Opintotuki,Asumislisä kaikki tuo menee vuokraan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja por
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

por

Vieras
Joo elikkä oisko kellään ideaa miten ois järkevin tehdä.
Saan opintotukea ja asumislisää, ja tuo kaikki menee muutamaa kymppiä vaille vuokraan, eikä mulla ole muita tuloja. Minun on mahollisuus ottaa opintolaina, mutta onko sitä järki käyttää joka kuukaus elämiseen? Töitä jos ois iltasin ni ois hyvä, mutta ei ole.

Itse otin opintolainan. Ihan vaan senkin takia, ettei sossusta saa mitään, ellei ole ensin käyttäny sitä lainamahdollisuutta.. En sitten myöhemminkään jaksanut alkaa sossun kanssa vääntämään, vaan otin lisää lainaa opintojen loppuun saakka. Ja niille, jotka nyt sattuu tarraamaan pieneen yksityiskohtaan, olen yh, joten iltatyö ei ollut minulle edes mahdollisuus.

Kannattaa kysyä siivous työtä, paljon sellaisia kohteita, jotka siivotaan iltasella. Itse olin aikoinani kerroshoitajana, tein viikonloppua ja lomia, tienasin itseasiassa aika hyvin. Mä en itse halunnut ottaa lainaa.

[QUOTE="vieras";25617737]Kannattaa kysyä siivous työtä, paljon sellaisia kohteita, jotka siivotaan iltasella. Itse olin aikoinani kerroshoitajana, tein viikonloppua ja lomia, tienasin itseasiassa aika hyvin. Mä en itse halunnut ottaa lainaa.[/QUOTE]''

Tämä on varmaan paras ratkaisu, toivotaan että jotain työtä sulle löytyisi. Kannattaa vaan sanoa heipat bilettämiselle ja lööbailulle.

En ole tässä nykyisessäkään kauaa asunut. Kannattais varmaan kaittaa kaupungille varulta asuntohakemus, kun siellä varmaan on edullisempia vuokria. Tämä on opiskelija-asunto. En haluais kyllä tuota lainaa ottaa, ja sillä elää pelkästään. Pitää koittaa noita iltahommia katella vielä.

''

Tämä on varmaan paras ratkaisu, toivotaan että jotain työtä sulle löytyisi. Kannattaa vaan sanoa heipat bilettämiselle ja lööbailulle.

Käykö mielessä sitä, että opiskelijat yleensä opiskelee?

En ole edes ap, itse olen ottanut ne lainat kyllä, mutta pari kertaa tehnyt mieli heittää paksulla kirjalla jotakuta päähän kun ilmeisesti käytän kaikki aikani tietämätä BILETTÄMISEEN.

Olen tässä paahtanut opintojani aamukahdeksasta asti, pitänyt yhden ruokatauon (15min, juuri tämä jonka aikana käyn täälläkin) ja todennäköisesti paahdan iltaan asti. Tätä on ollut viimeiset 2 viikkoa, sitä ennen vähän ns. normaalimpi rytmi.

Missähän välissä sitä ehtii a) bilettää b) käydä töissä?
Mun käsityksen mukaan ne OPINNOT voisi hoitaa kunnialla ja viimesen päälle, niin olis Suomessakin vähän ammattitaitoisempaa porukkaa.

Argh. Opiskelu menee ihan työstä (ja rankemmastakin) jos sen vaan tekee kunnianhimoisesti ja tavoiteajassa.

• Tykkää
Reactions: Mesore ja Millenia
Joo elikkä oisko kellään ideaa miten ois järkevin tehdä.
Saan opintotukea ja asumislisää, ja tuo kaikki menee muutamaa kymppiä vaille vuokraan, eikä mulla ole muita tuloja. Minun on mahollisuus ottaa opintolaina, mutta onko sitä järki käyttää joka kuukaus elämiseen? Töitä jos ois iltasin ni ois hyvä, mutta ei ole.

Hanki töitä tai ota lainaa. Lainan ottamisen kannattaminen riippunee siitä, millaiselle alalle olet kouluttautumassa. Eli onko työpaikka varma vai valmistutko kortistoon. Minun ystäväpiirissäni kaikki tekevät töitä opintojen ohella, lainaa ei haluta ottaa.

Opintolainaa voi ottaa silloin, jos tietää että työllistyy. Jos vaan huvikseen ja ajankuluksi opiskelee jotakin pilipalitutkintoa, niin sitten ei kannata. Jos näin on, niin sitten pitää miettiä onko opiskelussa mitään mieltä. Vaihtaa alaa tai menee töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja öh;25617796:
Käykö mielessä sitä, että opiskelijat yleensä opiskelee?

En ole edes ap, itse olen ottanut ne lainat kyllä, mutta pari kertaa tehnyt mieli heittää paksulla kirjalla jotakuta päähän kun ilmeisesti käytän kaikki aikani tietämätä BILETTÄMISEEN.

