Tosissaanko raskaana olevat värjäilevät hiuksiaan huoletta? :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeisssään...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no eiks siitä oo tehty joku tutkimus tai joku, et hiuksia on turvallista värjätä raskaanakin ollessaan silloin tällöin. se taas on eriasia, jos viikon-kahden välein pistää väriä päähän, mutta jos värjää vaikka kaks tai kolme kertaa koko raskauden aikana, nii ei siitä kyllä haittaa pitäisi olla.
ja ihmeytyyhän niitä haitallisia aineita kroppaan jo kauppa reissulla pakokaasuista jne. ja ihan jo vaikka ihonhoito tuotteista.. ja vaikka mistä. ei saa olla ylihysteerinen ;) ja kyllä siitä dödöstäkin irtoo ja vaikka mitä vaikka kuinka olis kemikaaliton.. ei nekään ihan puhtaita tuotteita ole.

jos ihminen altistuu muutenkin jatkuvasti kaikelle kemikaaleille yms myrkyille, niin ei se oo mielestäni mikään hyvä syy lyödä lisää lykkyä pyttyyn, eiks sillon nimenomaan kannattas karsia kaikki turhat altistukset pois, eikä ajatella "altistutaan me kokoajan kaikelle muullekkin". Mielestäni hiuksien värjääminen raskausaikana on aika itsekästä ja turhaa, vatsassa kuitenkin pieni ihminen ja varmasti se ei ainakaan hyvää tee, vaikka ei näkyvästi mitään "haittaisikaan".

En värjää raskausaikana enkä muutenkaan. Minulla oli vuosia värjätyt hiukset mutta hiljattain tulin niin pahasti allergiseksi että oli pakko lopettaa kokonaan, eikä yhtään kyllä oo ikävä sitä polttavaa tunnetta päässä. Minusta noiden hiusvärien turvallisuudesta on kamalan vähän tutkittua tietoa tarjolla, mutta en mä nyt mitenkään hirveen huolissanikaan ole lapsesta jonka äiti on raskausaikana tukkaansä värjännyt. Kampaajanhan ei tarvitse altistua ihokontaktiin väriaineen kanssa lainkaan.

Kai sinä raskaana ollessasi lopetit myös autolla ajon tai yleensäkin matkustamisen? Muutit maalle pois pakokaasuista? Laskit joka päivä, ettet saa yli teelusikallista suolaa? Avioeroa pitäisi ainakin harkita, koska on todennäköisempää kuolla puolisonsa käden kautta, kuin hiusväriin.

No voi herranjestas, järkyttävän hölmö vertauskohde tässä :D Autolla ajetaan esimerkikisi töihin, ja ei, ei kukaan muuta koko elämää rempalleen, että töihin ei voi enää autolla matkustaa kun raskaana ollaan, mut tollanen hemmetin turha hiustenvärjäys voidaan ihan helposti lopettaa siksi ajaksi kun raskaana ollaan, kuitenkin tosi pieni hetki elämässä.
pitää ymmärtää erotella ne oikeasti tärkeät asiat ja arkiset jutut joita ei tietenkään voi kaikkea välttää, kun taas ne turhat jutut.

Luulis että porukalla hälytyskellot soisi kun istuu siellä kauneudenhoito pisteessä metrisen vatsan kanssa vauva potkuttelemassa ja hiusväri käryää ja polttelee päänahassa, et onko tää nyt vähän turhaa.. huoh..

[QUOTE="Terkka";25709091]http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,3437,6169#Kosmetiikana%20käyttö%20raskauden%20aikana

Hiuksia voi värjätä myös raskausaikana[/QUOTE]

No mä kyllä luottaisin myös näihin virallisiin terveydenhuollon tahoihin ja niiden suosituksiin...

No voi herranjestas, järkyttävän hölmö vertauskohde tässä :D Autolla ajetaan esimerkikisi töihin, ja ei, ei kukaan muuta koko elämää rempalleen, että töihin ei voi enää autolla matkustaa kun raskaana ollaan, mut tollanen hemmetin turha hiustenvärjäys voidaan ihan helposti lopettaa siksi ajaksi kun raskaana ollaan, kuitenkin tosi pieni hetki elämässä.
pitää ymmärtää erotella ne oikeasti tärkeät asiat ja arkiset jutut joita ei tietenkään voi kaikkea välttää, kun taas ne turhat jutut.

Luulis että porukalla hälytyskellot soisi kun istuu siellä kauneudenhoito pisteessä metrisen vatsan kanssa vauva potkuttelemassa ja hiusväri käryää ja polttelee päänahassa, et onko tää nyt vähän turhaa.. huoh..

No se on vähän että mitä kukain arvostaa. Mulle esim. ulkonäkö ja hiustenvärjäys on noin satakertaa tärkeämpää kuin autolla ajo. Voisin luopua huomattavasti mieluumin autoilusta kuin hiustenvärjäyksestä tai meikkaamisesta. Tosin en näe tarvetta tehdä kumpaakaan vain raskauden vuoksi =)

• Tykkää
Reactions: Millenia
No mä kyllä luottaisin myös näihin virallisiin terveydenhuollon tahoihin ja niiden suosituksiin...

