Suomen kaksikielisyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lemv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Venäjä on vaikea kieli, sen myönnän kyllä (itsekin lopetin sen lukiossa pariin kurssiin, sillä englannin, saksan ja ruotsin opiskelulta ei tuntunut jäävän aikaa tarpeeksi). Haluaisin silti uskoa, että jos olisi mahdollisuus aloittaa sen lukeminen jo aiemmin ja ylipäätään valita ruotsin ja venäjän väliltä, olisi motivaatiokin ehkä oppilailla korkeammalla ja siten tuloksetkin parempia.

Minun onneni on ollut saksan opiskelu, koska sen avulla ymmärrän hieman myös venäläisiä asiakkaitamme. Ruotsi taas on ollut minulle niin totaalisen turha ja ärsyttää, että olen pakotetusti joutunut tuhlaamaan niin monta vuotta opiskellakseni kieltä, josta ei minulle ole minkäänlaista hyötyä. Tokihan aina on mahdollisuus lähteä aikuisenakin opiskelemaan, se vaan sitten vaatii aina hieman enemmän järjestelyjä.

Sehän on hienoa, että pääset työssäsi käyttämään kieliä!

Saattaa tosiaan olla niin, että aikaisemmin aloitetut opinnot helpottaisivat vieraan kielen oppimista, ja nythän on sitten myös sellaista kielirikasteista opetusta tarjolla, tosin se taitaa olla pääosin englanniksi.

En tiedä, minkälaista kielten opetus on koulussa nykyään, mutta jos se on sellaista kuin omina kouluaikoinani, se opiskelu voi todella maistua puulta. Pitäisi tarjota mahdollisuus elävän kielen käyttöön, verbien "tankkaaminen" ulkoa ei ole kovin mielekästä.

Mieheni muuten opiskelee ranskaa opistolla, ja heillä esimerkiksi opettaja järjesti kuvitteellisen torikäynnin luokassa, ja se tuntui jo monista hauskalta tavalta oppia sen sijaan, että aina istutaan pulpetissa ja luetaan lauseita ulkoa.

Hhmm.. pitäisikö asiasta alkaa kirjoitella muuallakin kuin keskustelupalstoilla, lehtien mielipideosastoilla ja toivoa, että asiasta alettaisiin keskustella laajemmin ja kuunnella kansalaisten mielipiteitä ja tarpeita?

[QUOTE="vieras";25736867]Jostain syystä tällä hetkellä osataan kuitenkin arvioida lapsillamme olevan erinomainen motivaatio opiskella pakkoruåtsia.:xmas:

Pakkoruåtsi pois ja suomalainenkin pärjäisi vallan mainiosti yhdellä tai kahdella vieraalla kielellä.[/QUOTE]

Juu en sitten malttanutkaan poistua vielä..

Niin, onhan se vähän kummallista, mutta perustelunahan on, ettei se ole vieras kieli vaan "toinen kotimainen" kieli. Mutta tosiaan, jos esimerkiksi Itä-Suomessakin tilanne on se, että sitä ruotsia ei kertakaikkiaan tarvi, niin tuntuuhan se resurssien hukkaan heittämiseltä opiskella sitä.

Mistä kielistä itse muuten pidät eniten tai mitkä kaksi haluaisit valita? Veikkaan, että maailman valtakieli englanti on yksi..

[QUOTE="vieras";25736911]Sä uhosit jättäväsi tämän aiheen kesken, mutta täällä sä vaan roikut vieläkin.[/QUOTE]

Näin on, paitsi etten uhonnut, vaan mun oikeasti piti tehdä jotakin muuta.. Mut en malttanutkaan! Haittaakse?

[QUOTE="vieras";25736765]Sun mielestä on siis ihan ok, että suomenruotsalaiset pääsevät huonommilla pisteillä korkeakouluihin kuin suomalaiset? Siinä ei ole mitään väärää, vaan arvostelu on pelkkää kateellisten panettelua?

