Ylipainoisille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselyikä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämä on ihan totta, näinhän se on. Olen pystynytkin aikoinaan pitämään tiukalla kurilla itseni hoikkana, mutta en vaan jaksa enää. Siihen geenit vaikuttaa, että toisille painonhallinta on helpompaa ja toisilta se vaan vaatii enemmän työtä. Silloin esim. toisesta mitättömältä vaikuttava herkku päivittäin riittää toisella nostamaan vuosien varrella painoa enemmän kuin jollain toisella.Valintakysymys osittain tämäkin. Harvalla ne kilot ovat muutamassa kuukaudessa tulleet.

Mutta kun eikö se ole väärin että helposti lihoavien tarvitsee olla nälässä ja likkua ihan hulluna pysyäkseen ns. ihannemitoissa ja sitten toiset saa liikkua vähemmin ja syödä enemmin kun nyt vaan sattuu olemaan sellanen geeni.
Eikö kaikkien pitäisi elää niin että se on miellyttävää kuitenkin?

Tuohan on kuin suoraan "näin syöt fiksusti"-ravintoterapeutin oppaasta; kasviksia, säännölliset ruoka-ajat jne... Söisimpä ite noin hyvin.

Mulla tuli tän tokan raskauden aikana 16kg ja nyt 8kg lähtenyt (vauva on 2vkoa). En kyllä muista/ehdi syödä päivän aikana usein mitään. Kostautuu siinä että korvaan ruuan esim. mehulla... :/ Olen 165cm ja nyt 75kg.

No sulla nyt on niin pieni vauva ettei sun edes tarvii miettiä vielä noita! Nautit vaan siitä vauva-ajasta ;) Raskauskilot lähtee sitten kun kerkeää niihin keskittymään :)

Eniten mua inhottaa/ ärsyttää ja raivostuttaa tää jatkuva rasistisuudesta puhuminen! Ihonvärien vuoksi ihmisiä sorretaan ja sitä pyritään lopettamaan.
Mutta entäs ylipainoiset?! miksi meitä saa HAUKKUA Lihaviksi tms? miksi joka puolella puhutaan ylipainosuudesta tms mut asialle ei tehdä mitään? Puhutaan ja puhutaan vaan?! lääkäreiltä kun meet pyytää apua ni saattaa sulle pari lippu lappua antaa ja laittaa sit ravitsemusterapeutille ja se siinä! missä se apu sit oikeesti oli?

Hyvin moni ylipainoinen on syrjäytynyt ja kaipaa apua! ja ennen kaikkea TUKEA!

[QUOTE="aap";25631567]Mutta kun se on musta ihan hölmöä että pitää hävetä jotain mitä on luonnostaan. Miksi ei kaikki voisi olla tyytyväisiä toisiinsa ihan sellaisina kun on? Miksi yleensä sillä on muka väliä miltä näyttää? Eikö kaikki ole kauniita omana itsenään?

Miksi tahtoo olla jotakin muuta mitä on?[/QUOTE]

Voi kyllä mä ottaisin tän tunteen pois heti jos voisin. Eikä kyse oo vaan siitä että tahtoisin olla jotain muuta, mutta kun en tunne itseäni hyväksytyksi ja yhtä arvokkaaksi kuin muut. Siihen tunteeseen ei auta vaikka kuinka järjen äänellä selittäisin muuta. Sen myös huomaa ihmisistä ja heidän käytöksestään ja herkkänä sitä peilaa vielä tarkemmin ja tuntee itsensä hunommaksi. En haluaisi laihtua niinkään ulkonäön kuin tämän tunteen takia.

[QUOTE="aap";25631607]Mutta kun eikö se ole väärin että helposti lihoavien tarvitsee olla nälässä ja likkua ihan hulluna pysyäkseen ns. ihannemitoissa ja sitten toiset saa liikkua vähemmin ja syödä enemmin kun nyt vaan sattuu olemaan sellanen geeni.
Eikö kaikkien pitäisi elää niin että se on miellyttävää kuitenkin?[/QUOTE]

No mun mielestä jokaisella on omat ristinsä. Hyvää mussa on se, että olen aina ollut terve. Äärimmäisen harvoin sairastun edes flunssaan, saatika mihinkään muuhun. Hoikka siskoni taas on sairastanut vaikka mitä, vakaviakin juttuja ja kärsinyt esim. lapsettomuudesta, kun taas minä olen yltiöhedelmällinen ja raskaudun pelkästään mieheni katseesta :D Onnekseni siskollenikin on hoitojen myötä lapsi suotu ja toinen tulossa :)

Mutta siis joo, jokaisella on omat painolastinsa ja mulla se on paino ;)

Miten te syötte? Sekasyöjä, käytän myös vilja- ja maitotuotteita.

