Viola-tuorejuustoa raskaana ollessa

  • Viestiketjun aloittaja Uskaltaako vaiko eikö
  • Ensimmäinen viesti
Uskaltaako vaiko eikö
Tekee himputisti mieli porkkanapiirakkaa, jonka päälle pitäis laittaa tuorejuustoa. Ainoa pastöroidusta maidosta tehty tuorejuusto jota löysin on Viola. Uskaltaakohan sitä näin raskaana ollessa syödä, kun tuorejuustoista ja listeriasta aina varoitellaan? Olen kyllä siinä käsityksessä, että pastöroidussa tuotteessa ei listeriavaaraa pitäisi olla. Olenkos ihan väärässä?
 
miunmau
Taitaa olla juuri viola valkosipulilla, jonka itsekin löysin ainoana pastöroituna, ei light-versiona ja olen sitä syönyt tässä raskaudessa jo monta pakettia.

Yleensäkin olen syönyt kaikkia maitotuotteita, joissa lukee patöroitu.
 
.....
Tiukimpien ohjeiden mukaan tuorejuustoa ei saa syödä, vaikka olsikin pastöroidusta tehty. Se on niin hyvä kasvualusta listerialle.

Mutta vinkkinä, sen päällisen voi tehdä sulatejuustosta ja ne on turvallisia raskaana olevalle. Niin ennen tehtiin aina, ennen kuin hovijuustot rynnisti merkkinoille. Siis olympiaa tms. Googlella huomaat, että monissa ohjeissa sitä käytetään edelleen. Ja voihan sitä miedontaa käyttämällä osittain partaäijää tai rahkaa, esim.
 
852
Tiukimpien ohjeiden mukaan tuorejuustoa ei saa syödä, vaikka olsikin pastöroidusta tehty. Se on niin hyvä kasvualusta listerialle.

Mutta vinkkinä, sen päällisen voi tehdä sulatejuustosta ja ne on turvallisia raskaana olevalle. Niin ennen tehtiin aina, ennen kuin hovijuustot rynnisti merkkinoille. Siis olympiaa tms. Googlella huomaat, että monissa ohjeissa sitä käytetään edelleen. Ja voihan sitä miedontaa käyttämällä osittain partaäijää tai rahkaa, esim.
Älä jauha skeidaa!
Kyllä suomessa voi ihan normaalisti syödä tuorejuustoja.
Mun yhdessäkään neuvola lapussa ei sitä ole kielletty!
Suomessa 99.9% juustoista on pastoroituja.
Ja mitä listeriaan tulee, sitä voi olla ihan missä tahansa pilalle menneessä ruoassa ja näin ollen se leviää jääkaapissa!
 
.....
Älä jauha skeidaa!
Kyllä suomessa voi ihan normaalisti syödä tuorejuustoja.
Mun yhdessäkään neuvola lapussa ei sitä ole kielletty!
Suomessa 99.9% juustoista on pastoroituja.
Ja mitä listeriaan tulee, sitä voi olla ihan missä tahansa pilalle menneessä ruoassa ja näin ollen se leviää jääkaapissa!
Listeria - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

Tuollapa se lukee selvällä suomen kielellä ja käsittääkseni evira on se ylin taho suomessa näitä suosituksia antamaan, ei se oma neuvolan terkka. Toki riski on pieni, mutta pakko oli tämä kaivaa, kun et uskonut.
 
852
Listeria - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

Tuollapa se lukee selvällä suomen kielellä ja käsittääkseni evira on se ylin taho suomessa näitä suosituksia antamaan, ei se oma neuvolan terkka. Toki riski on pieni, mutta pakko oli tämä kaivaa, kun et uskonut.
Riskielintarvikkeina pidetään myös pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja juustoja, muita pehmeitä juustoja, kuten home- ja tuorejuustot, sekä leikkeleitä ja pateita. Kovissa juustoissa listeria ei pysty lisääntymään. Näistä ei Suomessa tehdyissä tutkimuksissa ole juurikaan todettu listeriaa.

NIIN pastöroimattomissa juustoissa !!!!! EDELLEENKIN !
Olen ihan synnytyssairaalasta tämän varmistanut, ja sieltäkin annettiin siunaus syödä valion homejuustoa ja tuorejuustoa!!
 
  • Tykkää
Reactions: Bellava
Todella usein täällä palstalla panikoidaan juustojen mm. Aurajuuston takia ja sekin on tehty pastöroidusta maidosta...Kun menette katselemaan tarkemmin markettien juustotiskejä, niin suurin osa kaikista juustoista (myös niistä pehmeistä) on ihan turvallisia raskaana oleville.
 
voi jumal
[QUOTE="vieras";25468810]ei saa syödä tuorejuustoja.[/QUOTE]

KYLLÄ SAA !! Suomessa on pastöroituja.
Mikä ihme siinä on nyt on?
Synnytyssairaalassakin leivän päälle tuorejuustoa!
 
