Kilpirauhasen vajaatoiminta?Onko sinulla, kerro tarinasi :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen ollut nuoruudesta asti kovin ailahtelevainen ja äkkipikainen, alakuloinen ja masentunut. Saatan saada kiukunpuuskia ja sanoa mitä sylki suuhun tuo :( Muutama vuosi sitten minulle tuli paniikkihäiriö, sain siihen lääkkeet. Nyt en syö siihen lääkkeitä ja kohtaukset pysyneet aika hyvin poissa. Joskus tulee ahistus oloja ja tuntuu ettei henki kulje. Nukun yössä ainakin kahdeksan tuntia mutta tunnen itseni silti aina kovin väsyneeksi. Kärsin tummista silmänalusista ja monesti illalla jos syön suolaisempaa niin tuntuu että naamaa aamulla turvottaa. Ruumiinlämpöni on matala, noin 34,5-35c!Jos vähänkin lämpö nousee tunnen itseni hyvin kipeäksi. Kärsin myös huimaamisesta jos nousen äkkiä ylös, liikunnassa tämä on aika kiusallista kun tuntuu että taju lähtee esim. jumpassa kun liike vaihtuu. Kädet on aina ihan kylmät ja hiuksiakin lähtee, iho kuiva, tosin talvella on aina...
Olen vasta 28v. Aina olen terve ollut, mutta nyt olen alkanut pohtimaan että olenko sittenkään ihan terve.

Tukka lähtee, kynnet lohkeilee, huimausta, väsymystä, lihomista (vaikka on terveellinen ruokavalio ja liikuntaa paljon), mielialan vaihteluita, ihottumaa, erilaisia kiputiloja ympäri kehoa (raajoissa, kyljissä ym). Näillä oireilla ei edes saa lääkitystä kun veriarvot eivät ole liian huonot. Verikokeilla kuitenkin todettu lievä kilpirauhasen vajaatoiminta. Olisipa oireetkin lieviä.

Itselläni tuli jalkoihin mustelmia, joiden takia menin verikokeisiin. Oli tsh 4.8, ihmettelivät kun ei ole ollut mitään muita oireita kuin ne mustelmat. Kävin sitten kahden kuukauden päästä uudestaan verikokeissa ja tsh oli 2.1, eli vajaatoimintaa ei ollutkaan. Yleensähän sanotaan ettei sitää voi ikinä parantua, mutta en sitten tiedä mistä tuo korkea arvo itselläni johtui.

Itselläni tuli jalkoihin mustelmia, joiden takia menin verikokeisiin. Oli tsh 4.8, ihmettelivät kun ei ole ollut mitään muita oireita kuin ne mustelmat. Kävin sitten kahden kuukauden päästä uudestaan verikokeissa ja tsh oli 2.1, eli vajaatoimintaa ei ollutkaan. Yleensähän sanotaan ettei sitää voi ikinä parantua, mutta en sitten tiedä mistä tuo korkea arvo itselläni johtui.
2.1 ei ole hyvä arvo. Pitää seurata sitä ja muitakin kilpirauhasarvoja.

[QUOTE="vieras";25460978]2.1 ei ole hyvä arvo. Pitää seurata sitä ja muitakin kilpirauhasarvoja.[/QUOTE]
Ja mahtoiko jälkimmäinen olla edes hyvin aikaisin aamulla otettu arvo vai menitkö näytteelle vasta myöhemmin?

[QUOTE="vieras";25460989]Ja mahtoiko jälkimmäinen olla edes hyvin aikaisin aamulla otettu arvo vai menitkö näytteelle vasta myöhemmin?[/QUOTE]

Molemmat otettu suunnilleen samaan aikaan ihan aamulla. Tiedän että minussa maissa se raja on 2, kun se suomessa taas on yli 4. En tunne itseäni mitenkään sairaaksi eikä ole mitään oireita, joten en koe tarvetta tarkkailla arvoja?

Molemmat otettu suunnilleen samaan aikaan ihan aamulla. Tiedän että minussa maissa se raja on 2, kun se suomessa taas on yli 4. En tunne itseäni mitenkään sairaaksi eikä ole mitään oireita, joten en koe tarvetta tarkkailla arvoja?
Ei ole kyse siitä tunnetko itsesi sairaaksi, vaan jos sinulla on piilevä kilpirauhasen vajaatoiminta, niin vaarannat mm. sydänterveytesi. Jos on ollut jotakin häikkää, niin pitää ehdottomasti seurata, myös muitakin arvoja. Pelkkä TSH ei kerro mitään.

