Miten kertoisitte 4 votiaalle pojalle mistä vauva tulee?

• Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
???
sanoin pojalle kun kyseli tänään että mistä se vauva tulee,että se tulee äitin mahasta:) se kelpas sille eikä sen jälkeen oo ihmetelly, kaverin mielestä olisi pitänyt sanoa totuus että pimpistä tulee:O en todellakaan jaksa alkaa tollasia sille selittään. mulle äiti sano samallalailla että mahasta tulee.

"Myy"
Yleensä olen vastannut lapsille sen mukaan mitä kyselevät. Eli olen huomannut että on turha lähteä tällaisia asioita kertomaan yhtään tarkemmin kuin mitä he itse kysyvät. Jos tuo "äidin mahasta" vastaus riittää niin miksi lähteä kertomaan sen tarkemmin? Kyllä lapset kysyvät sitten lisää ja tarkemmin oman kiinnostuksen ja kehitystason mukaan.

Kyllä meidän lapset on ns. "aina" tiennyt että lapsi on äidin mahassa ja tulee sitten sieltä joko pimpin kautta pois tai poikkeustilanteessa haavasta mahassa jonka lääkäri tekee. En ole kokenut tätä mitenkään niin vaikeaksi tai väsyttäväksi selittää etten "jaksaisi" siitä lapselle kertoa. :)

• Tykkää
Reactions: Istafra
"madame"
sanoin että masusta johon lapsi että no sitten sitä varten täytyy tehdä reikä että vauvan saa ulos. vastasin että kyllä se reikä on jo olemassa. lapsi kysy että missä sanoin että pimpissä. Vähän aikaa jaksoi hihitellä että pimpistä hihhiihhii. Mutta sen koomin asiaan ei ole palattu.

Minusta on ok.jättää se siihen että masusta ja jos lapsi kyselee lisää niin sit kertoo niinku asia on.

Mä en ymmärrä millä lailla se, että se tulee pimpistä on "totuus" ja se, että tulee mahasta ei? Häh, molemmat on totta!

Mä kanssa sanoin meidän (tosin nuoremmalle kuin 4-vee) pojalle, että tulee mahasta ja tyytyi siihen. Tietysti jos olisi kysellyt enemmän niin sitten olisin selittänyt. Tuolla pojalla kun ei ole sisaruksiakaan niin ei se vielä edes tiedä mikä on pimppi, sekin olisi pitänyt selittää. Ja siis ei mulla senkään selittämistä mitään vastaan ole, mutta tuli vaan tuo että mahasta ekana mieleen kun sieltähän se tulee ja sanoin sen. Ja sitten yhdessä ihmeteltiin mun isoa mahaa. Mun mielestä miellyttävämpää, kuin jos oltaisiin ihmetelty mun pimppiä :D.

"vierailija"
Mun lapsi luuli, että kaikki vauvat tulee leikkaamalla maha auki.

Korjasin, ja sanoin, että eivät kaikki. Äitikin on synnyttänyt sinut jalkojen välistä, siis pimpasta. Poika kysyi, että sattuiko. Sanoin että sattui. Poika kysyi että sattuiko paljon. Sanoin että sattuu.

Siihen tämä 5.vuotiaani totesi, että äiti, mulle ei koskaan voin käydä noin.

:)

Meidän vajaa kolmevuotias kysyi miten vauva on mennyt äitin mahaan ja miten se pääsee ulos. Sanoin että tulee ulos pimpistä/jalkojen välistä ja että iskä laittoi äidin mahaan siemenen... Musta on typerää alkaa selittämään mistään haikaroista mutta en myöskään kokenut tarpeelliseksi alkaa selittää kolmevuotiaalle kuinka iskä laittaa pippelin äitin pimppiin jne.
Eli mun mielestä kerrotaan totuudenmukaisesti lapsen ikä-/ymmärrystason mukaan. Luonnollisia juttujahan noi on mutta ne voi olla myös hämmentäviä.

"Mistä se vauva tulee?" -Mahasta
"Miten se on sinne mahaan joutunu?" -Isi antoi vauvasiemenen
"Miten se tulee ulos?" -Äidillä on alapäässä reikä sitä varten.

Miksi sitä lähteä valehtelemaan tai totutta vääristelemään, kun asia kiinnostaa lasta. Eihän se kuitenkaan mikään häpeilyn asian pitäisi olla.

"vieras"
"Mistä se vauva tulee?" - Näkee sitten.
"Miten se on sinne mahaan joutunu?" - Jaa-a. Olin kerran baarissa ja...
"Miten se tulee ulos?" - Äidillä on etupylly sitä varten

"Sanna"
Kerroin omalle 4 vuotiaalleni juuri niin kuin asia on, kun poika luuli, että kakki vauvat leikataan mahasta ulos. Oli jäänyt siihen käsitykseen, kun katseltiin vauva-ohjelmia.

"Minä"
Mä olen kans varmaan aiheuttanu mun lapsille traumat, mutta kyllä me ollaan yhdessä katottu noita synnytysohjelmia, eikä he pidä sitä mitenkään luonnottomana. 3 ja 5 vuotiaat..

Minä myös olen kertonut sitä mukaa kun lapsi kyselee. Ensin vain että vauva tulee äidin mahasta, ja että siellä mahassa on erilliset paikat ruualle ja vauvalle.
Meni varmaan pari vuotta, ennen kuin lasta alkoi kiinnostaa miten se tulee ulos, ja miten se menee sinne sisään.
Koska lapsi oli tosiaan jo melkein 7-vuotias tässä vaiheessa, annoin aika seikkaperäisen selostuksen lisääntymisestä. Pienemmälle olisin varmasti yksinkertaistanut vielä aika paljon, ja tuntui tuollakin osa menevän vähän yli hilseen. Mutta pitäisi olla faktat hallussa, jos kaverit alkaa kertoilla satuja :D

Meillä on kerrottu lapsille jo varsin pienennä mistä ne vauvat tulevat ja missä kasvavat. Kaikki eivät kuitenkaan näytä kertovan lapsilleen asioita kuten ne on. Muutaman kerran oon joutunut tilanteeseen missä vieras lapsi on ollut huuli pyöreenä kun olen sanonut oamalle lapselleni " niin se oli silloin kun olit vielä äidin mahassa" Sitten on täytynyt sille vieraalle lapselle selittää asioita kun se on alkanut kyselemään.

Yhteistyössä