"vieras"
Kyse on vain siitä ajatellaanko asiaa tiukan konkreettisesti vai sallitaanko abstrakti ajattelu.Unohda nyt jo se yhteenlasku! Pystytkö sen jälkeen hahmottamaan sen toisin?
Kyse on vain siitä ajatellaanko asiaa tiukan konkreettisesti vai sallitaanko abstrakti ajattelu.Unohda nyt jo se yhteenlasku! Pystytkö sen jälkeen hahmottamaan sen toisin?
Laiton ne vaihtoehdot niin, että siinä oli kahdella hahmotustavalla oikeat ja väärät vastaukset. J muhvi pysyy ihailtavan sitkeästi kannassaan ja vain yhdessä mahdollisessa ajattelutavassa.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25731071:Olin väärässä, eli et ollutkaan siis samaa mieltä, luin huonosti nuo vaihtoehdot.
Se yhteenlasku, ja kertoja/kerrottava ovat nimenomaan oleellisia tässä asiassa. Jos niitä ei ymmärrä, ei voi ymmärtää koko asiaa, siksi niitä jankkaan.Unohda nyt jo se yhteenlasku! Pystytkö sen jälkeen hahmottamaan sen toisin?
Ai, siitä sai sen kuvan että ne kaikki vaihtoehdot olivat mielestäsi oikein.Laiton ne vaihtoehdot niin, että siinä oli kahdella hahmotustavalla oikeat ja väärät vastaukset. J muhvi pysyy ihailtavan sitkeästi kannassaan ja vain yhdessä mahdollisessa ajattelutavassa.
Se on oleellista ihan sen vuoksi - että kahden tekijän tulossa edelleenkin se ensimmäinen on se kertoja ja toinen kerrottava ja 3x4 on aukikirjoitettuna 4+4+4 joka on minusta ainakin 3 neljän kappaleen ryhmää, eikä toisinpäin. Ja tämä taas on oleellista, miksi? Pitäisi pystyä hahmottamaan ja piirtämään todellisuutta vastaavia kuvia, esim. suunnittelu/määrittelytehtävissä.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25731240:Niin niin, mutta kerro nyt miksi ne ovat oleellisia, koska niillä ei ole oikeasti missään vaiheessa mitään merkitystä, koska ne voidaan koska tahansa vaihtaa ja käytännössä näitä nimityksiä ei edes käytetä. PAITSI siellä opettajan vastauskirjassa. Kaikki tässäkin ketjussa ihan varmasti tajuavat, mitä ovat kertoja ja kerrottava, mutta tässä nyt ihmetellään sitä, miksi tuollaisia nimityksiä käytetään ja ennen kaikkea, miksi tällainen matemaattinen päivänselvyys on koepisteen arvoinen virhe.
Höpö höpö, riittää kun annat vaan perustellun matemaattisen selityksen. Sitä odotellessa..On mahdotonta osoittaa vääräksi jotain, mihin toinen uskoo sokeasti.
Missä olen sanonut etteikö kertojasta nimenomaan tulisi kerrottavaa, jos ne vaihdetaan tuolla tavoin?Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25731452:No miten selität tuon kertolaskus vaihdannaisuuden, jos lauseketta 4x3 ei voikaan mielestäsi kirjoittaa 3x4? Eihän kertojasta voi tulla kerrottava eikä toisin päin. Sekö on ihan mitätön matemaattinen sääntö tämän tuikitärkeän kertoja-kerrottava -säännön rinnalla?
No ehkä teidän ei sitten tarvitsekaan tietää, mutta älkää sitten myöskään korjailko kokeeseen opettajan merkintöjä, jos opettaja toimii täysin oikein huomauttaessaan asiasta.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25731486::headwall: Niin lausekkeen kirjoittaminen ja ratkaisutapa riippuu sanajärjestyksestä, ei se onko joku kertoja vai kerrottava vai mikä lie. Miksi ihmeessä minun (tai lapsenkaan) pitäisi tuossa tilanteessa tietää, kumpi tulee "oikeaoppisesti" ensin, jos tietää, että nämä luvut kuitenkin kerrotaan keskenään, jotta saadaan oikea tulos?
No jos nyt vaikka olisi tehtävä, jossa kuvassa on neljä kolmen karkin kasaa ja tehtävässä pitäisi valita, että kumpi kertolasku on kuvan mukaisesti oikea vaihtoehto, 3x4 vai 4x3 (tällaiset rasti ruutuun tehtävät pienten kanssa tyypillisiä), niin kyllä kirjassa silloin selkeästi kysytään, että kumpi on oikea vaihtoehto, jolloin molemmat eivät voi olla oikeita vaihtoehtoja. Tai jos jatkuvasti kirjassa kerrotaan, että kertolaskun ensimmäinen luku on kertoja ja toinen on kerrottava, niin kyllä tehtäviä joutuisi muokkaamaan, jos ne luvut saisikin laittaa miten tahansa ja kumpi luku tahansa olisi kertoja/kerrottava. Ja sitten on niitä vanhempia, jotka uskovat, että oppikirja on yhtä kuin opetussuunnitelma, ja jos opettaja siitä poikkeaa, niin se on väärin. Lisäksi pitäisi vielä saada rinnakkaisluokan opettaja ajattelemaan samalla tavalla, jotta saman koulun kaikki 2.luokkalaiset (tai minkä ikäisiä sitten ovatkin) oppisivat sama periaatteen.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25730578:En opettajan työstä mitään ymmärrä, joten voisitko selittää, millä tavalla oppikirjat menee uusiksi, jos oppilaille selitetään, että kertolaskun voi tehdä kummin päin tahansa ja hyväksyy kokeessa myös sen toisen tavan?
No voihan sitä kertoa, se ei vaan kuvallisesti vastaa tehtävänantoa. Siitähän tässä on ollut koko ajan kyse.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25731536:No koko tässä ketjussa. Eihän niillä karkkien määrällä voi kertoa sitä karkkikasojen määrää.