Viola-tuorejuustoa raskaana ollessa

  • Viestiketjun aloittaja Uskaltaako vaiko eikö
  • Ensimmäinen viesti
"jep"
[QUOTE="vieras";25469203]Meillä Helssingissä ainakin suosituksissa lukee että ei tuorejuustoa.[/QUOTE]

Kappas, minä asun helsingissä ja ja mun lapuissa ei mainita mitään.
Puhutaan vain pastöroimmattomasta maidosta ja siitä tehdystä juustosta.
Isojen tehtaiden kuten (valio) voi syödä.
 
"mama19"
Voi herttileijaa sentään kun on suuret huolet. Lähes kaikki tavallisesta kaupasta SUOMESSA saatavat juustot (myös tuorejuustot) ovat pastöroidusta maidoista.. Pirkka tuorejuustoista ja ES-Mozzarelloista lähtien aina Valion Aurajuustoon asti. Koko raskauden oon juustoja syönyt ja edelleen hengissä olen. Tervettä lasta odotan ja mitään oireita ei ole ollut. Järki käteen kaikissa tommosissa jutuissa, saahan sushiakin syödä kun tietää että kala on varmasti tuoretta. Ihan liikaa raskaana olevia pelotellaan kaikenmaailman listerioilla..
 
"vieras"
[QUOTE="jep";25469212]Kappas, minä asun helsingissä ja ja mun lapuissa ei mainita mitään.
Puhutaan vain pastöroimmattomasta maidosta ja siitä tehdystä juustosta.
Isojen tehtaiden kuten (valio) voi syödä.[/QUOTE]

Anteeksi. Niinhän se taisi ollakin.

Itse miellän nuo kaikki tuorejuustot tuohon samaan kastiin, koska niissäkin voi olla Listeriaa oli ne sitten vaikka Valion. Riskihän on tosi, tosi, tosi pieni, mutta on kuitenkin olemassa.
 
"Likka"
[QUOTE="vieras";25469203]Meillä Helssingissä ainakin suosituksissa lukee että ei tuorejuustoa.[/QUOTE]

Listeria
Tyhjiöpakattujen graavisuolattujen ja kylmäsavustettujen kalavalmisteiden
sekä mädin, pateiden, pastöroimattoman maidon ja siitä valmistettujen
juustojen sekä pehmeiden juustojen (esim. home- ja tuorejuustot) käyttöä
kuumentamattomana ei suositella listeriavaaran vuoksi. Raakana syötävät
vihannekset kannattaa pestä ja kuoria huolella ennen käyttöä. Pakastevihannekset
ja valmisruoat kuumennetaan ennen syömistä. Liha kypsennetään
huolellisesti ennen syöntiä (kauttaaltaan >70 astetta).

Helsingin suositus. Ja tässäkin puhutaan PATÖROIMATTOMMAN MAIDON JA SIITÄ VALMISTETTUJEN JUUSTOJEN SEKÄ PEHMEIDEN JUUSTOJEN KÄYTTÖÄ !!!!!
Suomessa on TODELLA vähän pastöroimattomia juustoja. Mikä tossa tekstissä on niin vaikeaa tajuta?!?
 
"123"
[QUOTE="vieras";25469244]Anteeksi. Niinhän se taisi ollakin.

Itse miellän nuo kaikki tuorejuustot tuohon samaan kastiin, koska niissäkin voi olla Listeriaa oli ne sitten vaikka Valion. Riskihän on tosi, tosi, tosi pieni, mutta on kuitenkin olemassa.[/QUOTE]

Sitä listeriaa voi olla missä tahansa.
 
"Mari"
Mullekin sanottiin, että ei tuorejuustoa eikä homejuustoa. Tässäpä kopsu valion sivuilta:

"oiko raskaana oleva syödä sinihomejuustoa?
Raskaana oleville ei suositella ns. riskielintarvikkeiden nauttimista. Listeriaa on silloin tällöin esiintynyt muun muassa homejuustoissa, minkä takia myös niitä pidetään listerian suhteen riskielintarvikkeina (kysy lisätietoja muiden elintarvikkeiden osalta neuvolastasi).

Vaara on vähäinen aikuisilla terveillä henkilöillä, mutta listerian on todettu olevan vaaraksi sikiölle. Raskaana olevan kannattaa välttää homejuustoja raskauden ajan. Raskauden aikanakin homejuustoja voi käyttää turvallisin mielin ruoanvalmistuksessa, sekä keitettävissä että uunissa kypsennettävissä ruoissa.

Juustoja tutkitaan säännöllisesti listerian havaitsemiseksi. Valio AURA® sinihomejuuston ja Valio AURA® Gold sinihomejuuston puhtaus ja turvallisuus varmistetaan tuotannossa päivittäisillä näytteenotoilla ja puhtaustarkkailuilla."

Eli valio itsekään ei suosittele homejuuston syömistä, mutta tuorejuustosta tuossa ei puhuta mitään. Tässähän saa kukanenkin käyttää omaa harkintaa eli syö tai on syömättä. Huono tuurihan se on jos sattuu listerian juustosta saamaan, mutta mahdollista se kuitenkin on. Itse olen juuri raskaana ja en ole syönyt home- tai tuorejuustoja kun pystyn helposti olemaan ilmankin :)
 
"vieras"
[QUOTE="Mari";25469269]Mullekin sanottiin, että ei tuorejuustoa eikä homejuustoa. Tässäpä kopsu valion sivuilta:

"oiko raskaana oleva syödä sinihomejuustoa?
Raskaana oleville ei suositella ns. riskielintarvikkeiden nauttimista. Listeriaa on silloin tällöin esiintynyt muun muassa homejuustoissa, minkä takia myös niitä pidetään listerian suhteen riskielintarvikkeina (kysy lisätietoja muiden elintarvikkeiden osalta neuvolastasi).