Olen kovin miettinyt että miten ihminen pääsee lihoamaan? Syömällä liikaa ja liikkumalla liian vähän. Miksei myös kerryttämällä painoa vuosien ajan esim. 1-2kg/vuosi tahdilla.

Onko se se että ei ole hyötyliikuntaa? Jokaiselle tulee pakostakin hyötyliikuntaa, tai no ei varmaan silloin jos ei koskaan siivoa, käy kaupassa, laita ruokaa, tee pyykkihuoltoa tai muutenkaan kävele huoneesta toiseen.

Vai se että juo vaikka joka päivä mehuja/limsoja/vain maitoa ruuan kanssa? Juon päivittäin maitoa n. 2-4 lasia ruuna kanssa. Mehuja en käytä, mutta sokerittomia virvoitusjuomia tulee nautittua etenkin viikonloppuisin. Sokerittomatjuomat eivät tosiaan ole terveellisiä.

Onko se ihan tietoista lupaa antaa itsensä syödä paljon herkkuja, mutta miten paljon kun musta itse syön jo todella paljon herkkuja? Joinakin viikkoina en syö herkkuja ollenkaan, sitten voi olla päiviä, että syön 1 yhden suklaalevyn, sipsejä ja vaikka 6 keksiä kerrallaan. Onneksi sentään kaikki herkut eivät uppoa, en pidä vehnäsistä, kakuista enkä jäätelöistä.. joten jos niitä löytyy kaapista niin siellä myös pysyvät.

Vai onko se ruoka? Millainen ruoka? Ruokaa ei tarvitse ottaa kuin vähän liikaa ja päivän kalorit on pielessä. Etenkin kermaisten, öljyisten sekä pastaisten ruokien kanssa voi olla ongelmissa. Keitothan on yleensä se kalorittomin vaihtoehto ja erittäin kaloripitoinen on esim. pasta carbonara.

Vai ylenpalttinen välipalojen syönti vai liian isot annokset? Itse syön 2-3 kertaa päivässä, mikä on huono koska iltaa kohden nälkä kasvaa, tästä syystä iltapala voi koostua erittäin huonoista valinnoista ja annoskoko voi kasvaa. Eilen söin esim. 3 rukiista karjalanpiirakkaa, 2 täytekeksiä, yhden kaakaon sekä soyajogurtin. Not cool.

Onko se tietoista? Asiaa ei välttämättä ajattele, varsinkin jos toimii nälän tai himon vallassa.

Onko se harmoniaa itsensä kassa ettei välitä ja on tyytyväinen? En ole tyytyväinen olomuotooni, saati et olisin harmoniassa itsensä kanssa.

Vai onko se pahoinvointia ja piittaamattomuutta? No en kyllä voi myöskään pahoin. Hyvinä aikoina teen tietoisesti parempia ratkaisuja. Sitten tulee kausia kuten pms, jolloin söisin vaikka kaapinovet tai tulee pettymyksiä jolloin syön tunteisiin. Toisaalta voin syödä silloinkin kun olen iloinen. Ruoka on ollut lapsesta asti tunne asia, jos lapsena tuli pipi sai jotain hyvää jos onnistuttiin juhlittiin sitä jollain herkulla.

En ole satakiloinen (158cm/66kg).

Eniten mua inhottaa/ ärsyttää ja raivostuttaa tää jatkuva rasistisuudesta puhuminen! Ihonvärien vuoksi ihmisiä sorretaan ja sitä pyritään lopettamaan.
Mutta entäs ylipainoiset?! miksi meitä saa HAUKKUA Lihaviksi tms? miksi joka puolella puhutaan ylipainosuudesta tms mut asialle ei tehdä mitään? Puhutaan ja puhutaan vaan?! lääkäreiltä kun meet pyytää apua ni saattaa sulle pari lippu lappua antaa ja laittaa sit ravitsemusterapeutille ja se siinä! missä se apu sit oikeesti oli?

