ahdistaa leikkipuistossa muiden katseet ja kommentit kun mun lapsi ei "osaa" mitään..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
lapseni on isokokoinen 1v3kk. käydään joka päivä yleisessä leikkipuistossa ja mua on alkanut nyt itseä se ahdistaa kun tuntuu että siellä vaan verrataan lasten kehitystä.

joka kerta kysytään et minkä ikäinen on kun ei vielä kävele itse ja eikös se nyt vieläkään kävele kysytään ens joka viikko.

muutamia askelia ottaa mutta on niin ujo että pitää äidin kanssa käsi kädessä kävellä kun pelkää kovasti kaatumisia. ei osaa tehdä hiekkakakkuja, ja nyt paksuilla hanskoilla on vielä vaikeampi yrittää niitä tehdä.

juo pehmeästä nokkamukista eikä mukista kuten muut leikkipuiston samanikäset tai pari kuukautta vanhemmat. ollaan yritetty mukia monta kertaa, mutta kun ei vaan onnistu, kaataa kaikki pitkin pöytiä.

ja sanojakaan ei tule vasta kun muutama, niistä mikään ei ole äiti. tämä on ollut myös kauhistuksen paikka puistossa.

mua niin ahdistaa ja vähän itkettääkin kun tuntuu että siellä puistossa ja kerhossa vaan verrataan lapsia. minkäs minä sille voin jos lapsi ei opi niin nopeasti kuin muut. olisihan se kiva jos meidänkin lapsi toistaisi perässä kaikki sanat mitä sanon niin kuin joillain tuntuu tekevän ja olisi rohkea kävelemään.

olen saanut kommentteja että pitäsi laittaa lapsi päiväkotiin niin oppisi olemaan reippaampi ja kehittyisi paremmin kuin kotona. lapsi kun vielä ujostelee ja itkee aina uusia ihmisiä. äidin sylissä pitäisi olla aina.

Ootko varma, ettei kyse ole sun omasta ahdistuksesta lapsen kehittymisen suhteen? Se saa sut suurenteleen muiden käytöstä?
Tai sitten asut tyhmien ämmien kylässä.

Ensinnäkin: joo, siellä päiväkodissa saattaisi niinsanotusti oppia mutta millä hinnalla? Siellä kun pätevät viidakon lait, eikä päiväkoti ole se mikään autuaaksi tekevä paikka.

Sulla on pieni lapsi. EI sen tartte osata tehdä samoja asioita mitä samankokoiset kahta vuotta vanhemmat lapset. Sulla on lapsi, anna sen olla lapsi, rakasta sitä ja nauti siitä. Pidä taukoa kerhoissa sun muissa, tai kulje laput silmillä, ettet edes huomaa muita aikuisia.

• Tykkää
Reactions: soja
Ettet nyt vaan itse mieti tätä vertailuasiaa liikaa? Tuskinpa kovin moni oikeasti miettii, osaako jonkun toisen lapset tehdä hiekkakakkuja. Toki oman oppimisesta iloitaan ja se saatetaan ääneenkin todeta. Pienen lapsen äidin arki pyörii usein aika pienissä ympyröissä ja se suurin ja ihmeellisin asia arjessa voi tosiaan olla puhjennut hammas tai toisteltu sana. Mutta että ihan oikeasti jotakuta kiinnostaisi se, tekeekö sinun lapsesi hiekkakakkuja hanskat kädessä tai ilman.

Hui, sulla on kamalaa seuraa siellä. Lapset kehittyvät omaan tahtiinsa ja normaaliltahan tuo kuulostaa jos jo kuitenkin äidin rohkaisemana osaa kävellä, hiekkakakkujen sijaan voi tehdä vaan kasoja, kaivaa kuoppia, uria, kaikki nuo kehittää kuitenkin lapsen mielikuvitusta ja motoriikkaa.

Surkeeta että lapsen pitäisi puhua puin papupata kun täyttää 1v., parivuotiaana osata lukea ja kolmen vanhana luetella kertotaulut, samaan aikaan pitäisi olla jo jalka ovenvälissä johonkin tulevaisuuden olympiajoukkueeseen ja lapsi ei ole mitään jos ei selviä mensan testeistä viimeistään eskari-iässä....

