Koulussa toiset lapset ovat nauraneet tytön vaatteille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mariia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos lapsi haluaa ehdottomasti pukeutua näihin tiettyihin vaatemerkkeihin, niin sitten pitää olla sen verran vahva, että antaa naljailun mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos kiusaaminen on liian häiritsevää, niin sitten kannattaa vaihtaa vaatteita. Ja jos kiusaaminen siitä huolimatta jatkuu, niin sitten yhteys vanhempiin, opettajiin, koska silloin kiusaamisen takana on jotain muuta.

Jokaista lasta ihan varmasti tullaan piikittelemään jostain asiasta kouluaikana. Muakin kiusattiin ala-asteella 80-luvulla mun rakkaasta hatusta (joka oli ihan kamala, mutta tykkäsin:)) mutta se loppui kun muut huomas etten piittaa siitä.

Kiusaaminen on aina väärin, mutta jotenkin tuntuu, että nykyään ollaan kamalan herkkiä joka asiasta. Toisten vaatteita ei saa haukkua, muttei myöskään kehua, ettei jollekin tule paha mieli ettei juuri hänen vaatteita kehuttu. Kaikkien pitäisi leikkiä kaikkien kanssa, ei saisi valita edes ystäviään, ettei kukaan jää ulkopuolelle. Eihän aikuisetkaan kaveeraa jokaisen kanssa, kyllä mulla ainakin on ihan omat ystäväni, en aio viettää aikaani ihmisten kanssa, joista en pidä. Miksi sitten lasten pitää??

SINÄ- haluat, SINÄ- ostat... Mutta oletko kysynyt omalta lapseltas mitä hän haluaa....?
ITSE annat muiden syy kiusata lastasi... Kuka järkevä ihminen ostaa tämän ikäiselle vauvan vaatteita?

On väärin kun kiusaavat, mutta katso peilistä, kukahan se syyllinen on...

[QUOTE="krista";25418400]SINÄ- haluat, SINÄ- ostat... Mutta oletko kysynyt omalta lapseltas mitä hän haluaa....?
ITSE annat muiden syy kiusata lastasi... Kuka järkevä ihminen ostaa tämän ikäiselle vauvan vaatteita?

On väärin kun kiusaavat, mutta katso peilistä, kukahan se syyllinen on...[/QUOTE]

Syyllinen on kyllä aina kiusaaja.

Jos 11-vuotias lapsia HALUAA pitää biggu-hattua, niin kyllä kai hän osaa sen topakasti sanoa kavereilleen!

Jotkut lapset joutuvat kulkemaan rääsyissä, kun vanhemmilla ei ole varaa ostaa kunnollisia vaatteita eikä jaksamista pitää vaatteita siisteinä. Eihän kiusaaminen ole koskaan oikeutettua, mutta köyhän perheen resupekka-lapsi saattaa joutua naurunalaiseksi :(

Sinun lapsellasi ei ole tästä kyse, vaan olet ihan varmasti tietoisesti kasvattanut lapsestasi persoonallista. Eri juttu tietty mitä lapsesi halua...

Siis ei voi olla totta... Ovatko palstamammat todellakin sitä mieltä, että tässä ongelma on tytön vaatteet??? Ainoa ja siis todellakin AINOA ongelma tässä on se, että tytön luokalla on ilmiselviä kiusaajia. Kiesus sentään...

[QUOTE="Mou";25418027]Jos lapsesikin tykkäisi lapsellisista vaatteista, niin sitten on kaksi vaihtoehtoa: pukeutuu niihin ja kestää kiusaamisen tai sitten alkaa pukeutua ikätasoisesti ja kiusaaminen loppuu. Kaikkien ei toki tarvitse mennä massan mukana, mutta valitettavasti maailma vain on sellainen (ja on aina ollut), että muotista poikkeavia kiusataan, vaikkei se toki asiaa tee yhtään hyväksytymmäksi.

