Koulussa toiset lapset ovat nauraneet tytön vaatteille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mariia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikka ehkä aloitus olisikin provo, niin vastaukset ovat todellakin sangen mielenkiintoisia. Eli erilaisuutta ei aikuisen näkökulmasta hyväksytä ja ehdottomasti pitää mennä muiden kanssa ruotuun. Minkälaisia lapsia tälläiset aikuiset kasvattavat, jos tosiaan ratkaisu kiusaamiseen on tämä? Jos sinun lapsesi kiusaisi toista kuvioidun tunikan takia, niin ilmeisesti kaikki hyväksyisivät sen oikeana, koska eihän kukaan itsensä tunteva 11v pue eritavoin ja tokihan hän sitten osaa puolustautua muutamaan harmittomaan naljailuun... Puolustautuminen on hyvä juttu, mutta kiusaamisen hyväksyminen tällä tavalla edes hypoteettisessa kysymyksessä antaa palstalaisista aika juntin kuvan

Mut kerran haukuttiin täälä pystyyn, kun kerroin ostavani omille koululaisilleni "massavaatteita" heidän niin haluessaan, jotta heitä ei kiusattaisi. En nyt ihan tarkkaan muista mistä oli kyse, mutta siis riippuu ihan aloituksesta, että millaisia vastauksia tulee.

Ko vaatemerkeiltä löytyy myös isommille tytöille tarkoitettuja hieman neutraalimpia vaatteita, ilman että ne ovat pissis- tai teinityylisiä.

Mun tyttö ei kulje teinivaatteissa vaikkei käytäkään noita SINUN suosimiasi vaatteita. Tickettiäkin hänellä (takki ja housut) on mutta lapsekkaita hattuja hän ei enää käytä. Kumppareita hän käyttää ja pukeutuu muutenkin sään mukaan ja kenelläkkään koulussa ei ole tullut mieleen kiusata häntä.

Korostatko sä ap jotenkin niitä tyttösi käytössä olevia merkkejä (niinkuin tuntuu yuon sun kirjoituksen perusteella). <b>Jos tyttösi ottaa sinusta esimerkkiä ja korostaa vaatemerkkejä koulussa niin se voi olla se perimmäinen syy kiusaukseen.</b> Juttelepa vähän tyttösi kanssa kuinka hän hoitaa näitä vaatekeskusteluja yleensä.

Tässä tätä ihanaa uhria syyllistävää palstamamma logiikkaa. Syy on aina, AINA, kiusaajassa. Ihan sama mitä uhrilla on päällä tai miltä hän näyttää, syy EI ole hänen. Vai oletteko myös sitä mieltä, että jos nainen pukeutui mihihameeseen, hän oli syyllinen siihen että joku hullu raiskasi hänet?

Provohan tämä juu...mutta mun pitää kertoa, että oma poikani oli yhden koulupäivän ekaluokalla sambapäähine päässään. Ei kukaan haukkunut. Koulun naamiaisiin on pukeutunut prinsessa mekkoon yms. Kaikenlaisia tempauksia sillä on edelleen ja eikä kukaan hauku häntä....

[QUOTE="Mou";25418027]Jos lapsesikin tykkäisi lapsellisista vaatteista, niin sitten on kaksi vaihtoehtoa: pukeutuu niihin ja kestää kiusaamisen tai sitten alkaa pukeutua ikätasoisesti ja kiusaaminen loppuu.[/QUOTE]

Onpas mustavalkoinen kuva kiusaamisesta...

Täytyy sanoa, että kun itse olin hyvin "lapsellinen" vielä yläasteellakin - hyvien ystävien keskuudessa minua ei koskaan pilkattu ajoittaisesta lapsellisuudestani tai kummallisesta pukeutumisestani.

Kiusaajaporukat sitten taas keksivät aina jotain kiusaamisen aihetta. Ihan sama, miten pukeuduin kouluun - se oli aina väärin. Persoonallisuuteni otti kiusaajia pattiin, enkä sitä osannut muuttaa.

Enkä kyllä olisi halunnutkaan ruveta eri ihmiseksi vain kiusaajia miellyttääkseni.

minulla oli 6 luokan luokkakuvassa Minni hiiri-paita eikä sitä silloin 90-luvun alussa kauhistellut luokkakaverit eikä ainakaan niiden äidit. Tokihan ajat on muuttuneet, mutta itseäni suorastaan ärsyttää kun jo 8v alkaa vaatimaan tiettyjä juttuja, koska kaikilla muillakin kavereilla on juuri sellaiset hupparit ja muuhun ei voi pukeutua.

