Ovatko vanhemmat niin laiskoja nykyään?????????

• Viestiketjun aloittaja Sivusta seurannut
  • Ensimmäinen viesti
Mun mielestä koulun alkaessa pitää osata ja uskaltaa olla yksin kotona, huolehtia läksyjensä tekemisestä ja tavaroistaan täysin itsenäisesti tai lähes itsenäisesti, pyöräillä ilman apupyöriä, osata käyttää kännykkää, kyetä ottamaan itse itselleen välipalaa, sitoa kengännauhat, pystyä istumaan hiljaa tunnilla, ottaa itse ruokaa koulussa ja syödä se siististi, kulkea koulumatkat, hyvin mielellään myös osata lukea, yms...niitä mä pidän ekaluokkalaisen perustaitoina, en hiihtotaitoa etenkään niillä leveysasteilla kun lunta ei joka talvi edes ole.
Peesi. Ja omasta lapsuudesta muistan sen että ekalla kun alettiin hiihtämään niin kyllä sitä ihan opetettiin liikuntatunnilla, että miten laitetaan sukset jne. Keneltäkään ei odotettu sitä hiihtotaitoa, vaikka varmasti osa oli jo hiihtänytkin. Miksi nykyisin sitten pitäisi osata jo kaikki valmiiksi kun kouluun menee? Minusta nämä hiihtämiset, luistelut ym. ovat sellaisia asioita, jotka ihan hyvin voi jättää koulun tehtäväksi opettaa.

"vieras"
Luistelukouluihin tökitään lapsia luistelemaan ja heti, kun taito luonnistuu tökätään lapsi pois luistelukoulusta. Ei niitä luistelukouluja tule täyttää luistelun opettelulapsissa vaan sellaisilla, jotka aikovat jatkaa harrastusta monta vuotta!
Kyllä ne ensimmäiset luistelukoulut, missä opetellaan luistelemaan ihan alkeista on tarkoitettu kaikille luistelemaan opetteleville. Oikein harrastelijoille on sitten omat ryhmänsä.

"poikia3"
Mun mielestä koulun alkaessa pitää osata ja uskaltaa olla yksin kotona, huolehtia läksyjensä tekemisestä ja tavaroistaan täysin itsenäisesti tai lähes itsenäisesti, pyöräillä ilman apupyöriä, osata käyttää kännykkää, kyetä ottamaan itse itselleen välipalaa, sitoa kengännauhat, pystyä istumaan hiljaa tunnilla, ottaa itse ruokaa koulussa ja syödä se siististi, kulkea koulumatkat, hyvin mielellään myös osata lukea, niitä mä pidän ekaluokkalaisen perustaitoina, en hiihtotaitoa etenkään niillä leveysasteilla kun lunta ei joka talvi edes ole.
Ekaluokkalaisen ei tarvitse uskaltaa olla kotona yksin, eikä todellakaan tarvitse valmiiksi osata huolehtia läksyistään ja tavaroistaan täysin itsenäisesti. Eikä etenkään tarvitse osata lukea - ei edes tuntea kirjaimia - ne eivät ole koulunkäynnin edellytyksiä.

Lapset oppivat asioita myös eri aikaan, mun keskimmäinen ui 3-vuotiaana, mutta ei ajanut pyörällä ilman appareita ekalla. Harjoiteltiin todella kuumeisesti, mutta asiasta ei vain tullut mitään. Kun ekan luokan keväällä otettiin pyörä esiin, kundi yhtäkkiä ajoikin heti ilman appareita.

Hiihtotaito on helpompaa kuin pyörällä ajaminen, ja joka ikinen lapseni on osannut hiihtää ennen kouluikää, vaikka asutaan pääkaupunkiseudulla, jossa ei lunta ole joka talvi ollut.

"poikia3"
[QUOTE="vieras";25496042]Kyllä ne ensimmäiset luistelukoulut, missä opetellaan luistelemaan ihan alkeista on tarkoitettu kaikille luistelemaan opetteleville. Oikein harrastelijoille on sitten omat ryhmänsä.[/QUOTE]

Ja ne luistelukoulut ovat kyllä oikeasti tärkeitä, sillä kaikki vanhemmat eivät itse osaa luistella oikein, ja opettavat sitten lapsiaankin luistelemaan väärin.

