Jätänkö päikkärit pois lapselta kun en jaksa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja InCase
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

InCase

Jäsen
29.09.2011
626
0
16
2 vuotias nukkunut hyvin viikon lastensängyssä. Vaan eilen alkoi päikkäriaikaan tulemaan pois jatkuvasti ja kun menin palauttamaan sänkyyn, juoksi karkuun ja nauroi sitä kovempaa mitä vihaisemmaksi tulin.
Yritin yli tunnin nukuttaa mutta luovutin sillä meille oli tulossa synttärivieraita. Illalla simahti heti(normaaliin nukkumaan menoaikaan) eikä tarvinnut palautella kertaakaan sänkyyn.

Tänään sit sama meno jatkuu, tuolla se nytkin taitaa lelulaatikoita ja kirjoja tutkia mut niin kauan kun huoneen ovi pysyy kiinni niin mä en persettäni nosta. Ja sit kun oven avaa niin juoksee nauraen sänkyyn kun näkee mun tulevan.
Mitään en sano, laitan vaan oven kiinni ja pidättelen itkua/raivoa.

Kaipaisin ite päikkäreitä, oon rv:lla 27 enkä todellakaan jaksa pompata koko iltapäivää lapsen perässä. Tekis mieli soittaa miehelle töihin ja pakottaa se tulemaan kotiin et pääsisin nukkumaan.

Meillä on sekä kolmas että neljäs lapsi jättänyt päiväunet melkein kokonaan pois 1,5-vuotiaana. Tässä pompin rv:lla 34 vajaa 2-vuotiaan perässä. Minusta on ihan mukavaa se, kun lapsi saattaa illalla mennä tosi varhain nukkumaan - se on ihana se ilta, vaikka toki isommat lapset valvovat paljon pidempään.

Ei mun mielestä päiväunista kannata tapella, mieluiten totuttautuu siihen, että lapsi on valveilla koko päivän ja nukkuu pitkät yöunet.

Minusta taas tuo on vain sellainen vaihe, jonka yli kun jaksaa niin lapsi voi hyvinkin nukkua päiväunet vaikka 5-vuotiaaksi. Mulla kokemus kolmesta lapsesta, kaikki ovat nukkuneet pitkään päiväunia, kunhan on tosiaan tuon vaiheen yli päästy siinä kahden ikävuoden tienoilla.

[QUOTE="hhh";25709348]Meillä kans ilmeisesti 2v2kk valvoo tänään koko päivän *huokaus*. Tietää taas mitä huutoa ja tappelua se on sitten illalla 5-6 aikoihin ellei nyt nuku.[/QUOTE]

Tähän ongelmaan olen käyttänyt sitä niksiä, että painelemme ulos tuohon aikaan - ja lapsi nukkumaan seitsemän aikoihin.

1. ja 2. lapsen kohdalla murehdin aika paljonkin nukkumisia ja nukkumattomuutta :) Aikaa myöten olen päätynyt ajatukseen, että helpoimmalla pääsee, kun lakkaa toivomasta lasten nukkumisten suhteen yhtään mitään. Pettymykset, ärtymiset ja turha työ nukuttamisten kanssa turhauttaa ja rasittaa hirveästi.

Meillä 4-v ei enää nuku kotona päikkäreitä (päiväkodissa kyllä). Muttei kuitenkaan käy yhtään sen aikaisemmin nukkumaan illalla - aina menee ainakin 20.30-21.30 asti kunnes nukahtaa.

No voisiko sitten ajatella niin, että menisit yhdessä lapsesi kanssa nukkumaan niitä päikkäreitä :).

Toi on kaksivuotiaalle aika yleinen vaihe, että herkeää hankalaksi päikkäreiden aikaan. Moni jättää silloin päikkärit pois eli - ja sanon kärjistäen, anteeksi suokaa :) - kompastuu lapsen nokkeluuteen. Kun vain jaksaa sen ajan yli - aivan kuten nikki neljäs_tulossa mainitseekin - niin lapsi voi jatkaa huoletta päikkäreiden nukkumista sinne 5-6- vuotiaaksi. Meillä kaikkien kolmen kanssa käynyt niin.

Mutta - se on valinta, miten asiassa etenee :).

Nukkuiskin edes vieressä. Potkii vaan mua jos edes halata yritän. Kyllähän helpolla antaisinkin olla ilman päiväunia muuten mutta nyt oon ite niin väsynyt että haluisin nukkua.
Jos mä vielä puol tuntia yritän, nyt ei ainakaan enää naura.

No voisiko sitten ajatella niin, että menisit yhdessä lapsesi kanssa nukkumaan niitä päikkäreitä :).

Toi on kaksivuotiaalle aika yleinen vaihe, että herkeää hankalaksi päikkäreiden aikaan. Moni jättää silloin päikkärit pois eli - ja sanon kärjistäen, anteeksi suokaa :) - kompastuu lapsen nokkeluuteen. Kun vain jaksaa sen ajan yli - aivan kuten nikki neljäs_tulossa mainitseekin - niin lapsi voi jatkaa huoletta päikkäreiden nukkumista sinne 5-6- vuotiaaksi. Meillä kaikkien kolmen kanssa käynyt niin.

Mutta - se on valinta, miten asiassa etenee :).

Näin minäkin ajattelen yhden lapsen kokemuksella, hän nukkuu vieläkin päikkärit nyt eskarilaisena arkisin :) Meillä herätään kylläkin 6-7 joka aamu, mä voisin nukkuakin...vaan pojat ei.
Kuopus saattaa olla hankala kaveri sitten tuossa n.2v korvilla unien kans, nytkin jo henkien taistelua käyty :)
Lapset tietty erilaisia eli jotkut jättää unet jo 2v pois.

