[QUOTE="huoh";25676867]Minun kokemukseni mukaan sylivauvat häissä ovat pahimpia. (No okei, pahimpia ovat ehkä uhmaikäiset villinä juoksentelijat...) Siihen EI voi luottaa, että vanhemmat vievät lapsen ulos jos se alkaa itkeä kesken kaiken. Todella monta tapausta olen nähnyt, että rupeavat vain suureen ääneen hyssyttelemään ja lohduttelemaan - näin lisäten meteliä. Ja miten sitä talvikeleillä voisi edes vaatia? Viekää nyt lapsenne itkemään itkunsa tuonne pakkaseen?? Ei se riitä jos itkevä vauva viedään kirkon eteiseen, kuuluu se parkuna sieltäkin ja pilaa mukavasti tunnelman. Ihmiset on suunniteltu niin, etteivät osaa ignoorata lapsen itkua.
Pahimmillaan ruvetaan imettämään tai vaihtamaan vaippoja kesken tilaisuuden, ja yritetään tehdä lapsesta koko tilaisuuden keskipistettä. Tällaisiakin on tullut ihan liian monta vastaan.
Joo, ap ei ehkä tekisi niin, mutta jos ap:n vauva pääsee, miten selitetään muille vanhemmille että TEIDÄN lapsenne ei muuten pääse vaikka tuo toinen pääseekin?
En itse kutsuisi pikkulapsia enkä vauvoja mihinkään tärkeään tilaisuuteen. Tämä on muutenkin aika uusi ilmiö, että pienten lasten pitäisi päästä joka paikkaan. Vielä ainakin 15 vuotta sitten pikkulapset häissä olivat enemmän poikkeus kuin sääntö. Nykyään vedetään herneet nenään jos ei meidän pieni suloinen vauva ole tervetullut jopa kokoushuoneeseen.[/QUOTE]
Mulla on ollu se käsitys, että lasten jättäminen isojen juhlien ulkopuolelle on enemmänki nykyaikainen kuin entisvanhainen ilmiö. Jos kattoo mustavalkosia hääjuhlakuvia tai mitä tahansa juhlakuvia (kun ennenvanhaan oli tapana kerätä koko lössi samaan kuvaan) niin kyllä maar sielä lapsia on ja paljon paikalla. En oo yhtäkää vanhaa hääjuhlakuvaa nähny jossa ei lapsia ois paikalla.
Jokainen tietysti pitää sellaset juhlat kuin haluaa mutta tyhmää on loukkaantua jos kutsuttu ei tule siksi että paikalle ei saa tuoda lapsia ja kutsutulla on pieni rintalapsi. Sillon on kutsujassa joku vika kyllä jos ei tajua asian kohtuuttomuutta.