Mä olen NIIN väsynyt tohon äijään :(

  • Viestiketjun aloittaja "pilkku"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";25616872]Vinkkejä meidän tilanteeseen kun minä tuon kotona äitiyslomallakin ollessani enemmän rahaa taloon kuin mies töistä :)?[/QUOTE]

no sittenhän sulla ei oo mitään ongelmaa. teet vaan hommat mukisematta kerran saat rahaakin enempi. turha vaaatia ukolta liikoja.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25616933]no sittenhän sulla ei oo mitään ongelmaa. teet vaan hommat mukisematta kerran saat rahaakin enempi. turha vaaatia ukolta liikoja.[/QUOTE]

Mutta eikö ap:n pitäny tehdä kotityöt, koska mies tuo enemmän rahaa? Eikö sitten mun miehen pitäisi tehdä meidän kotityöt kun kerran tuo vähemmän rahaa ;)?

Oikeesti, tuu pois sieltä nyrkin ja hellan välistä, elämässä voi olla hauskaakin :D.
 
"mie"
Mäkin ihmettelen sitä, että miten joku ei kerkiä hoitamaan yhden lapsen kanssa yksiön (!) siivousta ja muita kotitöitä? Mitä sä oikeesti ap teet koko päivän, esimerkkiä? Jospa joku osaisi antaa käytännön vinkkejä..?
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että vaikkei mies kotitöitä juurikaan tekisi, niin kyllä hänen kuuluisi lasta hoitaa iltaisin/viikonloppuisin. Ja olisi reilua vaikka viikonloppuisin nukkua vuorotellen pitkään (lauantaina esim. isä ja sunnuntaina äiti, TOIMII).
Itse olen kotona kolmen lapsen kanssa, esikoinen aamupäivän eskarissa, keskimäinen käy kolme kerta viikossa kerhossa (kuskauksen hoidan minä) ja melkein 1,5v on mun kanssa kotona. Meillä on isohko talo, joten siivoamistakin on (lapset todellakin saavat levitetty kamat joka paikkaan). Ja vaikka minä hoidan yleensä siivouksen, pyykkäyksen, ruuanlaition, lumityöt ja kaupassa käynnin, niin en siltikään saa näihin menemään 8tuntia päivässä...... Ja mä en ole edes mitenkään kovin tehokas, tulee välillä netissa roikuttu, tehty käsitöitä jne.
Mies tekee kaikkia kotitöitä satunnaisesti, lisäksi hän hoitaa autojen huollot/korjaukset, taloon liittyvät remontin ja muut "miesten työt". Lapsia hän hoitaa PALJON, eilekin meni töistä tultuaan viellä kaikin kolmen kanssa luistelemaan :)
 
"hupsis"
[QUOTE="vieras";25616865]Mikä niissä kotitöissä oikein vie aikaa, kun niitä ei ehdi 8 tunnissa hoitamaan. Kyllä minä ehdin ja jää vielä aikaa täälläkin olla. Siivoamiseen, tiskeihin, pyykkeihin yms. saa menemään 2 tuntia jos oikein kuluttaa niihin aikaa. Kun sen tekee joka päivä, niin ei varmasti tarvi illalla enää siivota ja pyykätä.[/QUOTE]

no kun on se lapsi. ei se ole kotityöloma, vaan äitiysloma. toki en tykkää siitä, että vauvasta asti opetetaan lapset siihen, että aina joku muu vastaa heidän viihtymisestään. mutta just kun hommat oppii optimoimaan, niin lapsi ei enää olekaan vauva. jokainen äiti ei voi olla seppä syntyessään.
 
sintt1
Samaa ihmettelen minäkin. Miten voi olla, että ei saa yhtä lasta ja yksiötä hoidettua miehen työpäivien aikana. Ymmärtäisin, jos kyse olisi isosta talosta, jossa muutakin hommaa, kun perus siivoaminen. Mutta eihän yksiön siivoamiseen voi kerralla mennä yli tuntia. :O
 
"hupsis"
Samaa ihmettelen minäkin. Miten voi olla, että ei saa yhtä lasta ja yksiötä hoidettua miehen työpäivien aikana. Ymmärtäisin, jos kyse olisi isosta talosta, jossa muutakin hommaa, kun perus siivoaminen. Mutta eihän yksiön siivoamiseen voi kerralla mennä yli tuntia. :O
no tämä arvioitu aikahan senkuin kutistuu. eli jos se noin helppoa on, niin miksi aikuinen mies ei sitten voi sitä tuntia huiskaista iltansa iloksi. konservatiivin argumentti menee aina vain heikommaksi, eikä mitään vastausta anneta siihen, miksi on hyvä opettaa miehet kädettömyyteen, jos se naisessa on kuolemansynti.
 
