kun lapsi ei osaa käyttäytyä ja häiritsee tai kiusaa muita,on hän vapaankasvatuksen tulos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nellien
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nellien

Vieras
Miten sitten selitätte sen että minä ja siskoni jotka ollaan vapaan kasvatuksen tuloksia, ollaan aina oltu kiltisti koulussa,ei olla ikinä kiusattu ketään(päin vastoin ollaan menty väliin jos jotakuta ollaan kiusattu). Ei olla aiheutettu opettajille ikinä mitään päänvaivaa. Ei juotu,eikä poltettu(eikä tehä sitä vieläkään). oltiin siis kilttejä ja helppoja.

Oma lapseni on pienestä pitäen kasvatettu,oltu johdonmukaisia,on ollut säännöt ja seuraamukset,joista on pidetty kiinni, on palkittu hyvästä käytöksestä,lapsi on saanut vanhempiensa aikaa paljon. yms Mutta hän on häiriköinyt jo ekanluokan aikana lukemattomia kertoja,hän on lyönyt,potkinut,purrut,sylkenyt yms.

No tämähän ei johdu adhd:sta, eikä tietty muustakaan sellaisesta kun tältä palstalta kysytään.

Niin mikä on se tekijä mikä teki vapaan kasvatuksen tuloksista kilttejä ja sääntöjä noudattavia. Ja kasvatetusta lapsesta riiviön. :D ??

En ole pyskologi, mutta kannattaa ensinnäkin huomioida, että ihmiset ovat yksilöitä ja jokaisella on erilaiset kokemukset asioista ja erilainen tapa ajatella Siten myös sama kasvatus vaikuttaa erilaisiin ihmisiin eri tavalla eikä kaikkiin päde samat säännöt ja normit. Jos näin olisi, kasvatustiede ja lasten kasvatus olisikin aika helppoa, mutta näin ei ole ja sen taidat ap itsekin tietää ihan kokemuksesta.

Paremmin lasta tuntematta ja tutkimatta ei voi tietää mikä lapsellasi mättää, mutta saat varmaan koulupyskologilta apua lapsellsi, koska eihän tuollainen meno ole normaalia ja voi jatkua. Miten lapsella muuten menee koulussa? Onko oppinut lukemaan ja laskemaan?

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Kolmen henkilön vahvuinen otanta ei riitä minkäänlaisten johtopäätösten vetämiseen puoleen eikä toiseen.

Itse en usko palkintoihin ja rangaistuksiin perustuvaan kasvatukseen, mutten myöskään nk. vapaaseen kasvatukseen, jossa lasten annetaan elää kuin siat pellossa ja saada kaikki mitä mieleen juolahtaa.

Kolmen henkilön vahvuinen otanta ei riitä minkäänlaisten johtopäätösten vetämiseen puoleen eikä toiseen.

Itse en usko palkintoihin ja rangaistuksiin perustuvaan kasvatukseen, mutten myöskään nk. vapaaseen kasvatukseen, jossa lasten annetaan elää kuin siat pellossa ja saada kaikki mitä mieleen juolahtaa.

sä et siisikinä edes kehu lastasi oikein hoidetusta hommasta? etkä myöskään toru lasta väärin toimimisesta? sekin on palkitsemista kun sanoo että vau olenpa ylpeä kun xxx.

Toki sitten on vielä ne kunnon rangaistukset kuten pelikielto/ karkkipäivänmenetys/piirrettykielto/kotiaresti yms. ja palkita vo itietty tarroilla,leluilla,yhteisellä ajalla. yms.

Mutta meillä ei oikein tehoa nuokaan. Concertaa kun saa niin sitten on rauhallisempaa meno ja parempaa käytös.

joo ei oo koulupsykologi kuvioissa,miksi olisi? se ei edes tiennyt mikä lasta vaivaa eikä osannut ehdottaa yhtään mitään. Me ollaan ihan neurologisen asiakkaana, tai lapsi on, luotan ennemmin heidän amamttitaitoon.