Vaara on vähäinen aikuisilla terveillä henkilöillä, mutta listerian on todettu olevan vaaraksi sikiölle. Raskaana olevan kannattaa välttää homejuustoja raskauden ajan. Raskauden aikanakin homejuustoja voi käyttää turvallisin mielin ruoanvalmistuksessa, sekä keitettävissä että uunissa kypsennettävissä ruoissa.

Juustoja tutkitaan säännöllisesti listerian havaitsemiseksi. Valio AURA® sinihomejuuston ja Valio AURA® Gold sinihomejuuston puhtaus ja turvallisuus varmistetaan tuotannossa päivittäisillä näytteenotoilla ja puhtaustarkkailuilla."

Eli valio itsekään ei suosittele homejuuston syömistä, mutta tuorejuustosta tuossa ei puhuta mitään. Tässähän saa kukanenkin käyttää omaa harkintaa eli syö tai on syömättä. Huono tuurihan se on jos sattuu listerian juustosta saamaan, mutta mahdollista se kuitenkin on. Itse olen juuri raskaana ja en ole syönyt home- tai tuorejuustoja kun pystyn helposti olemaan ilmankin :)[/QUOTE]


Kiitos sinulle:). Tätä olen koko ajan ajanut takaa, mutta en muistanut että Valion sivuilla tämä asia sanottiin.
 
"vieras"
Hoitoalan ihminen olen, en suoranaisesti tekemisissä, mutta suositukset tunnen kyllä. =)
Joo,kyllä mäkin suositukset tunnen ja jopa osittain niitä noudattanutkin...
Mut tiedätkö sä syytä noihin suosituksiin???

Tossa aikasemmin olikin joku laittanut suosituksia:pastöroimattoman maidon ja siitä valmistettujen
juustojen SEKÄ pehmeiden juustojen (esim. home- ja tuorejuustot)...

Siinä lukee SEKÄ eikä JA!Pieni ero mutta ero kumminkin ;)
 
"miisa"
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25469309:
kyllä mie olen syönyt koskenlaskijaa leivän päällä :whistle: ja kun teimme hampurilaisia, ei mistään löytynyt cheddaria jossa olisi lukenut "pastoroitu" joten piti vain ostaa sitä mitä oli tarjolla...
Joo ja kummasti ne hampparitkin uppoo raskaana oleville.
Cheddarissa on nimittäin ihan yhtä suuri riski listeriaan.
JA siis mä niin ihmettelen tätä vouhotusta.
Mulle on neuvolassa sanottu, että suomessa voi syödä juustoja ihan normisti kunhan tietää, että se on tuoretta ja oikein säilytettyä.
Ulkomailla sitä suositeltu syötäväksi.
Ja samaa on sanottu ihan naistenklinikalla..
 
"vieras"
Turha sitä on täällä palstalla kehuskella kuinka raskaana on syönyt sitä ja tätä ja tehnyt sitä sun tätä. Itsehän jokainen sitten kantaa seuraukset, jos jotain sattuu saamaan. It´s that simple.
 
"Mari"
[QUOTE="vieras";25469349]Turha sitä on täällä palstalla kehuskella kuinka raskaana on syönyt sitä ja tätä ja tehnyt sitä sun tätä. Itsehän jokainen sitten kantaa seuraukset, jos jotain sattuu saamaan. It´s that simple.[/QUOTE]

No juuri näin. Jaksan kyllä ihmetellä sitä kun ihmiset suu vaahdossa tulee selittämään, että "ei mulle ainakaan mitään tullut..." Niin, no eihän se huono tuuri satu kaikkien kohdalle vaan pienelle osalle.
 
"Pera"
Hemmetti, että akat on tyhmiä.

Vaimo on raskaana ja söi syntymäpäivillä appelsiiniä sisältävää juustokakkua vahingossa. Muija on luuta ja nahkaa muutenkin ja nyt lukee näitä aivottomuuden multihuipentumia kaksplus-palstoilta. Kertokaas sekasikiöt miten puhun naiseni ulos tästä järjettömyydestä?

Listeriaa on kaikkialla ja elintarvikevirastolla on syyt suosituksiin, ison organisaation työntekijänä ymmärrän tämän. Listeria kasvaa ja voi hyvin sopivasti vielä jääkaappioloissa. Yhtään tilastoa ei tällä palstalla näy, missä on faktat, mieluiten kymmenen vuoden ajanjaksolta kiitos. Montako tuhannesta sairastuu, miten osoitettu listerian osuus?

Trollaaminen on mukavaa tiedetään, osa viesteistä puhtaasti provokaatiomielessä. Mutsilta kun kysyy raskausajan syömissuosituksista, niin kasarialun viesti kuuluu: ei pitäs polttaa & juoda alkoholia. Kun nyt nillitin niistä tilastoista niin ottakaa tuolta "http://www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2011/Tr44_11.pdf". Sillä välin ristikää kätöset pienten taaperoiden puolesta, kuten on tehty jo vuosituhansia. Yrittäkää olla tykittämättä suoneen, tumpatkaa röökit ja hakekaa katkolle. Niin ja vastatkaa tana mun kyssäriin.

Menee hermo!
 

Yhteistyössä