Käsityöketju

kraka
Kyselin tos jo aikasemmin omassa ketjussa, mut jos te osaisitte vinkata. Mistähän löytäisin lasten kravatin ompeluohjeet? Pojalle ompelisin ja en jaksa alkaa kaikkia kirjaston lehtiä/kirjoja selaan läpi! Osaisko joku antaa vinkkiä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25483846:
Tilasin seulan emotuotannolta, valottivat siihen kuvan, jonka olen tehnyt itse, en kopioi toisten omia, vaan piirrän itse.
Emotuotannolla oli juuri ohjeita. Ilmeisesti niitä voi tehdä ilman pimiötä. Mä ajattelin, että olisin muokannut valokuvia mustavalkoiseksi/rasteriksi, tms...
 
"vieras"
Emotuotannolla oli juuri ohjeita. Ilmeisesti niitä voi tehdä ilman pimiötä. Mä ajattelin, että olisin muokannut valokuvia mustavalkoiseksi/rasteriksi, tms...
Olen tekstiilialan artenomi ja painanut kankaita paljon. Voit valottaa seulan kotioloissa, tarvitset vain valmiin seulan (toki voi kankaat pingottaa itsekkin jos löytyy puristimia yms.), valotus emulsiota sekä valotuslamput eli uv-valot. Koska valotusemulsio menee herkästi pilalle, tulee työvaiheet suorittaa mahdollisimman himmeässä valaistuksessa eli emulsion levitys, kuivatus ja valotus. Työvaiheet voi suorittaa esim. huoneessa johon ei pääse auringovalo ja jossa on korkeintaa yksi tai kaksi alle 25w valaisinta.

Seulan päälle kiinnitetään esim. teipillä tulostetut kalvot tai kalvo/ muovi johon on piirretty haluttu kuvio. Kuvion voi myös muodostaa esim. kartongeista leikatuilla raporteilla. Seula asetetaan esim. pöydälle ja sit sen päälle uv-lamput palamaan koko raportin alueelle 7 minuutiksi. Kun kuvio on valottunut pestään seula jolloin ylimääräiset emulsiot lähtee irti kuvioiden alueelta.

Sit seula taas kuivataan, mahdolliset reiät tilkitään valotusemulsiolla ja reunoihin pistetään esim. ilmastointi teippiä ettei painettava kangas sotkeennu. Sit kun kuvioon kyllästyy poistetaan valotukset stripperillä painoseulasta.

Seulan voi valottaa myös ilman uv-lamppuja mut lopputuloksesta ei aina tiedä. Ilman uv-valoja tapahtuva valotus tapahtuu auringonvalossa ja valotusaika on pidempi. Seulaa ei saa siirrellä valotuksen aikana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25483846:
Tilasin seulan emotuotannolta, valottivat siihen kuvan, jonka olen tehnyt itse, en kopioi toisten omia, vaan piirrän itse.
Hei, tuota en ole tiennytkään että voi jossain valotuttaa seuloja! Minulla on monta itse tehtyä seulaa ja olen opiskellessani valottanut seuloja omista kuvista. Täällä kotioloissa ei oikein onnistu semmoiset hommelit ja kangasta painamaan olisi taas hirveä hinku!

Paljon maksaa seulan valotus emotuotannolla? Oliko seulakin siis emotuotannon?
 
Ootko OIKEESTI tehny noi?!
jep.. rattikelkka oli pitkä projekti, kaikki kuviot käsin leikattu teippiin ja siirretty kelkkaan, pohjamaali, valkoinen, kuviot harmaa ja kuviot musta.
nuotiopaikka on vanha kaivonrengas johon laastilla kiinnitettyä pikkukiviä ja tehty vastaava grillausteline kun yleisillä nuotiopaikoilla.
Saunan tekeminen kesti noin viikon muistaakseni, tehty siirrettäväksi koska ei rakennuslupaa ja jos tulee valituksia siirretään 10m. ja taas saunotaan. :whistle:
Niin, nuotiopaikan eteen tein sellasen puoliympyrän penkin joka kiertää nuotiopaikkaa ja pihalla on oma tekemät puutarhapöytä + penkit ja hiekkalaatikonkin väsäsin itse.
olihan mulla joku kuva siitä pöydästäkin.. tuossa vielä käsittelemättömänä..
 
  • Tykkää
Reactions: emmiina
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25493081:
Hienoja kaikki, mutta toi nuotiopaikka on sellainen, että jos olisi mun pihassani, mua ei taitaisi sisälle enää saadakaan :D
tässä yksi kuva minkä vielä löysin..

erikoisuus tässä nuotiopaikassa muuten on sellainen että, korvausilma tulee putkea pitkin nuotion keskellä olevaan järeään "hapettimeen" (paksusta metallista tehty kuutio jossa reikiä) jonka ansiosta savu ei jää pyörimään silmille vaan nousee ylös.. :D
Jos olette ihmetelleet miksi nuotiolla savu seuraa se johtuu siitä kun nuotio imee ilmaa sivusta, istujan kohdalle jää suvanne jonka takia savu kääntyy istujaa päin.
minun nuotiossa ei sitä ongelmaa ole. :kieh:
 
"tii"
tässä yksi kuva minkä vielä löysin..

erikoisuus tässä nuotiopaikassa muuten on sellainen että, korvausilma tulee putkea pitkin nuotion keskellä olevaan järeään "hapettimeen" (paksusta metallista tehty kuutio jossa reikiä) jonka ansiosta savu ei jää pyörimään silmille vaan nousee ylös.. :D
Jos olette ihmetelleet miksi nuotiolla savu seuraa se johtuu siitä kun nuotio imee ilmaa sivusta, istujan kohdalle jää suvanne jonka takia savu kääntyy istujaa päin.
minun nuotiossa ei sitä ongelmaa ole. :kieh:
oispa munllakin yhtätaitava ja luoia juttuja tekevä mies!
 
Hmm. Meillä on siel yhä (ollu viimiset 7 vuotta) kodan tukikepit pystyssä, halkaistu puunrunko penkkinä, toisinaan pressu sateensuojana, takanjämistä kyhätty nuotiopaikka... todella ankea :(

Ainoa plussa on viereen tehty kuoppa rosvopaistille :p
 
Alue missä haluaisin todella kunnostautua on puutyöt! Haluaisin osata (tai uskaltaa) nikkaroida!

Itsellä jäi kovempien materiaalien työstämiset sikseen sen jälkeen kun sain taltasta hermoon eräällä grafiikan kurssilla. Pökerryin vaan yhtäkkiä ja heräsin lattialta opettaja ja kurssin jäsenet ympärilläni ihmetellen.

Pelkään teräviä esineitä aika hysteerisesti. Eräs talttasetti, joka vielä aiemmin oli tiuhasti käytössä, on nyt ollut täysin hyllytettynä... Mutta josko vielä sittenkin uskaltaisi?

Pienet huonekalut/kauniit tarve-esineet ja puuveistokset/nukkehahmojen osat olisivat se alue missä haluaisin toteuttaa muotoiluviettiä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä