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
[QUOTE="vieras";25736246]Sehän se olisikin mukavaa jos suomenruotsalaisilla oli VAIN samat oikeudet kuin muilla, eikä ollenkaan erityisoikeuksia.[/QUOTE]

Eiköhän suomenruotsalaiset rahoita juuri noiden lappilaisten ym. elämää ihan tarpeeksi joten kai jotain etujakin heille voi suoda?

[QUOTE="vieras";25736271]Eiköhän suomenruotsalaiset rahoita juuri noiden lappilaisten ym. elämää ihan tarpeeksi joten kai jotain etujakin heille voi suoda?[/QUOTE]

:D

Onks sulla mitään todistetta väitteesi tueksi?

[QUOTE="vieras";25736246]Sehän se olisikin mukavaa jos suomenruotsalaisilla oli VAIN samat oikeudet kuin muilla, eikä ollenkaan erityisoikeuksia.[/QUOTE]

Mitä nämä erityisoikeudet ovat?

Äläkä ala taas jauhata opiskeluoikeuksista persutyyliin.

Mitä nämä erityisoikeudet ovat?

Äläkä ala taas jauhata opiskeluoikeuksista persutyyliin.

Miksi ei saisi jauhaa opiskeluoikeuksista? Se on ihmisen tulevaisuuden kannalta kuitenkin erittäin tärkeä asia.

Pakkoruotsissahan on kyse siitä, että suomalaisten ei ilman pakkoruotsia tarvitsisi opiskella ruotsia vaan voisivat satsata johonkin tärkeään, mutta suomenruotsalaisten olisi opiskeltava pakkosuomea jos he haluavat työskennellä muuallakin kuin Närpiöläisessä kasvihuoneessa.

[QUOTE="vieras";25736349]Miksi ei saisi jauhaa opiskeluoikeuksista? Se on ihmisen tulevaisuuden kannalta kuitenkin erittäin tärkeä asia.

Pakkoruotsissahan on kyse siitä, että suomalaisten ei ilman pakkoruotsia tarvitsisi opiskella ruotsia vaan voisivat satsata johonkin tärkeään, mutta suomenruotsalaisten olisi opiskeltava pakkosuomea jos he haluavat työskennellä muuallakin kuin Närpiöläisessä kasvihuoneessa.[/QUOTE]

Koska se on kulunut aihe, ja kyllä suomenkielisillä on mahdollisuus opiskella, jos vain tarmoa ja halukkuutta löytyy. Jos ei Suomessa tärppää, niin ulkomailla on mahdollisuuksia vaikka kuinka.

"Pakkoruotsi" voitaisiin minustakin poistaa, koska se on niin iso kynnyskysymys monelle, kun kieli ei taivu. Itse olen lukenut pitkän ruotsin, ja ai, miten mukavaa oli taas käydä Ruotsissa ja asioida ruotsiksi, eikä kehnolla englannilla, kuten moni muu suomalainen kuului siellä asioivan. Joka tapauksessa, kannatan sitä, että suomen kielen opiskelutunteja lisätään, ja siitä onkin juuri taidettu tehdä ehdotus.

[QUOTE="vieras";25736425]Miksiköhän kakiskielisyys Ei ole rikkaus Åålannissa?[/QUOTE]

Toistan: kannatan todellakin sitä, että suomen oppitunteja lisätään. Tässä on loistava esimerkki siitä, miksi se olisi tarpeen.

[QUOTE="jooh";25736148]Tässä vanhettuani olen huomannut, että sitä pakkoruotsia olisi kannattanut sittenkin ihan tosissaan opiskella. Sattuman kautta nimittäin tullut muutettua suomeruotsalaiselle alueelle, eikä tällä hetkellä näkyvissä muuttoa pois. Töitä melko vaikea saada kun ei ruotsia puhu.[/QUOTE]

on se kumma kun suomessa ei suomenkielellä pärjää..

Koska se on kulunut aihe, ja kyllä suomenkielisillä on mahdollisuus opiskella, jos vain tarmoa ja halukkuutta löytyy. Jos ei Suomessa tärppää, niin ulkomailla on mahdollisuuksia vaikka kuinka.

"Pakkoruotsi" voitaisiin minustakin poistaa, koska se on niin iso kynnyskysymys monelle, kun kieli ei taivu. Itse olen lukenut pitkän ruotsin, ja ai, miten mukavaa oli taas käydä Ruotsissa ja asioida ruotsiksi, eikä kehnolla englannilla, kuten moni muu suomalainen kuului siellä asioivan. Joka tapauksessa, kannatan sitä, että suomen kielen opiskelutunteja lisätään, ja siitä onkin juuri taidettu tehdä ehdotus.

Suomenruotsalaisten opiskelupaikat on kulunut aihe vasta sitten kun vääryys on korjattu. Ruotsinkielisilläkin on mahdollisuus opiskella ilman kiintiöpaikkoja kunhan tarmoa ja halukkuutta löytyy, mitä ei tutkimusten mukaan löydy koska tietävät pääsevänsä helpommalla kuin suomenkieliset.

Tämä "kieli ei taivu" se se vasta on kulunutta tekstiä, eikös olisi aika keksiä jokin uusi tapa dissata?

Ai kun on mukavaa keskustella tasapuolisesti ruotsalaisen kanssa enkuksi. Sun tankeroruotsi ei kuitenkaan vedä vertoja ruotsalaisen osaamiselle hänen omassa äidinkielessä.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Eiköhän tämä ole kuitenkin loppujen lopuksi aika merkityksetön asia. Täällä on ihan oikeitakin ongelmia kuten lasten kaltoinkohtelu, eläinrääkkäys, vajaakuntoisten oikeudet ym.

Yhteistyössä