täytättekö te täysin rehellisesti nuo neuvolan kyselyt?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
meille ainakin annettiin mm. joku voimavarakysely, jossa miehen ja minun molempien pitäisi vastata kysymyksiin jotka käsittelee parisuhteen tilaa aina raha-asioihin saakka. Neuvolantäti sanoi että sitten keskustellaan jos teillä on paljon erilaisia vastauksia tms. No, mua nyt ei erityisemmin kiinnosta jakaa asioitani sen enempää neuvolassa, enkä todellakaan aio vastata täysin rehellisesti esim. kysymyksiin meidän keskinäisestä suhteesta ja seksiasioista. Sinänsä meillä on ihan perustavallinen suhde, ei kummempia kriisejä tms. Tosin en kyllä usko että se uskoo että meillä kaikessa menee hyvin, niinkuin olen rastitellut. :p

"DilleDong"
Valehtelin kerran kun kysyttiin huumeiden käytyöstä. Olin joskus 2v ennen kuin muksu sai edes alkunsa, kokeillut pari kertaa polttaa pilveä. En katsonut sen olevan aiheellista kertoa neuvolatädille vaikka paprussa kysyttiinkin olenko KOSKAAN kokeillut/käyttänyt ...

En ole sen koommin poltellut.

"vieras"
Periaatteessa kyllä, mitä tulee esim. päihteisiin ja väkivaltaan.

En kylläkään katso tarpeelliseksi avautua siitä, mikä milloinkin miehessä vituttaa tai kuinka seksi ei toimi.
Tätä juuri tarkoitin. Meillä ei esiinny mitään väkivaltaa eikä kumpikaan käytä alkoholia tippaakaan tai polta, joten ne kysymykset ei tuota mulle päänvaivaa, mutta kaikenlainen muu tunteellinen avautuminen kyllä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25685795]Tätä juuri tarkoitin. Meillä ei esiinny mitään väkivaltaa eikä kumpikaan käytä alkoholia tippaakaan tai polta, joten ne kysymykset ei tuota mulle päänvaivaa, mutta kaikenlainen muu tunteellinen avautuminen kyllä.[/QUOTE]

olen laittanut seksiä koskeviin kohtiin että välillä loistavaa välillä ei todellakaan, välilllä eletään sovussa välillä ei... eikös tuo ole normaalia parisuhteessa?!

"vieras"
[QUOTE="vieras";25685805]olen laittanut seksiä koskeviin kohtiin että välillä loistavaa välillä ei todellakaan, välilllä eletään sovussa välillä ei... eikös tuo ole normaalia parisuhteessa?![/QUOTE]

no nää on tälläsiä rastitehtäviä jossa ollaan joko samaa tai eri mieltä. mutta ei mua tosiaan kiinnosta keskustella asiasta sen kummemmin joten vastaan aina vaan että joo, hyvin menee.

En koe tarvetta valehdella, mutta noita kyselyitä en täyttänyt, ei th siihen mitään oikein voinut sanoa kun totesin että hyvin menee, jos tulee tarvetta saada apua tms. niin tiedetään mistä sitä saa ja osataan hakea.

Täti kun tykkäisi jaaritella monestiko lenkkeillään, mitä salaattia oli lounaalla, sujuuko seksi, mitä pankkitilin saldo näyttää mitkä nyt ei sille vaan kuulu.

"..."
kyl mäkin siinä alkoholi kyselyssä valehtelin. en juo oikeasti paljoa, mutta sen paperin mukaan olisin ollu keltasella :O ja mies reippaasti punaisella (se kyl juo mun mielestä liikaa) ja ollaan myös molemmat kokeiltu pilveä, ni laitettiin siihen ettei oo mitään kokeiluja ollut.. en näe tarpeelliseks ilmotella sinne jostain teinisekoiluista, kun tänäpäivänä ei mitään semmosia kuitenkaan ole..