Nythän sä oikein innostuit linkittämään, sääli vain ettet sä sitä osaa, mut harjoitus tekee mestarin.=)[/QUOTE]

En nyt ole ihan kaikkia viestejä lukenut mutta tähän oli ihan pakko vastata.
Sinne ruotsinkielisiin oppilaitoksiin kaikenkieliset pääsevät ihan samoilla pisteillä, ihan sama oletko äidinkieleltäsi ruotsinkielinen vaiko esim. kiinankielinen ja juu, sama pätee suomenkielisiin. Siksihän suomenkielistenkin kannattaa opiskella sitä ruotsia jos NIIIN paljon helpommin pääsee opiskelemaan ruotsinkieliseen oppilaitokseen. Eikös ole kätevää!! =D

[QUOTE="mamma";25736942]En nyt ole ihan kaikkia viestejä lukenut mutta tähän oli ihan pakko vastata.
Sinne ruotsinkielisiin oppilaitoksiin kaikenkieliset pääsevät ihan samoilla pisteillä, ihan sama oletko äidinkieleltäsi ruotsinkielinen vaiko esim. kiinankielinen ja juu, sama pätee suomenkielisiin. Siksihän suomenkielistenkin kannattaa opiskella sitä ruotsia jos NIIIN paljon helpommin pääsee opiskelemaan ruotsinkieliseen oppilaitokseen. Eikös ole kätevää!! =D[/QUOTE]

Kiitos, kun selvensit asiaa. Kyselin tätä asiaa ihan siksi, etten tunne suomalaista yliopistojärjestelmää kovin hyvin, koska olen viettänyt monta vuotta ulkomailla ja opiskellut siellä. Niin ja ennen kuin joku ehättää ilkkumaan etten olisi päässyt Suomessa yliopistoon opiskelemaan, niin totta puhuen en ole yrittänytkään, koska lähdin aika pian lukion jälkeen ulkomaille ja jäin sille tielle.. Mutta nyt aikuisena olisi kyllä mahdollisuus pyrkiä esim. avoimeen yliopistoon. Tämäkin on asia, joka on Suomessa todella hieno juttu, meillä on valtavasti mahdollisuuksia ns. elinikäiseen oppimiseen.

Eipä täällä Etelä-Suomessa työpaikkaa saa, ainakaan edes lievästi asiakaspalveluun viittaavalta alalta, jos ei ruotsi taivu. Ja hyvä niin.

Mutta aiheeseen tarkemmin, itse en kannata pakkoruotsin poistoa kokonaan. Mutta toki itärajalla järkevämpää olisi aloittaa venäjällä.
Itse en venäjää kaipaa Etelä-Suomessa omaan sanavarastooni vaikka asiakaspalvelussa toiminkin, ruotsia taas tarvitsen päivittäin.

Kielen osaaminen on rikkaus, eikä pakkopulla. Ikävä kyllä sitä ei tunnu moni ymmärtävän.

[QUOTE="vieras";25736966]Alkavaa dementiaa ja se haittaa.[/QUOTE]

Sinullako? Se on paha juttu, kannattaa tutkituttaa asia.

Jaa vai minuunko viittasit? En tosiaan "uhonnut", pahoittelen, jos sait sellaisen vaikutelman =)

[QUOTE="mamma";25736942]En nyt ole ihan kaikkia viestejä lukenut mutta tähän oli ihan pakko vastata.
Sinne ruotsinkielisiin oppilaitoksiin kaikenkieliset pääsevät ihan samoilla pisteillä, ihan sama oletko äidinkieleltäsi ruotsinkielinen vaiko esim. kiinankielinen ja juu, sama pätee suomenkielisiin. Siksihän suomenkielistenkin kannattaa opiskella sitä ruotsia jos NIIIN paljon helpommin pääsee opiskelemaan ruotsinkieliseen oppilaitokseen. Eikös ole kätevää!! =D[/QUOTE]

Miksi just ruotsinkielisiin oppilaitoksiin pitää päästä pienemmillä pisteillä, eikö se voisi yhtä hyvin olla niin et suomenkielisiin laitoksiin pääsee helpommin?

Tasa-arvoisinta olisi se, että niin suomen- kuin ruotsinkielisiin oppilaitoksiin pääsee samalla pistemäärällä, mutta suomenruotsalaiset eivät tunnetusti ole tasa-arvon kannalla vaan häikäilemättömiä oman edun tavoittelijoita.

Eipä täällä Etelä-Suomessa työpaikkaa saa, ainakaan edes lievästi asiakaspalveluun viittaavalta alalta, jos ei ruotsi taivu. Ja hyvä niin.

Mutta aiheeseen tarkemmin, itse en kannata pakkoruotsin poistoa kokonaan. Mutta toki itärajalla järkevämpää olisi aloittaa venäjällä.
Itse en venäjää kaipaa Etelä-Suomessa omaan sanavarastooni vaikka asiakaspalvelussa toiminkin, ruotsia taas tarvitsen päivittäin.

Kielen osaaminen on rikkaus, eikä pakkopulla. Ikävä kyllä sitä ei tunnu moni ymmärtävän.

