Opintotuki,Asumislisä kaikki tuo menee vuokraan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja por
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun käsittääkseni opintolainalla on aika olematon korko ja monihan maksaa vasta yli kolmekymppisenä sen takaisin. Ja ehkä sun ei tarvi nostaa sitä edes niin paljoa, jos löytäisitkin pian jonkun iltatyön. Monella tuttavallani on opiskelujen lisäksi 15h/vko työsopimus kaupassa, ja ilmeisesti se on ollut ihan hyvö ratkaisu kun heidän ei tarvitse sossun luukulla käydä. Kaikenlaista kannattaa yrittää ja varsinkin nyt alkaa kyselemään kesätöitä, että saa jotain säästöön. Ja toki laittaa halvempaa asuntoakin hakuun. Tsemppiä :)

Taidan joutuan nyt aluksi ainaki nostamaan sitä opintolainaa, ja koitan tässä löytää jotain työtä kans. On melko damn olo tän asian takia, mut eiköhön tää tästä. Kiitoksia :) Mieluiten ite työtä tekisin opiskelujen ohella, kun että kävisi sossusta hakemassa. Kauankohan siinä menee että sen lainan saa tilille? Lainaa olen hakenut jo kelalta, mutta pankissa en asian taki ole vielä käynyt.

[QUOTE="vieras";25617963]Pitää ajatella tulevaisuutta, ettet hukkaa opintotukea ja lainaa johonkin olemattomaan. Niitä voi myöhemmin tarvita, kun keksit itselle oikean alan.[/QUOTE]

Tiedän. Jos tämä ala ottaa vastaan tosi negasti jossain vaiheessa,ni sitten vaihtoon. Vaikea nyt lähtee muuttelemaan kaikkea taas, kun vasta alottanut.

Mieluiten ite työtä tekisin opiskelujen ohella, kun että kävisi sossusta hakemassa. Kauankohan siinä menee että sen lainan saa tilille? Lainaa olen hakenut jo kelalta, mutta pankissa en asian taki ole vielä käynyt.

Oon niin iloinen, että jollain on vielä tällainen asenne! Tai ehkä vaan mun tuttavapiiriin on pesiytynyt ennätysmäärä näitä "sossun on pakko elättää mut"- loisia..

Valitettavasti en tiedä noista laina-asioista enempää, ota huomenna kelalle ja pankkiin pari soittoa niin eiköhän jotain selviä?

Oon niin iloinen, että jollain on vielä tällainen asenne! Tai ehkä vaan mun tuttavapiiriin on pesiytynyt ennätysmäärä näitä "sossun on pakko elättää mut"- loisia..

Valitettavasti en tiedä noista laina-asioista enempää, ota huomenna kelalle ja pankkiin pari soittoa niin eiköhän jotain selviä?

Soitin tänään jo kelalle, ja sieltä sano että kysy sosiaalitoimistosta. Mainitsi myös että kannattaa ottaa opintolainaa. Kuhan ei tarvis jättää tärkeetä harrastusta, kun se pitää melko hyvin elämän raiteilla :) Pitää huomenissa käydä pankissa juttelemassa tuosta. Pärjään mie jonkun aikaa näillä rahoilla mitä on, mutta pitäis tässä jostain sitä rahaa saada kun muutaman laskun eräpäivät lähestyy..

Soitin tänään jo kelalle, ja sieltä sano että kysy sosiaalitoimistosta. Mainitsi myös että kannattaa ottaa opintolainaa. Kuhan ei tarvis jättää tärkeetä harrastusta, kun se pitää melko hyvin elämän raiteilla :) Pitää huomenissa käydä pankissa juttelemassa tuosta. Pärjään mie jonkun aikaa näillä rahoilla mitä on, mutta pitäis tässä jostain sitä rahaa saada kun muutaman laskun eräpäivät lähestyy..
No hoida asiat nyt äkkiä kuntoon. Sossu ei suojele eräpäivien lähestymiseltä, vaan antavat sinulle tulla maksuhäiriömerkinnän. Jos näyttää huomisen jälkeen siltä, että et saa rahaa heti, niin soittele sitten niihin paikkoihin, mihin olet velkaa ja sovi myöhäisemmästä maksuaikataulusta. Eikö raha-asioita olisi voinut selvittää jo aikaisemmin? Ei voi olla yllätys, että asumislisä ja opintotuki ei kata kaikkea.

[QUOTE="vieras";25618140]No hoida asiat nyt äkkiä kuntoon. Sossu ei suojele eräpäivien lähestymiseltä, vaan antavat sinulle tulla maksuhäiriömerkinnän. Jos näyttää huomisen jälkeen siltä, että et saa rahaa heti, niin soittele sitten niihin paikkoihin, mihin olet velkaa ja sovi myöhäisemmästä maksuaikataulusta. Eikö raha-asioita olisi voinut selvittää jo aikaisemmin? Ei voi olla yllätys, että asumislisä ja opintotuki ei kata kaikkea.[/QUOTE]

Niin täytyy heti huomenna hoitaa. Tuon yhen laskun korjaan sillä etten lunasta sitä "asiaa" ollenkaan. Toivottavasti voi perua. En ajatellut tuota 2??e rajaa siinä tuki asiassa. Sen taki meni nyt sekasin tämä. Pitää kysyä oisko edullisempaa asuntoa tarjota, mut jos ei ni pitää laittaa kaupungille asuntohakemus. Tulee niin kalliiks tässä..