Miksi 1 v 3 kk ei voisi käyttää nokkamukia? Omat lapseni käyttivät nokkamukia vielä 3-4-vuotiaina, jos oltiin reissussa ja kotonakin mukeja käytettiin pitkään. Hyvin nuo ovat oppineet juomaan lasista. Älä vertaa lastasi muihin, vaan anna hänen kehittyä omaan tahtiinsa.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Kuule, sun lapsi on ihan normaali!!!!! Mulla on kuopus 1v5kk, se oppi kävelemään 1v4kk iässä eikä se vielä sano yhtäkään sanaa. Se juo tuttipullosta (no, osaa se kyllä tavallista mukiakin käyttää mutta yleensä laitan pulloon niin se ei kastele kaikkia paikkoja). On myös kauhee sylikissa, varsinkin vieraissa paikoissa on aina sylissä vain. Mun esikoinen oli samanlainen. se oppi puhumaan vasta 2,5 vuotiaana mutta nyt se on ihan normaali ekaluokkalainen jolla menee koulussa hyvin. Uskon että sekä mun kuopuksesta että sunkin lapseta tulee ihan normaaleja koululaisia sitte aikanaan.

lapset kehittyy eri tahtiin ja sun lapsi ei oo jäljessä vielä missään asiassa vaikka ne puistomammat niin antaa ymmärtää. Eikä sun tarvii lasta päiväkotiin noiden asioiden takia laittaa. Suosittelisin että vaihdat puistoa lapsesi kanssa jos on valinnan mahdollisuutta puistojen suhteen.

Meidän esikoinen oppi kävelemään liki 2v mutta puhui kuin papupata fiksuja asioita ja täysin selkokielellä! Haistata mielessäs tollaselle arvosteleville luuskille hitot ja keskity nauttimaan omasta lapsestasi!

Tsemppiä AP, tuo on ärsyttävä tilanne! Muistathan että jokainen lapsi kehittyy omaa tahtiaan. Mikäli muiden äitien täytyy asialla repostella, se on heidän häpeänsä. Koitahan jaksella :)

Mä en myös käsitä sitä että on jotenkin tosi hieno juttu kun esim. 3-vuotiaan mielestä lastenaltaan liukumäki on toooosi nynny ja se aikuisten itsemurhaputous on kiva.

Viime kesänä vaan tuolla Caribiassa eräs isä kovaan ääneen paapatti pojalleen että " ai onks vähä nynny toi liukumäki...no niin onkin...ai aikuisten mäkeen? Joo mennään vaan..." ja niin vietiin pientä lasta hurjaan kuohuun. Mä olin ihan tyytyväinen kun oma NELJÄVUOTIAANI pysytteli tyytyväisenä siinä lastenaltaassa....

no juu, mulla ollut hieman sama tilanne mutta en ole siitä ahdistunut. Tosin minusta on tuntunut että pitää välillä ikäänkuin lapsen puolesta selitellä, kun vaikkapa joku aikuinen puhuu hälle odottaen vastausta...että no kun ei meidän "tiina" vielä osaa oikein puhua.

Samalla lailla mäkin koin kun mun lapsi oli ap:n ikäinen, tsemppiä! Se on tosi ikävää, kun ne ihmiset siellä saattaa olla päivän ainoa ihmiskontakti, ja sitten kommentit on tosi säälitteleviä ja jotenkin sellaisia, että ne ihmiset on ihan KAUHUISSAAN, että toi lapsi ei vielä kävele! Ensin kysytään, että no kuinkas vanha teidän xxx on, ja sitten kun sanoo, niin ihan että öööö.... eikä vielä kävele?!

Meidän tyttö oppi kävelemään 1 v 4 kk, konttasiki vasta 10 kk iässä. Puhui kyllä jo ennen kuin käveli, mutta eihän ne nyt vieraiden seurassa pahemmin puhu muutenkaan, että ei sillä. Itse jouduin lapsen kanssa menemään tuohon asti joka ainoaan paikkaan ja auttamaan hänet hiekkalaatikolle, liukumäkeen, joka paikkaan. Ja kitisi paljon, eli oli muutenkin raskas tapaus. Se muiden äitien sääli oikeasti otti tosi paljon päähän ja tuntui juurikin siltä, että piti tavallaan selitellä lapsensa puolesta, että on se ihan normaali. Tosi outoa.