Peesi. Meillä oli 6. luokan luokkakuvassa joka toisella jotain sarjakuvahahmo-paitoja ja joko lapsellisia värejä tai muuten aika perustylsää lasten pukeutumista. Itselläni näkyy olleen Aku Ankka -collegepaita.

Kauhistuttaa millaisessa maailmassa nykylapset kasvavat...

[QUOTE="vieras";25418790]Tässä tätä ihanaa uhria syyllistävää palstamamma logiikkaa. Syy on aina, AINA, kiusaajassa. Ihan sama mitä uhrilla on päällä tai miltä hän näyttää, syy EI ole hänen. Vai oletteko myös sitä mieltä, että jos nainen pukeutui mihihameeseen, hän oli syyllinen siihen että joku hullu raiskasi hänet?[/QUOTE]

Hohhoijaa, en sanonut että se kiusaaminen on mitenkään sallittavaa!! Mutta tosiasia on että jos ap:n lapsi kulkee kailottamassa koulussa kallista tickettiä, perhostunikaa, yms yms yms niin kateus/ärsytys muissa lapsissa nostaa päätään, oli se sitten oikein tai hemmetin väärin.

Kyllä muakin alkoi naurattaa ap:n pikkutarkka selotus kuinka biggu-hattu revittiin päästä... :) Jos lapsi samaan tyyliin korostaa vaatteitaan (ehkä vielä hinnan kanssa) niin kyllä siihen toiset lapset reagoi.

En sano että näin on!! Mutta kun tosiaan vertaan oman tyttöni vaatteisiin, paljon samoja merkkejä, tosin ei samoja kuoseja, ja siihen että häntä ei kiusata niin sitä kiusaamisen syytä kannattaa vähän kaivella että mistä se sitten oikeasti juontuu.

Ihan sama jos nainen menisi raiskauksesta tuomitulle sanomaan pimeällä kujalla että etpäs uskalla raiskata mua! Eihän se tosiaan saisi tikullakaan koskea, mutta miksi kaivaa verta nenästä jos pienellä käytöksen muutoksella saisi kiusaamisen loppumaan

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllä muakin alkoi naurattaa ap:n pikkutarkka selotus kuinka biggu-hattu revittiin päästä... :) Jos lapsi samaan tyyliin korostaa vaatteitaan (ehkä vielä hinnan kanssa) niin kyllä siihen toiset lapset reagoi.

No miksi ihmeessä 11-vuotias pröystäilisi Ticketeillä ja Bigguilla ja meandi:lla, kun ne kerran ovat "liian lapsellisia" vaatteita??

Tajuaisin että joku pikkuvanha "tää on aito Gucci" voisi ärsyttää (ei kuitenkaan siten, että se oikeuttaisi kiusaamista), mutta miten ihmeessä nuo lapsellisemmat merkit voisivat esiteinissä mitään kateutta herättää?

No miksi ihmeessä 11-vuotias pröystäilisi Ticketeillä ja Bigguilla ja meandi:lla, kun ne kerran ovat "liian lapsellisia" vaatteita??

Tajuaisin että joku pikkuvanha "tää on aito Gucci" voisi ärsyttää (ei kuitenkaan siten, että se oikeuttaisi kiusaamista), mutta miten ihmeessä nuo lapsellisemmat merkit voisivat esiteinissä mitään kateutta herättää?

Rahahan se kateuden aihe yleensä on ja sillä leuhkiminen ärsyttää (esim. vaikka mulla onkin lapselliset vaatteet niin nää maksaa silti paljon enemmän kuin noi sun vaatteet, ja mulla on näitä paljon).

Mutta joo, olen ehkä ihan hakoteillä. Tuli vaan mieleen.

Mä en oo mun esikoiselle ostanu ap:n mainitsemia vaatteita sen jälkeen kun meni kouluun. Pienemmille kylläkin. Ehkä ei oo enää ihan 5luokkalaisen juttu ja tulipa vaan mieleen että saako niitä ees niin isoina kokoina? Että onko ap:n tyttö porvoon ala-asteella?

Jokainenhan saa pukeutua IHAN niin kuin haluaa, se ei ole syy kiusata. Eikä kiusaajan täydy omaa tyyliään muuttaa toisten mieleiseksi. Kyllä vika on nyt jossain muualla. Ja kiusaajat löytää kyllä aiheen kuisata, jos haluavat, pukeutuupa sitä miten tahansa.

