lähihoitajaksi opiskelevat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nmnmnmn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nmnmnmn

Vieras
Olen ajatellut hakea opiskelemaan kyseistä alaa, mutta mua askarruttaa se matikan osuus siinä.. onko siis pääsykokeissa vaikeita laskuja? olen aina ollut todella surkea matikassa ja mietinkin nyt, että kaatuuko haaveeni opinnoista tuohon matikka osuuteen? opin kyllä varmasti kun teen töitä sen suhteen, mutta onko siis valintakokeessa matikan epäonnistuminen hylkäämisen syy? jos siis laskuja valinnassa ylipäätään on?

olen muuten ollut ihan hyvä koulussa mm. äidinkieli, englanti, historia yms. mutta matikka tuotti vaikeuksia sen vuoksi kun en kuunnellut tunneilla yhtään (valitettavasti)

Kyllä meillä oli soveltuvuus kokeessa matikan osuus. Siinä ei kyllä ollu muuta kuin jako,kerto,miinus ja plus tehtäviä :) Jos perus laskut jotenkuten osaat niin ei varmasti kaadu siihen :) Mielummin väärä vastaus kuin TYHJÄ kohta paperissa, muista se :) ! Lääke laskutkin tulevat vasta toisena vuonna, ainakin näin meillä :) Mihin kouluun aijot hakea?

tsemppiä !

kyl mulla silloin kun hain lähäri kouluun oli pääsykokeissa / soveltuvuustesteissä matematiikkaa, mut tuskin siitä mitään vaikutusta on.. papereita tais olla 5 tai enemmän ja molemmin puolin jumalattomasti laskuja ja niitä piti laskee niin monta ku kerkes ni olikohan 3-5 min aikana.. ja vaikka et olisis saanut yhtäkään laskettua niin ei se haittaa.. ei se siihen kaadu..

Varmasti pääset lääkelaskuista läpi. Lupaan, että erikoistumisvaiheessa teet sen viimeisen tentin alle 10 min. Osta lääkelaskujen ABC-kirja ja varmasti opit! Samainen kirja minulla ollut apuna ja jätin sen itselleni, koska joudun työssäni uusimaan laskut välillä. Sieltä on hyvä tarkistaa, että miten ne menikään :D

testit olleet kyseessä. toisilla pääsykokeet ja toisilla soveltuvuus testi- jossa siis ei ollut matikkaa. lisäksi tähän kuului henkilökohtainen haastattelu. eikä ollut vaikeaa.

Varmasti pääset lääkelaskuista läpi. Lupaan, että erikoistumisvaiheessa teet sen viimeisen tentin alle 10 min. Osta lääkelaskujen ABC-kirja ja varmasti opit! Samainen kirja minulla ollut apuna ja jätin sen itselleni, koska joudun työssäni uusimaan laskut välillä. Sieltä on hyvä tarkistaa, että miten ne menikään :D

itse en olis meidän laskuista 10 min selvinnyt. 1 läpäisin tehtävän 15 henkilöstä. itse en edes yrittänyt viimeistä liuoslaskua laskea, sen verran haastava.

kiitos vastauksista, jospa sitten hiukan kertailisin matikkaa kirjaston opuksien avulla :D haluan kuitenkin suoriutua kokeista hyvin, ettei sitten harmita jälkikäteen, etten päässyt juuri tuon matikan osaamattomuuteni vuoksi :)

itse en olis meidän laskuista 10 min selvinnyt. 1 läpäisin tehtävän 15 henkilöstä. itse en edes yrittänyt viimeistä liuoslaskua laskea, sen verran haastava.

Erikoistumisvaiheessa tein sen viimeisen tentin alle 10 min. Siinähän pitää olla kaikki oikein tai joutuu uusimaan. Ainakin tällainen periaate on Jyväskylässä. Moni uusii, mutta suurin osa kyllä pääsee läpi heittämällä. :D

olin surkee matikassa ja pääsin soveltuvuustesteistä läpi. enemmän niillä muilla on painoa, eikä se siihen matikkaan kaadu etteikö olisi sopiva alalle.
lääkelaskut sen suurimmän päänvaivan tuo sitten jos opiskeleen pääsee. mutta kyllä tälläinen tampiokin sen hokasi ja ekasta tentistä läpi :D ja peruskoulussa pääsin läpi just ja just.. sain säälista 5 ettei tullu ehtoja.

oon lukenu lähihoitajaksi jasairaanhoitajaksi. Ikinä ei ole soveltuvuuskokeissa ollut matikkaa ja lääkelaskutkin ovat olleet ihan perusjuttuja, ei mitään erikoisia laskuja. lähärikoulussa saaatiin jopa käyttää laskinta :)

Mä väitän että ne lääkelaskut oli helppoja, jopa mulle jolla ei ole matikkapäätä. Tein ensimmäisenä ja venailin et eikö muut oo jo valmiita. Tarkastutin ekana ja lähdin ekana ulos luokasta. Ja oikeesti, mulla oli vaikeuksia lukion matikan kanssa kun kiinnostuskin matematiikkaa kohtaan about nolla. :D

Alkuperäinen kirjoittaja paljon lähihoitajia;25580611:
miten kaikki voi olla lähihoitajia? eihän kaikille voi edes riittää työtä?

No kyllä hoitoalalla töitä riittää...lasten - vanhusten - vammaistenparissa. Sairaaloissa, kouluissa, mielisairaaloissa, kotipalvelussa, perhekodeissa jne jne

joo, itse läpäsin kanssa nuo soveltuvuustestit, en kyllä sitä epäillykään, mutta siis uskoakseni motivaatiolla aika suuri merkitys.. tietty ne laskee niitä pisteitä niistä tehtävistä mutta kun osaa perustella miksi juuri sinä olisit siihen koulutukseen hyvä jne niin ei mitään epäselvää.
Ja kyllä kaikille lähihoitajille työtä löytyy, kipaskaa vaikka katsomassa mol.fi

Sieltä löytyy töitä kun olis vaan tekijöitä. Valitettava tosiasia on se että melko iso osa hoitoalalle kouluttautuneista ei sit jostain syystä jää alallle tekemään töitä......

Alkuperäinen kirjoittaja paljon lähihoitajia;25580611:
miten kaikki voi olla lähihoitajia? eihän kaikille voi edes riittää työtä?

Töitä on niin paljon kuin jaksais tehdä. Mä valmistun keväällä ja ainakin kesäksi on jo duuni tiedossa.

Meillä oli soveltuvuustestit, joissa myös matikan osuus. Peruslaskuja, jos oikein muistan. Lisäksi oli koulun oma testi lääkelaskuista, tyyliin montako buranaa saat antaa vuorokaudessa 5-vuotiaalle, jos ohje on tämä:

Ikä Paino Annostus
1-2 v 10-14 kg 1/2 (puoli) tablettia
enintään 2 kertaa vrk
2-4 v 14-20 kg 1/2 (puoli) tablettia
enintään 3 kertaa vrk
4-8 v 20-25 kg 1 (yksi) tabletti
enintään 3 kertaa vrk
8-12 v 25-40 kg 1 (yksi) tabletti
enintään 4 kertaa vrk

Yhteistyössä