Lohduttaudu sillä, että kunhan lapsi kävelee ja kiipeilee, niin leikkipuistoäitien mielestä se muuttuu normaaliksi sillä hetkellä. ;)

Kylläpä tuli paha mieli ap:n puolesta :( Ihanaa, että olet saanut nauttia pitkästä vauva-ajasta! Lapset kehittyy omaan tahtiinsa. Mulla on 10kk, joka ottaa muutamia askelia ilman tukea ja höpisee jo sanoja - musta se on toisaalta kauhean surullista ja haikeaa, kun meidän vauva ei ole niin vauva kuin muiden pienet. Eli näinkin päin voi olla! Jokainen kehittyy omassa tahdissaan ja ikinä ei tulisi mieleeni alkaa vertailemaan toisten lapsia omaani. Minullekin on jotkut äidit kauhistelleet, että heidän vauvansa on jäljessä. Olen vaan sanonut, että eikä ole. Meillä vaan ollaan oltu kaikessa vähän turhan aikasessa mun mielestä. Rohkeasti vaan puistoon ja unohda moiset jutut! :)

Mä en myös käsitä sitä että on jotenkin tosi hieno juttu kun esim. 3-vuotiaan mielestä lastenaltaan liukumäki on toooosi nynny ja se aikuisten itsemurhaputous on kiva.

Viime kesänä vaan tuolla Caribiassa eräs isä kovaan ääneen paapatti pojalleen että " ai onks vähä nynny toi liukumäki...no niin onkin...ai aikuisten mäkeen? Joo mennään vaan..." ja niin vietiin pientä lasta hurjaan kuohuun. Mä olin ihan tyytyväinen kun oma NELJÄVUOTIAANI pysytteli tyytyväisenä siinä lastenaltaassa....

Tämä nyt menee vähän sivuun alkuperäisestä asiasta, mutta eikös se Caribian lastenallas ole sellainen ihan pienten lasten kahluuallas? Ei kyllä meidänkään alle 3-vuotias sellaisessa pitkää viihtyisi, haluaa sukellella ja hyppiä reunalta ja nauttii myös hurjemmista vesiliukumäistä vanhemman sylissä suunnattomasti. Eiköhän tuo isä lapsensa tuntenut, lapset ovat erilaisia.

enpä oo ikinä jaksanu ressata siitä että osaako muiden pennut enemmän kuin omat, KOSKA lapset on erilaisia... ei paljon mun persettä oo kaivellu vaikka naapurin roosadaalia osaa 2v kiivetä siihen suurimpaan telineeseen vaikka meidän reinokustaava 4v ei osaakaan. eipähän ainakaan putoa niin korkealta=)

Meilläkin käveltiin 1v3kk ja kontattiin vasta sen jälkeen:) Nokkamukia ei edes juuri käytetty kun 1,5vuotiaana..Tuntuu vaan että nykyään on joku kilpailu että kenen lapsi kehittyy parhaiten..mä taas oon niin kieroutunut että nautin siitä että pysyi "vauvana" pidempään eikä lähtenyt liian aikaisen kävelee=)

Mä voisin vinkin antaa tohon muki-hommaan...Meilläkin harjoteltiin piiiitkään ja hartaasti,mut aina se maito/vesi valus pitkin rinnuksia.
Sit mä annoin kokeilla semmosesta snapsi-lasista!Johan rupes homma toimimaan ku oli pieneen käteen ja suuhun sopiva väline :)
Mut tää oli vaan ehdotus/oma kokemus,eli anna toisen juoda mistä ikinä juo.

Voisiko osa tuosta tunteesta johtua siitä, että hiekkalaatikon "small talk" toisilleen vieraiden äitien kesken on lähinnä keskustelua lapsista. Joku saattaa ihan keskustelun ylläpitämiseksi vaikka kysyä "Joko teillä kävellään?". Koska asia sitten ehkä sinua hiukan huolettaa, tulkitset kysymyksen "Eikö teillä vieläkään kävellä?". Uskoisin, että aika harva äiti oikeesti pohtii toisen lapsen kehittymistä. Ja moni saattaa vaan olla vilpittömän innostunut, kun oma lapsi on oppinut jotain uutta ja sitä hehkuttaessaan ei todellakaan tarkoita arvostella sinun lastasi. Jos siellä joku tosissaan sanoo, että 1v3kk pitää viedä päiväkotiin oppimaan noita taitoja, niin sellaiset kommentit vaan unohdat. Näin sanoja saattaa olla sitä mieltä, mutta eihän sinun sitä lasta päiväkotiin tarvitse viedä silti.