Luistelukoulussa opitaan sivulle suuntautuva potku ja jarrutukset näin tärkeimpinä. Opetetaan liukuja.

Luistelukouluja ei todellakaan ole tarkoitettu vain harrastelijoille, monet harrastelijatkin toki aloittavat luistelukouluissa, mutta siirtyvät sitten kehittyneempiin ryhmiin.

[QUOTE="vieras";25496007]Kyllä, sillä koskaan ei tiedä vaikka se sinun tyttäresi haluaisi käydä armeijan. ;)[/QUOTE]
Ja hiihtämäänhän EI opi ennen armeijaa, jos ei 6-7 v iässä ole sitä väkipakolla ja vastentahtoisesti harrastanut?

Yhtä "hyvä" logiikka kuin siinä, että 2 v lapsen täytyy herätä aamulla klo 7 ja mennä nukkumaan illalla klo 20 mennessä, koska kouluiässä pitää sitten osata herätä aamulla ajoissa.

[QUOTE="poikia3";25496050]Ekaluokkalaisen ei tarvitse uskaltaa olla kotona yksin, eikä todellakaan tarvitse valmiiksi osata huolehtia läksyistään ja tavaroistaan täysin itsenäisesti. Eikä etenkään tarvitse osata lukea - ei edes tuntea kirjaimia - ne eivät ole koulunkäynnin edellytyksiä.

[/QUOTE]
Mun mielestä tarvitsee. Ts. nuo on asioita, joita oletan ja toivon omien lasteni osaavan ennen kouluunmenoa, ja joihin heitä kannustan. Ja jotka varmaan saavutetaankin - ekan kohdalla on jo saavutettu, toka on eskariin syksyllä menossa ja hyvältä näyttää (tunnistaa kirjaimia, osaa kirjoittaa hieman, tunnistaa joitain sanoja kirjoitettuna, on jo kauan pyöräillyt ilman appareita, osaa käyttää kännykkää, osaa ottaa välipalaa itse, osaa olla kotona yksin pieniä aikoja, jne), kolmas on kohdussa vasta eikä hänestä voi vielä sanoa juuta tai jaata. Kaksi isointa osaavat toki myös hiihtää, vaikka sitä en ole "vaatinut" enkä siihen erityisemmin edes kannustanut - viime talvena vein heidät ladulle kerran.

Se, mitä muiden lapset osaa tai on osaamatta, ei meidän arjen sujuvuuteen mitenkään vaikuta.

Ja hiihtotaito tuskin on koulunkäynnin edellytys missään päin, vaikka joku sitä pitikin kouluikään mennessä opeteltavana perustaitona :)

uimari
[QUOTE="höhhö";25495957]Mun isä on lapista ja kävimme hiihtämässä hänen kanssaan paljonkin vielä ihan aikuisiälläkin ollaan käyty. No ne 80-luvun talvet etelässäkin rannikolla (missä asun ja olen aina asunut) oli parempia kuin useat nykyiset -ja jotenkin nykylapset viettää enemmän aikaansa sisällä kuin omassa lapsuudessa, mikä on kyllä sääli.
Ei meidän koululaiset osaa kunnolla hiihtää, enkä minäkään täällä paakaupunkiseudulla hiidä, ei ole autoa, laduille on matkaa täältä keskustasta missä asumme. Luistelemassa käydään ja uimassa ja kesällä noi plutaa mökkirannassa kunnolla, nuoremoi oli neljän kun oppi itekseen uimaan. Veri veti.......(kauheita vesipetoja ovat)

Eikai se hiihtotaitokaan mikään itseisarvo ole. Jos tykkää/on mahiksia, mikä ettei, mutta ei se ole pakko.
Noista kouluista sen verran että en mä ainakaan missään uima -ja luistelukouluissa käynyt eikä nuo muksutkaan ole. Tosin enpä ikinä muista äitiäni esim. luistinradan varrella seisoskelemassa, itse sinne mentiin kavereiden kanssa jo 7-vuotiaana ja siitä ne taidot kehittyi pikku hiljaa. samoin uimahallit. Ei mun äiti sinne tullut, joskus saattoi autolla heittää.

