Huomioiko hoitajat lastanne kun tuotte hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lindamj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lindamj

Vieras
Niin, miten teillä muilla? Huomioiko hoitajat lastanne kun tuotte hoitoon? Sanotaanko lapselle henkilökohtaisesti hei tai huomenta? Ottaako hoitaja lapsen vastaan, niin että äiti voi jättää lapsen hoitajalle, joka sitten huolehtii siitä että lapsi jää hyvin hyvin mielin hoitoon?

Vai menetelläänkö niin kuin täällä meidän päiväkodissa: tuon lapsen hoitoon, minulle ehkä mumistaan huomenta, mutta lapselle ei sanota mitään. Sitten vaan jatketaan puuhia ja lapsi jää sormi suussa katsomaan muiden leikkejä minun kanssa. Kukaan ei tule "päästämään" minua pois, vaan joudun lopulta sanomaan lapselle heippa ja jättämään siihen keskelle lattiaa. Ja ikkunastaa näen kun vielä seisoo siellä sormi suussa.

Ja kyllä, tästä ollaan keskustelu henkilökunnan kanssa aiemmin, sillä seurauksella että muutama hoitaja lakkasi kokonaan tervehtimistä minua.

No jopas...

kyllä meillä hoitajat tervehtivät minua ja lasta. Yleensä yksi heistä tulee siihen juttusille aamulla ja saattaa pojaltakin kysäistä että mitäs kuuluu jne. Toiset sitten siinä ohikulkiessaan morjestavat.

Jos joku aamu ketään ei näy, otan omatkin kengät pois ja sit käydään kattoo missä tädit luuhaa ja käydään siellä morjestamassa. Koskaan en jätä lasta yksin töröttään ja se on myös hoitajien suositus.

Meillä päiväkodissa lämmin tunnelma aina ja tädit on oikeesti iloisia nähdessään tulevia lapsia. Omakin lapseni menee aina halaamaan tätiä kun on saanut vaatteet pois :)

Meillä tervehditään jokainen jos tulee kesken hommien niin moikataan nopeasti ja pyydetään mukaan tai ohjataan omaan tekemiseen tilanteen mukaan.
Samoin käy omalle lapselle kun vien hoitoon joka aamu tervehditään.
Edellis vuonna oli lapseni ryhmässä yksi hoitaja joka ei tervehtinyt . Opastin lastani että mene tervehtimään vaan sano huomenta ja kyllä rupes se hoitajakin moikkaamaan :)

Joo, siis itsekin menen lapsen kanssa sisälle päiväkotiin, sillä kukaan ei yleensä tule vastaan ja se ei haittaa, sillä ehdin hyvin viedä sisälle. Mutta ei vaan toimi nämä asiat, vaikka kuinka diplomaattisesti olemme niistä keskustelleet. Lapsi 2 vuotta vanha.

Ei kovin hyvin huomioida. Kun on aamuvuoro ja usein lapseni on hoidossa ensimmäisenä niin hoitajaa ei näy missään, kun riisutaan ja käydään käsien pesulla. Ei tule ollenkaan vastaan, vaan sitten itse vien lapsen hoitajalle näytille.

Aivan eri meininki, kun siellä kunnassa missä lapset on aloittaneet hoidon. Joku hoitaja tuli lähes aina eteiseen katsomaan ketä tuli ja oikeasti otti lapsen vastaan.

Otetaan aina hyvin vastaan tervehdysten kera. Ei ole koskaan käynyt noin kurjasti kuin ap.n lapselle.

Onko ap.n tapauksessa syynä liian suuri ryhmäkoko ja vähäine hoitajien määrä? Ymmärrän kyllä, että liian suuressa lapsiryhmässä ei aina ehditä jokaista huomioida yksilöllisesti. Tämä on tosi surullista, mutta harvoin hoitajien vika.

Meillä hoitajat on aina aamuisin eteisessä vastassa, sanotaan huomenet lapselle/mulle ja vaihdetaan muutama sana hoitajien kanssa.

Haku tilanteessa hoitaja on aina kanssa läsnä ja kertoo miten päivä on mennyt hoidossa. :)

Meidän päiväkodeissa on aina ollut sääntönä, että lapsi kättelee niin aamulla tullessaan kuin päivällä poislähtiessään ja tervehtii samalla. Se on hetki, jolla 'kuitataan' lapsi hoitoon tulleeksi ja kotiin lähteneeksi. Tuon jälkeen hoitajat ovat yleensä kyselleet lapselta, mitä puuhaa hän haluaisi tehdä sillä hetkellä menossa olevista jutuista.

Riippuu vähän mihin aikaan vien. Jos aikainen aamu, niin joku tulee yleensä eteiseen tai sitten otan kengät pois ja vien hoitajalle, kummassakin tapauksessa tervehtii. Jos on pelkästään eskaripäivä, niin menee klo 8.30 ja pvk:ssa on silloin lauluhetki eikä tietenkään ketään voi kesken laulun tervehtiä, nyökkäävät vain tervehdyksen. Jos on iltahoito ja menee klo 12 niin kyllä tervehditään ja ehditään hetki vaihtaa kuulumisia hoitajan kanssa.

Ehdottomasti huomioidaan ja huomenet toivotetaan meille kaikille. Pojat menee puoli ysiksi vasta, eli hulinaa siellä jo on, mutta aina on jollakin hoitajalla hetki aikaa meillekin. :) Ja ihan kaikki muuten toivottavat huomenet aamuisin ja hyvät päivät iltapäivisin, niin henkilökunta kuin muiden lasten vanhemmatkin. Oikein hyvälle mielelle tulen joka aamu... :) Aamuisin ei käsitervehdystä, mutta kotiin lähtiessä aina kättelevät lapset, ja silmiin katsoen!