Tämä on kuin suoraan ärkoopeen mainostoimistosta.:D

Kyllä täällä päin Etelä-Suomea saa työpaikan palvelualalta, jopa Stokkalta, vaikka pakkoruotsi ei taivu, mut venäjää osaavat pystyvät valitsemaan työpaikkansa.

Miksi sun mielestä pakkoruotsi on niin mainio asia?

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";25736231]Mitä tekemistä sun huonolla kielipäällä ja kaksikielisyydellä on toistensa kanssa?[/QUOTE]

No se just! Kun ollaan kaksikielinen maa niin olis kiva osata kunnolla sitä ruotsia! Eihän se toki myöhästä oo vieläkään opiskella :)

Tämä kielten pakko-opiskelu tuntuu aina vaan olevan kuuma keskustelunaihe. Ruotsinkielen asema suomessa on aina vaan enemmän silmätikkuna kun puhtaasti ruotsia äidinkielenään puhuva kansanosa aina vaan kutistuu valtaväestöön nähden.
Usein olen ajatellut että se on kateutta että joku osaa enemmän kuin toinen. On myös vallalla sellainen käsitys että ruotsinkieliset ovat rikkaampia, noin keskimäärin, kuin suomenkieliset. Tämähän ei nykyään enää pidä paikkansa, mutta joskus satoja vuosia sitten se piti paikkansa. Minusta tuntuu että tässä kielikysymyksessäkin kummitelee vielä vanhoja uskomuksia ja luuloja jotka eivät mitenkään liity itse kieleen ja sen opiskeluun kouluissa. Mutta niinkuin sanottu, tämä on mutua.

Miksi ei voisi vaan nähdä sitä rikkautena että meillä on kaksikielinen maa? Ruotsinkielen opiskelu, niinkuin muidenkin kielten opiskelu, on aina kotiinpäin. Svetsi on vissiin nelikielinen maa, mahdetaanko siellä käydä näitä keskusteluja?
Minua aina välillä naurattaa kun joku keksii että Ruotsinkin pitäisi ottaa suomenkieli viralliseksi kielekseen kun ruotsi kerran on Suomessa toinen kotimainen. Kai tämä kielipolitiikka juontaa juurensa niin kaukaisesta hitoriasta että näitä kahta ei oikein voi verrata :)

Mutta ihan kaikille, RAUHAA, ja puhutaan mitä osataan ja jos ei osata niin opiskellaan.

[QUOTE="Vieras";25737025]No se just! Kun ollaan kaksikielinen maa niin olis kiva osata kunnolla sitä ruotsia! Eihän se toki myöhästä oo vieläkään opiskella :)[/QUOTE]

Mä olen opiskellut 13 vuotta ruotsia, ja ihan turhaan, riittääkö?

[QUOTE="vieras";25737022]Tämä on kuin suoraan ärkoopeen mainostoimistosta.:D

Kyllä täällä päin Etelä-Suomea saa työpaikan palvelualalta, jopa Stokkalta, vaikka pakkoruotsi ei taivu, mut venäjää osaavat pystyvät valitsemaan työpaikkansa.

Miksi sun mielestä pakkoruotsi on niin mainio asia?[/QUOTE]

Ikävä tuottaa pettymys, mutta RKP:en ei minulla ole yhteyttä, ehkäpä sinulla on?

No täälläpäin et saa töitä ilman ruotsinkielen taitoa. Toki venäjän tai minkä tahansa kielen osaaminen on aina plussaa.

Jos ei ole pakkoa, kielen / muun taidon osaaminen huonontuu. Lopputulos on aina huono. Jossain vaiheessa todetaankin, että olisikin kannattanut pitää pakollisena, jotta taso olisi säilynyt.

En kärsi ruotsinkielisistä tai ruotsin osaamisesta ( kiitos sukujuurteni ). Minulle se on rikkaus.

[QUOTE="vieras";25736987]Miksi just ruotsinkielisiin oppilaitoksiin pitää päästä pienemmillä pisteillä, eikö se voisi yhtä hyvin olla niin et suomenkielisiin laitoksiin pääsee helpommin?