Nykyisiltä vanhemmiltakin vaaditaan ihme viihdekeskuksena oloa, 80-luvulla lapset oli lapsia ja eikuiset aikuisia. ja paljon enemmän ne lapset ulkoili.
Maalaisjärki takaisin pliis.[/QUOTE]

Musta siinä on kyllä maalaisjärki kaukana, jos 7-vuotiaat uimataidottomat viedään keskenään harjoittelemaan uimista uimahalliin ilman valvontaa...

"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;25496014:
Peesi. Ja omasta lapsuudesta muistan sen että ekalla kun alettiin hiihtämään niin kyllä sitä ihan opetettiin liikuntatunnilla, että miten laitetaan sukset jne. Keneltäkään ei odotettu sitä hiihtotaitoa, vaikka varmasti osa oli jo hiihtänytkin. Miksi nykyisin sitten pitäisi osata jo kaikki valmiiksi kun kouluun menee? Minusta nämä hiihtämiset, luistelut ym. ovat sellaisia asioita, jotka ihan hyvin voi jättää koulun tehtäväksi opettaa.
Uimista, hiihtämistä ja luistelua ei opi kunnolla pelkästään koulussa. Minusta on suorastaan huvittavaa, kun ekaluokkalaisten uimaopetusta valmistelevassa kirjeessä neuvotaan vanhempia puhalluttamaan lastaan vatiin, jossa vettä, niin että kasvot ovat vedessä. Siis oikeasti! Kyllä ekaluokkalaisen pitää olla sen verran sinut veden kanssa, että kastelee kasvonsa veteen ja osaa puhaltaa sinne kuplia.

Jotkut asiat voivat olla lapselle jopa noloja, esim. jos kolmasluokkalainen ei vielä osaa uida, vaikka on osallistunut koulun uimaopetukseen. Tälläinen tapaus on ollut lapseni luokalla.

Vanhemmat myös siirtävät lapsille tapoja nauttia talvesta, niitä on sekä luisteleminen että hiihto. Vaikka itse inhoan hiihtämistä, niin siitä huolimatta olen opettanut lapsiani hiihtämään.

[QUOTE="vieras";25496042]Kyllä ne ensimmäiset luistelukoulut, missä opetellaan luistelemaan ihan alkeista on tarkoitettu kaikille luistelemaan opetteleville. Oikein harrastelijoille on sitten omat ryhmänsä.[/QUOTE]

Näin. Täällä on tosiaan erikseen ryhmöät alkeisopettelijoille ja harrastajille, ja olettaisin jokaisen vanhemman tajuavan että jos ilmoittaa lapsen nimenomaan siihen luistelukouluun niin siellä ei piruetteja opetella,vaan nimenomaan sitä perusluistelutaitoa.

"poikia3"
Mun mielestä tarvitsee. Ts. nuo on asioita, joita oletan ja toivon omien lasteni osaavan ennen kouluunmenoa, ja joihin heitä kannustan. Ja jotka varmaan saavutetaankin - ekan kohdalla on jo saavutettu, toka on eskariin syksyllä menossa ja hyvältä näyttää (tunnistaa kirjaimia, osaa kirjoittaa hieman, tunnistaa joitain sanoja kirjoitettuna, on jo kauan pyöräillyt ilman appareita, osaa käyttää kännykkää, osaa ottaa välipalaa itse, osaa olla kotona yksin pieniä aikoja, jne), kolmas on kohdussa vasta eikä hänestä voi vielä sanoa juuta tai jaata. Kaksi isointa osaavat toki myös hiihtää, vaikka sitä en ole "vaatinut" enkä siihen erityisemmin edes kannustanut - viime talvena vein heidät ladulle kerran.

Se, mitä muiden lapset osaa tai on osaamatta, ei meidän arjen sujuvuuteen mitenkään vaikuta.