HUOM kaksplussalaiset: Vapaa kasvatus ei ole sama asia kuin välinpitämättömyys. Vapaa kasvatus ei tarkoita sitä, etteikö elämässä olisi minkäänlaisia rajoituksia. Vapaassa kasvatuksessa kyse on lähinnä siitä ajatuksesta, että lapset eivät opi sosiaalisiksi, empaattisiksi, kohteliaiksi ja lämpimiksi ihmisiksi sillä tavalla, että ollaan heille inhottavia, aiheutetaan tahallisesti pahaa mieltä tai jopa fyysistä kipua.

Itse en ihan summerhilliläistä vapaata kasvatusta harrasta, tietääkseni otteeni on ohjaavampi, mutta pääpointtini on sama: Rangaistuksista lapsi oppii rankaisemaan, opettamisesta ja ohjaamisesta lapsi oppii itse opettamaan ja ohjaamaan. Lapsi on oman elämänsä subjekti ja hänellä on vastuu omasta elämästään, ja minulla vanhempana on velvollisuus olla hänen apunaan ja tukenaan, mutta ei ohjailla liikoja.

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja Mesore
joo ja kyllä mä tiedän että lapset on jo erilaisia laitokselta lähtien,mutta ärsyttää kun tuntuu että moni muu ei ymmärrä ja että aina syytetään vanhempia siitä kun ei oo kasvatettu. lisäksi aina täällä saa lukea että vapaan kasvatuksen tulos on häirikkö! vaikka tosiasiassa elämä ei oo niin musta-valkoista

[QUOTE="peikko";25645043]HUOM kaksplussalaiset: Vapaa kasvatus ei ole sama asia kuin välinpitämättömyys. Vapaa kasvatus ei tarkoita sitä, etteikö elämässä olisi minkäänlaisia rajoituksia. Vapaassa kasvatuksessa kyse on lähinnä siitä ajatuksesta, että lapset eivät opi sosiaalisiksi, empaattisiksi, kohteliaiksi ja lämpimiksi ihmisiksi sillä tavalla, että ollaan heille inhottavia, aiheutetaan tahallisesti pahaa mieltä tai jopa fyysistä kipua.

Itse en ihan summerhilliläistä vapaata kasvatusta harrasta, tietääkseni otteeni on ohjaavampi, mutta pääpointtini on sama: Rangaistuksista lapsi oppii rankaisemaan, opettamisesta ja ohjaamisesta lapsi oppii itse opettamaan ja ohjaamaan. Lapsi on oman elämänsä subjekti ja hänellä on vastuu omasta elämästään, ja minulla vanhempana on velvollisuus olla hänen apunaan ja tukenaan, mutta ei ohjailla liikoja.[/QUOTE]

vapaa kasvatushan on nimenomaan sitä että ei ole rajoituksia eikä ohjata tms.

Mulla oli lapsena 2asiaa kielletty. Mitään muuta meiltä ei kielletty. meillä ei ollut kotiintuloaikoja ikinä,ei ruoka-aikoja ikinä. ei nukkuma-aikoja koskaan. Kukaan ei kattonut perään,eikä soitellut vaik ois ollut 2asti pois kotoolta(tosin harvoinpa sitä oli,mut joskus).

Mut säkö et siis asettais mitään seuraamuksia esim.siitä jos lapsi löis vaikka 10kerran,tai sadannen kerran pikkusisarustaan?

sä et siisikinä edes kehu lastasi oikein hoidetusta hommasta? etkä myöskään toru lasta väärin toimimisesta? sekin on palkitsemista kun sanoo että vau olenpa ylpeä kun xxx.

NO miun poika on vielä niin pieni, että tää kasvatus on vielä aikalailla suunnitelma-asteella... mutta joo, ei edes kehuja (spontaani reaktio on ok). Miksi pitäisi jatkuvasti olla arvioimassa lasta hyvä-huono-akselilla? Palkkiot ja rangaistukset (eli myös kehut ja moitteet) ovat behaviorismin muinaisjäänteitä. Ehdollistaminen sopii ehkä koiran kouluttamiseen, ei lapsen kasvattamiseen.

Yhteistyössä