Onko meillä erityislapsi?

  • Viestiketjun aloittaja fdsaf
  • Ensimmäinen viesti
fdsaf
Eskarilainen käy puheterapeutilla ja toimintaterapeutilla. Poika on terve, normaali lapsi. Toimintaterapeutilla käy kynäotteen takia ja puheterapia aloitettiin vuosi sitten k:n ja r:n puuttumisen takia. Ne onnistuu jo nykyisin.
Saako poika näillä perusteilla kuntouttavan päivähoidon?
 
Näin maallikkona voisin sanoa ettei saa.
Mun ystävän lapsella on lievää dysfasiaa ja hieman motorisia ongelmia ja oli hilkulla että pääsi dysfasia eskariryhmään. nyt olisi kuitenkin tavoitteena että voisi aloittaa normaalilla ekaluokalla syksyllä.

Joten jos sun lapsella on enää hakusessa oikea kynäote niin tuskin paikkaa tulee.

Me ei taas päästä kuin ehkä vasta kesällä puheterapiaan kun r-puuttuu.. Sitä on nyt käyty 1,5v aikana kahdesti hakemassa.. ei vaan tunnu löytyvän.
 
app
Me ei haluta poikaa päivähoitoon koska menetän kotihoidontuen kuntalisän. Eskariope taas sitä meille tyrkyttää. Ei oo mitään lääkärin lausuntoja eikä edes mitään tutkimuksia tulossa.
Poika kävi kaksi vuotta sitten psykologilla josta suositeltiin puheterapiaa ja toimintaterapiaa.

Eskariope on lastentarhan opettaja tässä päiväkodissa mihin yrittää poikaa laittaa. Päiväkoti on muuttumassa "perhepäivähoitolaksi" koska lapsia ei riitä. Enkä nt oikein tiedä tarviiko poika mitään kuntouttavaa hoitoa vai yrittääkö ope vaan pelastaa työpaikkansa. HUOH! vatuttaa asua tässä tuppukylässä!
 
piiukka
No olipas erityislapsi. Eskariopena vuosia olleena joka toisellahan eskarilaisella puuttuu kirjaimia ja kynäote voi olla väärä. Sitähän eskari on, opettelua. Olisihan se ruhtinaallista jos oikein terapiaan aina pääsisi. Koulun erityisopella voivat käydä, mutta muuten ovat normaalilapsia.
 
app
Siis en tiedä luotanko tähän eskariopeen vai en? Yrittääkö se tehdä meidän pojasta erityislasta turhan takia?
Soitin elto:lle ja se sanoi että hänen mielestään riittää puheterapia ja toimintaterapia eskarin lisäksi. Näki poikaa viimeks syksyllä ja sanoi ettei oo pojasta enää ollenkaan huolissaan. Kaikki mennyt niin paljon eteenpäin. Eikä tarvita päivähoitoa jos ei sitä itse haluta. Silti tää eskariope tästä jankuttaa,jankuttaa ja jankuttaa. Äsken sanoi että teillähän on kumminkin erityislapsi ja teette varmasti päätöksen jossa ajattelette pojan parasta.

Oikeesti mä en tiedä mitä teen. Mun mielestä on pojalle parasta se etten menetä sitä kotihoidontuen kuntalisää!
 
ddd
Hienoa, että teidän kunnassa tarjotaan noita terapioita!!!

Meillä on tutkitusti erityislapsi (tasolta vaikea) ja ollaan nyt 1,5 vuotta tasteltu terapioista, joita ei olla vieläkään saatu. Erityishoitoon pääsi kyllä, mut siellä sit "niin mukavat" hoitajat, et taidan kohta ottaa lapsen kotiin, kun en jaksa niiden kanssa vääntää enää.
 
ddd
Jatkan vielä...

Mun mielestä kertomasi perusteella te ette tarvi tuota erityishoitoa. Miksi tämän open mielestä tarvitsisitte? Puuttuvia kirjaimia ja kynäotetta harjoittelette jo näissä terapioissa, joten miten tuo hoito sitten lasta kuntouttaisi? Onko ongelmaa ryhmässä toimimisessa tms.?
 
"a.p"
Ei ole mitään muita ongelmia. Hyvin menee kaikki. Poika tekee tehtävät ja eskari menee niinkuin pitääkin. Pojalla on kavereita ja kaikki hyvin. Eskariope vaan haluaa kahtena päivänä viikossa pojan hoitoon pariksi tunniksi eskarin jälkeen.
 
"mie"
Meillä on erityislapsi (olin itse yllättynyt, että sitä nimitystä hänestäkin käytetään), poika on eskarissa. Hänellä on pahaa puheviivästymä ja puheen ymmärtämisen vaikeus. Ainakin näillä näkymin nerupsykologi on sitä mieltä, että tavallisella luokalla ei pärjäisi. Eli todennäköisesti menossa startti/pienluokalle. Käy puheteraappiassa kerran viikossa.
Hän on eskarissa sen normaalin eskariajan. Juurikin syksyllä kysyin, että olisiko tarvetta, että poika olisi hiukan pitempää päivää. Mutta yhteistuumin tultiin siihen tulokseen, että hän ei hyötyisi pidemmästä päivästä mitenkään.
Eli sinuna ap kysyisin nyt tolta eskariopelta ne tarkat suunnitelmat, että mitä näillä parilla pitemällä päivällä sitten tehtäisi? Ja miten ne pidemmät päivät olisivat lapsellesi hyödyksi.
Ja tosta kuntalisästä: meidän kunnassa sen saa, jos joku lapsi on päiväkodissa kuntouttavasta syystä. Pitää hakee päivänhoitopäälliköltä vaan lausunto. Että kannattaisi varmaan tarkistaa, miten se teillä menee.
 
Se, että lapsi harjoittelee jotain kirjainta ja kynäotetta, ei tee lapsesta erityislasta. Kaikkihan noita asioita harjoittelee jossain vaiheessa.
Eritylapsistatukseen vaaditaan sosiaalisia tms. ongelmia, jotka hankaloittavat arjessa toimimista koulua/p-kotia/eskaria ajatellen. Eli jos lapsella on hankaloittavia ongelmia oppimisessa, sosiaalisessa kanssakäymisessä, tunne-elämässä jne. silloin asiaa ensin kartoitetaan ja jos tarvetta löytyy ohjataan lapsi joko starttiluokalla/pienryhmään. (koulussa nykyisin ensin annetaan ns.tehostettua tukea) Lapset ovat hyvin erilaisia kaikelta kehitykseltään ja kypsymiseltään, joten erityislapsen "statusta" en ihan helpolla lähtisi ehdottelemaan. Ja mitä starttiluokkaan tulee, näen sen hyvänä mahdollisuutena kypsyä koululaiseksi. Moni ko.luokan käynyt siirtyy starttivuoden jälkeen ihan normaalille yleisopetuksen ensimmäiselle luokalle.
 

Yhteistyössä