Eli tässä vielä tuo suora lainaus HUS:in sivuilta. Sivut on päivitetty nyt tammikuussa, joten ovat ajantasiaista tietoa:

Kosmetiikan käyttö raskauden aikana - voiko hiuksia värjätä?Kosmetiikkatuotteita voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana. Käytön tulisi kuitenkin olla kohtuullista. Alumiinia sisältäviä deodorantteja voi käyttää. Imeytyminen on vähäistä, ja ihoalue, mihin tuotetta käytetään, on pieni. Itseruskettavia ihovoiteita ja aurinkovoiteita voi käyttää kohtuudella. Itseruskettavissa ihovoiteissa vaikuttavana aineena on dihydroksiasetoni (DHA). DHA:n käytöstä raskauden aikana ei ole tehty tutkimuksia, mutta ei ole syytä olettaa sen olevan sikiön kannalta erityisen haitallinen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että iholtakin voi imeytyä erilaisia aineita verenkiertoon. Raskauden aikana ihon pintaverenkierto voi olla lisääntynyt, ja laajoja iho-alueita käsiteltäessä imeytymistä voi tapahtua. Esim. osassa aurinkosuojavoiteita on käytetty aineita, joiden on koe-olosuhteissa osoitettu omaavan naissukupuolihormonin (estrogeeni) kaltaista aktiivisuutta. Koska kaikkien kemiallisten aineiden ja yhdisteiden osalta ei ole riittävästi tietoa niiden turvallisuudesta sikiön kannalta, kosmetiikan käytön tulisi olla kohtuullista. Aurinkosuojavoiteiden ohella tulisi muistaa vaatesuojan merkitys. Hiukset voi värjätä raskauden aikana. Hiusvärit eivät ole sikiölle haitallisia kohtuukäytössä. Viikoittaista värjäämistä ei kuitenkaan suositella.Keinotekoiset makeutusaineet, voiko niitä käyttää?Keinotekoisten makeutusaineiden ei kohtuukäytössä tiedetä olevan haitallisia sikiön kannalta.

Terveydenhuoltoalalla työskentelevänä tiedät varmaan sitten, että yleiset suositukset ovat osaksi ihmisten rauhoittelua. Oikeasti hiusvärejä ei ole vaan tutkittu vielä tarpeeksi, eikä raskaana olevilla edes voida tutkia, koska sellaiset tutkimukset olisivat epäeettisiä. Kuitenkin ne tutkimukset mitä on muuten tehty, ovat todistaneet, että hiusvärien aineosilla on esim. perimää muuttavia vaikutuksia. Miksi siis turhaan altistaa itseään tällaisille aineille erityisesti raskausaikana. Ja miksi luottaa vaan yhteen suomalaiseen tahoon. Esim. Tanskassa kosmetiikkaa ei suositella käytettävän raskausaikana.

Niin, no kukakos sen hiustenvärjäyksen sitten määrittelee hemmetin turhaksi? Vaan siksi, että sinä satut arvostamaan yksityisautoilua hiustenvärjäystä enemmän ei tee siitä hemmetin turhaa. Mun mielestä on järjetöntä syödä karkkia, mutten mä silti moralisoi ihmisiä jotka niin tekee. Enkä oo muuten ikinä värjännyt hiuksiani!

• Tykkää
Reactions: Millenia
Just, ja sitten silitellään tupakoivien äitien päätä ja sanotaan, että kyllä se lopettamisesta aiheutuva stressi on pahempaa kuin pari tupakkaa päivässä. ..ttu te ootte tyhmiä!!

Alkuperäinen kirjoittaja värjäsin kyllä;25710353:
Just, ja sitten silitellään tupakoivien äitien päätä ja sanotaan, että kyllä se lopettamisesta aiheutuva stressi on pahempaa kuin pari tupakkaa päivässä. ..ttu te ootte tyhmiä!!
Älä jauha paskaa.

Jokaisessa raskaudessa olen värjännyt. Ja tuun värjämään jatkossakin. Mahtaisko isoin ongelma tuossa raskausajan värjäysjutussa olla, että se väri ei välttämättä tartu samoin ku muuten, samoin ku permanentissakin.

Värjäsin pari kertaa juu käytin myös meikkejä ja käytän edelleen ja aion käyttää tulevissa raskauksissa. :)
Ihan höpöhöpöä tuommoset ja asian liioittelua. Ymmärtäisin että kohistaisiin joka viikkoisesta värjäämisestä kampaamon tujuimmilla väreillä, taas tehdään kärpäsesä härkänen.

