Mies teki omia merkintöjään opettajan tarkistamaan ja pisteyttämään lapsemme kokeeseen..

  • Viestiketjun aloittaja Erimielisyyttä
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="opettaja";25730300]Niinpä, mielenkiintoisia kysymyksiä. Opettajanhan ei tarvitse seurata oppikirjaa, oppikirja ei ole sama asia kuin opetussuunnitelma. Melko usein opettaja on kuitenkin pakotettu opettamaan oppikirjojen mukaan, koska kokonaan oman materiaalin tekemiseen menisi kohtuuttoman paljon aikaa (ja luultavasti joku vanhempi alkaisi kitisemään siitäkin ettei mennä kirjasarjojen mukaan).[/QUOTE]
Minusta olisikin kyllä kiva tietää kuka noista oppikirjoista ja opetussuunitelmista päättää, onko nämä ihmiset oikeasti tarpeeksi päteviä ja tarpeeksi avoimia tehtäväänsä? Tasapäistäminen on oikeasti kamala kirous, usein juuri ne nerokkaimmat lapset katsovat maailmaa hieman eri tavalla. Hyvät opettajat luultavasti osaavat usein soveltaa sääntöjä, harvoin parhaat opettajat ovat olleet niitä pahimpia pilkunviilaajia. Mutta toki sekä hyvillä että huonoilla opettajilla voi tulla ongelmia vanhempien kanssa, heitäkin kun on monenlaisia.

Tässä vielä aiheeseen liittyen:
Onko kuvassa maljakko vai kahdet kasvot? Kuka on väärässä?
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
"muhvi"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25730237:
En ole niin väittänytkään. Esimerkkilauseeni oli kolme karkkia neljässä kasassa eli kolme kerrottuna neljällä. Missä järjestyksessä nuo numerot ovat näissä lauseissa.
Lausesssa "kolme kerrottuna neljällä", "neljä" on kertoja ja "kolme" kerrottava, eikö totta? Kahden tekijän tulossa ensimmäinen tekijä on kertoja ja toinen kerrottava, eli kolme kerrottuna neljällä = 4x3.
 
[QUOTE="muhvi";25730387]Lausesssa "kolme kerrottuna neljällä", "neljä" on kertoja ja "kolme" kerrottava, eikö totta? Kahden tekijän tulossa ensimmäinen tekijä on kertoja ja toinen kerrottava, eli kolme kerrottuna neljällä = 4x3.[/QUOTE]

Niin, mutta missä järjestyksessä ne tulevat tuossa lauseessa!! Voisiko nyt unohtaa sen kirjan, vaan käyttää ihan sitä omaa päätään ja logiikkaansa.

KOLME (3) KERROTTUNA (*) NELJÄLLÄ (4) (vihje: jätä nuo sanat tuolta välistä pois, mitä numeroita ja merkkejä jää).
 
"ookoo"
En ihmettele, että joillekin naisille matematiikka on vaikeaa, koska näinkin simppelistä asiasta tehdään ihan hemmetin hankala ja monimutkainen :D Kyllä vähemmästäkin matematiikan oppimisen into laantuu, jos sitä on ollutkaan.
 
"jep"
Toistaiseksi yksikään matematiikkaa oikeasti opiskellut ja se pääaineenaan valmistunut ei ole tullut komppaamaan tätä luokanopettajien ratkiriemukasta pisteytysperustetta. En minäkään. Ei ole ihme, että ne vielä lukioon tullessaankin miettivät, onko 3*4=4*3.

Koita nyt 'opettaja' tajuta, että kehittelet ihan omia matemaattisia sääntöjäsi.
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
"vieras"
Kaikkea vääntöä lukematta... Miehesi olisi tietysti voinut palautteen laittaa opettajalle myös siten, ettei lapsi ihan kaikkea välitä. Tosin minäkin pistin kysymyksen opettajalle (kysymysmerkin kokeeseen ko. kohtaan) ja reissuvihkooon kysymyksen pisteiden laskusta. Mun mielestä on noloa, että opettaja ei osaa laskea yhteen EKALUOKKALAISEN matikankokeen pisteitä. Opettaja oli siis ensinnäkin laskenut pisteen tehtävästä väärin sekä myös kokonaispisteet yhteensä väärin. Vie vähän pohjaa koko kokeen arvostelulta mun mielestä :D.

Laitoin kuitenkin kysymyksen ihan ystävällisessä ja asiallisessa sävyssä, lapsen ei tarvitse olla nolojen viestien välittäjä, ne sitten hoidetaan aikuisten kesken.
 
