Mitä ihmettä teen tuon koiran kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermot menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hermot menee

Vieras
Ei suostu näillä pakkasilla kunnolla ulos tehdä tarpeitaan. Kakkailun kanssa on ennenki ollu ongelmia, että on satunnaisesti tehny sisälle (kylppäriin) mut nyt on menny ihan mahdottomaksi.

On pieni, alle 2-kiloinen aikuinen koira ja varmasti paleleekin ulkona, kovan taistelun tuloksena suostuu kaikkein kylmimmillä ilmoilla manttelia pitämään, mutta minkään tossujen kanssa ei suostu liikkumaan senttiäkään.

Nyt se paskoo joka paikkaan, lasten sängyillekki! Kun kuulee, että laitan vaatetta päälle, ryömii korvat luimussa piiloon, jos alan kutsumaan koiraa, tekee pissat siihen paikkaan :( välillä käy ihan silmieni edessä pissalla (matolle!), vaikka yleensä kyllä koittaa tehdä ne johonki piiloon.

On tullut meille aikuisena eikä kuulemma sisäsiisteys-ongelmia ole ollut (paitsi että antoivat kylmillä ilmoilla tehdä paperille kakat) mut meillä ei kyllä mitkää paperit auta, vaaravyöhykkeellä ovat kaikki patjoista lasten leluihin :(

Saisko tuota mitenkään opetettua hiekkalaatikolle? Vinkkejä kehiin, ennenkuin menee hermot lopullisesti. (miehen pinna on palanut jo ajat sitten tähän)

Koiralta ei kysytä suostuuko se käyttämään takkia vai ei. Nyt alat aluksi palkata sitä takin käytöstä esim niin, että jatkossa se saa ruokansa vain takki päällä. Tai sitten siirryt syöttämään sitä ulos, jos se heti välittömästi tekee tarpeensa syömisen jälkeen. Yksi vaihtoehto on myös lukita koira johonkin siksi aikaa, että se oppii siistiksi. Sen ei tarvitse olla joka huoneessa vapaana, jos pjaskoo kaikki paikat.

Jos koira reagoi jo sinun pukemiseesi, niin ota koira ensin hihnaan ja pue vasta sitten. Nyt vähän näyttää siltä, et koira pistää sua kuus-nolla, etkä sä saa sitä mitenkään kuriin. En yhtään ihmettele, jos mieheltä menee hermot.

Kuulostaa aika hankalalta tilanteelta.Valitettavasti en osaa auttaa,mutta olen miettinyt itse näillä kylmillä keleillä,että miten tosiaan nuo ihan pienet koirat suostuvat ulos menemään.Meillä on beagle ja sitäkin pitää välillä ihan houkutella ulos sen verran,että saa tarpeensa tehtyä.Tuokaan ei siis suostu mitään vaatetta pitämään päällään.

Onko teillä chihu kun on noin pieni aikuisenakin?Ei teillä ole mitään terassia tms,jonne voisitte laittaa jonkin laatikon tarpeita varten näin talveksi?

Alkuperäinen kirjoittaja koiralle koulutusta lisää;25606214:
Koiralta ei kysytä suostuuko se käyttämään takkia vai ei. Nyt alat aluksi palkata sitä takin käytöstä esim niin, että jatkossa se saa ruokansa vain takki päällä. Tai sitten siirryt syöttämään sitä ulos, jos se heti välittömästi tekee tarpeensa syömisen jälkeen. Yksi vaihtoehto on myös lukita koira johonkin siksi aikaa, että se oppii siistiksi. Sen ei tarvitse olla joka huoneessa vapaana, jos pjaskoo kaikki paikat.

Jos koira reagoi jo sinun pukemiseesi, niin ota koira ensin hihnaan ja pue vasta sitten. Nyt vähän näyttää siltä, et koira pistää sua kuus-nolla, etkä sä saa sitä mitenkään kuriin. En yhtään ihmettele, jos mieheltä menee hermot.

Muuten oon samoilal linjoilla, mutta en tuon ulkona syöttämisen osalta näin talvella, nuo rääpäleen kokoiset koirat on niin kylmänarkoja...
Mutta tuo takin kanssa syöttäminen tulee toimimaan varmasti! Niin että siis tottuu mantteliinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja koiralle koulutusta lisää;25606214:

Kiitos hyvistä vinkeistä.

Nyt oonkin jo tehny tuota, että ensin hihnaan ja sitten itselle vaatteet päälle. Kuinka kauan noin pienen koiran kans (jolla ei edes alusvillaa) uskaltaa olla esim -15 asteen pakkasessa, siis jos vaan oon niin jääräpää etten tule sisälle, ennenkuin pissaa ja kakkaa? Nyt siis ei siellä ulkona edes kunnolla liiku, seisoo tai hyppii 2 tai 3 jalalla ja tärisee reppana.

Ja tosiaan kylppäriin olen lukinnutkin välillä, täytyykin olla järjestelmällisempi ja päättäväisempi tuossa asiassa.