Jos kyseessä on vain äiti, jonka mielestä on kiva pukea viidesluokkalaistaan lapsellisesti, niin häpeä!!! Jos ehdoin tahdoin haluat, että lastasi kiusataan asista, johon sinä voisit vaikuttaa, niin olet typerä!![/QUOTE]

ei HEL&%¤#%TTI, kiusaamista ei tarvitse vain kestää. Etenkin tässä kohtaa kun on jo puututtu toisen ihmisen koskemattomuuteen, puhelu opettajalle ja rehtorille.

miettikää nyt vähän, ei aikuisetkaan saa ilkkua, töniä ja repiä toisen vaatteita, jos ne ei satu omaa makua kiellyttämään. Miksi me opetamme lapsillelle että tällainen on sallittua...

sen kummemmin lukematta...
Jos lapsi haluaa olla lapsi (sitähän 11v on) niin miks helvetissä se pitää johonkin teinimuottiin jo tossa vaiheessa tunkea?
Tyrkky ja rytky vaatteita kerkee pukea myöhemminkin.
Kenen tässä pitäis hävetä on niiden kiusaajien ..asialle pitää tehdä jotakin ja se ei oo oikee ratkasu että kiusattu rupee mielistelee kiusaajia ja tekee niinkuin ne tahtoo (pukeutuu teinix tavalla).

Vika on tietysti aina kiusaajissa.

Itse en vaan haluaisi tietoisesti altistaa lapsiani kiusaamiselle.

Ja jos lapset haluaisivat "vauvamaisia" vaatteita vielä viidennellä luokalla käyttää (tuskin, kun mm. Biggu-hatut ja kärpässienikuosit on jääneet jo nyt pois ja lapset on 6 v & 8 v) niin haluaisin heillä olevan sen verran rautaisen itsetunnon että eivät välittäisi ikävistä kommenteista.

Pissikseksi en tuota 8 v tytärtäni pukisi - mutta en myöskään käyttäisi hänellä vaatteita samalla kuosilla ja mallilla kuin kesäkuussa syntyvälle vauvalle on valmiina.

• Tykkää
Reactions: Huuhkajatar
[QUOTE="krista";25418400]SINÄ- haluat, SINÄ- ostat... Mutta oletko kysynyt omalta lapseltas mitä hän haluaa....?

On väärin kun kiusaavat, mutta katso peilistä, kukahan se syyllinen on...[/QUOTE]

Ei lapsi laita päälle jos ei halua! Sen tietää moni äiti ja isä!

[QUOTE="ööö";25418317]Mun 9-vuotias tyttö on luokkansa lyhyin ja hänen vaatekokonsa on 134/140.[/QUOTE]

Mun poika ei ole pitkä, mutta ihan normaalinrajoissa ja silti hänellä on vielä joitain 122cm housuja, paidat on 128-134cm.

Mun mielestä harmi, jos lapset opetetaan pukeutumaan kiinassa valmistettuihin vaatteisiin ja Euroopassa tehtyjä haukutaan. Sääli, koska meidän pitäisi alkaa elvyttämään omaa talouttamme ja saamaan meille lisää työpaikkoja.

niille kiusaajille ei oikeasti voi mitään, paljon helpommalla pääsee ja säästää omaa ja lapsensa mielenterveyttä kun menee edes vaateasiassa samoin kuin muutkin. Toisaalta pitäis kyllä kasvattaa ja opettaa lasta siihen että omat mielipiteet ja arvot täytyy säilyttää paineessakin. Vaikeaa on elämä jo koululaisilla

[QUOTE="minä";25418533]Siis ei voi olla totta... Ovatko palstamammat todellakin sitä mieltä, että tässä ongelma on tytön vaatteet??? Ainoa ja siis todellakin AINOA ongelma tässä on se, että tytön luokalla on ilmiselviä kiusaajia. Kiesus sentään...[/QUOTE]