Olen tässä paahtanut opintojani aamukahdeksasta asti, pitänyt yhden ruokatauon (15min, juuri tämä jonka aikana käyn täälläkin) ja todennäköisesti paahdan iltaan asti. Tätä on ollut viimeiset 2 viikkoa, sitä ennen vähän ns. normaalimpi rytmi.

Missähän välissä sitä ehtii a) bilettää b) käydä töissä?
Mun käsityksen mukaan ne OPINNOT voisi hoitaa kunnialla ja viimesen päälle, niin olis Suomessakin vähän ammattitaitoisempaa porukkaa.

Argh. Opiskelu menee ihan työstä (ja rankemmastakin) jos sen vaan tekee kunnianhimoisesti ja tavoiteajassa.

Onko sulla joku kovakin hätä? Missä välissä olen väittänyt, että AP käyttää KAIKEN AIKANSA BILETTÄMISEEN?
Tarkoitin lähinnä, että jos opintojen ohelle ottaa työtä, niin sosiaalinen elämä saattaa kärsiä, ja se nyt yleensä opiskelijaikäisillä tarkoittaa bilettämistä tai "bilettämistä". Työn ja opiskelun yhdistäminen ei muutenkaan jätä kamalasti vapaa-aikaa ja vaatii paljon muutenkin.

Kaipaatko sä nyt jotain mitalia siitä, ettet ehdi elättämään itseäsi tai bilettämään, kun opiskelet niin rajusti?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Siis paljonko sulla sitten on vuokra? Eiks asumistuki pitäis olla tietty %-osuus vuokrasta,tyyliin 70%?

Toimeentulotukea ei saa ennen ku on käyttäny lainamahdollisuuden. Mutta voithan sä hakea opintolainaa ja ja töitä,ja sitten nostat lainaa vaan niinä kuukausina kun tarviit (esim joka kk siihen asti kunnes saat töitä,sen jälk vaan jos menee liian tiukaks). Silleen mä tein opiskellessani;nostin opintolainaa jos ei meinannu rahat muuten riittää,mutta en siis joka kk.

Opinnot niin alussa että vaikee tietää että miten tulen työllistymään. Tuostakin syystä en haluaisi sitä lainaa nostaa, ku ei ole mukavaa huomata että on hirmu velat kun valmistuu eikä ole rahaa maksaa niitä. Mietin sitäkin että jos sattuis vaikka joku siivoustyö tärpätä illaksi ni se että onko sitä sitten muuhun aikaa ollenkaan.. Tarkoitan esim muutaman tunnin harratusta 3-4krt viikko. Ois pitäny ajatella tätä vuokraa tarkemmin ajoissa..

Opinnot niin alussa että vaikee tietää että miten tulen työllistymään. Tuostakin syystä en haluaisi sitä lainaa nostaa, ku ei ole mukavaa huomata että on hirmu velat kun valmistuu eikä ole rahaa maksaa niitä. Mietin sitäkin että jos sattuis vaikka joku siivoustyö tärpätä illaksi ni se että onko sitä sitten muuhun aikaa ollenkaan.. Tarkoitan esim muutaman tunnin harratusta 3-4krt viikko. Ois pitäny ajatella tätä vuokraa tarkemmin ajoissa..
No pitää tietysti tinkiä harrastuksista ja esim. liikunnan tilalle fyysistä työtä ja työmatkapyöräilyä ym. Jos opiskelet ja käyt epäsäännöllisesti töissä, niin mitään kiinteää harraastusta siihen on vaikea saada yhdistetyksi. Tuntuu kyllä, että opiskelemasi ala ei ole sinulle oikea, jos et tuon enempää tosissasi sen kanssa ole.

Mun käsittääkseni opintolainalla on aika olematon korko ja monihan maksaa vasta yli kolmekymppisenä sen takaisin. Ja ehkä sun ei tarvi nostaa sitä edes niin paljoa, jos löytäisitkin pian jonkun iltatyön. Monella tuttavallani on opiskelujen lisäksi 15h/vko työsopimus kaupassa, ja ilmeisesti se on ollut ihan hyvö ratkaisu kun heidän ei tarvitse sossun luukulla käydä. Kaikenlaista kannattaa yrittää ja varsinkin nyt alkaa kyselemään kesätöitä, että saa jotain säästöön. Ja toki laittaa halvempaa asuntoakin hakuun. Tsemppiä :)

[QUOTE="vieras";25617893]Siis paljonko sulla sitten on vuokra? Eiks asumistuki pitäis olla tietty %-osuus vuokrasta,tyyliin 70%?

Toimeentulotukea ei saa ennen ku on käyttäny lainamahdollisuuden. Mutta voithan sä hakea opintolainaa ja ja töitä,ja sitten nostat lainaa vaan niinä kuukausina kun tarviit (esim joka kk siihen asti kunnes saat töitä,sen jälk vaan jos menee liian tiukaks). Silleen mä tein opiskellessani;nostin opintolainaa jos ei meinannu rahat muuten riittää,mutta en siis joka kk.[/QUOTE]

Se rajahan taisi olla jtn 240e tai jtn sinnepäin asumislisässä + siihen opintotuki.
Mulla vuokra on melkein 400e..

Yhteistyössä