N
Naturligtvis
Vieras
Venäjä on vaikea kieli, sen myönnän kyllä (itsekin lopetin sen lukiossa pariin kurssiin, sillä englannin, saksan ja ruotsin opiskelulta ei tuntunut jäävän aikaa tarpeeksi). Haluaisin silti uskoa, että jos olisi mahdollisuus aloittaa sen lukeminen jo aiemmin ja ylipäätään valita ruotsin ja venäjän väliltä, olisi motivaatiokin ehkä oppilailla korkeammalla ja siten tuloksetkin parempia.
Minun onneni on ollut saksan opiskelu, koska sen avulla ymmärrän hieman myös venäläisiä asiakkaitamme. Ruotsi taas on ollut minulle niin totaalisen turha ja ärsyttää, että olen pakotetusti joutunut tuhlaamaan niin monta vuotta opiskellakseni kieltä, josta ei minulle ole minkäänlaista hyötyä. Tokihan aina on mahdollisuus lähteä aikuisenakin opiskelemaan, se vaan sitten vaatii aina hieman enemmän järjestelyjä.
Sehän on hienoa, että pääset työssäsi käyttämään kieliä!
Saattaa tosiaan olla niin, että aikaisemmin aloitetut opinnot helpottaisivat vieraan kielen oppimista, ja nythän on sitten myös sellaista kielirikasteista opetusta tarjolla, tosin se taitaa olla pääosin englanniksi.
En tiedä, minkälaista kielten opetus on koulussa nykyään, mutta jos se on sellaista kuin omina kouluaikoinani, se opiskelu voi todella maistua puulta. Pitäisi tarjota mahdollisuus elävän kielen käyttöön, verbien "tankkaaminen" ulkoa ei ole kovin mielekästä.
Mieheni muuten opiskelee ranskaa opistolla, ja heillä esimerkiksi opettaja järjesti kuvitteellisen torikäynnin luokassa, ja se tuntui jo monista hauskalta tavalta oppia sen sijaan, että aina istutaan pulpetissa ja luetaan lauseita ulkoa.
Hhmm.. pitäisikö asiasta alkaa kirjoitella muuallakin kuin keskustelupalstoilla, lehtien mielipideosastoilla ja toivoa, että asiasta alettaisiin keskustella laajemmin ja kuunnella kansalaisten mielipiteitä ja tarpeita?