Vaikka ehkä aloitus olisikin provo, niin vastaukset ovat todellakin sangen mielenkiintoisia. Eli erilaisuutta ei aikuisen näkökulmasta hyväksytä ja ehdottomasti pitää mennä muiden kanssa ruotuun. Minkälaisia lapsia tälläiset aikuiset kasvattavat, jos tosiaan ratkaisu kiusaamiseen on tämä? Jos sinun lapsesi kiusaisi toista kuvioidun tunikan takia, niin ilmeisesti kaikki hyväksyisivät sen oikeana, koska eihän kukaan itsensä tunteva 11v pue eritavoin ja tokihan hän sitten osaa puolustautua muutamaan harmittomaan naljailuun... Puolustautuminen on hyvä juttu, mutta kiusaamisen hyväksyminen tällä tavalla edes hypoteettisessa kysymyksessä antaa palstalaisista aika juntin kuvan

• Tykkää
Reactions: mannasaria
muoti määrää jos ostat ei muotia näytät oudolta jos et sitten tee siitä muotia! Moni ostaa kirppareilta ja tekee muodin! Mutta pöllö kuvioiset paidat ei ehkä oo niin huudossa! Vaikka ei olis niin ei tarvitse haukkua, ei ne sen kiusaajan vaatteet niin kaksisia ole että kannattas repiä toisen vaatteet!

Alkuperäinen kirjoittaja Äly hoi;25417943:
No vaihdetaan ne vaatteet?? Onko pakko kerjätä sitä kiusaamista jos ois mahdollisuus kouluun pukeutua eri laillakin. Voihan ne kärpässienikamppeet vetää päälle viikonloppuna.

Vika ei ole koskaan kiusatussa eli uhrissa. Vika on aina kiusaajissa, samaan tapaan kuin vika on aina raiskaajassa, ei raiskatussa.

Itse aikoinaan olen huomannut, että kiusatun vanhempien väliintulo vain provosoivat noita nulikoita entistä enemmän. Vähän kuin tyyliin: joo, se Liisa-Nynnyn mutsi yritti juosta meidän perässä, kaulin kädessä yritti rääkyä meille kuin vanha varis. Viddu mikä ämmä/lehmä! Hahhahhhhaa!

[QUOTE="vieras";25418123]Millainen on BIGGU-hattu?
Google kertoo; iloinen hattu.

Tosi kivan näköisiä, 2-5 vuotiaalla....[/QUOTE]

ei oo todellista. Kenen 5-luokkalainen OIKEESTI laittaa moisen päähän??

Mun poika ei ole pitkä, mutta ihan normaalinrajoissa ja silti hänellä on vielä joitain 122cm housuja, paidat on 128-134cm.

Mun mielestä harmi, jos lapset opetetaan pukeutumaan kiinassa valmistettuihin vaatteisiin ja Euroopassa tehtyjä haukutaan. Sääli, koska meidän pitäisi alkaa elvyttämään omaa talouttamme ja saamaan meille lisää työpaikkoja.

Ei tässä ollut tarkoitus haukkua Euroopassa tehtyjä vaatteita. Ihmettelin vain, että 11-vuotias on saman kokoinen kuin luokkansa pienin 9-vuotias. Mun tyttö on siis 134 cm pitkä ja on luokkansa pienin. Pakkohan ap:n lapsen on olla suunnilleen saman kokoinen, jos käyttää samaa vaatekokoakin. Siksi mä en oikeasti usko koko tätä juttua. PS. Mun teinitkin muuten käyttää perhos- ja pöllökuosisia vaatteita. On niillä kai joku pupukuvioinenkin.

täytyy sanoa, että kyllä maailma on muuttunut..! ei miuta kukaan kiusannut viidennellä, jolloin lempipaitani oli vaaleanpunainen Minni hiiren kuvalla.. eikä siitäkään että pistin pakkasella kiltisti toppahousut . täytyy myöntää, että vähän hirvittää oman tytön vaatetulevaisuus kun katsoo noita teinivaatteita joita myydään jo ala-asteelaisille :(

Missä päin Suomea mahdatte asua ja millaisessa paikassa?
Olisiko äidin myös ymmärrettävä, että lapsi usein toimii kuten äiti haluaa, jos lapsi tarvitsee hyväksyntää ja saa sillä itselleen jotain. Voisiko äiti ymmärtää, että se mistä sinä pidät, ei ole sama mistä nykypäivän 5lkalaiset pitävät. Sukupolvien kuilu kuuluu asiaan.