Hyvin moni ylipainoinen on syrjäytynyt ja kaipaa apua! ja ennen kaikkea TUKEA!

No juuri näin!

Kun tätä minäkin ajan takaa että eikö se ole väärin että ylipainoisia mollataan niin paljon julkisesti että siitä on tehty jo ihan sallittua ja normaalia. Auta armias jos tekisi otsikon että "Muutuin valkoiseksi- en ole koskaan ollut näin onnellinen!" Mutta sellisia missä muututaan hoikaksi on joka lehdessä jo vähintään kymmenen.

Miksi tämä sallitaan?
Esim. Oma isäni on juuri näitä kadulla läskiksi huutelijoita ja kukaan ei ole siihen ikinä puuttunut. Enimmäkseen tätä pidetään hauskana. Itse ne jaksa sille nauraa ja pyydän pitämään mölyt mahassaan. Silloin minua katsotaan kuin olisin outo.

Jos on kerran erivärisiä niin miksi ei eri kokoisia?

[QUOTE="aap";25631693]No juuri näin!

Kun tätä minäkin ajan takaa että eikö se ole väärin että ylipainoisia mollataan niin paljon julkisesti että siitä on tehty jo ihan sallittua ja normaalia. Auta armias jos tekisi otsikon että "Muutuin valkoiseksi- en ole koskaan ollut näin onnellinen!" Mutta sellisia missä muututaan hoikaksi on joka lehdessä jo vähintään kymmenen.

Miksi tämä sallitaan?
Esim. Oma isäni on juuri näitä kadulla läskiksi huutelijoita ja kukaan ei ole siihen ikinä puuttunut. Enimmäkseen tätä pidetään hauskana. Itse ne jaksa sille nauraa ja pyydän pitämään mölyt mahassaan. Silloin minua katsotaan kuin olisin outo.

Jos on kerran erivärisiä niin miksi ei eri kokoisia?[/QUOTE]

sanoppa muuta! miksi moinen sallitaan!

Eikö ylipainoisten piinaminen oli rasistista ja hyvin sairasta leikkiä?!

[QUOTE="aap";25631607]Mutta kun eikö se ole väärin että helposti lihoavien tarvitsee olla nälässä ja likkua ihan hulluna pysyäkseen ns. ihannemitoissa ja sitten toiset saa liikkua vähemmin ja syödä enemmin kun nyt vaan sattuu olemaan sellanen geeni.
Eikö kaikkien pitäisi elää niin että se on miellyttävää kuitenkin?[/QUOTE]

Joo, onhan se joskus vähän ärsyttävää. Mulla on yksi kaveri, joka taas vastaavasti ei liho millään ja sitä synnytyssairaalassa jopa luultiin anorektikoksi ja pistettiin erityistarkkailuun. Joskus ollaan mietitty, miten saataisiin vähän miksattua geenejä sekaisin, niin oltaisiin molemmat sopivia :) No joo, mutta onhan niitä pahempiakin juttuja. Tähän voi oikeasti vaikuttaa, kun vaan jaksaa ja on motivaatiota. Olen kerran laihduttanut 20 kg pois ja systeemi oli jo hyvällä mallilla samaan tyyliin kuin silloin nuorena (mulla oli oma ruoka/liikuntakaava), mutta sitten tapahtui muita juttuja elämässä ja homma karkasi käsistä. Ehkä taas joskus jaksan tsempata, on kuitenkin hoikempana helpompi elellä kuin paksuna, vaikkei läskiys mua hirveesti stressaakaan :D

No mun mielestä jokaisella on omat ristinsä. Hyvää mussa on se, että olen aina ollut terve. Äärimmäisen harvoin sairastun edes flunssaan, saatika mihinkään muuhun. Hoikka siskoni taas on sairastanut vaikka mitä, vakaviakin juttuja ja kärsinyt esim. lapsettomuudesta, kun taas minä olen yltiöhedelmällinen ja raskaudun pelkästään mieheni katseesta :D Onnekseni siskollenikin on hoitojen myötä lapsi suotu ja toinen tulossa :)

Mutta siis joo, jokaisella on omat painolastinsa ja mulla se on paino ;)

No mun äiti on aina ollut ylipainoinen eikä sairasta ikinä! Ja elää terveellisesti :)
Ja olen koko ikäni kuunnellut hänen voi voi kun olen läskiä.