Meillä on koira, jolla ei ole enää pohjavillaa (ihosairauden takia). Kyllähän se näillä pakkasilla jäätyy, mutta käy kuitenkin nopeasti tarpeillaan omalla pihalla. Eilen päästiin oikeen lenkillekin takki päällä, kun pakkasta oli vain vähän alle 10 astetta. Koira myös vihaa takkeja ja yrittää juosta karkuun, kun näkee takin mun kädessä. Tässä kohtaa pitää vain olla määrätietoinen ja vaikka sitten pakottaa koiraa, jos muu ei auta. En voi viedä sitä ulos ilman takkia, enkä voi myöskään antaa sen tehdä tarpeitaan sisälle (20 kg koira). Meidän koira onneksi ymmärtää ihan itse käydä mahdollisimman nopeasti tarpeillaan ja sit pyytää sisälle. Se ei jää rappusille tärisemään takki päällä, vaan juoksee kovaa vauhtia aitauksensa perimmäiseen nurkkaan, tekee tarpeensa, ja tulee sisälle. Jos se ei näin toimisi, varmaan raahaisin sen vaikka väkisin ulos, jos houkuttelu ei auttaisi. Tää nyt vaan on sellainen asia, jossa koiran mielipidettä ei vo kauhean paljon kysyä, jos ei halua pjaskaa sisältä kerätä. Suosittleen aloittajaa ostamaan jonkun toisenlaisen takin. Jos mantteli ei kelpaa, oletko kokeillut haalaria?

Saanko arvata että koiran rotu on venäjäntoy? Meillä on samanlainen, ja kuulostaa ikävän tutulta. Koiramme in neljä vuotias, ja tekee edelleen tosi kylmillä ilmoilla asuansa mieluiten sisään. Tulee kyllävulos patistamalla, mutta ei ikinä oma-aloitteisesti. Hän vihaa myös vaatteita. me ollaan nyt paukkupakkasilla tehty silti niin että koira tulee ilman vaatteita pihalle, tekee äkkiä asiansa ja sitten sisään, koiran ulkoilut kestävät n. Minuutin kerralla. Aktivoimme häntä sitten talvisin enemmän sisällä leikkimisen ja kouluttamisen kautta. Yöt hän nukkuu omassa autauksessa jotta ei kakkisi sisään, mutta harvemmin kuitenkaan kusee sisälle. Kakatkin hän tekee kahteen tiettyyn paikkaan jos kukaan ei huomaa, mutta nuorempana tosiaan saattoi kusta sänkyihin, sohvalle ja matoillekin, muttei koskaan ihnisren nähden. Me saatiin kitkettyä tuo pois niinettä koira oli aina häkissä kun emme illeet kotina, ja vähitellen hän älysi mitä haemme takaa. Kesöisun tätä ongelmaa ei koskaan ole ollut.

Onko koiranne uros vai narttu?

päättäväisesti vain sen koiran kanssa. meillä on kaksi chihua ja niille puetaan takit ja tossut, tykkäsivät tai eivät. ei ne niillä kunnolla eteen päin tule, mutta sisälle ei asioita tehdä!

Meillä on myös pieni koira (pentu), eikä tee tarpeitaan sisälle. Jos tulee ihan yberhätä niin etten millään pysty viemään ulos, niin parvekkeella/terassilla on lehti sitä varten. Palkitse aina pukemisen jälkeen ja kehu vuolaasti. Meillä ei ole ongelmaa ollut pukemisen kanssa, tuo antaa tehdä mitä vain. :) Mantteli pidetään eteisen vesipatterin päällä, että se on aina lämmin kun lähdetään ulos ja sukat myös roikkuu patterilla. Koira tykkää kun saa takin päälle, mutta alkaa heti täristä kylmyyttä, kun ollaan lähdössä ulos, siis alkaa tutista jo sisällä! :D

Joo, Venäjän toy narttu meillä. Kyllä minä sen tosiaan väkisin ulos vien, välillä joudun väkisin vetämään koiraa perässäni että
Että saan sen liikkumaan.

Kuinka pieni aidattu alue noin pienelle riittäis? Kuinka pitkiä aikoja koiraa voi pitää aidattuna silloin kun itse ollaan kotona?

Joo, Venäjän toy narttu meillä. Kyllä minä sen tosiaan väkisin ulos vien, välillä joudun väkisin vetämään koiraa perässäni että
Että saan sen liikkumaan.

Kuinka pieni aidattu alue noin pienelle riittäis? Kuinka pitkiä aikoja koiraa voi pitää aidattuna silloin kun itse ollaan kotona?

meillä on kompostiverkosta tehty vähän reilu neliömetrin kokoinen häkki koiralla jossa on sen kori, pari tyynyä ja pohjalla jätesäkkiä ja sen päällä viltti, ihan varnuuden vuoksi, vaikka ei koirat yleensä omaa pesää tuhri. Tiedät varmaan että toitsut rakastaa kaivautua pehmeisiin paikkoihin sisälle nukkumaan, siksi meidän koiralla on tyynyjä häkissä, se nukkuu yleensä tyynyliinan sisällä. :D

Muista että älä koskaan käytä tuota häkkiä rangaistuksena, vaan laita koira sinne aina täysin neutraalissa tilanteessa.

Yhteistyössä