Tasa-arvoisinta olisi se, että niin suomen- kuin ruotsinkielisiin oppilaitoksiin pääsee samalla pistemäärällä, mutta suomenruotsalaiset eivät tunnetusti ole tasa-arvon kannalla vaan häikäilemättömiä oman edun tavoittelijoita.[/QUOTE]

Voi lutunen :)

Sehän menee niin että jos hakijoita on vähemmän niin pienemmillä pisteillä saa opiskelupaikan. Nyt vaan kaikki opiskelemaan sitä ruotsia ja hakemaan ruotsikielisiin kouluihin niin tämäkin asia korjaantuu :)

[QUOTE="mamma";25737067]Tämä kielten pakko-opiskelu tuntuu aina vaan olevan kuuma keskustelunaihe. Ruotsinkielen asema suomessa on aina vaan enemmän silmätikkuna kun puhtaasti ruotsia äidinkielenään puhuva kansanosa aina vaan kutistuu valtaväestöön nähden.
Usein olen ajatellut että se on kateutta että joku osaa enemmän kuin toinen. On myös vallalla sellainen käsitys että ruotsinkieliset ovat rikkaampia, noin keskimäärin, kuin suomenkieliset. Tämähän ei nykyään enää pidä paikkansa, mutta joskus satoja vuosia sitten se piti paikkansa. Minusta tuntuu että tässä kielikysymyksessäkin kummitelee vielä vanhoja uskomuksia ja luuloja jotka eivät mitenkään liity itse kieleen ja sen opiskeluun kouluissa. Mutta niinkuin sanottu, tämä on mutua.

Miksi ei voisi vaan nähdä sitä rikkautena että meillä on kaksikielinen maa? Ruotsinkielen opiskelu, niinkuin muidenkin kielten opiskelu, on aina kotiinpäin. Svetsi on vissiin nelikielinen maa, mahdetaanko siellä käydä näitä keskusteluja?
Minua aina välillä naurattaa kun joku keksii että Ruotsinkin pitäisi ottaa suomenkieli viralliseksi kielekseen kun ruotsi kerran on Suomessa toinen kotimainen. Kai tämä kielipolitiikka juontaa juurensa niin kaukaisesta hitoriasta että näitä kahta ei oikein voi verrata :)

Mutta ihan kaikille, RAUHAA, ja puhutaan mitä osataan ja jos ei osata niin opiskellaan.[/QUOTE]

Sulla on faktat ihan hakusessa. Pohjoisosa Ruotsista on suomalaisten vanhaa maata, jo ajalta jolloin kukaan ruotsia puhuva henkilö on siellä tallustellut, sen sijaan Suomessa asuvat rantahurrit ovat maahanmuuttajia Ruotsista tai sitten aikanaan pakolla ruotsinkielisiksi käännytettyjä suomalaisia.

Ei kukaan ole kieltämässä Suomen kaksikielisyyttä, mutta olisi suotavaa jos jokainen saisi valita mitä kieltä haluaa opiskella. Miksi se olisi suomenruotsalaisilta pois jos suomalaiset eivät osaa puhua ruotsia, eikös se parantaisi suomenruotsalaisten asemaa työmarkkinoilla?

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="mamma";25737096]Voi lutunen :)

Sehän menee niin että jos hakijoita on vähemmän niin pienemmillä pisteillä saa opiskelupaikan. Nyt vaan kaikki opiskelemaan sitä ruotsia ja hakemaan ruotsikielisiin kouluihin niin tämäkin asia korjaantuu :)[/QUOTE]

Mikä estää tasaamasta opiskelupaikkoja vastaamaan kielikiintiötä: 5% suomenruotsalaislle ja loput suomalaisille, vai etkö halua suoda suomalaislle oikeutta opiskella omalla äidinkielellä?

[QUOTE="vieras";25737115]Sulla on faktat ihan hakusessa. Pohjoisosa Ruotsista on suomalaisten vanhaa maata, jo ajalta jolloin kukaan ruotsia puhuva henkilö on siellä tallustellut, sen sijaan Suomessa asuvat rantahurrit ovat maahanmuuttajia Ruotsista tai sitten aikanaan pakolla ruotsinkielisiksi käännytettyjä suomalaisia.

Ei kukaan ole kieltämässä Suomen kaksikielisyyttä, mutta olisi suotavaa jos jokainen saisi valita mitä kieltä haluaa opiskella. Miksi se olisi suomenruotsalaisilta pois jos suomalaiset eivät osaa puhua ruotsia, eikös se parantaisi suomenruotsalaisten asemaa työmarkkinoilla?[/QUOTE]

Noh, olisi ainakin vieläkin helpompaa saada se opiskelupaikka kun ei suomalaiset olisi lainkaan sinne pyrkimässä =)
En lähde kanssasi väittelemään suomalaisten muinaisista asuinpaikoista, sinulla on varmasti parempaa tietoa. Enkä siitäkään mistä suomenruotsalaiset kansanosana ovat muodostuneet. Vain omasta suvustani tiedän mistä ollaan ja se on ehkä tärkeintä, tietää omat juurensa. Pitää kuitenkin muistaa että minun sukujuurillani ei ole mitään merkitystä kellekkään muulle, korkeintaa puolisolla, jonka kanssa tekee lapset, voisi olla kiinnostusta asiaan.