Mun mielestä mun äiti on kaunis ja ihana.
Toisin mun mielestä myös ylipainoinen voi olla viehettävä. Kauneus tulee paljolti luonteesta :)

Musta painon ei kuuluisi olla lasti vaan piirre.

[QUOTE="aap";25631722]No mun äiti on aina ollut ylipainoinen eikä sairasta ikinä! Ja elää terveellisesti :)

Mun mielestä mun äiti on kaunis ja ihana.
Toisin mun mielestä myös ylipainoinen voi olla viehettävä. Kauneus tulee paljolti luonteesta :)

Musta painon ei kuuluisi olla lasti vaan piirre.[/QUOTE]

Piirre se varmaan onkin niille, joita se ei häiritse. Mulle se taas on lasti, kun se häiritsee ja siitä eroon haluan. Ehkä joku päivä sitten.. :)

sanoppa muuta! miksi moinen sallitaan!

Eikö ylipainoisten piinaminen oli rasistista ja hyvin sairasta leikkiä?!

Noku sitähän se on. Niin miksi ihmeessä se sallitaan?
Lapsia vielä kehoitetaan pitämään suut supussa, mutta aikuisena sitä sitten saakin kirjoittaa jos minkäkinlaista artikkelia ja kaikki on ok?

En voi ymmärtää tätä.

Höh.

No ei tämä mun ihmettely asiaa mihinkään vie :D
Jotenkin tutuu vaan niin hämmästyttävältä miten meitä yritetään ajaa siihen yhteen vartalotyyppiin.

Joo, onhan se joskus vähän ärsyttävää. Mulla on yksi kaveri, joka taas vastaavasti ei liho millään ja sitä synnytyssairaalassa jopa luultiin anorektikoksi ja pistettiin erityistarkkailuun. Joskus ollaan mietitty, miten saataisiin vähän miksattua geenejä sekaisin, niin oltaisiin molemmat sopivia :) No joo, mutta onhan niitä pahempiakin juttuja. Tähän voi oikeasti vaikuttaa, kun vaan jaksaa ja on motivaatiota. Olen kerran laihduttanut 20 kg pois ja systeemi oli jo hyvällä mallilla samaan tyyliin kuin silloin nuorena (mulla oli oma ruoka/liikuntakaava), mutta sitten tapahtui muita juttuja elämässä ja homma karkasi käsistä. Ehkä taas joskus jaksan tsempata, on kuitenkin hoikempana helpompi elellä kuin paksuna, vaikkei läskiys mua hirveesti stressaakaan :D

:D No kiva tilanne sun kaverilla. Toinen ääripäähän tuokin. Mulla yksi kaveri on myös luonnostaan ihan kamalan hoikka ja kärsii siitä miten hänen laihuutta aina voivotellaan ja kysellään mitä hän syö.

Hm... Mutta musta on nyt jotenkin hassua että kun media ja muut maalaa normaalipainosta ja laihuudesta ihannekuvaa niin ylipainoiset lähtee tähän mukaan. Se on kuin kaikki maahanmuuttajat alkaisi rasistien takia värjäämään naamaansa ihan vaan kun länsimaalaisia ihannoidaan.

Maailma on kumma paikka :D

[QUOTE="aap";25631722]No mun äiti on aina ollut ylipainoinen eikä sairasta ikinä! Ja elää terveellisesti :)
[/QUOTE]

Sama täällä, 30 vuotta kuunnellut sitä läskeistä valitusta, vaikka on aina terve, liikkuu paljon, huomattavasti paremmassa kunnossa kuin muut samanikäiset. En ymmärrä miksi siitä pitää tehdä niin helkutin iso numero, varsinkin kun kukaan muu ei kiinnitä siihen huomiota. Vaikka en toki äitiäni syytä niin jotenkin etenkin herkkujen syöminen on ollut lapsuudesta asti jotain ihmeellistä, kiehtovaa ja kiellettyä.