Ja hiihtotaito tuskin on koulunkäynnin edellytys missään päin, vaikka joku sitä pitikin kouluikään mennessä opeteltavana perustaitona :)
Se sun pitäisi kahden lapsen kokemuksella tietää, että lapset ovat valtavan erilaisia. Ja tiedät varmasti myös sen, että esim. minun lapseni osaavat asioita, joita sinun lapsesi eivät osaa.

Mutta esim. lukutaito, edes kirjaimien tunteminen ei ole ekan luokan VIRALLINEN edellytys. Se on vain sinun käsityksesi asiasta.

On asioita, joita et voi lapselle opettaa, vaikka kuinka yrität, lasten persoonallisuuksissa on valtavia eroja, mulla on 2 lasta, jotka tulevat toimeen, kuopus joka on niin itsenäinen, ettei häntä aina edes huomaa. Ja keskimmäinen, joka oli ekaluokkalaisena todella arka, ei uskaltanut olla viittä minuuttia ilman aikuista kotona. Sama poika pärjää nykyään yksin kotona valtavan hyvin, ja sama poika ui nykyään kilpaa, huolehtii läksyistä ja itsestään hyvin ja hänellä on kavereita.

Kaikki 3 lasta on kasvatettu täsmälleen samalla tavalla!

Ja selvyyden vuoksi, hiihtotaito ei ole ekan luokan edellytys, mutta se että lapsi saa kokeilla erilaisia tapoja liikkua talvella, jos sitä lunta on, mielestäni on!

Kuuluu samaan kastiin, kuin että ulkoillaan, liikutaan metsissä - eli näytetään lapsille ympäröivää maailmaa rajoittumatta niihin asioihin joista itse pitää!

[QUOTE="poikia3";25496117]
Jotkut asiat voivat olla lapselle jopa noloja, esim. jos kolmasluokkalainen ei vielä osaa uida, vaikka on osallistunut koulun uimaopetukseen. Tälläinen tapaus on ollut lapseni luokalla.

[/QUOTE]
Taatusti voi olla noloa kun muut jo osaa ja yksi ei. Mutta ei kaikki opi heti, kuten varmaan tiedät siitä että oma lapsesi oppi ajamaan ilman apupyöriä vasta ekan luokan keväällä vaikka olitte harjoitelleet. Joskus se vie aikaa ja odottaa sitä että palaset loksahtaa kohdalleen.

Eri asia sitten jos lasta ei ole ennen kouluikää kertaakaan viety uimaan tai fillaroimaan...mutta näitä on toivottavasti tosi vähän?!

[QUOTE="poikia3";25496160]Se sun pitäisi kahden lapsen kokemuksella tietää, että lapset ovat valtavan erilaisia. Ja tiedät varmasti myös sen, että esim. minun lapseni osaavat asioita, joita sinun lapsesi eivät osaa.

Mutta esim. lukutaito, edes kirjaimien tunteminen ei ole ekan luokan VIRALLINEN edellytys. Se on vain sinun käsityksesi asiasta.

On asioita, joita et voi lapselle opettaa, vaikka kuinka yrität, lasten persoonallisuuksissa on valtavia eroja, mulla on 2 lasta, jotka tulevat toimeen, kuopus joka on niin itsenäinen, ettei häntä aina edes huomaa. Ja keskimmäinen, joka oli ekaluokkalaisena todella arka, ei uskaltanut olla viittä minuuttia ilman aikuista kotona. Sama poika pärjää nykyään yksin kotona valtavan hyvin, ja sama poika ui nykyään kilpaa, huolehtii läksyistä ja itsestään hyvin ja hänellä on kavereita.

Kaikki 3 lasta on kasvatettu täsmälleen samalla tavalla!

Ja selvyyden vuoksi, hiihtotaito ei ole ekan luokan edellytys, mutta se että lapsi saa kokeilla erilaisia tapoja liikkua talvella, jos sitä lunta on, mielestäni on!

