TV 2 ihan pian huostaanotoista/ sossuist!!!!

• Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti
huhhuijaa
Suurin osa lastensuojelun työstä onkin tarpeellista ja hyvin tehtyä. Tuntuu kuitenkin aivan älyttömältä että joku voi ajatella että silloin lastensuojelun kaikki toiminnat ja teot jokapuolella ovat oikeutettuja, ja esim. edellä mainitun ohjelman tapahtumat jollain lailla valheellisia tai mahdottomia tapahtua todellisuudessa. Toimiiko sun mielestä myös esim. poliisi AINA oikein ja joukossa EI VOI olla mätämunia?
Sait väärän käsityksen, joten yritän vielä korjata. Eli uskon, että voi olla joukossa myös "mätämunia". Mutta uskon, että suurin osa ei ole näitä "mätämunia". Niinpä edelleen: ohjelman kuva oli yksipuolinen. En tunne ohjelman tapauksia ja on aika kummallista, jos on esitetty vain marginaalisten "mätämunien" toimintaa. Toki negatiivinen leima leimaa tehokkaammin kuin positiivinen, mutta edelleen olen sitä mieltä, että ohjelma ei anna realistista ja kattavaa kuvaa kokonaisuudesta.

"Sheddon"
[QUOTE="vieras";25628127]puhu suomea! joku kuittas jo tässä mutta oon suomalinen ja ihan pihalla! Tai aivot teki tenän![/QUOTE]

Missä kohtaa se sun kysymys oli? Vastaan kyllä.

En puolueettomaksi itseäni nimittänytkään, vaikka työni kyllä pyrin tekemään niin objektiivisesti kuin ikinä vain pystyn. Mutta kommentoin vain ammatillisesta näkökulmasta itse dokumenttia, että sen esittämä kuva jäi mielestäni yksipuoliseksi. Hyvää yötä kaikille!
Siinä taisikin olla ideana keskittyä juurikin näihin tapauksiin joissa lastensuojelu on toiminut väärin/huostaanotto bisnekseen, eikä tehdä yleiskatsausta lastensuojelutyöstä.

Sait väärän käsityksen, joten yritän vielä korjata. Eli uskon, että voi olla joukossa myös "mätämunia". Mutta uskon, että suurin osa ei ole näitä "mätämunia". Niinpä edelleen: ohjelman kuva oli yksipuolinen. En tunne ohjelman tapauksia ja on aika kummallista, jos on esitetty vain marginaalisten "mätämunien" toimintaa. Toki negatiivinen leima leimaa tehokkaammin kuin positiivinen, mutta edelleen olen sitä mieltä, että ohjelma ei anna realistista ja kattavaa kuvaa kokonaisuudesta.
Okei, tajusin pointin :) Tosin uskon että et nyt tässä kohtaa katsonut ohjelmaa kovin objektiivisesti koska itse käsitin ettei ohjelman ollutkaan tarkoitus olla mikään kattava kuvaus lastensuojelutyöstä kokonaisuudessaan vaan nimenomaan esitellä tätä "synkempää puolta" huostaanotoissa jne..Sain sen käsityksen teksteistäsi ettet lainkaan uskonut näiden tapausten todenperäisyyteen.

Yksi varsin suuri ongelma on se, että on mahdotonta todistaa sellaista, mitä ei ole. Millä todistat, että et ole ajatellut jotakin/ollut hermostunut tms?

Hieman eri aihepiirin esimerkki omasta elämästäni: asioin kerran huonosti suomea puhuvan lääkärin kanssa, joka ymmärsi vaivani täysin väärin ja tulkitsi somaattisen vaivani psyykkiseksi. Siellä se merkintä on, ja pysyy. Jos siitä nyt seuraisi minulle jotain ongelmia, miten voisin ikinä todistaa, että en tuolloin ollut sanonut olevani ahdistunut tmv? Soitettaisiinko tuttavat läpi, ja kysyttäisiin, että oliko se moraalinvartija ahdistunut silloin vuosi sitten? Vai miten voisin asian todistaa?
Ja vaikka kuinka todistelisin, ilmaan jäisi aina ja ikuisesti epäilys siitä, että asiassa varmasti on jotain mätää koska se noin hysteerisesti sitä koittaa inttää....

