Magneettikuvaus, kukaan käynnyt ?

[QUOTE="vieras";25725141]Pojallani on aika magneettiin huhtikuussa, ja nyt pitäisi päättää tarvitseeko poika nukuttaa kuvauksen ajaksi. Poika itse on sitä miletä, että tarvitsee... Mitä mieltä olette? Jaksaako 7v olla paikallaan tuon ajan?[/QUOTE]
Riippuu 7-vuotiaasta, mutta sanoisin että kyllä keskiverto 7 v pärjää hyvinkin ilman anestesiaa - jo 5-vuotiaita kuvataan ilman nukutusta, onnistuneesti :)

Henk.koht. en antaisi nukuttaa tuota omaa 6 v poikaani, sillä onhan nukutuksessa aina riskinsä, ja uskon että kun lapselle etukäteen selittää että on tärkeää pysyä paikoillaan (paitsi silloin kun erikseen annetaan lupa heiluttaa vaikka käsiä ja jalkoja) niin kuvaus onnistuu kyllä.

[QUOTE="vieras";25725141]Pojallani on aika magneettiin huhtikuussa, ja nyt pitäisi päättää tarvitseeko poika nukuttaa kuvauksen ajaksi. Poika itse on sitä miletä, että tarvitsee... Mitä mieltä olette? Jaksaako 7v olla paikallaan tuon ajan?[/QUOTE]

Kyllä mä antaisin unihiekat lapselle. Sen verran "outoja" ja ehkä pelottaviakin ääniä se masiina meinaan pitää kaiken sen lisäksi, että voi mahdollisesti joutua olemaan laitteen sisällä jopa tunninkin. Riippuu vähän siitä mitä kuvataan. Mulla pään kuvaus kesti 60 min, muut 30-40 min.

"tipi"
Minulla selkä magneettikuvattu. Hiukan vilpoinen oli, mutta hoitajat antoivat peiton jalkojen suojaksi. Eikä se putki niin kovin kapea ole, eli jos et kauheasta ahtaanpaikankammosta kärsi, niin ei siellä mitään paniikkia synny. Ja saathan tosiaan sen paniikkinappulan varmuudeksi käteen. Kuulokkeet sain korville, mutta ei niistä kyllä musiikkia kuulunut, ja koneen äänetkin jonkun verran kuului läpi. Hiukan puuduttavaa se on maata paikallaan, mutta kun yrittää vain rentoutua, niin hyvin se menee ! :)

ähis
Ketjua lukematta, voin sanoa etä kyllä sieltä selviää hengissä ulos.

Jouduin silmäpolin päivystyksen kautta magneettikuvaan. Raskainta oli odottaa sitä hetkeä kun sinne pääsin. Mulla otettiin varjoaineen kera se. n. 40 minuuttia makasin siellä
Mulla on jonkinasteista klaustrofobiaa.

Menin makaaman siihen alustalle, laitoin silmät kiinni ja yritin kuunnella sitä radiota (lähinnä siksi kuuntelin radiota, jotta saan tietää ajankulun ). Selekästi ei kuullut, laite pitää uskomatonta törinää, pahimpia oli ne pitkät jaksot, jotka eivät tuntuneet loppuvan koskaan.

Yhdeessä vaiheessa, meinasin avata silmät. Onneksi en niin tehnyt, olisin varmaan panikoitunut.
Koska vasta laitteesta pässtyäni tajusin että se alusta nostetaan ylös, lähemmäksi sitä yläkaarta.

Kipristelin varpaita koko toimen piteen ajan.

Sulle annetaan sellainen "pelkonappula" käteen, jota voi painaa jos rupeaa ahdistamaan. Ja sitten ihan loppupuolella ne valvojat kertoavat kuinka monta kuvasarjaa on vielä jäljellä.

Tsemppiä! <3

"yyhoo"
Mullakin vähän suljetun paikan kammoa, mutta jostain syystä en kyllä kokenut sitä kuvausputkea sen puitteissa ahdistavaksi. Enemmän ahdistusta aiheutti tuo selkä, minkä takia sinne menin, eli kovalla laverilla makaaminen pitkään "iskias-selällä" ei ole mikään miellyttävä kokemus... : /

En tiiä miksi näin oli, mutta silmiä ei saanut sulkea..
Luinkin näitä muita kokemuksia ja näissä ei tullut tätä vastaan!
Ihmettelen nyt itsekkin!

