Minkä verran

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emmiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

emmiina

Aktiivinen jäsen
10.08.2004
1 215
5
38
painaa teidän noin 130 cm pitkät tytöt?

Meidän tyttö käynyt tänään kouluterkkarilla ja painosta tuli taas sanomista. Mietin taas millä ihmeellä saan tuon painon nousun kuriin...

Pituutta oli 131,7 ja 35,5 kg

Alkuperäinen kirjoittaja meidän;25617738:
poika painaa kilon enemmän, ja pituutta on 146 cm
Enemmän liikuntaa yhdessä perheen kanssa?
Kun autottomana liikutaan kauppamatkat jalan, tyttö kulkee koulumatkat jalan kuten myös harrastusmatkat.
Liikuntaharrastus 3x viikossa.

Mun isosiskon painosta urputettiin koko ala-asteen ajan, nykyään on ihan normaalinpainonen. Painon tarkkailu kouluterveydenhuollon osalta vaikutti siskooni, siten että hän aina kuvitteli/kuvittelee olevansa todella suuri.

[QUOTE="Molleri";25617798]Muutaman sentin vajaa 130 pituutta ja painoa sellaset 23kg. Millaiset ruokatottumukset on?[/QUOTE]

* säännöllinen ateriarytmi
* kerta viikossa karkkipäivä
* syö paljon kasviksia ja hedelmiä
* kotiruoka tarjolla, en käytä paistamiseen rasvaa, muutenkin "säännöstelen" rasvan käyttöä.

* säännöllinen ateriarytmi
* kerta viikossa karkkipäivä
* syö paljon kasviksia ja hedelmiä
* kotiruoka tarjolla, en käytä paistamiseen rasvaa, muutenkin "säännöstelen" rasvan käyttöä.

Jospa kyse onkin ihan siitä että koska ruoka sisältää niin vähän rasvaa ei tule kylläiseksi ja sen takia syö sitten liikaa.
Hyvälaatuisen rasvan lisäystä suosittelen.

• Tykkää
Reactions: narikka83
Terveydenhoitaja on kirjoittanut lappuun paino taas hitusen lähtenyt nousuun. Nyt tarkkana :)

Toki tyttö rasvaakin saa ettei nyt rasvatonta ruokavaliota noudata. Tyttö ollut aina tuollaine vantterarakenteinen, ei nyt lihavaksi voi sanoa, mutta kaukana hoikasta.

Mimmoisia vanhemmat olette ruumiinrakenteeltanne? Rotevia vai siroja? Entäs kun tytöllä on kuitenkin aktiivisehko liikuntaharrastus ja paljon hyötyliikuntaa - onko hän lihaksikas enemmän kuin "löysä"?

Eräs ystäväni oli jo pienenä hyvin iso ja roteva, tyttö siis. Kouluterkalta ja lääkäriltä tuli aina, ikuisesti haukkuja että liikalihava + tietty lähtemättömät jäljet itsetuntoon. Nyt kun katsoo kouluaikaisia kuvia, niin ihan normaali tukevarakenteinen nuori nainen hän silloin oli.

Että sitä vaan, että erottaako se teidän tytön terkka nyt rotevuutta lihavuudesta? Ja jospa ne mahdolliset pienet löysätkin siitä lähtee kun pituuskasvu kiihtyy? (Hyvien rasvojen vaikutuksesta aineenvaihduntaan olen muuten kyllä samaa mieltä kuin tuo aiempi ehdottelija.)

No, enpä sitä minäkään mikään hoikka ole eikä isänsäkään, vaan olen ennemmin ollut sellainen vankkarakneteinen minäkin, ihan aina. Liikutaan muutenkin kuin nuo liikuntaharrastukset. Koska mulla ei käytössä autoa. Eli kulkee itse kävellen koulumatkat, myös liikuntaharrastuksiin kävellään ( noin kilometri / suunta) on myös usein mukana kauppareissuilla.
Ruumiinrakneteeltaan on selvästi rotevampi - mutta en kiellä etteikö etekin vatsan seutu näyttäisi olevan hieman "iso" ( vai miten tuon nyt nätisti sanoisi )

Mun kokemuksen / käsityksen mukaan tytöt saattaa kyllä ennen murrosiän alkamista vähän pyöristyä vatsan / lantion seudulta. Se rasvakerros ensin "pulpahtaa" olemaan vähän mihin sattuu ja aikanaan asettuu siitä sitten "naisen muodoiksi". Kävi itselle ja on käynyt muutamalle tutulle nuorelle tytölle.

Kymppivuotias on kuitenkin niin semmoisessa "väli-iässä", jotenkin ihmettelen - vaikken teidän tyttöä tunnekaan - miten se terveydenhoitaja tuon ikäisen rakenteeseen tarttuu, ellei nyt hyvin selvästi ole ylipainoinen ja sellaisella "lötköllä" tavalla... Hyvä tietty että huolehditaan, kun nuorilla ylipainoa tätä nykyä aika paljon on, mutta silti. Älkää liikaa stressatko jos tyttö kerran liikkuu ja pääasiassa syö terveellisesti. :)

Yhteistyössä