Meillä oli tuossa 2,5-vuotiaana vaihe, ettei meinannut saada nukkumaan (minä olen aina ollut vieressä kun nukahtaa). Nyt on 2v 8kk ja nukkuu lähes joka päivä noin tunnin ja hyvä niin. Ihmeesti jaksaa ilman päiväunia, mutta sitten ilta on kauhea ja nukkuu alkuillan levottomasti, saattaa herätä itkemään hysteerisenä. Jos nukkuu päiväunet, nukkuu myös yöunet todella levollisesti. On kyllä ollut myös päiviä, että on nukahtanut sohvaan kun ei ole päiväunia nukkunut..

Esikoisella oli tuo vaihe 1,5v. ja siirsin sen sitten takaisin rattaisiin päikkäreille, kun tiesin että sinne nukahtaa. :D Sitten jatkettiinkin päiväunia vielä hieman vajaaseen 3v. Sitten taas rupesi tuo sängystä ramppaaminen ja päikkäreille ei nukahdettu. Tällöin jäi sitten esikoisen kanssa päikkärit. En jaksanu enää ruveta vääntämään ja ihan kivasti sitten menikin ilman päikkäreitä. Kuopus jätti päikkärit vähän päälle 2v. enkä hänen kanssaan sitten kokeillutkaan mitään kikka kolmosia, että oisko tehonnut, kun illat venyivät ja menivät sängystä ramppaamiseen, jos oli nukkunut päikkärit. Kun päikkärit jäi pois, poika nukahti tyytyväisenä illalla ajoissa eikä rampannu sängystä, joten meillä se auttoi sitten iltoihin. Kotona vielä ollaan, niin mahdollista näin ja hyvin jaksaa iltaan valvoa, mutta lapset on näissä niin erilaisia.

Nukkuiskin edes vieressä. Potkii vaan mua jos edes halata yritän. Kyllähän helpolla antaisinkin olla ilman päiväunia muuten mutta nyt oon ite niin väsynyt että haluisin nukkua.
Jos mä vielä puol tuntia yritän, nyt ei ainakaan enää naura.

Entä jos menisitte nukkumaan vaikka teidän vanhempien yhteiseen ihanan leveään sänkyyn? Ja jos pieni ei heti viereen köllähdäkään, niin anna hänen siinä sängyssä puuhailla omiaan - höpistä unilelulleen, katsella kirjaa - kunhan on tosiaan siinä sängyllä. Kyllä mä uskallan veikata, että kun itse olet siinä pitkällesi, niin varmasti rauhoittuu toinenkin ja - nukahtaa. Tai sitten köllöttelet varapatjalla lapsesi sängyn vieressä...

Soisin sinulle kovasti päivälepoa, sillä niin tiedän tuon ajan olevan väsyttävä. Toivottavasti löydät teille sopivan selviytymistavan ja saatte molemmat päiväleponne :hug: :).

Näin minäkin ajattelen yhden lapsen kokemuksella, hän nukkuu vieläkin päikkärit nyt eskarilaisena arkisin :) Meillä herätään kylläkin 6-7 joka aamu, mä voisin nukkuakin...vaan pojat ei.
Kuopus saattaa olla hankala kaveri sitten tuossa n.2v korvilla unien kans, nytkin jo henkien taistelua käyty :)
Lapset tietty erilaisia eli jotkut jättää unet jo 2v pois.

Toki lapset ovat yksilöitä ja kullakin oma erilainen unentarpeensa, mutta pääsääntöisesti se on oikeasti pankkiin laitettavaa pääomaa, kun lapsi nukkuu päiväunet. Kasvukausi on kiihkeää, aivot tarvitsevat lepohetken päivän toiminnoista päivälläkin, ihan pienikin askare uuvuttaa kyllä. Joten hyvä vain, jos jaksaa sen suunnilleen kaksivuotiaana ilmaantuvan kiehnäämisvaiheen yli :).

Mutta tämä on myös se kesto vänkäämisaihe, josta on montaa eri koulukuntaa ja mielipidettä - kukin tekee taatusti tykönään ne omat ratkaisunsa :).

Toki lapset ovat yksilöitä ja kullakin oma erilainen unentarpeensa, mutta pääsääntöisesti se on oikeasti pankkiin laitettavaa pääomaa, kun lapsi nukkuu päiväunet. Kasvukausi on kiihkeää, aivot tarvitsevat lepohetken päivän toiminnoista päivälläkin, ihan pienikin askare uuvuttaa kyllä. Joten hyvä vain, jos jaksaa sen suunnilleen kaksivuotiaana ilmaantuvan kiehnäämisvaiheen yli :).

Mutta tämä on myös se kesto vänkäämisaihe, josta on montaa eri koulukuntaa ja mielipidettä - kukin tekee taatusti tykönään ne omat ratkaisunsa :).

Näin on.
Mulle itselle se ja sama "kuka nukkuu ja milloin", mutta lasten itsensä takia ne unet meillä nukutaan. Vilkkaita poikia heti aamusta alkaen, hyvä huilata hetki, että jaksaa. Nyt nukkuneet 2h, ja yöuniin ei huonoa vaikutusta meillä tämän takia.
Taisi siinä viikko mennä kantaessa esikoista sänkyyn takaisin, juurikin nauravana jne. Mutta meillä se oli vain se vaihe.

Toiotaan, että ap keksii keinon ja saa itsekin huilattua :hug:

Yhteistyössä