"mie"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25617155:
Vaihtakaa. Mies vaikka puoleksi vuodeksi lapsen kanssa kotiin ja sinä töihin. Sitten on sun vuorosi töiden jälkeen maata sohvalla ja odottaa, että palvelu pelaa :)
Tätä kannattaa oikeesti kokeilla, kaikkien perheiten! Ja ei vaan sen takia, että mies näkisi, mitä se kotiarki on, vaan myös sen takia, että äiti näkisi, mitä tarkoittaa olla päivä töissä ja palata sitten kotiin..... ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Rytkäätys
"jekku"
Musta tää keskustelu on niin outoa. Meillä on miehen kanssa yhteinen koti ja yhteiset muksut, yhdessä hoidetaan kaikki. Ei oo mitään sun- ja mun-töitä. Päivisin, ku mies on töissä, mä hoidan tietty kaiken ja ruuan laitan aina, mut muuten tosiaan hommat hoituu ihan yhteispelillä. Ja tää on meille molemmille ihan itsestään selvää, ei näistä ole edes keskusteltu.
 
"..."
[QUOTE="jekku";25617219]Musta tää keskustelu on niin outoa. Meillä on miehen kanssa yhteinen koti ja yhteiset muksut, yhdessä hoidetaan kaikki. Ei oo mitään sun- ja mun-töitä. Päivisin, ku mies on töissä, mä hoidan tietty kaiken ja ruuan laitan aina, mut muuten tosiaan hommat hoituu ihan yhteispelillä. Ja tää on meille molemmille ihan itsestään selvää, ei näistä ole edes keskusteltu.[/QUOTE]

No näin meilläkin. Keskusteltu kyllä on tarpeen ja kummankin jaksamisen mukaan.
 
"Molleri"
Minkä ikäinen ap teidän lapsi on? Minkä kokoinen koti teillä on?

Mun mielestä kotona oleva joutaakin hoitaa ne kotona olevat hommat, ja kun mies tulee töistä niin ei oo paha tehdä ruoka valmiiksi jotta saadaa sitten syödä yhdessä :) Pyykkiä ei 3 henkisellä perheellä varmasti paljoa tule, joten ehkä koneellinen jokatoinen päivä? Tiskit koneeseen heti ruokailun päätteeksi, tai jos on käsitiski niin joka päivä. Aikaa menee ehkä 20min? :) Itse kotiäitinä jätin välillä kaikki tekemättä, tein ne sitten seuraavana päivänä. Näin järjestin itselleni "vapaata" :D
Nukkua voit kun lapsikin nukkuu.

Miehen kanssa ehdottelisin yhteistä ajanviettoa. Käykää kaupassa, kyläilemässä ja tehkää asioita yhdessä :) Jonain iltoina viikossa kävisin jumpalla, kaverin luona tmv. ilman lasta! Sanoisin miehelle, ettei asiasta keskusteltais vaan lapsi on meidän molempien.

Jos tuon 1,5h viitsii päivässä käyttää ruuan ja kodin laittoon, niin sen loppuillan voi sitten käpertyä sinne miehen kainaloon sohvalle :D
 
"pilkku"
Herätään siinä 10-11 aikoihin, juon kahvin ihan rauhassa ja lapsi juo maidon. n.12 aikaan syödään aamupala, lapsi syö itse ja siihen menee aikaa ja sitten kun on syönyt siivoon sen tuolin ymäryksen. Kello on n.13. Lähdetään ulos kävelylle ja kun tullaan kotiin klo on n.14 ja lapsi nukkuu ja jatkaa unia partsilla (tässä se mun oma rauha). Lapsi herää n. 15-16, ruokaa naamaan ja sitten mies tuleekin kotiin ja tipahtaa sohvalle. Koitan nostaa pyykkejä, lapsi on repimässä vessan roskista tai kaatamassa koiran ruokakulhoa tai pyykkitelinettä, koitan tyhjentää/täyttää astianpesukonetta, lapsi on siellä repiässä tavaroita ulos. Ihan sama mitä teen, en saa tehdä mitään rauhassa ja kaikkeen menee hirveesti aikaa ja hermoja. Elämää helpottaisi suunnattomasti jos ukko viihdyttäis lasta niin saisin hommat alle puolessa tunnissa hoidettua. Ja sitten alkaa taas ruokarumba, koiran vieminen ja kello onkin jo 21 ja iltapuuhien aika (lapsi ei suostu iltaisin syömää ja tähän sotaan menee tunnin verran aikaa :(). klo 23 lapsi on nukkumassa ja äiti rikkipoikki ja kaatuu sänkyyn nukkumaan ruinaavan miehen viereen. Yöllä heräillään 1-7krt ja aamulla sama rumba taas. Eli missä välissä mä saan istua alas ja rentoutuu? ne hommat odottaa jokatapauksessa kun nousen ylös :(
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25616981]Mutta eikö ap:n pitäny tehdä kotityöt, koska mies tuo enemmän rahaa? Eikö sitten mun miehen pitäisi tehdä meidän kotityöt kun kerran tuo vähemmän rahaa ;)?