Minulla edellisenä päivänä kuvattiin pää toisella laitteella ja sitten jo kiireellisenä seuraavana aamuna kuvattiin tällä magneettikuvauksella!
Minulla kuvattin pää, ei ollut mitään musiikkia, vain tasainen nakutus. Nukahdin sinne putkeen, eikä kuvat ainakaan silmien sulkeutumisen takia menneet pilalle. =)

magneetti
Meillä 7 vuotias tyttö kävi reippaana pään magneetissa. Ei siinä mitään nukutuksia tarvittu.
Harjoiteltiin kotona paikallaan makaamista muutaman kerran ja sanoin aina kun 15min on kulunut.
Hyvin se menee.
Sain ite olla mukana siinä huoneessa ja tuubiin meni vain pää, ei koko kroppa. Tyttö näki koko kuvauksen ajan minut istumassa myös kuulokkeet päässä :) Kamala meteli siitä masiinasta kyllä lähtee. Sitä ei voi kieltää :)

Pään magneetissa laitetaan kuuppa esim. tuollaisen kelan sisään, joten vaikka putki sinänsä ei olekaan ihan hirmu ahdas, niin klaustrofobiaan taipuvainen voi kyllä ahdistua kun pää on suljettu koppaan.
Tuo koppa siitävarmaan niin ahdistavaa tekikin. Missään vaiheessa en kunnolla nähnyt, millaiseen tuubiin minut lykkäävät. Pää kehikon sisään toisessa huoneessa ja sitten putkeen pää edellä. Jälkikäteen kun näin sen laitteen, niin ei se niin paha ollut.

Olen käynyt kaksi kertaa. Hankalinta oli paikallaan pysyminen. Minulla kuvattu juurikin päätä. Kone on sisältä suht valoisa ja valkoinen ja siellä on periskooppi jotta sieltä näkee ulos. Hoitajiin saa koko ajan puheyhteyden ja siellä voi kuunnella musiikkia samalla tai ainakin korviin tulee kuulosuojaimet. Laite pitää kovaa klonksottavaa ääntä. Itse en kokenut mitenkään erityisen ahdistavana, lähinnä pitkästyttävä toimenpide.

Kiitos kaikille, toivottavasti menee hyvin kuvaukset :) ehkä tässä on pahinta tämä
pitkä aika kuvauksiin, miulla siis epäillään aivolisäkkeen kasvainta ja lisäksi tässä 2 viikon
aina on todettu diabetes ja korkea verenpaine ja hormoonit koholla ja nyt tämä kasvainepäillys.
Kuulosuojaimet saan ja kuulema voin ottaa omaa musiikkia mukaan, jos haluan musiikkia
kuunella.
Sain tänään tuolta kyssistä ajan kokeisiin ja magneettikuvauksiin ja tietysti oli ohjeet ja neuvot tuosta magneettikuvauksesta, mutta miusta on hyvä kuulla muiden kokemuksia. :)

Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille, toivottavasti menee hyvin kuvaukset :) ehkä tässä on pahinta tämä
pitkä aika kuvauksiin, miulla siis epäillään aivolisäkkeen kasvainta ja lisäksi tässä 2 viikon
aina on todettu diabetes ja korkea verenpaine ja hormoonit koholla ja nyt tämä kasvainepäillys.
Kuulosuojaimet saan ja kuulema voin ottaa omaa musiikkia mukaan, jos haluan musiikkia
kuunella.
Sain tänään tuolta kyssistä ajan kokeisiin ja magneettikuvauksiin ja tietysti oli ohjeet ja neuvot tuosta magneettikuvauksesta, mutta miusta on hyvä kuulla muiden kokemuksia. :)
Hyvin se menee :hug:

Nuo odotusajat ovat todella pitkiä. Aivan liian pitkiä, ja se tuntuu kohtuuttomalta! :/

Jaksamista ja voimia!

On kyllä todella pitkä odotusaika! :O

Oletko ajatellut, että kävisit yksityisellä magneetissa?

Oma perheenjäseneni pääsi kyllä julkisella puolellakin magneettiin 1-2 päivässä, kun kyse oli syöpäepäilystä. Täällä lienee laitteita enemmän kuin KYS:n alueella, ehkä, en tiedä.

Hyvin se menee :hug:

Nuo odotusajat ovat todella pitkiä. Aivan liian pitkiä, ja se tuntuu kohtuuttomalta! :/

Jaksamista ja voimia!
Kiitos ! Pitkältä ajalta tuo tuntuu odotus aika, onneksi ensviikolla käyn kokeissa ja
maaliskuun puolella lääkäri soitaa edes nuista kokeista, jos sillloin ennen kuvauksia
selviäisi edes jotain.
Voimia tässä tarvitaan, onneksi on ihana mies joka tukee ja työtoverit, on välillä
voimat vähissä ja työskentely rankaa.

Ihanalta tuntuu tsemppaus, jota teiltäkin täällä palstalla saa. :) :flower:

On kyllä todella pitkä odotusaika! :O

Oletko ajatellut, että kävisit yksityisellä magneetissa?

Oma perheenjäseneni pääsi kyllä julkisella puolellakin magneettiin 1-2 päivässä, kun kyse oli syöpäepäilystä. Täällä lienee laitteita enemmän kuin KYS:n alueella, ehkä, en tiedä.
Onhan tuo pitkä aika, mutta en kuitenkaan yksityiselle lähde kuvauksiin.
Luultavasti tuo aivolisäkkeen kasvain ei ole kovin vaarallinen, eikä ärhäkkä, on
hyvälaatuinen, eikä siis syöpää, siksi kai onkin tuo odotusaika pitempi.
Ja jos miulla nyt on tuo kasvain, niin sen pystyy lääkityksellä hoitamaan ellei ole
liian iso tai kasvava.
Tietysti toivon ettei ole kasvainta, mutta toisaalta jokin aiheuttaa nuo miun oireet.