Meillä naapurissa asuu tyttö(4lk.) joka on lihava ja yksinäinen. Ulkovaatetusta todellakin ei vastaa tämä päivän trendiä/muotia edes kohtuullisessa määrin. Esim. pipo on tälläinen: http://www.miniq.fi/verkkokauppa/img/myllymuksut-kyparalakki-merinovilla-punainen.jpg
Tuo pipo sopisi enemmänkin 1-4v lapsille tai sitten olen pudonnut muodin kärrystä

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25418699:
täytyy sanoa, että kyllä maailma on muuttunut..! ei miuta kukaan kiusannut viidennellä, jolloin lempipaitani oli vaaleanpunainen Minni hiiren kuvalla.. eikä siitäkään että pistin pakkasella kiltisti toppahousut . täytyy myöntää, että vähän hirvittää oman tytön vaatetulevaisuus kun katsoo noita teinivaatteita joita myydään jo ala-asteelaisille :(

-80-90 luvulla kyllä me sitä vaaleanpunaista Minni-puseroa pidettiin. Haalariakin laitettiin päälle vaikka sitä yritettiin välttää, tosin mitään haukkuja ei siitä ollut

No, tää vaatekokoasia on vähän hömppä. Tytöllä on pituutta 135cm.
Hän on lyhyt, muttei niin lyhyt, jottei se olisi mahdollista.
Suurin osa vastauksista sellaisia, ettei olis ehkä kannattanut kysyä teiltä. Kiitos teille jotka vastasitte asiallisesti <3

Ko vaatemerkeiltä löytyy myös isommille tytöille tarkoitettuja hieman neutraalimpia vaatteita, ilman että ne ovat pissis- tai teinityylisiä.

Mun tyttö ei kulje teinivaatteissa vaikkei käytäkään noita SINUN suosimiasi vaatteita. Tickettiäkin hänellä (takki ja housut) on mutta lapsekkaita hattuja hän ei enää käytä. Kumppareita hän käyttää ja pukeutuu muutenkin sään mukaan ja kenelläkkään koulussa ei ole tullut mieleen kiusata häntä.

Korostatko sä ap jotenkin niitä tyttösi käytössä olevia merkkejä (niinkuin tuntuu yuon sun kirjoituksen perusteella). Jos tyttösi ottaa sinusta esimerkkiä ja korostaa vaatemerkkejä koulussa niin se voi olla se perimmäinen syy kiusaukseen. Juttelepa vähän tyttösi kanssa kuinka hän hoitaa näitä vaatekeskusteluja yleensä.

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25418699:

Jos maailma muuttuu tähän, se on muutettavissa siitä myös pois. Vastamuoti pystyyn, ja kun palstamamma lopulta ymmärtää että lapsilla teetetyt huoravaatteet eivät ole lastenmuodin kovin sana vaan kasvattamatta jääneiden pissisten itsehäpäisyä, joka koulujen on syytä laittaa kuriin jos vanhemmista ei siihen ole - tsädäm: kappas, muoti muuttuu.

Pitää vain taistella asian eteen eikä tyytyä taivastelemaan.

Ja epäilemättä kiusaajan on hyvä jatkaa rehvastelua, kun mamma kotona vain yllyttää ihmettelemällä mitä vauvavaatteita jotkut kuvittelevat voivansa päällään pitää.

Yhteistyössä