[QUOTE="vieras";25461034]Ei ole kyse siitä tunnetko itsesi sairaaksi, vaan jos sinulla on piilevä kilpirauhasen vajaatoiminta, niin vaarannat mm. sydänterveytesi. Jos on ollut jotakin häikkää, niin pitää ehdottomasti seurata, myös muitakin arvoja. Pelkkä TSH ei kerro mitään.[/QUOTE]

Niin, tiedän kyllä. Ei ole montaa kuukautta kun iltalehdenkin sivuilla oli asiasta juttu :) Molemmilla kerroilla muut arvot olivat hyvät. Voi olla että seuraavan kerran kun menen muun syyn takia verikokeisiin, niin pyydän laittamaan myös lähetteen kilpirauhaskokeisiin, mutta en koe tarpeelliseksi asioikseen mennä selvittämään kun en tosiaan koe sairaaksi ja olen perusterve nuori.

Hei, mulla on uusimmat arvot TSH 2.8 ja T4v 15. Oon aiemmin koittanut tyroksiinilääkitystä, ja lääkityksen aikana pari vuotta sitten TSH oli 4.2. Lopetin tyroksiinin kun aloin hikoilla yöllä ja ajattelin sen johtuvan lääkkeestä. En tiedä oliko kovinkaan fiksu päätös se.

Mäkin oon lapsesta saakka ollut ailahtelevainen ja helposti masentuva. Nykyään saan kiukunpuuskia pienistäkin asioista ja olen helposti aggressiivinen, riidellessä minäkin sanon tosiaan mitä sylki suuhun tuo. Ahdistukseen sain lääkäriltä reseptin Sepramiin, jota käytin reilun vuoden tyroksiinin ohella, mutta lopetin kun ajattelin pärjätä ilman. Olo on kuitenkin aika huono, niin mietin että olisko kilpirauhasessa sittenkin jotain häikkää vai onko ongelmat enemmän vain henkisellä puolella. Täytyy taas varata aikaa lääkärille..

Tukka lähtee, kynnet lohkeilee, huimausta, väsymystä, lihomista (vaikka on terveellinen ruokavalio ja liikuntaa paljon), mielialan vaihteluita, ihottumaa, erilaisia kiputiloja ympäri kehoa (raajoissa, kyljissä ym). Näillä oireilla ei edes saa lääkitystä kun veriarvot eivät ole liian huonot. Verikokeilla kuitenkin todettu lievä kilpirauhasen vajaatoiminta. Olisipa oireetkin lieviä.

Samat täällä, mutta lääkityksen olen saanut.. kuitenkin noista oireista on edelleen väsymys, hiustenlähtö, kynsien lohkeilu, lihominen ja ajoittainen kipuilu.. arvot on kuitenkin hyvät lääkityksellä.. joten pitää vaan kärsiä näistä oireista..

[QUOTE="1234";25461089]Hei, mulla on uusimmat arvot TSH 2.8 ja T4v 15. Oon aiemmin koittanut tyroksiinilääkitystä, ja lääkityksen aikana pari vuotta sitten TSH oli 4.2. Lopetin tyroksiinin kun aloin hikoilla yöllä ja ajattelin sen johtuvan lääkkeestä. En tiedä oliko kovinkaan fiksu päätös se.

Mäkin oon lapsesta saakka ollut ailahtelevainen ja helposti masentuva. Nykyään saan kiukunpuuskia pienistäkin asioista ja olen helposti aggressiivinen, riidellessä minäkin sanon tosiaan mitä sylki suuhun tuo. Ahdistukseen sain lääkäriltä reseptin Sepramiin, jota käytin reilun vuoden tyroksiinin ohella, mutta lopetin kun ajattelin pärjätä ilman. Olo on kuitenkin aika huono, niin mietin että olisko kilpirauhasessa sittenkin jotain häikkää vai onko ongelmat enemmän vain henkisellä puolella. Täytyy taas varata aikaa lääkärille..[/QUOTE]
T4V ei ole yläkolmanneksessa kuten kuuluisi, joten voi ollakin huono olo. TSH on koholla, vaikka onkin muka raja-arvojen sisällä. Sinuna käyttäisin tyroksiinia ja jos se ei sovi, niin Armouria. T3V pitäisi mittauttaa myös.