Omista läskeistä voin sanoa sen verran että vakava masennus, kova lääkitys, lohtusyöminen ja liikkumattomuus sai painon nousemaan. Nykyään voin sanoa vaan, että tykkään enemmän hyvästä ruuasta kuin laihduttamisesta. Pikaruokaa tai herkkuja syön ehkä kerran kuukaudessa, jos silloinkaan. Ravintolasyöminen (intialainen, italialainen, espanjalainen) on vaan täällä niin halpaa ja hyvää. Liikuntaa pitäisi lisätä, se on vissi!

Sama täällä, 30 vuotta kuunnellut sitä läskeistä valitusta, vaikka on aina terve, liikkuu paljon, huomattavasti paremmassa kunnossa kuin muut samanikäiset. En ymmärrä miksi siitä pitää tehdä niin helkutin iso numero, varsinkin kun kukaan muu ei kiinnitä siihen huomiota. Vaikka en toki äitiäni syytä niin jotenkin etenkin herkkujen syöminen on ollut lapsuudesta asti jotain ihmeellistä, kiehtovaa ja kiellettyä.

Omista läskeistä voin sanoa sen verran että vakava masennus, kova lääkitys, lohtusyöminen ja liikkumattomuus sai painon nousemaan. Nykyään voin sanoa vaan, että tykkään enemmän hyvästä ruuasta kuin laihduttamisesta. Pikaruokaa tai herkkuja syön ehkä kerran kuukaudessa, jos silloinkaan. Ravintolasyöminen (intialainen, italialainen, espanjalainen) on vaan täällä niin halpaa ja hyvää. Liikuntaa pitäisi lisätä, se on vissi!

No, mutta pääasiahan on että pääkoppa voi hyvin :) Stressi ja masennut sairastuttaa kuitenkin enemmän kuin ylipaino! Elämästä pitää nauttia!

Mun isoäiti on 83 ja matkustelee monta kertaa vuodessa, asuu yksin isossa talossa ja hoitaa kaiken itse ja käy kaupassa pyörällä eikä ole vanhuudesta tietoakaan. On aina ollut ylipainoinen ja erittäin terve. Ja silti edelleen jaksaa valittaa läskeistään... Vaikka luulisi että tuossa iässä ei enään viitsisi tuosta stressata.

[QUOTE="piisku";25631840]Tää on ihan of topic, mutta pakko sanoa kun aina alkaa huvittaa tuo sun avatar. En tiä mikä mun silmissäni on vikana, mutta aina ensisilmäyksellä katon että siinä on Marge Simpson :D[/QUOTE]

Niin mäkin katsoin :D

Mä olen ylipainoinen. Tai sitä se BMI sanoo. Itseni mielestä olen ryhävalas, valtava, läski, ihrakasa - mitä niitä nimiä nyt onkaan. Ja aivan omaa syytä. Kolme raskautta ovat jättäneet kilonsa, joita ei niin vain oteta pois. Ei näillä ikäluvuilla. Lisäksi minä - entinen himoliikkuja , todella!- olen viime vuosina päässyt todella huonosti lähtemään minnekään lenkille. Toki liikun lasteni kanssa ja paljon mutta se heidän tahtinsa ei ole lähellekään sitä, mitä itse kaipaan ja janoan lenkiltä. Lisäksi kun tukiverkosto on mitä on - eli olematon - ja mies huitelee työn perässä ympäri ämpäri pitkiä päiviä tehden, niin.... ja oma syöminen on sitä mitä on eli nappaan kiinni lennossa mitä saan, toisinaan päivä menee pelkällä kahvilla - toisinaan sitten kaikkien kersojen nukuttua löydän tieni jääkaapille. Juu, tekosyitä kaikki tyyni - itse kannan tuskallisen hyvin seuraukset, kiitos.