Kun olivat päiväkodissa niin ei meidän tuloa voinut olla huomaamatta kun itse kailotin huomenet ja työnsin lapsen sisään, sitten jäin yleensä juttelemaan niitä näitä :D Hei se on kiinni myös omasta asenteesta. Ei kukaan jaksa sellaista, että päivästä toiseen joku seisoo tuppisuuna oven pielessä ( siis äiti tai isä ) juttele, avaudu, avaa keskustelu.

Tilanne hoidossa on siitä hyvä, että hoitajia riittää. Tänäkin aamuna oli niitä tarpeeksi. En seiso tuppisuuna. Yritän jutella, mutta huonolla menesteyksellä.
Ja meillähän vielä se erikoisuus että päivän päätteeksi ei anneta raporttia vaan joutuu lypsää tietoja.
Mutta tämä meidän päiväkoti poikkeaa varmaan monesta muusta ihan kulttuurierojen takia. Ja tiedän muutaman muun vanhemman jotka samaan asiaan tarttuneet.

Kun olivat päiväkodissa niin ei meidän tuloa voinut olla huomaamatta kun itse kailotin huomenet ja työnsin lapsen sisään, sitten jäin yleensä juttelemaan niitä näitä :D Hei se on kiinni myös omasta asenteesta. Ei kukaan jaksa sellaista, että päivästä toiseen joku seisoo tuppisuuna oven pielessä ( siis äiti tai isä ) juttele, avaudu, avaa keskustelu.

Vaikea jäädä juttelemaan niitä näitä, kun hoitajaa ei näy missään eikä tule vastaan ja jos aina se on se vanhempi joka hoitajan etsii käsiin ja sanoo huomenet niin ei ole mukava olo. Töihin jos on meno niin ei voi jäädä juttelemaan niitä näitä. Riittää kyllä huomenet ja se, että hoitaja alkaa jutella lapselle.

Niin, miten teillä muilla? Huomioiko hoitajat lastanne kun tuotte hoitoon? Sanotaanko lapselle henkilökohtaisesti hei tai huomenta? Ottaako hoitaja lapsen vastaan, niin että äiti voi jättää lapsen hoitajalle, joka sitten huolehtii siitä että lapsi jää hyvin hyvin mielin hoitoon?

Vai menetelläänkö niin kuin täällä meidän päiväkodissa: tuon lapsen hoitoon, minulle ehkä mumistaan huomenta, mutta lapselle ei sanota mitään. Sitten vaan jatketaan puuhia ja lapsi jää sormi suussa katsomaan muiden leikkejä minun kanssa. Kukaan ei tule "päästämään" minua pois, vaan joudun lopulta sanomaan lapselle heippa ja jättämään siihen keskelle lattiaa. Ja ikkunastaa näen kun vielä seisoo siellä sormi suussa.

Ja kyllä, tästä ollaan keskustelu henkilökunnan kanssa aiemmin, sillä seurauksella että muutama hoitaja lakkasi kokonaan tervehtimistä minua.

Huomioi todellakin! Poikani oma hoitaja huomaa uudet vaatteet ja kaikki! Ihastelee ja juttelee. Eikä todellakaan ole teennäinen, on vain niin omalla alallaan <3. Hän on oikealta ammatiltaan lastentarhan ope, mutta mielummin tekee lastenhoitajan työtä.

Hoitaja tulee aina vastaan ja laittaa aamupalan valmiiksi ja tulee viereen kaveriksi ku syö. Samassa pöydässä on omahoitajan kaikki lapset. Olen äärettömän tyytyväinen meidän lasten saamaan hoitoon. PK:ssa on käytössä omahoitajasysteemi.

Teillä kuulostaa olevan aika ikävä tilanne :(

[QUOTE="Tiina";25511297]Huomioi todellakin! Poikani oma hoitaja huomaa uudet vaatteet ja kaikki! Ihastelee ja juttelee. Eikä todellakaan ole teennäinen, on vain niin omalla alallaan <3. Hän on oikealta ammatiltaan lastentarhan ope, mutta mielummin tekee lastenhoitajan työtä.

Hoitaja tulee aina vastaan ja laittaa aamupalan valmiiksi ja tulee viereen kaveriksi ku syö. Samassa pöydässä on omahoitajan kaikki lapset. Olen äärettömän tyytyväinen meidän lasten saamaan hoitoon. PK:ssa on käytössä omahoitajasysteemi.

Teillä kuulostaa olevan aika ikävä tilanne :([/QUOTE]

Täytyy vielä korjata, että ei hoitajat tule eteiseen vastaan, koska ovat aamiaishuoneessa oven takana :). Itse riisun lapsen ja menemme sisään. Pesen lapsen kädet ja vien aamupalalla. Yleensä aina istun hetken lapsen vieressä ja varmistan, että alkaa syömään.

Meillä hoitajat on yleensä tuvassa ja vanhemmat huolehtii, että lapsi riisuu, laittaa tossut jalkaan ja käy käsienpesulla... sitten tupaan, sanotaan huomenet ja lätkätään lapsi paikalla olijaksi :) Yleensä poitsu lähtee toihuilemaan heti, jolloin ei tarvitse olla ohjaamassa leikkiin, mutta kyllä siihenkin aina aikaa on jollakin, jos tarvii. =) Näin siis pienten puolella ja toimii minusta hyvin, en voi olettaa, että sieltä tuvasta pääsee irtautumaan eteiseen vastaan, kun tupa on täynnä lapsia.

Kuulostaa ihan meidän tarhalta täällä Pirkanmaalla:(....nyt on tilanne vähän muuttunut,mutta edelleenkin vähän ontuu tuo lapsen huomioinen,onneksi ryhmässä on pari ihanaa hoitajaa.

Yhteistyössä