Ei ole kenenkään lapsen tai nuoren itsetunnolle hyväksi opettaa, että toisten mielipiteitä mitää mielistellä ja pukeutua siten kun kaveriporukka määrää.

Huoh tätä mammaenergiaa taas... Kyllä pitää muuttaa pukeutumista, ettei kiusata. Ihan kiusatun lapsen oma syy, mitäs pukeutuu noin, tottakai muut (saa) kiusata.

Ja iltapäivälehdissä vielä ihmetellään miksi tässä maassa puukko viuhuu ja ihmisillä on paha olla???

Jos lapsi haluaa ehdottomasti pukeutua näihin tiettyihin vaatemerkkeihin, niin sitten pitää olla sen verran vahva, että antaa naljailun mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos kiusaaminen on liian häiritsevää, niin sitten kannattaa vaihtaa vaatteita. Ja jos kiusaaminen siitä huolimatta jatkuu, niin sitten yhteys vanhempiin, opettajiin, koska silloin kiusaamisen takana on jotain muuta.

Jokaista lasta ihan varmasti tullaan piikittelemään jostain asiasta kouluaikana. Muakin kiusattiin ala-asteella 80-luvulla mun rakkaasta hatusta (joka oli ihan kamala, mutta tykkäsin:)) mutta se loppui kun muut huomas etten piittaa siitä.

Kiusaaminen on aina väärin, mutta jotenkin tuntuu, että nykyään ollaan kamalan herkkiä joka asiasta. Toisten vaatteita ei saa haukkua, muttei myöskään kehua, ettei jollekin tule paha mieli ettei juuri hänen vaatteita kehuttu. Kaikkien pitäisi leikkiä kaikkien kanssa, ei saisi valita edes ystäviään, ettei kukaan jää ulkopuolelle. Eihän aikuisetkaan kaveeraa jokaisen kanssa, kyllä mulla ainakin on ihan omat ystäväni, en aio viettää aikaani ihmisten kanssa, joista en pidä. Miksi sitten lasten pitää??

voisit sanoa noin! Ihmiset on lauma eläimiä ja jos erkaannut laumasta jäät yksin
näin eläinten tutkijana! Joko olet laumassa tai et. Itse erosin laumasta jo ika päiviä sitten oon se yksinäinen susi joka tekee mitä haluaa(vertaus kuvannollisesti)!

Hyvä Blue. Kiusaaminen ei lopu koskaan niin kauan kuin kaltaisiasi on maan päällä. Ainoa käytöksen muutos joka tarvitaan, on niiden kiusaajien vanhemmilla, jotka eivät tajua että lapsille tulee opettaa käytöstapoja. Toisen tyylistä ei tarvitse pitää mutta se ei ole mikään oikeutus tai aihe huomauttelulle. Jos tapaisin sinut normaalimaailmassa, niin pitäisin sinua todennäköisesti idioottina mutta en kokisi että minulla on tarvetta kertoa sitä sinulle päin naamaasi tai pilkata ajatusmaailmaasi muiden kuullen, saati että missään tilanteessa kokisin oikeutta loukata fyysistä koskemattomuuttasi.

Jos lastasi ei kiusata, voi olla onnellinen. Toivottavasti se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että lapsesi on koulukiusaaja. Kannattaa ehkä lukea seuraava sivusto ja miettiä, kuinka tärkeitä ne vaatteet tai vähän erilaiset ajatukset sitten elämässä loppujen lopuksi ovatkaan: http://enkelielisa.vuodatus.net/

[QUOTE="vieras";25419106]voisit sanoa noin! Ihmiset on lauma eläimiä ja jos erkaannut laumasta jäät yksin
näin eläinten tutkijana! Joko olet laumassa tai et. Itse erosin laumasta jo ika päiviä sitten oon se yksinäinen susi joka tekee mitä haluaa(vertaus kuvannollisesti)![/QUOTE]

Mikäs pelletutkija sinä olet? Laumaeläimet myös ottavat mittaa ja nahistelevat lämpimikseen, ja sen ilmeisesti on paitsi tarkoitus valmentaa tositoimiin, niin myöskin lujittaa siteitä ja säädellä käytöstä. Jos olet liian raju, kukaan ei halua leikkiä sun kanssa.