Ja kyllä. Kilojen kantaminen on rankkaa. Ja satuttavaa. Varsinkin kun lähtökohdat ovat mitä ovat eli mulla on mitä verrata - entinen aktiivi/himo liikkuja oli mallimitoissa, nyt kelpaisin naurettavan helposti Seiskan XL- mannekiiniksi... Se hävettää, kun ympärillä on vain langan laihoja kotirouvia ja sitten kekkuloin minä. Se supistaa yllättävän sukkelasti muutoinkin vähäistä sosiaalista ympyrää. Se nöyryyttää, kun pyörin ahtaassa sovituskopissa jälleen kerran hairahtuneena mukamas sovittamaan ja löytämään itselleni vaatteita ja saan jälleen nähdä, että ei , ei unelmissakaan - ei istu, ei pue, ei ole sopiva. Ja se peilikuva sitten kun se hyökkää silmille :( siinä kun illottelen vähissä vaatteissa. Se itseinhon määrä.

Ja ei, ei minun minä ole tällainen. Se on se himoliikkuja, se jolla rasvaprosentti oli ihannelukemissa. Se, jonka ei tarvinnut sovitella vaatteita, riitti että otin vaaterekistä. Se, joka sitten hävisi...

Minä olen lihonut parin vuoden sisällä 20 kg...
Jättänyt liikunnan minimiin. En JAKSA työpäivän jälkeen enää lähteä lenkille. Lisäksi kun on tuo kuopus niin villi, että hyvä kun sen kanssa jaksaa illat olla, sitten vaan heti nukkumaan kun sekin menee illalla, että jaksaa taas aamulla herätä töihin klo 05 :(.

Syön sairaasti makeita ja kaikkia hyviä. Päivässä menee n 5 €uron pussi irtokarkkeja...Niitä itse valittavia, joita kaupoissa myydään :ashamed:

Ihan syömällä nämä laardit on tulleet. Juon minimaalisesti vettä. Paska on jatkuvasti kovalla, elimistö ei toimi. Tiedän, että ruokailutottumukseni ovat epäterveelliset, mutta niitä on TODELLA vaikea lähteä muuttamaan :(.

Mulla mitat 163cm/68kg, eli ylipainon puolella. Syön aamuisin joko veteen keitettyä puuroa rasvattomalla maidolla tai sitten en mitään. Lounaalla työpaikkaruokalassa lautasmallin mukaisen annoksen ja joskus siivun leipää, rasvatonta maitoa. Välipalaksi leivän ja hedelmän. Iltaisin syön raejuustoa, tonnikalaa, ananasta.... Tai sitten leivän ja hedelmää, puuroa tms.

Liikun työmatkat pyöräillen ja käyn ryhmäliikuntatunneilla väh. 3x viikossa.

Aika paljon hiilareita siis, ne lienevät turvottavan.

Aikoinaan painoni pysytteli 60kg hujakoilla syömällä noin 800kcal päivässä kilpaurheilu-uran aikaan.

Onko mahdollista olla vain luonnostaan vähän tuhdimpi? Läskit tiukemmassa kiinni?

Haluaisin kysyä ketjun aloittajalta, että paljonko sinulla on ikää?

Nimittäin tuo kirjoituksesi kuvastaa tosi paljon sitä, miten pystyin syödä alle 30vuotiaana. Painoin 55-58kg, pituus 165kg. Saatoin syödä MITÄ TAHANSA ilman että paino nousi sen ylemmäs.

Raskausajan jälkeen mulla paino on noussut paljon helpommin. Ilmeisesti se on osittain ikä, joka aiheuttaa aineenvaihdunnan hidastumista. Toinen syy voi olla että pienten lasten äitinä ei tule lähdettyä yhtä usein lenkille.

Mutta väitän että syömällä niitä keksipaketteja sinäkin jossain vaiheessa alat lihoa...

Sanon vaan tähän väliin että tämä naisten maailma on tosi julma. Koko ajan on vääränmallinen. Itse olen taas aina ollut hoikka, ja jatkuvasti saa kuulla kauhisteluja ja kaikenlaisia törkeyksiä. Itsetunto on paljon tämän takia tosi huono, ja minäkään en moneen vuoteen ole käynyt uimarannalla.

Eikö vois ajatella niin että kaikenkokoiset ihmiset voi olla viehättäviä. Paljon kiinni siitä miten itsensä kantaa.

Yhteistyössä