Kihomadot ja kaverin synttärit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä mieltä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä mieltä?

Vieras
Meidän pojalta löytynyt kihomatoja joitakin päiviä sitten. Lääkitys annettu (koko perheelle ja pk:n ja lähipiiri infottu ja siivottu on. Nyt sai kutsun kaverin 5v. juhliin ja mietin voiko mennä?
Matoja tulee pois wc käyntien yhteydessä mikä hyvä juttu mutta ei olla toista lääkettu otettu vielä kun se tarvitsee ottaa vasta ensimmäisestä lääkkeestä 14 vrk:n kuluttua.
Juhlissa kuitenkin luultavasti paljon käsi tarjoiltavaa (karkki, sipsi yms.) En todellakaan halua ketään tartuttaa, harmittaa vaan kun poika harvoin kutsuja saa ja nyt jos väliin joutuu jättämään.
Miten te toimisitte? Mitä itse ajattelisitte jos teidän juhliin tulisi lapsi jolla näitä ollut /ehkä vieläkin on?
Pitkä aika olla tuo 1kk vaan kotona ja jos silloinkaan lähteneet. :(

Terv. Mamma, joka lukenut kauhu tarinat madoista :D

Lapsen saa viedä päiväkotiinkin ensimmäisen lääkekuurin jälkeen, niin miksei voisi mennä synttäreille? Se toinen kuuri kun otetaan mahdollisesti munista kuoriutuneita matoja varten ettei enää lisäänny / tartuta. Opasta vaan pojalle kunnon käsihygienia.

Ilman muuta voi mennä, koska voihan kouluun ja päiväkotiinkin mennä. Madothan ei tartu, vaan madonmunat leviää sormien kautta - pese lapsen kädet huolella ennen synttäreitä, ei hän siellä ehdi peppuaan kaivella.

Niitä kauhutarinoita ei kyllä kannattais lukea, koska madoista voi päästä kerralla eroon jos on vaan huolellinen. Jos lääke on jo otettu niin silloin ei pitäisi olla enää kutinaa. Ja eihän niitä munia käsiin joudu muuten kuin jos rapsuttelee. Meillä ei ole koskaan tarttunut lähi piiriin vaikka yhdellä lapsella on olllut kolmasti. Käsien pesu on tärkeää. Tuo synttäreille meno on vähän vaikea kysymys, koska lapsi kuitenkin käyttäisi siellä WC:tä. Mutta jos kyseinen perhe tietää tilanteen ja huolehtii vessan pesusta niin ei kai siinä sitten isompaa tarttumis vaaraa ole.

Lapselle opastettu käsienpesu ja siitä lähes tulkoon hysteerisenä huolehdittu. Kutinaa ei ole enää ainakaan valitellut. Kyseinen perhe EI tiedä madoista kuin sen että pk ilmoittanut että näitä löytynyt (ei tietenkään että keltä) ja voi olla että pk:n muillakin lapsilla niitä on. Ainakin itse epäilen näin että poika saanut pk:sta tartunnan mahdollisesti ennen joulua. En perhettä tunne juurikaan enkä tiedä mitä ajattelisivat jos lapsi sinne juhliin menee ja ilmoitan että me ollaan muuten niitä keltä niitä matosia löytynyt? :0

Mä en kyllä haluis meille, oon aika hysteerinen tollasten kanssa ja mulle ois lähes maailmanloppu madot. Kysy juhlien järjestäjältä (äläkä tuu vauhkoomaan tänne jos hän kieltää tulemasta)

• Tykkää
Reactions: Wolt
Lapselle opastettu käsienpesu ja siitä lähes tulkoon hysteerisenä huolehdittu. Kutinaa ei ole enää ainakaan valitellut. Kyseinen perhe EI tiedä madoista kuin sen että pk ilmoittanut että näitä löytynyt (ei tietenkään että keltä) ja voi olla että pk:n muillakin lapsilla niitä on. Ainakin itse epäilen näin että poika saanut pk:sta tartunnan mahdollisesti ennen joulua. En perhettä tunne juurikaan enkä tiedä mitä ajattelisivat jos lapsi sinne juhliin menee ja ilmoitan että me ollaan muuten niitä keltä niitä matosia löytynyt? :0

Lue kolme viimeistä riviä kirjoituksestasi ja jätä poika kotiin. KUKAAN ei halua kihomatotartuntaista lasta syntymäpäiväjuhlille, vaikka niitä voi tosiaan olla vaikka missä... Miksi edes mietit viedä lastasi vieraaseen kyläpaikkaan ko tilanteessa. Vierailkaa tutuilla, joille voit kertoa tartunnasta ja se heille sopii.

Mikään ei ensinnäkään sano etteikö tämä synttärisankari/tarhakaverit kihomatoja kantaisi jo, jostainhan tekin ne olette saaneet. Eka lääke on annettu ja pidätte hyvän huolen käsihygieniasta niin ei hätää. Hygieniahan on kaiken a ja o kun hoidetaan kihomatoja pois.

tottakai voi mennä, käytät aamulla lapsen pesulla, puhtaat vaatteet ja kunnollinen käsienpesu, ei taatusti tartuta!
Se lääke on tappanut ne madot joten poika ei levitä munia.
Äläkä kerro, kertovat lapsilleen jotka tietämättömyyttään alkavat kiusaamaan.

No hyi, onneks mun lapset ei oo pk:ssa. Alan pian vakavasti harkitsemaan myös eskarin skippaamista kokonaan...

Kannattaa skipata koulukin sitten samalla. Koulussakin on noita ja kihomadot ei ole mikään syy olla pois koulusta -kuulemma.... :/ Sama juttu täiden kanssa. Ainakin tytön luokalla yksi lapsi tuli kouluun vaikka oli täitä ja ne hoidettiin täishampoolla vasta viikonloppuna. Tiedän tämn koska kyseisen lapsen äiti itse niin kertoi. Teki todella mieli sanoa muutama sana asiasta..

Kannattaa skipata koulukin sitten samalla. Koulussakin on noita ja kihomadot ei ole mikään syy olla pois koulusta -kuulemma.... :/ Sama juttu täiden kanssa. Ainakin tytön luokalla yksi lapsi tuli kouluun vaikka oli täitä ja ne hoidettiin täishampoolla vasta viikonloppuna. Tiedän tämn koska kyseisen lapsen äiti itse niin kertoi. Teki todella mieli sanoa muutama sana asiasta..

Nii-i... Onnekseni ollaan säästytty kaikilta ällötartunnoilta tähän asti *koputan puuta* Ja helpomminhan kaikki pk:ssa tarttuu lelujen yms kautta kuin sit koulussa.
Mä vaan ehkä oikeesti saisin sydärin jos jollain perheessä olis matoja, mä pelkäänkin niitä sen lisäksi että ovat ällöjä.

• Tykkää
Reactions: Wolt

Pienet lapset ja yhteiset karkki- ja sipsiastiat ovat vähän eri juttu kuin koulu. Tartunnan saanut on menossa jonkun kotiin, harva haluaa kotiinsa kihomatoja.

Matoja voi tarttuttaa ne muutkin juhla vieraat jos ovat samassa pk:ssa ja heille ei edes välttämättä ole oireita. Teillä sentään lääkitys aloitettu ja huolehditaan hygieniasta hyvin. Kyllä mä ottaisin pojan vastaan, siivotahan sitä tarvii joka tapauksessa juhlien jälkeen. Tarjoilun koittaisin keksiä niin ettei sormilla tarvisi syödä.

Yhteistyössä