Täähän on vähän sama kun kerran oli joku juttu ruoka aineesta joka aiheuttaa syöpää 50% isompi todennäköisyys ja tulikin yllätys vaan ilmi, että sitä ruoka -ainesta pitäisi vetää tynnyrikaupalla päivässä jotta siitä olisi merkittävää haittaa. :D

Sama tässäkin, ihan huoletta voi sen pari kertaa värjätä. KOHTUUDELLA. ;)

[QUOTE="vieras";25710195]Terveydenhuoltoalalla työskentelevänä tiedät varmaan sitten, että yleiset suositukset ovat osaksi ihmisten rauhoittelua. Oikeasti hiusvärejä ei ole vaan tutkittu vielä tarpeeksi, eikä raskaana olevilla edes voida tutkia, koska sellaiset tutkimukset olisivat epäeettisiä. Kuitenkin ne tutkimukset mitä on muuten tehty, ovat todistaneet, että hiusvärien aineosilla on esim. perimää muuttavia vaikutuksia. Miksi siis turhaan altistaa itseään tällaisille aineille erityisesti raskausaikana. Ja miksi luottaa vaan yhteen suomalaiseen tahoon. Esim. Tanskassa kosmetiikkaa ei suositella käytettävän raskausaikana.[/QUOTE]
Äidit ulos vaan tukka paskasena ja ilman dödöä hieltä haisemaan. Mitäs muuta "ei olla tutkittu tarpeeksi" öööööö ihan kaikkea, välttäkäämme siis ihan kaikkea.
Kuollaan nälkään kun ei mitään uskalla syödäkään kun KAIKKEA ei ole tutkittu raskaanaolevilla tarpeeksi. hahahah :D

jos ihminen altistuu muutenkin jatkuvasti kaikelle kemikaaleille yms myrkyille, niin ei se oo mielestäni mikään hyvä syy lyödä lisää lykkyä pyttyyn, eiks sillon nimenomaan kannattas karsia kaikki turhat altistukset pois, eikä ajatella "altistutaan me kokoajan kaikelle muullekkin". Mielestäni hiuksien värjääminen raskausaikana on aika itsekästä ja turhaa, vatsassa kuitenkin pieni ihminen ja varmasti se ei ainakaan hyvää tee, vaikka ei näkyvästi mitään "haittaisikaan".

Dödön käyttäminen on itsekästä myös ja shamppoon ja hoitoaineen ja kodin siivoaminen millään muulla kuin vedellä ja meikkaaminen ja autolla ajaminen ja kaupungissa asuminen odotusaikana ja tien vieressä asuminen odotusaikana ja kaiken herkun syöminen ja ja ja... :D Mutta toki hiusten värjäys on se pahin kun sinä et satu värjäämään niitä ja nyt koetjotain hyvää itsessäsi. Salli mun nauraa.

Ihmettelen joskus aivan samaa kuin aloittaja. Itse en värjännyt raskauden aikana enkä vielä imetyksen aikanakaan... Tästä sain kipinän kasvattaa oman värisen tukan takaisin ja sillä tiellä ollaan onnellisesti.

Oletteko koskaan ajatelleet, että se juurikasvun maantienharmaalta näyttäminen johtuu kontrastista, jonka se purkkiväri tuo?

En ole nähnyt oikeasti yhtään minkäänsävyisiä, luonnollisia harmaita hiuksia muilla kuin niillä, joiden hiuksia ikä on harmaannuttanut. Kun lopetin omien hiusteni värjäämisen kokonaan vuosia sitten, tajusin, että oma värini on sekä aika kaunis, myös minulle se parhaiten sopiva.

Joskus olen törmännyt upeisiin, pitkiin, tummiin hiuksiin, joissa oli jo iän mukanaan tuomia harmaita raitoja mukana. Ne on ehkä kauneimmat yksittäiset hiukset, jotka pystyn palauttamaan mieleeni.

En ole värjännyt hiuksia raskauksien aikana. Niitä kemikaaleja välttelen, mitä pystyn. Olen vaihtanut kaikki rasvat, shamppoot jne. mahdollisimman turvallisiin. Yritän myös syödä mahdollisimman puhdasta ruokaa (suosimme luomua muutenkin), ja välttelen esim. väriaineita ja aromeja ruoassani (eli irtokarkit jäävät hyllyyn, mutta esim. laku ja tumma suklaa lähtevät joskus toki mukaan). Niin tärkeä on vauvamme minulle, että teen sen minkä pystyn turvaamaan hänelle parhaan mahdollisen terveyden ja alun elämälleen. Eikä tunnu missään määrin vaikealta tai "uhraukselta", vaan ihan itsestään selvältä asialta...

[QUOTE="vieras";25710621]Niin. Kyllä äidinkin pitää ymmärtää pitää huolta itsestään. Mikäs sen parempaa itsearvostusta olisikaan kuin se, että on räikeä tai mustanpuhuva markettiväri päässä.[/QUOTE]

No se on sun ongelma jos sun kaltaises WT-mamma ei osaa ostaa muuta kuin mauttomia värejä :) Että ehkä se on parempi vaan kun oot sen hiirenharmaa liuhulettis kans va0na kotona lapsia kaitsemassa :)

[QUOTE="vieras";25710621]Niin. Kyllä äidinkin pitää ymmärtää pitää huolta itsestään. Mikäs sen parempaa itsearvostusta olisikaan kuin se, että on räikeä tai mustanpuhuva markettiväri päässä.[/QUOTE]
Mä värjäsin kampaamossa kylläkin, jos sillä nyt on jotenkin arvokkaampi. :D En kyllä niin ajatellut mutta kiitos nyt kuitenkin. :D

Yhteistyössä