huhhuijaa
Siinä taisikin olla ideana keskittyä juurikin näihin tapauksiin joissa lastensuojelu on toiminut väärin/huostaanotto bisnekseen, eikä tehdä yleiskatsausta lastensuojelutyöstä.
Niin varmaan olikin. Toivottavasti tällainen julkisuus lastensuojelulle vie sitten oikeita asioita eteenpäin, eli vaikka kehittää kuntien/valtion hallinnassa olevaa "bisnestä" (bisnes ja lastensuojelu kuulostaa kornilta, kun kyseessä on selkeä ja iso menoerä verovaroin) monikansallisten toimijoiden sijaan sekä saa poliittiset päättäjät heräämään siihen, miten saataisiin päteviä sosiaalityöntekijöitä lastensuojelutyöhön sekä etenkin pysymään siinä työssä hieman nykyistä pidempään. Mutta jos tätäkin keskustelua miettii, niin yleisen mielipiteen tasolla median yksipuoliset esitykset vain lisäävät sellaista "huostaanotot tehdään aina liian helposti ja turhaan -asennetta". Mutta kaikesta huolimatta hyvää yötä kaikille!

"vieras"
mee kasvamaan kotias! Yritä ees jos ei muuten onnistu! Minä kävin jonkun ylioopiistoon ja minä olen jo nyt v...tun intiaanipäälikkö! T:tykkään sinusta ihan visutsit!

Niin varmaan olikin. Toivottavasti tällainen julkisuus lastensuojelulle vie sitten oikeita asioita eteenpäin, eli vaikka kehittää kuntien/valtion hallinnassa olevaa "bisnestä" (bisnes ja lastensuojelu kuulostaa kornilta, kun kyseessä on selkeä ja iso menoerä verovaroin) monikansallisten toimijoiden sijaan sekä saa poliittiset päättäjät heräämään siihen, miten saataisiin päteviä sosiaalityöntekijöitä lastensuojelutyöhön sekä etenkin pysymään siinä työssä hieman nykyistä pidempään. Mutta jos tätäkin keskustelua miettii, niin yleisen mielipiteen tasolla median yksipuoliset esitykset vain lisäävät sellaista "huostaanotot tehdään aina liian helposti ja turhaan -asennetta". Mutta kaikesta huolimatta hyvää yötä kaikille!
Toivottavasti tosiaan saa hyvää aikaan. Uskon että asenteet lastensuojelua kohtaan yleisesti ovat kuitenkin aika positiivisia ja harvat ajattelee että esim."huostaanotot tehdään aina liian helposti ja turhaan". Mun mielestä on joka tapauksessa hyvä että asioista puhutaan ja nähdään eri näkökantoja ja ylipäätään tarkastellaan asioita eri suunnista. Hyvää yötä sinullekkin.

• Tykkää
Reactions: Millenia
"äiti"
[QUOTE="vieras";25628251]On tosi vaarallista ajatella, että olisi joku taho, joka ei koskaan tekisi virheitä.
Siellä missä on ihmisiä siellä tapahtuu myös virheitä.[/QUOTE]

Kyllä jotkut kieroutuneet sos. työntekijät tekevät "virheitä" tarkoituksella, että sijaishuoltopaikat saisivat paikat täyteen lapsimateriaalia. Se on kylmä totuus Suomessa! Pienet piirit pyörii ja sostyöntekijöillä on sukulaisia ja tuttuja jotka omistavatyksityisiä sijaihuoltopaikkoja...

Asenteet
[QUOTE="vieras";25628251]On tosi vaarallista ajatella, että olisi joku taho, joka ei koskaan tekisi virheitä.
Siellä missä on ihmisiä siellä tapahtuu myös virheitä.[/QUOTE]

Suomalaiset sosiaalityöntekijät ovat maailman ammattitaidonta ja vastuuttominta porukkaa. On vaarallista ajatella, että tuollaiset ihmiset päättävät yhdenkään lapsen kohtalosta.