ähis
No aika pitkä odotus, mä jouduin klo 10 aikaan silmäpolille klo 12 jälkeen aikaan sain lähetteen magneettikuvaan ja klo 16 mut kuvattiin. Ja koko lysti siis sen polimaksun verran n. 27 euroa. Ulos pääsin klo 18 jälkeen. Menin kiirellisenä aika monen ohi. Epäilivät ms-tautia (vaikkeivat sitä ääneen sanonett ). Hus:in johtavan silmälekurikin tutki mua kun silt pyydettiin konsultaatiota.

Lopputulos: paha ylähengitystie infektio joka vaikutti oikeaan silmään ja oikean silmän piilokarsastus

Onhan tuo pitkä aika, mutta en kuitenkaan yksityiselle lähde kuvauksiin.
Luultavasti tuo aivolisäkkeen kasvain ei ole kovin vaarallinen, eikä ärhäkkä, on
hyvälaatuinen, eikä siis syöpää, siksi kai onkin tuo odotusaika pitempi.
Ja jos miulla nyt on tuo kasvain, niin sen pystyy lääkityksellä hoitamaan ellei ole
liian iso tai kasvava.
Tietysti toivon ettei ole kasvainta, mutta toisaalta jokin aiheuttaa nuo miun oireet.

Mitä oireita sulla on/oli, kun tuota ruvettiin epäilemään?

"Noo"
Tunnin verran olin kuvauksessa, ei ollut mitään vaikeuksia.

Itse menisin kyllä yksityiseen kuvaukseen, ei ole mitään tullut kaduttua niin paljon kuin sitä, ettei mies mennyt ajoissa yksityiselle.

Mitä oireita sulla on/oli, kun tuota ruvettiin epäilemään?
Kävin lapsettomuustutkimuksissa, veri ja pissakokeissa oli häikkää hormooneiden
ja verensokerin kohalla. Ainakin maitohormooni oli koholla, työterveyslääkäri
totesi diabeteksen ja korkean verenpaineen ja alkoi katsoa kokonaisuutta, eli nuiden lisäksi siis lapsettomuus, mustelmaherkkyys, ylipaino, kasvojen pyöreys,
lihasheikkous, siis lihakset väsyy nopeasti ja niskakyhmy ja alkoi epäillä aivolisäkkeen kasvainta.Kasvain useasti kohottaa nuita hormooniarvoja.

La Paset
Olen ollut, selkä kuvattiin, samoin pää. Kummallakaan kerralla ei kuulunut mitään meteliä, ei ollut korvatulppia tai kuulokkeita. Hiljaa paikallaan piti olla, selkä kuvattiin sentti sentiltä. Pääkuvaa ennen piti syödä jotain valkosta ainetta, oisko ollut jodia? Imettäminen kiellettiin joksikin ajaksi.

Olen ollut, selkä kuvattiin, samoin pää. Kummallakaan kerralla ei kuulunut mitään meteliä, ei ollut korvatulppia tai kuulokkeita. Hiljaa paikallaan piti olla, selkä kuvattiin sentti sentiltä. Pääkuvaa ennen piti syödä jotain valkosta ainetta, oisko ollut jodia? Imettäminen kiellettiin joksikin ajaksi.
Tuo kuulostaa tosi vieraalta mulle...ootko ihan varma että se oli magneetti? :D :ashamed:

ähis
Ei pp pööu kyll' magnettikuva toi. Ehkäpä röntgen?

"vieras"
[QUOTE="vieras";25725112]Alaselkää on joskus kuvattu. Ihan kauhea kokemus. Jotakin rauhoittavaa antoivat.

Toinen samanmoinen oli joku mikä lie luitten tutkimus, kun piti juoda jotakin litkua. Päästä varpaisiin meni se kuvauslaite.[/QUOTE]

Mikä on tuo toinen tutkimus, siinä juotettiin kans jotain jodia ja sitten "säteili".

[QUOTE="vieras";25725878]Mikä on tuo toinen tutkimus, siinä juotettiin kans jotain jodia ja sitten "säteili".[/QUOTE]
Gammakuvaus? Radioaktiivista isotooppia suonensisäisesti, tai ruuan joukossa, kai sitä juodakin voi (en tiiä, en muista sellaista nähneeni itse), ja sitten ihan oikeasti säteilee eikä vaan "säteile". Kuvataan päästä varpaisiin jos koko kehon luustoa tutkitaan. Kuvauslaite ei kyllä mene mihinkään vaan pysyy paikallaan, mutta peti liikkuu hitaasti laitteen alta pois.

Yhteistyössä