Koulun olisi syytä huolehtia siitä, että lasten keskuudessa ei vallitse pelon ilmapiiri. Näin käy, jos lauman ylijohtajat eli aikuiset eivät huolehdi, että liian rajut yksilöt laitetaan kuriin tai otetaan pois laumasta.

Lauma myös pyrkii jalostamaan jäsenten sosiaalisuutta ja testaamaan jäsenten kykyjä, niin että tiedetään ketä kannattaa seurata ja ketä ei. Kysymyshän ei ole siitä, että joku nyt vain on vääränvärinen kelvatakseen joko iholtaan tai vaatteiltaan. Vaan ne kummalliset vaatteet voivat nimenomaan tehdä senkin, että tyyppiä ihaillaan ja arvostetaan. Riippuu siitä, kokeeko testatuksi tullessaan tarvetta puolustautua vai ei.

[QUOTE="anne";25419085]

Ei ole kenenkään lapsen tai nuoren itsetunnolle hyväksi opettaa, että toisten mielipiteitä mitää mielistellä ja pukeutua siten kun kaveriporukka määrää.[/QUOTE]

Lasta ei mielestäni pidä myöskään käskeä kestämään kiusaamista. Jos lasta kiusataan vaikka vaatteen takia, niin mielestäni hänen pitäisi saada itse valita pukeutuuko niihin vai valitseeko hän "helpomman" tien.

Alkuperäinen kirjoittaja Äly hoi;25417943:
No vaihdetaan ne vaatteet?? Onko pakko kerjätä sitä kiusaamista jos ois mahdollisuus kouluun pukeutua eri laillakin. Voihan ne kärpässienikamppeet vetää päälle viikonloppuna.

Ongelma tulisi kyllä ratkaista ihan eri suunnasta kuin syyttää kiusattua vaatteista. Pikemminkin sieltä kiusaajien suunnasta, miksi kiusaavat toista vaatteista.

[QUOTE="krista";25418400]SINÄ- haluat, SINÄ- ostat... Mutta oletko kysynyt omalta lapseltas mitä hän haluaa....?
ITSE annat muiden syy kiusata lastasi... Kuka järkevä ihminen ostaa tämän ikäiselle vauvan vaatteita?

On väärin kun kiusaavat, mutta katso peilistä, kukahan se syyllinen on...[/QUOTE]

Potkuhousut on vauvan vaate. Nuo muut ihan sopivia alakouluikäiselle, miksi ihmeessä opetatte omillenne että toisia saa kiusata jos ei pidä samanlaisia vaatteita kuin itse?

No, tuskinpa se kiusaus loppuu vaatteiden vaihtoon kun kerran kiusaaminen on alkanut! Sen jälkeen vaatteet on väärän väriset, hiukset tyhmät jne. Idiootteja kommentteja taas.

Mutta merkkiluettelo ap:n viestissä paljastaa, että kyse on provosta. Äiti on huolissaan merkkikuteiden repimisestä /likaantumisesta eikä tyttärestään. :D

Ihmeellistä kiusaamisen hyväksyntää! Ei ihme, että koulussa voidaan huonosti, jos jo vanhemmat opettavat sellaset asenteeet, että saa kiusata. Omassa koulussani en muista, että vaateista tms olisi kiusattu ketään. Kaikki kukat saivat kukkia tavallaan.

Hyvä Blue. Kiusaaminen ei lopu koskaan niin kauan kuin kaltaisiasi on maan päällä. Ainoa käytöksen muutos joka tarvitaan, on niiden kiusaajien vanhemmilla, jotka eivät tajua että lapsille tulee opettaa käytöstapoja. Toisen tyylistä ei tarvitse pitää mutta se ei ole mikään oikeutus tai aihe huomauttelulle. Jos tapaisin sinut normaalimaailmassa, niin pitäisin sinua todennäköisesti idioottina mutta en kokisi että minulla on tarvetta kertoa sitä sinulle päin naamaasi tai pilkata ajatusmaailmaasi muiden kuullen, saati että missään tilanteessa kokisin oikeutta loukata fyysistä koskemattomuuttasi.

