[QUOTE="Mari";25469269]Mullekin sanottiin, että ei tuorejuustoa eikä homejuustoa. Tässäpä kopsu valion sivuilta:
"oiko raskaana oleva syödä sinihomejuustoa?
Raskaana oleville ei suositella ns. riskielintarvikkeiden nauttimista. Listeriaa on silloin tällöin esiintynyt muun muassa homejuustoissa, minkä takia myös niitä pidetään listerian suhteen riskielintarvikkeina (kysy lisätietoja muiden elintarvikkeiden osalta neuvolastasi).
Vaara on vähäinen aikuisilla terveillä henkilöillä, mutta listerian on todettu olevan vaaraksi sikiölle. Raskaana olevan kannattaa välttää homejuustoja raskauden ajan. Raskauden aikanakin homejuustoja voi käyttää turvallisin mielin ruoanvalmistuksessa, sekä keitettävissä että uunissa kypsennettävissä ruoissa.
Juustoja tutkitaan säännöllisesti listerian havaitsemiseksi. Valio AURA® sinihomejuuston ja Valio AURA® Gold sinihomejuuston puhtaus ja turvallisuus varmistetaan tuotannossa päivittäisillä näytteenotoilla ja puhtaustarkkailuilla."
Eli valio itsekään ei suosittele homejuuston syömistä, mutta tuorejuustosta tuossa ei puhuta mitään. Tässähän saa kukanenkin käyttää omaa harkintaa eli syö tai on syömättä. Huono tuurihan se on jos sattuu listerian juustosta saamaan, mutta mahdollista se kuitenkin on. Itse olen juuri raskaana ja en ole syönyt home- tai tuorejuustoja kun pystyn helposti olemaan ilmankin
[/QUOTE]
Kiitos sinulle
. Tätä olen koko ajan ajanut takaa, mutta en muistanut että Valion sivuilla tämä asia sanottiin.