Oikeesti, tuu pois sieltä nyrkin ja hellan välistä, elämässä voi olla hauskaakin :D.[/QUOTE]

mä en ole nyrkin ja hellan välissä. teen ihan itse päivät töitä ja illat makaan sohvalla
 
meillä mä käyn töissä, rojahdan sohvalle, otan lasin punkkua, MUTTA halin lasta, leikin sen kanssa, yleensä kylvetän, ellen ole illassa ja jos olen menos iltavuoroon, ni mä nousen lapsen kans aamulla, jos tuntuu, et mies levon tarpeessa, hoidan siis oman vähäisen osuuteni, mut mun mielestä sille, joka on kotona, kuuluu päävastuu kodista ja lapsesta. piste.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="pilkku";25622778]Herätään siinä 10-11 aikoihin, juon kahvin ihan rauhassa ja lapsi juo maidon. n.12 aikaan syödään aamupala, lapsi syö itse ja siihen menee aikaa ja sitten kun on syönyt siivoon sen tuolin ymäryksen. Kello on n.13. Lähdetään ulos kävelylle ja kun tullaan kotiin klo on n.14 ja lapsi nukkuu ja jatkaa unia partsilla (tässä se mun oma rauha). Lapsi herää n. 15-16, ruokaa naamaan ja sitten mies tuleekin kotiin ja tipahtaa sohvalle. Koitan nostaa pyykkejä, lapsi on repimässä vessan roskista tai kaatamassa koiran ruokakulhoa tai pyykkitelinettä, koitan tyhjentää/täyttää astianpesukonetta, lapsi on siellä repiässä tavaroita ulos. Ihan sama mitä teen, en saa tehdä mitään rauhassa ja kaikkeen menee hirveesti aikaa ja hermoja. Elämää helpottaisi suunnattomasti jos ukko viihdyttäis lasta niin saisin hommat alle puolessa tunnissa hoidettua. Ja sitten alkaa taas ruokarumba, koiran vieminen ja kello onkin jo 21 ja iltapuuhien aika (lapsi ei suostu iltaisin syömää ja tähän sotaan menee tunnin verran aikaa :(). klo 23 lapsi on nukkumassa ja äiti rikkipoikki ja kaatuu sänkyyn nukkumaan ruinaavan miehen viereen. Yöllä heräillään 1-7krt ja aamulla sama rumba taas. Eli missä välissä mä saan istua alas ja rentoutuu? ne hommat odottaa jokatapauksessa kun nousen ylös :([/QUOTE]
vastasinkin jo, mutta kyl kunnon potku perseelle sille ukolle, et halii ja rakastaa omaa lastaan ja viihdyttää, et äiti saa tehtyä ne kotihommat!!!! perkele, ojennus tähän asiaan, ei se palkkapusssi poista KOKO vastuuta perheestä ja lapsesta, aina liikenee tunti lapselle, jos ei liikene, niin ei rakasta lastaan/välitä tarpeeksi, ihme touhua!!!!!
 
"pilkku"
vastasinkin jo, mutta kyl kunnon potku perseelle sille ukolle, et halii ja rakastaa omaa lastaan ja viihdyttää, et äiti saa tehtyä ne kotihommat!!!! perkele, ojennus tähän asiaan, ei se palkkapusssi poista KOKO vastuuta perheestä ja lapsesta, aina liikenee tunti lapselle, jos ei liikene, niin ei rakasta lastaan/välitä tarpeeksi, ihme touhua!!!!!
Kuulemma ottaa sitten vastuuta ja antaa huomiota kun lapsi on isompi ja sen kanssa voisi tehdäkkin jtn :/ Ei kuulemma osaa olla kun ei ymmärrä toista...