Jos lastasi ei kiusata, voi olla onnellinen. Toivottavasti se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että lapsesi on koulukiusaaja. Kannattaa ehkä lukea seuraava sivusto ja miettiä, kuinka tärkeitä ne vaatteet tai vähän erilaiset ajatukset sitten elämässä loppujen lopuksi ovatkaan: Enkeli-Elisa

Jos oletettaisiin että mun heittämä arvio olisi totta niin mitäs sitten tämä ap:m provosoiva tyttö. Jos hän oikeasti provosoisi toisia: "Mulla onkin paljon kalliimmat vaatteet kuin sulla vaikka sä pidätkin niitä lapsellisina! Mulla onkin Tickettiä mikä maksaa kamalasti ja sulla ei olekaan! Sä oot mulle vaan kateellinen kun mulla on niin paljon kallimmat vaatteet kun sulla." Eikö hänen käytöksessään ole mitään väärää??!!

Edelleen korostan että EN HYVÄKSY kiusaamista. Mutta en hyväksy myöskään toisten provosoimista kiusaamaan, jota pidän kiusaamisen muotona myöskin.

Saat pitää mua idioottina. Mua se ei kosketa koska oikeasti et tunne mua ja mua ei tuntemattomien ihmisten heitot hetkauta. Sä tuomitset mut vain sen takia että uskalsin tuoda uuden näkökulman tähän provoon (huom! provoon!!). :D Mun lapseni ei myöskään ole kiusaaja. Kertoo sinusta paljon että heität ilmaan tälläisen... :) Koitat vain loukata, siinähän yrität.

Korostin tuota myös tuon sanomasi: erilaiset ajatukset. Sinähän tuomitset nyt mut hyvinkin rankasti mun erilaisten ajatusteni takia, vaikka ketään en kiusannut, loukannut tai alistanut, toin vain toisenlaisen näkökulman asiaan. Minkälaiseksi ihmiseksi se sinut tekee?? :)

Tämä on provo, mutta aiheutti keskustelua ja on aika kiinnostava, joten vastaan hypoteettisesti. :)

Ei saa kiusata, lähtisin kyllä selvittelemään asiaa kiusaajien päästä. Yhteys kouluun, vanhempiin, kaikki keinot. Kiusaaminen ei ole sallittua missään tilanteessa.

Mutta, haluaako tyttö itse pukeutua noihin vaatteisiin vai painostaako äiti tätä kilttiä tyttöä omaksi barbikseen, jota voi pukea miten haluaa. Jos näin on, niin silloin äiti käyttää "väkivaltaa" tytärtään kohtaan ja altistaa tämän muitten lasten naureskelulle.
Jos taas tytöllä on vahva persoona ja hän haluaa pukeutua juurikin kukkatunikoihin ja kärpässienikuosiin, hän tulee myös kestämään naureskelut muitten taholta. Kiusaamista ei kuitenkaan saa/tarvitse kenekään kestää. Siinä menee raja.

Jos oletettaisiin että mun heittämä arvio olisi totta niin mitäs sitten tämä ap:m provosoiva tyttö. Jos hän oikeasti provosoisi toisia: "Mulla onkin paljon kalliimmat vaatteet kuin sulla vaikka sä pidätkin niitä lapsellisina! Mulla onkin Tickettiä mikä maksaa kamalasti ja sulla ei olekaan! Sä oot mulle vaan kateellinen kun mulla on niin paljon kallimmat vaatteet kun sulla." Eikö hänen käytöksessään ole mitään väärää??!!

Edelleen korostan että EN HYVÄKSY kiusaamista. Mutta en hyväksy myöskään toisten provosoimista kiusaamaan, jota pidän kiusaamisen muotona myöskin.

Saat pitää mua idioottina. Mua se ei kosketa koska oikeasti et tunne mua ja mua ei tuntemattomien ihmisten heitot hetkauta. Sä tuomitset mut vain sen takia että uskalsin tuoda uuden näkökulman tähän provoon (huom! provoon!!). :D Mun lapseni ei myöskään ole kiusaaja. Kertoo sinusta paljon että heität ilmaan tälläisen... :) Koitat vain loukata, siinähän yrität.

Korostin tuota myös tuon sanomasi: erilaiset ajatukset. Sinähän tuomitset nyt mut hyvinkin rankasti mun erilaisten ajatusteni takia, vaikka ketään en kiusannut, loukannut tai alistanut, toin vain toisenlaisen näkökulman asiaan. Minkälaiseksi ihmiseksi se sinut tekee?? :)

Ihmeen sivistymätön juntti olet. Kenenkään fyysistä tai psyykkistä koskemattomauutta ei loukata vaikka toinen SINUN MIELESTÄ provosoi. Ihmemoukka!

Yhteistyössä