Ikävä tuottaa pettymys, mutta RKP:en ei minulla ole yhteyttä, ehkäpä sinulla on?

No täälläpäin et saa töitä ilman ruotsinkielen taitoa. Toki venäjän tai minkä tahansa kielen osaaminen on aina plussaa.

Jos ei ole pakkoa, kielen / muun taidon osaaminen huonontuu. Lopputulos on aina huono. Jossain vaiheessa todetaankin, että olisikin kannattanut pitää pakollisena, jotta taso olisi säilynyt.

En kärsi ruotsinkielisistä tai ruotsin osaamisesta ( kiitos sukujuurteni ). Minulle se on rikkaus.

Sun teksti on kuin suoraan ärkoopeen mainostoimistosta on sulla sitten sinne yhteyttä tai ei.

Kerro nyt mikä on "täällä päin"?

Minun ja muiden käsityksen mukaan vapaaehtoisuus takaa paremman lopputuloksen kuin pakko, mutta kenties teillä rantahurreilla on erilainen käsitys. Mut kerro onko se sulta pois jos suomalaisilla ei ole pakkoruotsia?

95 prosentille suomalaisista pakkoruotsi ei ole rikkaus vaan rasite.

[QUOTE="mamma";25737168]Noh, olisi ainakin vieläkin helpompaa saada se opiskelupaikka kun ei suomalaiset olisi lainkaan sinne pyrkimässä =)
En lähde kanssasi väittelemään suomalaisten muinaisista asuinpaikoista, sinulla on varmasti parempaa tietoa. Enkä siitäkään mistä suomenruotsalaiset kansanosana ovat muodostuneet. Vain omasta suvustani tiedän mistä ollaan ja se on ehkä tärkeintä, tietää omat juurensa. Pitää kuitenkin muistaa että minun sukujuurillani ei ole mitään merkitystä kellekkään muulle, korkeintaa puolisolla, jonka kanssa tekee lapset, voisi olla kiinnostusta asiaan.[/QUOTE]

Sitten vain puhumaan pakkoruotsin poistamisen puolesta, niin saattais sinun lapsilla olla jotain mahdollisuutta päästä opiskelemaan korkeakouluun.

Katsos kun sulla on tuo historia pahasti hakusessa, niin se on niin kovin noloa lukea jonkun kirjoittavan tädellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella paskaa. Myötähäpeä on suuri.

[QUOTE="vieras";25737140]Mikä estää tasaamasta opiskelupaikkoja vastaamaan kielikiintiötä: 5% suomenruotsalaislle ja loput suomalaisille, vai etkö halua suoda suomalaislle oikeutta opiskella omalla äidinkielellä?[/QUOTE]

Tuossahan sinulla on mainio ajatus miten vähentää opiskelupaikkoja, ja samalla tulee säästöä valtiolle.
Tiedätkö oikeasti miten paljon muunkielisiä opiskelioita ruotsinkielisissä kouluissa on suomessa? Älä nyt kovin suureen ääneen julista tuota sanomaasi kun moni ruotsinkieltä taitava suomalainen jää silloin ilman opiskelupaikkaa. meillä on hyvät opiskelumahdollisuudet maassamme. Ei kannata ampua itseään (ja muita) jalkaan vaan sen takia että "pakkoruotsi" ei istu sinun ajatusmaalilmaasi. Pitää olla suvaitsevainen, aina.

[QUOTE="vieras";25737022]Tämä on kuin suoraan ärkoopeen mainostoimistosta.:D

Miksi sun mielestä pakkoruotsi on niin mainio asia?[/QUOTE]

No näinpä. Ja ihan mielenkiintoista olisi tietää, että kummat tuovat enemmän tuloja, ruotsalaiset vai venäläiset? Jos pitää valita jompikumpi kansa, kumman palveluun omalla kielellä olisi fiksumpaa satsata? Idässä tosiaan venäläiset turistit tuovat ihan kelpo rahat ja hävettää ihan kun emme pysty vastaamaan tarpeeseen, eli joka paikkaan ei yksinkertaisesti riitä tarpeeksi kielitaitoisia työntekijöitä. Siksipä tänne venäjältä muuttaneet, auttavastikin suomea osaavat ovat melko lailla suuressa huudossa. Mukavahan se olisi niitäkin töitä ihan suomalaisille tarjota.

Yhteistyössä