Näistä virheistä pitäisi laittaa vuosiksi vankilaan ja oikeus harjoittaa tätä ammattia pitää poistaa välittömästi.

"vieras"
Toinen kysy toiselta! ja sääliks kävi mitä ite näin! Paitsi en sais haukkua ketään! Yhtä kuuluisa kun kuu! Kohta varmaan lepakko korvet ja uksi päässä! no ei voi mitään mutta lastensuojelun viisaat ette tehny oikein. En nähnyt sovitteluu vaan viennin! viime vuoden maaliskuusta ahisteluu! taukoomatta! Matot pihalla, psykiatrialle, mitä viellä!...Liikaa painostusta!Tavis sekois mutta en minä kun tuttua juttua exältä. No se varmaa preppas minua!Mitä näinden kanssa voi tehdä :pysy hiton kaukana!

"Sade"
Kyllä on usko taaskerran koetuksella suomalaiseen hyvinvointi yhteiskuntaan. Minä ilmoittelin melkein kahden vuoden ajan naapurini lapsista sossuun + poliiseille. Apua kyllä saivat mm maksusitoumuksia ja kaikki rahalliset tuet mitä vain voi sossusta saada.

Äiti 4 lapsen yh + 2 lasta isillä ja näitä lapsia tämä äiti ei saanut ollenkaan kotiinsa muuta kuin yhden kerran kuukaudessa ja vain päiväsaikaan- Minkä takia olin huolissani lapsista(2,4,6 ja 17v) No tämä vanhin lapsista ei peruskoulun jälkeen päässyt minnekkään kouluun ja ryyppäsi sen minkä kerkesi. Oli väkivaltainen ja hajoitti kerrostalosta mm alaoven,oman kodinoven,roskakatoksen laitto matalaksi jne. Poliisit olivat ainakin kerran viikossa hänen takia pihassa. Nuorimmat lapset kerjäsivät ruokaa tai rahaa sillä aikaa kun äiti ryyppäsi ja huiteli ties missä. Joka päiväinen huutaminen ja lasten lyöminen jne.

Mitä teki äiti lahti ryyppäämään miesporukoiden kanssa ympäri kaupunkia ja Suomea! Ehkä pahin tilanne oli kerran kun 6 vuotias tyttö seisoo parvekkeellaan mattoon kääriytyneenä itkinen +5 asteen sateisena syysiltana klo 20. Olin tulossa kotiin ja onneksi huomasin hänet! Äiti oli lähtenyt jonnekkin, myöhemmin selvis,että oli mennyt yli 200 kilometrin päähän" kyläilemään" ja jättänyt tytön pihalle vain sanoen ettei siälle saa mennä ennekuin äiti tulee kotiin. No paha mennäkkään kun ei ole avaimia. Muita ei ollut kotona koko iltana. Pienimmät lapset olivat aika paljon isillään.
Otin lapsen kotiini ja soitin poliisille, loopu tulema oli että perheen taustan tietäen äiti hakuun ja lapsi jäi mulle yöksi. Kukaan sosiaalihuollosta ei tullut paikalle illalla vaan vasta aamulla hakivat tytön päiväkotiin!!!!!!!!!!!! Ja eivät muuten olisi tulleet jos minun ei olisi pitänyt mennä aamuvuoroon töihin!!!!!! joo asuttiin pienellä paikkakunnalla. No äiti tuli kotiin illalla ja oli saanut tyttärensä takaisin ja voi sitä huudon määrää mikä asunnosta kuului. Äiti oli vihainen kun lapsi oli ollut minun luona. soitin taas poliisit, mutta kävivät vain kattomassa tilanteen ja lähtivät.

Tarina sai onnellisen lopun kun kuntaan tuli uus sosiaalityöntekijä joka heti otti nuoremmat lapset huostaan. Olin itse paikalla kun kävi poliisien kanssa lapset hakemassa! Äidin kommetti oli vihdoinkin pääsen eroon lapsista! Että näin

Asenteet
[QUOTE="Sade";25628472]Kyllä on usko taaskerran koetuksella suomalaiseen hyvinvointi yhteiskuntaan. Minä ilmoittelin melkein kahden vuoden ajan naapurini lapsista sossuun + poliiseille. Apua kyllä saivat mm maksusitoumuksia ja kaikki rahalliset tuet mitä vain voi sossusta saada.