"vieras"
Todella usein täällä palstalla panikoidaan juustojen mm. Aurajuuston takia ja sekin on tehty pastöroidusta maidosta...Kun menette katselemaan tarkemmin markettien juustotiskejä, niin suurin osa kaikista juustoista (myös niistä pehmeistä) on ihan turvallisia raskaana oleville.
Esim. Aurajuuston kohdalla ei ole kyse onko se tehty pastöroidusta maidosta vai ei,vaan kun se listeria-bakteeri voi kasvaa siinä homeessa!!!Sama koskee myös valkohomejuustoa!!!
Mutta listeria kuolee muistaakseni 72 asteessa eli on "turvallista" syödä esim pizzan päällä tai muussa kuumennetussa ruuassa!
 
"vieras"
Se taitaa olla niin että valmistaja ei pysty täysin lupaamaan, että pastöroitu tuote ei sisältäisi listeriaa, koska sitä voi olla jäänyt valmistuslinjalle jostakin toisesta tuotteesta. Tietysti tuotteiden välillä linjat putsataan, mutta 100% varma ei voi olla.

Ei niitä suosituksia tässäkään asiassa turhaan anneta vaikka riski pieni olisikin.
 
[QUOTE="vieras";25468886]Esim. Aurajuuston kohdalla ei ole kyse onko se tehty pastöroidusta maidosta vai ei,vaan kun se listeria-bakteeri voi kasvaa siinä homeessa!!!Sama koskee myös valkohomejuustoa!!!
Mutta listeria kuolee muistaakseni 72 asteessa eli on "turvallista" syödä esim pizzan päällä tai muussa kuumennetussa ruuassa![/QUOTE]

Kumma juttu,kun tuota ei kukaan terveydenhuollon alan ammattilainen ole tiennyt aiemmin kertoa...itsekään alan ihmisenä en ole tuota kuullut.
 
"minä"
Olisikohan tässä tuorejuustojutussa vähän sama homma kuin joissain lasten leluissa, jotka on kielletty ihan vaan varmuuden vuoksi alle kolmevuotiailta. Näin valmistaja välttää vastuun, jos jotain käy. Samoin alan ammattilaisten keskuudessa vallitsee erimielisyyksiä tästä listeriavaarasta pastöroiduissa tuorejuustoissa. Pienen pieni riski voi olla, joten harva haluaa välttää sanovansa, että ne ovat ehdottoman turvallisia.

Itse söin toisessa raskaudessa tuorejuustoja, jos ne olivat juuri ostettuja, samoin annan kaksivuotiaani leikkiä joillain leluilla, joista voi irrota pieniä osia.
 
fsb
[QUOTE="vieras";25468915]Se taitaa olla niin että valmistaja ei pysty täysin lupaamaan, että pastöroitu tuote ei sisältäisi listeriaa, koska sitä voi olla jäänyt valmistuslinjalle jostakin toisesta tuotteesta. Tietysti tuotteiden välillä linjat putsataan, mutta 100% varma ei voi olla.

Ei niitä suosituksia tässäkään asiassa turhaan anneta vaikka riski pieni olisikin.[/QUOTE]

Sitä listeriaa voi edelleenkin saada MISTÄTAHANSA !!!
Jos on paskanen jääkaappi niin voit saada sen vaikka kurkusta!
Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta?!?
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
"vieras"
Se taitaa olla niin että valmistaja ei pysty täysin lupaamaan, että pastöroitu tuote ei sisältäisi listeriaa, koska sitä voi olla jäänyt valmistuslinjalle jostakin toisesta tuotteesta. Tietysti tuotteiden välillä linjat putsataan, mutta 100% varma ei voi olla.

Ei niitä suosituksia tässäkään asiassa turhaan anneta vaikka riski pieni olisikin.


Sitä listeriaa voi edelleenkin saada MISTÄTAHANSA !!!
Jos on paskanen jääkaappi niin voit saada sen vaikka kurkusta!
Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta?!?
Niin en nyt ihan ymmärrä mitä sinä tälle viestille mesoat, kun siinä juuri todetaan että listeriaa voi esim. putsauksesta huolimatta olla.
 
"vieras"
Huoh! ja saletisti te jotka paasaatte ettei voi syödä, vedätte kessua kun korsteenit koska "stressi tappaa vauvan"
En ole koskaan polttanut tupakkaa enkä raskaanakaan ollessani sitä aloittanut. Pyrin kuitenkin raskaana ollessani noudattamaan suosituksia, koska voihan se vahinkoa aiheuttaa esim. vauvan ennen aikaista syntymistä jos listerian sattuu saamaan. Jos itse haluat syödä tuorejuustoa raskaana ollessasi, niin ei se minua haittaa yhtään. Ole hyvä vaan.
 
[QUOTE="vieras";25469000]Minkä alan ihminen olet?
Et ilmeisesti ainakaan tekemisissä elintarvikkeiden kanssa?[/QUOTE]

Hoitoalan ihminen olen, en suoranaisesti tekemisissä, mutta suositukset tunnen kyllä. =)
 

Yhteistyössä