Kuuluu samaan kastiin, kuin että ulkoillaan, liikutaan metsissä - eli näytetään lapsille ympäröivää maailmaa rajoittumatta niihin asioihin joista itse pitää![/QUOTE]
Jos mä oletan ja toivon jotain omilta lapsiltani, niin ei siihen vaikuta mitenkään muiden lasten osaamiset eikä se mitä "virallisia" vaatimuksia ekaluokkalaisille koulun puolesta on. Mä määrittelen itse sen, mitä pidän meidän perheen edellytyksinä kouluikäiselle. Ei voi olla niin vaikeaa ymmärtää?! :D

Ei mua edelleenkään kiinnosta mitä muiden lapset osaa tai on osaamatta. Ja juu, tottakai lapset on erilaisia. Mutta ei se siihen liity mitä meidän perheessä on lapsilta tiettyyn ikään mennessä oletettu & oletukset saavutettu.

Ken guru
Mun mielestä ei siinä ole mitään outoa, jos lapsi laitetaan vaikkapa uimakouluun. Itse kävin uimakoulussa jo 25 vuotta sitten. Ei ole ihan uusi keksintö. Lapst ovat erilaisia, samoin vanhemmat.
Itse kävin uimakoulun yli 30 vuotta sitten (ja opin siellä uimaan). Uudestaan kävin uimakoulun n. 30- vuotiaana. Opettelin oikeanlaista uimatekniikaa ja eri uintityylejä.

En näe mitään ihmeellistä siinä että lapsi laitetaan hiihtokouluun, uimakouluun tai opettelemaan mitä tahansa urheilulajia. Onhan kaikissa omat tekniikkansa, ja mistäs sitä tietää vaikka kilpaurheilijaksi asti lähtisi kun on saanut oikeanlaiset opit alusta asti. Ja vaikka ei lähtisikään, niin onhan mitä tahansa urheilulajia mukavampi harrastaa kun osaa tehdä sen oikein.

"vieras"
Ei edes perustaitoja opeteta lapsille!

Joko laitetaan lapset uimakouluun 5-vuotiaana tai sitten jätetään kokonaan opettamatta se uiminen ja sysätään se koulun uintitunneille!!!!!

Toinen juttu onkin sitten tämä luistelu ja hiihto... Luistelukouluihin tökitään lapsia luistelemaan ja heti, kun taito luonnistuu tökätään lapsi pois luistelukoulusta. Ei niitä luistelukouluja tule täyttää luistelun opettelulapsissa vaan sellaisilla, jotka aikovat jatkaa harrastusta monta vuotta! Ja hiihtoahan ei opeteta missään kenellekkään vaan lapset laitetaan ilman hiihtotaitoa kouluun. Käsittämätöntä!
Meillä tyttö aloitti uimisen opettelemisen käsipohjalla uimarenkaan kanssa 2 vuotiaana. Viime kesänä neljä vuotiaana jo harjoitteli uimista ilman kellukkeita. Kyllä me tuo lapsi ollaan ihan itse opetettu uimaan ja saadaan siinä samalla perheen yhteisiä kivoja hetkiä :)

"shihtzu"
Meillä 3,5v laittoi eilen ekan kerran sukset jalkaan ja piti niitä muutaman minuutin ja totesi "ei tää onnistu", itku kurkussa tuota hoki, vaikka minä yritin kannustaa, että hyvinhän se onnistuu. Nyt ei sitten suostu enää edes kokeilemaan, kun ei se kuulemma onnistu. Luulen että luistimie kanssa olisi sama juttu, niitä ei tänä talvena taideta edes kokeilla. Tuo vanhempi on muutenkin sellainen, jos homma ei heti onnistu, niin luovuttaa välittömästi, eikä sitten suostu edes kokeilemaan, ennen kuin on ihan varma että se onnistuu.
Niin ja esikoinen ei edes mene veteen uimaan, ammeessa suostuu istumaan, mutta järveen tai uima-altaaseen ei suostu edes menemään, joten mites opetat.