[QUOTE="vieras";25730495]Kaikkea vääntöä lukematta... Miehesi olisi tietysti voinut palautteen laittaa opettajalle myös siten, ettei lapsi ihan kaikkea välitä. Tosin minäkin pistin kysymyksen opettajalle (kysymysmerkin kokeeseen ko. kohtaan) ja reissuvihkooon kysymyksen pisteiden laskusta. Mun mielestä on noloa, että opettaja ei osaa laskea yhteen EKALUOKKALAISEN matikankokeen pisteitä. Opettaja oli siis ensinnäkin laskenut pisteen tehtävästä väärin sekä myös kokonaispisteet yhteensä väärin. Vie vähän pohjaa koko kokeen arvostelulta mun mielestä :D.

Laitoin kuitenkin kysymyksen ihan ystävällisessä ja asiallisessa sävyssä, lapsen ei tarvitse olla nolojen viestien välittäjä, ne sitten hoidetaan aikuisten kesken.[/QUOTE]

Muista, että opettajakin on ihminen. Kyllä hän varmasti yhteenlaskun osaa, mutta kaikille sattuu joskus virheitä, jotka voi yhstävällisessä hengessä korjata.

On todella raivostuttavaa, että sinäkin tässä epäilet opettajan ammattitaitoa. Oletko itse työssäsi täydellinen?
 
matemaatikko
Tämähän muuttuu koko ajan hauskemmaksi ;). Ajatelkaa, kuinka paljon on huvia revitty nänkin yksinkertaisesta asiasta. Ensinnäkin mieleen tulee, että alaluokkien jälkeen tuskin missään edes mainitaan kertojaa ja kerrottavaa. Ihan keksittyjä termejä. Saadaan yksinkertainenkin asia kuulostamaan hienolta. Ja toiseksi ei kait siellä oppikirjassa millään voida esittää kaikkia mahdollisia tapoja ajatella asioita? Eikö jotain voisi odottaa koulunsa käyneen opettajankin älyävän? Fakta on, että 3x4=4x3 ja se on matemaattisesti oikein. Ei siinä tarvitse porautua sen syvemmälle oppilaan sielunelämään tai ajatusmaailmaan. Sitten ne näillä epämääräisillä naisen logiikalla keksityillä säännöillä, notta toinen noista on väärin, tulevat jatko-opintoihin ja ovat ihan hämillään, kun siirrytään nappikasoista oikeisiin laskuihin. Ja miten voidaan perustella, että se on täällä peruskoulussa väärin, mutta sitten kun menette lukioon tai yliopistoon, niin noin saakin tehdä?
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
"opettaja"
[QUOTE="jep";25730458]Toistaiseksi yksikään matematiikkaa oikeasti opiskellut ja se pääaineenaan valmistunut ei ole tullut komppaamaan tätä luokanopettajien ratkiriemukasta pisteytysperustetta. En minäkään. Ei ole ihme, että ne vielä lukioon tullessaankin miettivät, onko 3*4=4*3.

Koita nyt 'opettaja' tajuta, että kehittelet ihan omia matemaattisia sääntöjäsi.[/QUOTE]

Olen jo monesti myöntänyt, että käytin termiä matemaattinen sääntö väärin ja että yleinen sopimus olisi parempi. Pisteytykseen otin kantaa jo aiemmin.

Enkä ole monessakaan yhteydessä kertonut omaa mielipidettäni, vaan sen miten asia yleisesti opetetaan. Onko yleinen opetustapa aina oikea, ei varmastikaan. Kuten sanoin, on kuitenkin helpompi toimia sen mukaan kuin luoda kaikki oppikirjat itselleen uusiksi.
 
meak
[QUOTE="muhvi";25730522]Googleta nyt "kertolasku" ja katso vaikka Wikipediasta jos et muuten usko. 3x4 ON aukikirjoitettuna 4+4+4, EI 3+3+3+3 ja se ei ole edelleenkään mistään hahmottamisesta kiinni. Jankkaamisen turhuudesta alan olla samaa mieltä.[/QUOTE]

Mutta jos tehtävää ratkaistessaan ei ajattele lainkaan miten tämä lasku aukikirjoitetaan, niin silloin se kertojan määrittäminen on vain omasta hahmotuskyvystä kiinni.
 
"opettaja"
Minusta olisikin kyllä kiva tietää kuka noista oppikirjoista ja opetussuunitelmista päättää, onko nämä ihmiset oikeasti tarpeeksi päteviä ja tarpeeksi avoimia tehtäväänsä? Tasapäistäminen on oikeasti kamala kirous, usein juuri ne nerokkaimmat lapset katsovat maailmaa hieman eri tavalla. Hyvät opettajat luultavasti osaavat usein soveltaa sääntöjä, harvoin parhaat opettajat ovat olleet niitä pahimpia pilkunviilaajia. Mutta toki sekä hyvillä että huonoilla opettajilla voi tulla ongelmia vanhempien kanssa, heitäkin kun on monenlaisia.