"vieras"
[QUOTE="vieras";25685815]no nää on tälläsiä rastitehtäviä jossa ollaan joko samaa tai eri mieltä. mutta ei mua tosiaan kiinnosta keskustella asiasta sen kummemmin joten vastaan aina vaan että joo, hyvin menee.[/QUOTE]

ei meillä ole keskusteltu asiasta neuvolassa sen enempää koskaan. olen sanonut että silloin naidaan kun naitattaa ja kun ei naitata niin sitten ei.

"reija"
Minä en palauttanut koko kyselyjä neuvolaan. sanoin, että emme näe tarvetta kyselyjen täyttöön. se oli ihan ok niille.itse en juoa lainkaan alkoholia ja mieskin vain muutaman kerran vuodessa, eikä hänkään humallu koskaan.

Keittiönoita
Eipä ollut tuollaisia kyselyitä vielä parikymmentä vuotta sitten. Mutta jos olisi ollut, olisin varmaan vastannut, että emme harrasta miehen kanssa lainkaan seksiä. Siinä olisi saanut neuvolantäti pohtia päänsä puhki, kuka on lapsen isä vai onko tapahtunut neitseellinen sikiäminen. Kyselyihin, mitä aikoinaan oli, vastasin sen mukaan, mitä katsoin neuvolan tarpeelliseksi tietää. Mutta ei silloin tosiaan mistään raha-asioista tai seksielämästä udeltu.

"vieras"
[QUOTE="reija";25685843]Minä en palauttanut koko kyselyjä neuvolaan. sanoin, että emme näe tarvetta kyselyjen täyttöön. se oli ihan ok niille.itse en juoa lainkaan alkoholia ja mieskin vain muutaman kerran vuodessa, eikä hänkään humallu koskaan.[/QUOTE]

No meillä se täti oikein vaatii että pitäisi olla ensi kerralla sitten palautettu kun ei tällä kertaa ollut. Ja mielellään utelee kaikki asiat läpi ja kirjaa ylös. Välillä tekis mieli sanoa että olen tullut tänne vain tarkistamaan että raskaus etenee normaalisti ja vauvalla on kaikki hyvin, mun ja miehen yksityiselämän hoitamisen voi jättää vähemmälle kiitos.

"vieras"
Joo. Ei mulla ole ollut mitään salailtavaa tai arkaluontoista. Noista kyselyistä on jo kyllä vuosia aikaa, enkä muista mitä kysyttiin. Mä vastailin neuvolassakin koko ajan ihan rehellisesti kysymyksiin.

Hm, en mä kyllä ole saanut neuvolasta muita kuin niitä AUDIT-kyselyitä ja DEPS-seuloja. Ne olen täyttänyt ihan rehellisesti. Ikinä ei ole kukaan yrittänyt kysyä ääneen tai paperilla että mites teidän seksielämä tai että paljonkos teillä nyt sitten on sitä rahaa käytössä per kuukausi...

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25685874]No meillä se täti oikein vaatii että pitäisi olla ensi kerralla sitten palautettu kun ei tällä kertaa ollut. Ja mielellään utelee kaikki asiat läpi ja kirjaa ylös. Välillä tekis mieli sanoa että olen tullut tänne vain tarkistamaan että raskaus etenee normaalisti ja vauvalla on kaikki hyvin, mun ja miehen yksityiselämän hoitamisen voi jättää vähemmälle kiitos.[/QUOTE]
No palauta paperit tyhjänä ja sano, että ei teillä ollut näihin mitään kommentoitavaa. Ei niihin ole mikään pakko vastata, jos ei halua. Nykyisin kysellään monenlaisia asioita, jotta osattaisiin auttaa ihmisiä, mikäli he apua tarvitsevat. Mutta jos ei ole mitään ulkopuolisen avun tarvetta, niin ei niihin kyselyihin sitten tarvitse laittaa mitään. Siellä on varmaan neuvolassa nyt joku virkaintoinen täti, joka aina uuden lomakkeen saadessaan kuvittelee, että kaikkien pitää ne tunnollisesti täyttää.