Äiti 4 lapsen yh + 2 lasta isillä ja näitä lapsia tämä äiti ei saanut ollenkaan kotiinsa muuta kuin yhden kerran kuukaudessa ja vain päiväsaikaan- Minkä takia olin huolissani lapsista(2,4,6 ja 17v) No tämä vanhin lapsista ei peruskoulun jälkeen päässyt minnekkään kouluun ja ryyppäsi sen minkä kerkesi. Oli väkivaltainen ja hajoitti kerrostalosta mm alaoven,oman kodinoven,roskakatoksen laitto matalaksi jne. Poliisit olivat ainakin kerran viikossa hänen takia pihassa. Nuorimmat lapset kerjäsivät ruokaa tai rahaa sillä aikaa kun äiti ryyppäsi ja huiteli ties missä. Joka päiväinen huutaminen ja lasten lyöminen jne.

Mitä teki äiti lahti ryyppäämään miesporukoiden kanssa ympäri kaupunkia ja Suomea! Ehkä pahin tilanne oli kerran kun 6 vuotias tyttö seisoo parvekkeellaan mattoon kääriytyneenä itkinen +5 asteen sateisena syysiltana klo 20. Olin tulossa kotiin ja onneksi huomasin hänet! Äiti oli lähtenyt jonnekkin, myöhemmin selvis,että oli mennyt yli 200 kilometrin päähän" kyläilemään" ja jättänyt tytön pihalle vain sanoen ettei siälle saa mennä ennekuin äiti tulee kotiin. No paha mennäkkään kun ei ole avaimia. Muita ei ollut kotona koko iltana. Pienimmät lapset olivat aika paljon isillään.
Otin lapsen kotiini ja soitin poliisille, loopu tulema oli että perheen taustan tietäen äiti hakuun ja lapsi jäi mulle yöksi. Kukaan sosiaalihuollosta ei tullut paikalle illalla vaan vasta aamulla hakivat tytön päiväkotiin!!!!!!!!!!!! Ja eivät muuten olisi tulleet jos minun ei olisi pitänyt mennä aamuvuoroon töihin!!!!!! joo asuttiin pienellä paikkakunnalla. No äiti tuli kotiin illalla ja oli saanut tyttärensä takaisin ja voi sitä huudon määrää mikä asunnosta kuului. Äiti oli vihainen kun lapsi oli ollut minun luona. soitin taas poliisit, mutta kävivät vain kattomassa tilanteen ja lähtivät.

Tarina sai onnellisen lopun kun kuntaan tuli uus sosiaalityöntekijä joka heti otti nuoremmat lapset huostaan. Olin itse paikalla kun kävi poliisien kanssa lapset hakemassa! Äidin kommetti oli vihdoinkin pääsen eroon lapsista! Että näin[/QUOTE]

Hyvä homma, tämä ei poista sitä tosiasiaa että vääriä päätöksiä tehdään ja lasten huostaanotosta on tullut bisnes ja näitä päätöksiä tekee täysin kyvyttömät ja ammattitaidottomat ihmiset lain vastaisesti.

Ja nämä ihmiset eivät joudu mihinkään vastuuseen, tälläinen ammattitaidoton sossu pilaa ihmisten elämän ja aiheuttaa lapsille sellaista tuhoa, että lapsi ei toivu siitä välttämättä ikinä.

totta turiset kuomaseni
Totta turiset kuomaseni. Pitäisi tehdä monta ohjelmaa sillä näitä surullisen karmaisevia tarinoita riittää! Montako ohjelmaa olisi tarpeeksi antamaan kattavamman kuvan kokonaisuudesta? Siitä lastensuojelun mädästä puolesta?