Eilen uhkasin lähteä maalle määrittelemättömäksi ajaksi äitini luokse hermolomalle lapsen kanssa jos hommaan ei tule muutosta, ukko imuroi ja pesi koneellisen pyykkiä ja sain käydä itsekseni kävelyllä :)

Ehkä olen ollut liian passaava ja ukko tottunut siihen että kaikki tulee eteen. Nyt siihen tulee muutos.
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
"vieras"
[QUOTE="pilkku";25623019]Kuulemma ottaa sitten vastuuta ja antaa huomiota kun lapsi on isompi ja sen kanssa voisi tehdäkkin jtn :/ Ei kuulemma osaa olla kun ei ymmärrä toista...

Eilen uhkasin lähteä maalle määrittelemättömäksi ajaksi äitini luokse hermolomalle lapsen kanssa jos hommaan ei tule muutosta, ukko imuroi ja pesi koneellisen pyykkiä ja sain käydä itsekseni kävelyllä :)

Ehkä olen ollut liian passaava ja ukko tottunut siihen että kaikki tulee eteen. Nyt siihen tulee muutos.[/QUOTE]

meillä muuten mies oli samanlainen, ei kiinostunut lapsista kun olivat ihan pieniä, mutta nyt kun ne saa otettua mukaan ja haluavat osallistua niin on kaikki illat niiden kanssa jossain touhuamassa. parin vuoden iästä asti noi kulkenu sillä mukana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25617155:
Vaihtakaa. Mies vaikka puoleksi vuodeksi lapsen kanssa kotiin ja sinä töihin. Sitten on sun vuorosi töiden jälkeen maata sohvalla ja odottaa, että palvelu pelaa :)
Olin just ehdottomassa tätä.
Ei se ny varmaa teidän taloutta kaada, jos saat pienempää palkkaa. Karsitte vaan sitten menoja veks.

Se joka väittää, ettei kotona oleminen oo rankkaa nii puhuu p*skaa.
RIIPPUU tietenkin siitä miehen työstä.

On IHAN ERI ASIA jos mies tekee 40h/vko FYYSISTÄ työtä, kuin se mies joka 40h/vko istuu toimisto hommissa tms. ISTUMINEN EI OO RANKKAA!!!!!

KYLLÄ vaadin omalta mieheltä panostusta, kun kotiin tulee. NYT ja silloin, jos vauva on. Hän kun EI tee fyysistä työtä niin kyllä sitä energiaa löytyy niitten kotihommien tekoon.
 
Sama tilanne
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2094943-erota-vai-ei-sis-vuodatusta/

Mulla tosin ei ole edes sitä parin tunnin päikkäri vapaata, koska lapsia kaksi ja nukkuvat eri aikaan. Olen siis 14h lasten kanssa + yöheräämiset.
Viikonloppuisinkaan mies ei auta, mulle se on ihan normi päivä, kaiken saa taas hoitaa yksin.
Ei se ihan niin kuuluisi mennä vaikka kotona olenkin. Viikolla hoidan juu, mutta vois kai se mies edes lapsia leikittää, laittaa nukkumaan tai ulkoiluttaa? Viikonloppuna sitten vois tehdä yhdessä perheenä juttuja, mutta ei..
 
"mää"
[QUOTE="pilkku";25616301]Oon miettiny kans tätä että munhan kuuluis jaksaa, niin on mun äiti ja isoäitikin jaksanut. Mutta kun en jaksa! Ja kauhulla sitä päivää ajattelen että kun töihin pitäis palata miten käy :([/QUOTE]

no sitten se helpottaa kun pääset töihin, ei tartte kyylätä niitä kotiseiniä päivästä toiseen! usko mua. terv. 5v kotiäitinä ollut.
 
laiskuutta ilmassa??
mikset aapee herää aikasemmi?
No näinpä. Nukkuu puoleen päivään ja marmattaa kun ei ole omaa aikaa! Nousee sit aamulla ennen muksua ja viettää sitä laatuaikaa itsensä kanssa!!! Turha nurista, kun kerran saa nukkua myöhään. Mies sentään joutuu nousemaan aikaisin ylös. Sympatiat miehelle!
 

Yhteistyössä