Itsekin olen huomannut tuollaisen "kilpuiluasetelman" lapsien kehityksessä ja minulla ei vielä edes ole omaa lasta vaan olin ystäväni seurassa hänen lapsensa kanssa leikkipuistossa, koska hän kokee myös muut äidit ahdistavaksi ap:n kuvaileman käytöksen takia. Eikä suotta, vaikka itse olin periaatteessa puolueeton tarkkailija, niin ihmettelyt/vertailut tuntuivat todella oudoilta ja jopa pahoilta. Ihan kuin lapsen aikainen kehittyminen määräisi älykkyysosamäärän!
Ihme käyttäytymistä! Vaihda puistoa!

puistossa se keskustelu nyt vaan on just sitä mitä lapset osaavat/eivät osaa...ja eiköhän näilläkin äideillä ole oikeus kertoa ja iloita siitä mitä omat lapset osaavat...enkä ihmettele yhtään,jos tahtovat myös kysellä mitä sinun lapsesi osaa =) taidat ottaa jotkut asia/kommentit vähän liian raskaasti! ja eikös se ole hienoa,että jokainen lapsi osaa erilaisia asioita! meillä on taitava tyttö hallitsemaan omaa kehoaan ja naapurilla alkaa puhua pulputtamaan ajoissa ja kaverin lapset oppivat nopeasti kuivaksi...jokaisella varmasti oma osaamisensa ;) niin ja toisen lapset ovat rauhallisia ja kilttejä ja toisilla vilkkaita riiviöitä :D

[QUOTE="Mimi";25349471]Itsekin olen huomannut tuollaisen "kilpuiluasetelman" lapsien kehityksessä ja minulla ei vielä edes ole omaa lasta vaan olin ystäväni seurassa hänen lapsensa kanssa leikkipuistossa, koska hän kokee myös muut äidit ahdistavaksi ap:n kuvaileman käytöksen takia. Eikä suotta, vaikka itse olin periaatteessa puolueeton tarkkailija, niin ihmettelyt/vertailut tuntuivat todella oudoilta ja jopa pahoilta. Ihan kuin lapsen aikainen kehittyminen määräisi älykkyysosamäärän!
Ihme käyttäytymistä! Vaihda puistoa![/QUOTE]

No, ei se edes jää siihen että vertaillaan kenen muksu on kaikista välkyin ja oppii kaikki ekana. Sen lisäksi osa mammoista arvottaa sua sen perusteella minkä merkkiset haalarit sun muksulla on. Lassien haalarilla ei saa ollenkaan samaa pistemäärää kuin Ticketin haalarilla ;)

Kuulosti joiltain osin tutulta :/

Oma poikani oppi kävelemään 2-3 päivän aikana -1v2kk iässä- täydellisesti n.10 askeleen matkoja ja siitä jatkuvasti kiihtyen, eli aivan hetkessä! Tätä ennen ei ollut edes kiinnostunut/hoksannut seisomaankaan ilman tukea.

Mulla oli jotenki suuret odotukset 1v. synttäreiden keippeillä kun monilla on just hiukkasen poikaani vanhempia lapsia jotaka käveli jotenkuten vuodenikäisenä, en tiedä miksi -kai sitä niin paljon odottaa niitä uusia taitoja..

Nyt poika on 1v11kk ja käytössä on edelleen enimmäkseen nokkamuki. Osaa juoda tavallisesta mukista hienosti, mutta pääsee holpommalla kun antaa nokkiksen :/ :)

Tuosta taitojen vertailusta; Mä itse tykkään vertailla "hyväntahtoisessa mielessä" :) Kerhossakin seurailen mielelläni suht saman ikäisten touhuja ja katson mitä/miten tekevät/syövät muttei todellakaan tulis mieleen vertailla ääneen! Lapset on erilaisia ja kehittyvät eritahtiin.

Puhettaa odotin myös kovasti ja innokkaasti.
Yksittäisiä sanoa alkoi tulla 1v6kk enemmän (sitä ennen muutamia: äiti, kissa, auto..) mutta vasta nyt n.1v10kk lapsen kanssa voi vieraskin jonkin verran kommunikoida ja osaa sanoa jos on jano tms.
Pari 2 sanan lausetta tulee, aina nen samat :)

Koita rauhoittua ja vaikka jättää pari puistokäyntiä väliin :)

Ohita kommentit ja katseet. Nauti lapsestasi ja hänen osaamisestaan. Ilmeisesti sulla on itsellä ongelma tuo lapsen kehitys ja huoli siitä, joten siksi sua häiritsee puistoakkojen kyyläys. Päätä, että lapseni kehittyy omaan tahtiin ja hän on ihan riittävä ja hyvä. Meillä on kolme lasta ja kaikki on erilaisia. Yksi rämäpää, joka on täysin vailla itsesuojeluvaistoa (ei ollenkaan hyvä juttu), toinen sylissä viihtyvä ja arka, kolmas jotain siltä väliltä.

Puistonvaihtamista suosittelen minäkin, jos asia menee kovin ongelmalliseksi.

Yhteistyössä