Onneksi minusta tuntuu että nämä salaiset kannet alkavat pikkuhiljaa avautua, ihmiset uskaltavat tuoda julki enemmän ja enemmän. Myös ne huostaanotetut lapset, joita on sijaiskodeissa kaltoinkohdeltu. Poliitikot liikkeelle tutkimaan tarkemmin taustoja. Ovet on avattu ja voi sitä päivää kun ensimmäinen SOSIAALITYÖNTEKIJÄ oikein ääneen myöntää sen TOSIASIAN että "kyllä, meillä tapahtuu valitettavasti turhiaKIN huostaanottoja"!

Kepsis
noh, harmi kun missasin tuon, mutta ihan totta niinkuin täällä on sanottu, että joka alalle riittää pätevyydeltään kyseenalaisia työntekijöitä.

Ihan esimerkkinä eläinten hyvinvoinnista kun on ollut jo vuosia paljon puhetta, niin siellä puolella myös jonka pitäisi näitä etuja valvoa on aika paljon ammattitaidottomia pykälämaakareita jotka toteuttaa idealistisesti omaa käsitystään oikeasta ja väärästä, joka ei todellakaan mene pykälien mukaan läheskään aina. toki eettisissä asioissa on hienoa perustella hädällä jokaista huonoa päätöstä, ihan samalla tavalla kuin lasten suhteen, se mikä se hätä on ja kuinka aito on taas ihan toinen juttu ja täysin yksilöllistä arviointia vaativa.

opetelkaa työt kunnolla
kun on kyse lastenSUOJELUSTA ja lapsenEDUISTA, niin virheitä ei saa tapahtua! Sosiaalityöntekijän tulee perehtyä tilanteeseen kattavasti, seurata perheen elämää ja ehkä jutella sukulaisten kanssa, sijoittaa lapset epävarnmassa tilanteessa vaikka jollekkin sukulaiselle, ei viedä lasta tunnin varoitusajalla kotoaan ja sulkea tämän sukulaissuhteita,ystäviä ja kavereita pois elämästä.

Vähän sama homma kun kirurgille sallittaisiin vahingot," se leikkaus nyt vaan vähän meni pieleneen kun oletin sitä ja tätä, ihminen kuoli, eipä voi mitään..."

"vieras"
Mä en katsonut tuot ohjelmaa,mutta mun mielipide tähän asiaan yleisellä tasolla on se,että nykyään tässä yhteiskunnassa eletään pelon varjossa. Isoveli valvoo jokaista risahdusta,kaikki pitäisi mahduttaa samaan muottiin ja massasta ei saisi erottua millään tavalla ettei joudu silmätikuksi.

Kytätään ihan olemattomia asioita ja samaan aikaan ollaan täysin voimattomia sellaisten juttujen edessä joihin oikeasti tulisi puuttua. Ihmiset eivät uskalla olla enää omia itsejään,kun pelkäävät joutuvansa tarkkailun alle jos meno poikkeaa jotenkin oppikirjan säännöistä.

Lasten pahoinpitelyyn on aina puututtava,mutta on sairasta,siis SAIRASTA kytätä moneltako naapurin nainen työntää lastenvaunuja pihalla ja onko päiväkotikaveri vaihtanut paitaa eilisen jälkeen tai onko tuo sama perhe jo toista kertaa mäkkärissä tällä viikolla. Lisäksi vanhemmat eivät saisi koskaan olla väsyneitä,koskaan ei saisi kiukuttaa eikä koskaan saisi riidellä. Mun mielestä nuo on luonnollisia asioita jotka kuuluu elämään ja pointti on se että ovatko nuo asiat satunnaisia vai määrävätkö ne pysyvästi elämänlaadusta.

Ollaan kaikki ihan kusi sukassa ja esitetään onnellista ydinperhettä joka käy kerran vuodessa kanarialla ja toisen kerran rukalla,pihalla seisoo farmari-Golf ja kultainennoutaja. Aina yhtä hymyä ja auringonpaistetta,kun sitähän se oikea elämä on.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja opetelkaa työt kunnolla;25628890:
kun on kyse lastenSUOJELUSTA ja lapsenEDUISTA, niin virheitä ei saa tapahtua! Sosiaalityöntekijän tulee perehtyä tilanteeseen kattavasti, seurata perheen elämää ja ehkä jutella sukulaisten kanssa, sijoittaa lapset epävarnmassa tilanteessa vaikka jollekkin sukulaiselle, ei viedä lasta tunnin varoitusajalla kotoaan ja sulkea tämän sukulaissuhteita,ystäviä ja kavereita pois elämästä.