Opintolainan otossa ei ole mitään pahaa jos sen käyttää tosiaa säästeliäästi eikä ala törsäämään. Itse otin kahtena vuotena opintolainaa ennen kuin toisen vuoden jälkeen pääsin kesätöihin ja sitten elettiin seuraava lukukausi sillä. Valmistumisesta on reilu 2 vuotta ja olen alkanut maksaa lainaa pois. Mitään kiirettä maksamisella ei ole sanottiin pankista ja korko on tosi matala.

Ota vain lainaa nyt kevääksi. Saat laskut maksettua ja rahahuolet pois. Oletko kesätöitä hakenut? Jos kesäksi töitä saisit niin lainaa ei tarvitsisi ottaa ensi syksynä.

Asumistuki on 201,60 ja opintotuki 298. Onko sinulla kuinka iso veroprosentti opintotuesta jos käteen ei jää enempää kuin muutama kymppi?

Opintolaina on tuossa tilanteessa järkevin ratkaisu, jos töitä ei löydy. Korko on pieni ja takaisinmaksu käy joustavasti.

ihan typerää koko opintolaina touhu! Mieluummin sillain että työtön joutuu ottamaan lainaa elämistä varten, kummasti alkaa hanttihommat kiinnostamaan!

itsellä 6000 euroa lainaa, huuhaa alaa tulin sitten opiskelleeksi, ei töitä siltä alalta

18-vuotiaana ei paljon miettinyt, ajattelin että lainan maksetaan pois joskus sitten, sitä eli silloin "ei huolta huomisesta!" asenteella

Asumistuki on 201,60 ja opintotuki 298. Onko sinulla kuinka iso veroprosentti opintotuesta jos käteen ei jää enempää kuin muutama kymppi?

Opintolaina on tuossa tilanteessa järkevin ratkaisu, jos töitä ei löydy. Korko on pieni ja takaisinmaksu käy joustavasti.

Korkeakouluopiskelijalla kyllä, mutta ap on ilmeisesti toisen asteen koulussa. Silloin opintotuki on pienempi.

Törsäämään en rupeis, eikä tuota oo tullu pahemmin harrastettuakaan. Saa tällä alalla varmaan suht ok töitä. On aloja joita halauaisin opiskella, mutta niissä on sitten honompi työllisyys, ja se taas edellyttäisi kaikkee säätöä taas jos nyt rupeis vaihtelee.
Veroja menee päälle 20e jos ihan oikein muistan nuista tuista.
Ite nyt mietin kyllä jo tuota että kiva joskus sitä sitten maksella, mutta onhan se melko joustava laina niinku täälläkin mainittu. Pakko sitä on ainaki nyt kerran nostettava.
Minähän oon kokoajan miinuksella kun tuon vuokran aina maksan.

Onko paikkakunnallasi soluasuntoja opiskelijoille? Tai kimppakämppä vaikka jonkun opiskelijakaverin kanssa. Säästäisit vuokrassa.

Ja töitä kannattaa etsiä, jos teet pelkästään sunnuntaisin töitä (esim. ravintolasiivousta), niin silläkin tienaa useamman satasen kuukaudessa.

Törsäämään en rupeis, eikä tuota oo tullu pahemmin harrastettuakaan. Saa tällä alalla varmaan suht ok töitä. On aloja joita halauaisin opiskella, mutta niissä on sitten honompi työllisyys, ja se taas edellyttäisi kaikkee säätöä taas jos nyt rupeis vaihtelee.
Ite nyt mietin kyllä jo tuota että kiva joskus sitä sitten maksella, mutta onhan se melko joustava laina niinku täälläkin mainittu. Pakko sitä on ainaki nyt kerran nostettava.

Opintolaina on 300e/kk. Sinähän voit aluksi nostaa sitä vaikka joka toinen kuukausi ja katsoa miten pärjäät ja tarviiko nostaa joka kuukausi.

jos ei sulla oo työt niin haje sinne kouluun muutosverokortti sosiaalietuuksia varten että saat nuo verot pois. jos meet kesätöihin niin maksat sitte vaikka niistä rahoista vähän enempi veroja uudella muutosverokortilla.

opintolaina on niin halpaa rahaa ku voi olla, korot saat vähentää verotuksessa, jolloin korkoja jää maksettavaksi korkeintaan saman verran kuin inflaatio on. toisinsanoen vaikka pitäisit sitä lainaa 10 vuotta niin et juuri häviäisi noissa koroissa.

On soluasuntoja, mutta en ite osaa asua kenenkää randomin kanssa vaikka kyllähän siinä tutustuu. Minun tuurilla toine kämppis ois (en halua yleistää), ni joku bilehile. Kuulostaa hyvälle jos viikolopusta sais jo tuo verran.

Jos nyt haen tuota lainaa, ja sen hakeminen jo maksaa 30e. Tulevan lainan voi nostaa sitten 5e maksulla. Kiva kun tilillä on just tuo 31e, että enhän minä pysty sitä sitten edes nostamaan?

Onko paikkakunnallasi soluasuntoja opiskelijoille? Tai kimppakämppä vaikka jonkun opiskelijakaverin kanssa. Säästäisit vuokrassa.

Tämäpä se nykyisin just on, kun soluasunnot tai kimppakämpät ei tahdo kelvata. Itse asuin ekan vuoden solussa aluksi tuntemattomien opiskelijatyttöjen kanssa ja sitten kun sai opiskelukavereita, heidän kanssaan yksityiseltä vuokratussa asunnossa. Ei se aina ollut helppoa, mutta eipä tarvinnut ottaa opintolainaa. Miksi pitäisi sääliä, jos jonkun tuet eivät riitä vuokraan, jos hän ei halua lyhyttä aikaa elämässä tinkiä asumismukavuudesta?

Yhteistyössä