Tässä vielä aiheeseen liittyen:
Onko kuvassa maljakko vai kahdet kasvot? Kuka on väärässä?
Suurin osa opettajista, niin minäkin, käyttääkin useaa kirjasarjaa rinnakkain, koska niissä todella opetetaan moni asia liian yksiselitteisesti.

Ps. Minä näen maljakon, mutta myös kahdet kasvot ovat oikein ;)
 
"vieras"
Muista, että opettajakin on ihminen. Kyllä hän varmasti yhteenlaskun osaa, mutta kaikille sattuu joskus virheitä, jotka voi yhstävällisessä hengessä korjata.

On todella raivostuttavaa, että sinäkin tässä epäilet opettajan ammattitaitoa. Oletko itse työssäsi täydellinen?
Kyllä, minusta on noloa, jos aikuinen ei osaa laskea muutamaa lukua yhteen. Kyllä oma työnsä pitää pystyä tarkistamaan ennen kuin 'julkaisee' sen. Minulta vaaditaan työssäni enemmän. Jotenkin soisin samat vaatimukset opettajallekin.
 
Ensinnäkin mieleen tulee, että alaluokkien jälkeen tuskin missään edes mainitaan kertojaa ja kerrottavaa. Ihan keksittyjä termejä.
Ehkä olisi yksinkertaisempaa sitten, että myös kahden tekijän kertolaskuissa käytettäisiin nimenomaan termiä tekijä, sen sijaan että käytettäisiin (ilmeisesti) termejä kertoja ja kerrottava. Ongelma ratkaistu ;)
 
[QUOTE="opettaja";25730529]Olen jo monesti myöntänyt, että käytin termiä matemaattinen sääntö väärin ja että yleinen sopimus olisi parempi. Pisteytykseen otin kantaa jo aiemmin.

Enkä ole monessakaan yhteydessä kertonut omaa mielipidettäni, vaan sen miten asia yleisesti opetetaan. Onko yleinen opetustapa aina oikea, ei varmastikaan. Kuten sanoin, on kuitenkin helpompi toimia sen mukaan kuin luoda kaikki oppikirjat itselleen uusiksi.[/QUOTE]

En opettajan työstä mitään ymmärrä, joten voisitko selittää, millä tavalla oppikirjat menee uusiksi, jos oppilaille selitetään, että kertolaskun voi tehdä kummin päin tahansa ja hyväksyy kokeessa myös sen toisen tavan?
 
  • Tykkää
Reactions: pupeltaja
"muhvi"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25730425:
Niin, mutta missä järjestyksessä ne tulevat tuossa lauseessa!! Voisiko nyt unohtaa sen kirjan, vaan käyttää ihan sitä omaa päätään ja logiikkaansa.

KOLME (3) KERROTTUNA (*) NELJÄLLÄ (4) (vihje: jätä nuo sanat tuolta välistä pois, mitä numeroita ja merkkejä jää).
Loogisestihan minä tässä ajattelenkin. Älä ajattele sanojen järjestystä, vaan sitä mitä ne tarkoittavat: "kertoja" on se millä kerrotaan (eli neljä) ja "kerrottava" se mitä kerrotaan (eli kolme). Kahden tekijän tulossa ensimmäinen on kertoja ja toinen kerrottava, eli tässä tapauksessa 4x3.
 
[QUOTE="muhvi";25730582]Loogisestihan minä tässä ajattelenkin. Älä ajattele sanojen järjestystä, vaan sitä mitä ne tarkoittavat: "kertoja" on se millä kerrotaan (eli neljä) ja "kerrottava" se mitä kerrotaan (eli kolme). Kahden tekijän tulossa ensimmäinen on kertoja ja toinen kerrottava, eli tässä tapauksessa 4x3.[/QUOTE]

Niin, niin, minä ymmärrän kyllä tuon tavan (ja varmaan kaikki muutkin), mutta tässä yritetäänkin nyt selittää sitä toista, yhtä oikeaa tapaa, jota jotkut (esim sinä) nyt näköjään eivät ymmärrä. Jos siis unohdetaan tuo merkityksetön sääntö ja nimitykset. Onpas niistä nyt vaikeaa päästää irti.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="muhvi";25730606]Kyllä se on ihan oikea määritelmä: kahden luvun kertolaskussa ensimmäinen tekijä on kertoja ja jälkimmäinen kerrottava.[/QUOTE]

Ja kerro vielä, minkä säännön mukaan niiden paikkoja ei saa vaihtaa keskenään.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia

Yhteistyössä