Vähän sama homma kun kirurgille sallittaisiin vahingot," se leikkaus nyt vaan vähän meni pieleneen kun oletin sitä ja tätä, ihminen kuoli, eipä voi mitään..."
Mullekin tuli heti mieleen että mitäs jos kirurgi sanoisi potilaan omaisille että "hups,ei se reikä ollutkaan sydämessä kun paksusuolessa,väärä leikkaus,sori!"

En katsonut, mutta kyllähän tuollaiset dokumentit ovat ainoastaan yhdenlainen näkökulma... itse vielä jaksan luottaa että ainakin suurin osa huostaanotoista on jossain määrin aiheellisia, mutta peräänkuuluttaisin kyllä sitä että asioihin pitäisi puuttua ennen kuin ne kärjistyvät noinkin pahoiksi ja pyrkiä tarjoamaan tukea ja apua. Tähän tarvittaisiin enemmän resursseja, jotta vältyttäisiin kalliilta huostaanotoilta.

[QUOTE="vieras";25628933]Mä en katsonut tuot ohjelmaa,mutta mun mielipide tähän asiaan yleisellä tasolla on se,että nykyään tässä yhteiskunnassa eletään pelon varjossa. Isoveli valvoo jokaista risahdusta,kaikki pitäisi mahduttaa samaan muottiin ja massasta ei saisi erottua millään tavalla ettei joudu silmätikuksi.

Kytätään ihan olemattomia asioita ja samaan aikaan ollaan täysin voimattomia sellaisten juttujen edessä joihin oikeasti tulisi puuttua. Ihmiset eivät uskalla olla enää omia itsejään,kun pelkäävät joutuvansa tarkkailun alle jos meno poikkeaa jotenkin oppikirjan säännöistä.

Lasten pahoinpitelyyn on aina puututtava,mutta on sairasta,siis SAIRASTA kytätä moneltako naapurin nainen työntää lastenvaunuja pihalla ja onko päiväkotikaveri vaihtanut paitaa eilisen jälkeen tai onko tuo sama perhe jo toista kertaa mäkkärissä tällä viikolla. Lisäksi vanhemmat eivät saisi koskaan olla väsyneitä,koskaan ei saisi kiukuttaa eikä koskaan saisi riidellä. Mun mielestä nuo on luonnollisia asioita jotka kuuluu elämään ja pointti on se että ovatko nuo asiat satunnaisia vai määrävätkö ne pysyvästi elämänlaadusta.

Ollaan kaikki ihan kusi sukassa ja esitetään onnellista ydinperhettä joka käy kerran vuodessa kanarialla ja toisen kerran rukalla,pihalla seisoo farmari-Golf ja kultainennoutaja. Aina yhtä hymyä ja auringonpaistetta,kun sitähän se oikea elämä on.[/QUOTE]

Tätä täytyy kyllä ainakin jossain määrin peesata. Missä tahansa muualla äidit verkostoituvat sukulaisten ja muiden vanhempien kanssa, mutta täällä kytätään, arvostellaan ja "valvotaan".
Olen seurannut sivusta näitä "aikuisten oikeesti" huolestuttavia tapauksia ja pelkään tuon tuosta että sattuu jotain iltalehtiotsikoiden arvoista, vaikka lastensuojelun kanssa tekemisissä ovatkin.
Ystäviä työssä sosiaalialalla ja monesti keskustellaan että minkälaista apua heillä on tarjota, vastaus on lopulta ympäripyöreästi että kerätään tietoa siitä minkälainen vanhempi on, minkälainen tilanne kotona (ja tässä nimenomaan tulee se työntekijän oma näkemys asioihin) ja sitten... sitten ei oikeastaan mitään.
Eli siis kytätään mutta mihinkään ei puututa! Uskomatonta.

Yhteistyössä