..-
mä oon kyl ihan samaa mieltä, et ei niitten ny kaikkee tartte siä neuvolassa tietää. joku vähän keposempi alkoholilappu, fyysinen/henkinen väkivalta lappunen vois olla, mut miks ihmeessä kysellään niin tarkkaan kaikki. ei se niille kuulu paljonko tilillä on rahaa, ja paljonko viikossa harrastetaan seksiä. aivan turhaa mun mielestäni. jos sitä seksiä ei ole joka viikko, ei se tarkoita, ettei parisuhde toimi. ei ymmärrä ei. multakin neuvolantäti kysy meinaan et onko meillä rahaa ruokaan kun ollaan väliaikasesti sosiaalituilla. ..ja siis tottakai rahat riittää ruokaan. siihenhän ne rahat on tarkotettu. ei näillä rahoilla telkkareita ostella, mut ruokaa tietysti on enemmän ku tarpeeks kuukaudelle. en oikein ymmärtäny, et mitä se haki takaa sillä kysymyksellä. mitäs jos olisin vastannu, et ei riitä ruokaan koko kuukaudeksi? olisko maksanu omasta pussista meille loppukuun sapuskat :D

pipi
Mulla on ainakin aina sujunut ihan ok, että olen rakentavasti sanonut, että ollaan tietoisia, että lapsi vaikuttaa parisuhteeseen ja arvostan heidän "huoltaan" mutta en koe mukavaksi selitellä täällä niin henkilökohtaisia asioita (varsinkin kun käyn neuvolassa aina yksin) ja näkökulmani parisuhteestamme olisi vain minun puolelta tuleva.
Kyllä ne TH:t on aina järkipuhetta ymmärtänyt, yhtä kätilöä lukuunottamatta. Silloin olin vain hiljaa (joo ehkä hieman teiniä), kun täti mörskysi omaa mielipidettään asiasta mutta katsoin, että asia ei hänelle mitenkään kuulunut.

"mamma"
Kyllähän niitä omia vastauksiaan aina vähän ulkopuolisille kaunistelee. Varsinkin sille juuri tavatulle neuvolantädille. Päihteistä, väkivaltaisuudesta yms tarpeellisesta kannattaa ja pitääkin puhua - varsinkin jos niitä perheessä on.
Tuossa kyseisessä kyselyssä mies oli monesta asiasta täysin eri mieltä kuin minä (minä kun olen se reippaasti optimistisempi :D) ja niistä sitten sen tätin riemu repesi kun rupesi kyselemään, että miten meillä on niin erilainen käsitys toisista asioista. :D Vastasin sille vain takaisin, että eihän kaikkia samaan muottiin voi laittaa. Sen jälkeen kun utelu jatkui _SAMASTA ASIASTA_ kymmenettä kertaa, totesin että pitää nokkansa erossa meidän parisuhdeasioistamme, kun osaamme ne ruotia itsekin jos ongelmia tulee, eivätkä kyseiset asiat hänelle kuulu, koska ne harvemmin vaikuttavat lapsen terveyteen. Sain sentään neuvolatädin suun suljettua niiltä osin. ;) Sen jälkeen olen kyllä lakannut sanomasta enää mitään, kun tuo tuntuu olevan niin hirveän utelias ja kääntää kaiken päälaelleen.

klkj
Ei kai raskaana olevan ihmisenkään ole pakko yksityiselämästä muille toimitella jos ei näe tarvetta. Toki jos et täytä voit joutua silmätikuksi. Joten täyttäisin, mutta tarvittaessa valehtelisin.

"Vieras"
Mä en ymmärrä miksi niihin pitäis valehdella? Ihan omaksi parhaaksihan ne kyselytkin on. Ja eikö se äitiysneuvolakin ole osaksi perhesuunnittelua? Ei ne niitä kyselyitä kyttäämistarkoituksessa anna täytettäväksi vaan ihan aidosta huolenpidosta ja ehkä esim. ennaltaehkäisyksi. Minun mielestä on hienoa että neuvolassa, oli sitten äitiys-tai lastenneuvola, kysellään perheasiatkin läpi. Mulle ainakin tulee sellanen tunne että välitetään koko perheestä ja apua on tarjolla jos sitä tarvitaan.

Yhteistyössä