Nuorempi on vasta 1v, joten sillä nämä jutut ovat vasta ensi kesän ja talven juttuja ja poika vaikuttaa veljeänsä pitkäjänteisemmältä tyypiltä, joka ei heti luovuta.

alalla
Mun mielestä koulun alkaessa pitää osata ja uskaltaa olla yksin kotona, huolehtia läksyjensä tekemisestä ja tavaroistaan täysin itsenäisesti tai lähes itsenäisesti, pyöräillä ilman apupyöriä, osata käyttää kännykkää, kyetä ottamaan itse itselleen välipalaa, sitoa kengännauhat, pystyä istumaan hiljaa tunnilla, ottaa itse ruokaa koulussa ja syödä se siististi, kulkea koulumatkat, hyvin mielellään myös osata lukea, yms...niitä mä pidän ekaluokkalaisen perustaitoina, en hiihtotaitoa etenkään niillä leveysasteilla kun lunta ei joka talvi edes ole.
Aika lista. Eka vaatimus varsinkin kohtuuton, eikä edes suotava.

"vieras"
Siis mä en ymmärrä miks vanhemmat ei opeta lapsiaan ratsastamaan?! Ku mä tykkään hevosista ja meillä on niitä kaks ja mun naapurilla kolme,niin kyllä vaan meillä penskat sinne selkään lykättiin heti kun oppi ryömimään. Se on tärkee taito kun täällä hevosten keskellä asuu. En ymmärrä semmosia laiskiaisia jotka vie pentunsa jonnekin ratsastuskouluun,hommatkaa hevonen ja opetelkaa kotona! Sama jossain yleisurheilussa. Koulussa on aina yleisurheilua ja kyllä sen verran pitää olla kanttia että opettaa muksunsa työntämään kuulaa ja hyppäämään pituutta,kun koulussa kuitenkin joutuu niin tekemään. Tai lentopallo. Sitäkin pelataan, ja pesistä. Nyt vaan koko perhe pihalle pallottelemaan ettei sitten joudu koulussa naurunalaiseksi. Kun se on pakko ny.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Ken guru
[QUOTE="vieras";25496258]Siis mä en ymmärrä miks vanhemmat ei opeta lapsiaan ratsastamaan?! Ku mä tykkään hevosista ja meillä on niitä kaks ja mun naapurilla kolme,niin kyllä vaan meillä penskat sinne selkään lykättiin heti kun oppi ryömimään. Se on tärkee taito kun täällä hevosten keskellä asuu. En ymmärrä semmosia laiskiaisia jotka vie pentunsa jonnekin ratsastuskouluun,hommatkaa hevonen ja opetelkaa kotona! Sama jossain yleisurheilussa. Koulussa on aina yleisurheilua ja kyllä sen verran pitää olla kanttia että opettaa muksunsa työntämään kuulaa ja hyppäämään pituutta,kun koulussa kuitenkin joutuu niin tekemään. Tai lentopallo. Sitäkin pelataan, ja pesistä. Nyt vaan koko perhe pihalle pallottelemaan ettei sitten joudu koulussa naurunalaiseksi. Kun se on pakko ny.[/QUOTE]

:D

"vieras"
minä en tykkää yhtään uimahallissa uimisesta. täällä etelärannikolla merivesi on alkukesästä kylmää, ja kun se lämpenee niin siellä ei voi uida sinilevän takia. siksi onkin hyvä että lapseni oppii uimaan uimakoulussa.

luistelusta tykkään itsekin, ja käymme usein ulkojäillä. lapseni on oppinut jo luistelemaan 5-vuotiaana.
oppi 3,5-vuotiaana pyöräilemään ilman apupyöriä.
hiihtää ei kunnolla osaa, eikä kiinnostusta ole ollut.

maissihiiri
[QUOTE="Sssalla";25495743]täällä maalla ei ainakaan ole muuta tekemistä oikein talvisin kun pulkkailla, luistella ja hiihtää. esim puistoja ei pidetän aurattuna, joten turha kuvitella käyttävänsä :D[/QUOTE]

Niinpä, ja sanon että onneksi ei olekaan muuta tekemistä! Kyllä minusta suomalaisen kuuluu osata hiihtää ja luistella.

Edelleen olen järkyttynyt siitä, kun mies kertoi että heillä ei ollut yläasteella hiihtoa ollenkaan, sen takia kun melkein kellään ei ollut suksia eivätkä siis osanneet hiihtää!

Yhteistyössä