no kyllä se valitettavasti näin menee. sun kuuluu tehdä ne lumityötNo jos tie on teidän tontilla ja teidän tontilla on rasite, että naapuri saa kulkea kotiinsa teidän tontin kautta, kuulostaa kovasti siltä, että teillä on velvollisuus huolehtia että naapuri kanssa pääsee kotiinsa kulkemaan.
Ajattelitko, että naapuri tulee teidän pihalle tekemään lumityöt?
Linkistä:http://www.lvm.fi/fileserver/4404_liitteet.pdf
Tämän mukaan tierasite on sama kuin tieoikeus. Ja "Yksityistielain 6 §:n mukaan tienpito käsittää tien tekemisen ja kunnossapidon." Kunnossapitoa on auraus.
No tuossa lukee "tai käyttää olemassa olevaa tietä", joten tuon perusteella se jolla on tieoikeus (eli ei maanomistaja) on velvollinen itse hoitamaan tietä.Hyvä pointti. Jos tosiaan tie on toisen tekemä niin sitten se on heidän vastuulla.
Täällä oli joku case, missä naapuri käytti tontinomistajan tietä - eikös silloin ole kuitenkin omistajalla se kunnossapitovastuu?
Mä oon varmasti ihan vastarannan kiiski. Siis a) naapurin pitää kunnossapitää ap:n oma pihatie, jos sitä saa käyttää? Vai että, jos b) naapuri on tehnyt oman tien, niin se pitää itse huolehtia. Vai että jos c) tie on käytössä yhteisesti, kaikilla on yhteinen velvollisuus huolehtia siitä. d) tie on ap:n mutta hän ei käytä sitä, mutta naapuri saa käyttää sitä.Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25704523:Täällä sanotaan mielestäni aika selvästi että kunnossapito kuuluu sille/niille joilla on tieoikeus eli oikeus käyttää toisen kiinteistön kautta kulkevaa tietä.
Tuossa linkittämässäni lakitekstissä (viesti #64) on mielestäni aika selkeästi mainittu tien kunnossapitovelvollisuus.Mä oon varmasti ihan vastarannan kiiski. Siis a) naapurin pitää kunnossapitää ap:n oma pihatie, jos sitä saa käyttää? Vai että, jos b) naapuri on tehnyt oman tien, niin se pitää itse huolehtia. Vai että jos c) tie on käytössä yhteisesti, kaikilla on yhteinen velvollisuus huolehtia siitä. d) tie on ap:n mutta hän ei käytä sitä, mutta naapuri saa käyttää sitä.
Jotenkin tuntuu, että a ja c kohdissa joku velvollisuus on myös ap:lla (c-kohdassa vähintään pitäisi naapurilla on myös velvollisuuksia). B ja d, joo, menevät varmasti naapurille.
Ja jatkossa voit laittaa tekstaria tms, jos ei päin naamaa ole munaa sanoa, jos on jotain hampaankolossa. Jooko?Melko värikästä tekstä aloittajalta. Rohkeasti kirjoitat naapureistasi varsinkin kun moni tuntee sinut jo naamasta. Jos kirjoitat julkisesti että naapurisi on pahoinpitelijä ilman todisteita syyllistyt herjaukseen.
Toistaseks käytetään tietä yhteisesti, se on ainoo kulku kummalleki talolle ja menee vaan ja ainoastaan meijän tontin läpi. Tän takia ajattelin sen ehkä olevan mun murhe hoitaa tie ja niin oon yrittäny myös tehdä, tänään vaan lumimäärä vei musta voiton.Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25704931:Tuossa linkittämässäni lakitekstissä (viesti #64) on mielestäni aika selkeästi mainittu tien kunnossapitovelvollisuus.
Tuomio riippuu nyt ihan siitä miten ap itse käyttää kyseistä tietä. Jos ap kulkee pihaansa muuten kuin tuon tien kautta niin ap voi irtisanoutua tien kunnossapidosta.
Nerokas ajatus.Eli auraa tie ja pyyä rasitteen saajalta 1000/a maksua tienhoitokuluista.
Ei kyllä logiikkaa että olisi vaan sinun murheesi. Jotenkin ihan koomista, että naapuri tosiaan olettaa, että tie olisi häntä varten aurattuna, oli keli tai ajankohta mikä tahansa.Toistaseks käytetään tietä yhteisesti, se on ainoo kulku kummalleki talolle ja menee vaan ja ainoastaan meijän tontin läpi. Tän takia ajattelin sen ehkä olevan mun murhe hoitaa tie ja niin oon yrittäny myös tehdä, tänään vaan lumimäärä vei musta voiton.
Minä, kolalla.Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;25703974:Kukas ne auraukset on tähänkin asti talvea tehnyt?
Siinä tapauksessa hoidatte tai maksatte jollekin sen hoitamisesta yhteisesti siltä osin jota käytätte yhteisesti.Toistaseks käytetään tietä yhteisesti, se on ainoo kulku kummalleki talolle ja menee vaan ja ainoastaan meijän tontin läpi. Tän takia ajattelin sen ehkä olevan mun murhe hoitaa tie ja niin oon yrittäny myös tehdä, tänään vaan lumimäärä vei musta voiton.