Saako isäpuoli lomaa, jos..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "santtu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"santtu"

Vieras
Osaisiko joku sanoa, saako isäpuoli lomaa jos lapsi on sairas? Meillä on sellainen tilanne että itse olen lähdössä opiskelemaan, avomies on töissä. Jos lapsi sattuu sairastumaan, saakohan mies jäädä kotiin hoitamaan? Kysymykseen ei tule, että lapsen isovanhemmat tai biologinen isä tulisi hoitamaan ja mulla on koulussa jaksoja, jolloin olisi parempi olla paikalla. Mies ei siis ole lapsen huoltaja, voiko jäädä tilapäiselle hoitovapaalle? Onkohan se ihan firmakohtaista vai onko siihen joku yleinen käytäntö?

Tuskinpa voi. Toki jollain työpaikalla voidaan joustaa, mutta oikeutta vapaaseen ei ole. Kyllä teidän pitää jokin muu varasuunitelma keksiä niille päiville, kun et voi olla pois koulusta.

hoitovapaalle ei voi jäädä mutta sairaslomaa kyllä saa hakea jos taloudessa on sen ikäinen lapsi että on mahdollista ja tarkemmat tiedot löytyy miehen tessistä.

Ne osaa tuohon ottaa kantaa, että saako isäpuoli hoitovapaata lapsen sairastamisen vuoksi.

Mutta, kannattaa tarkistaa miehen alan tessistä, mitä se sanoo asiasta, noin yleisesti. Minun miehen alan tessissä lukee, et työntekijä saa palkallista vapaata sairaan lapsen hoitamista varten, jos toinen puolisoista on ansiotyössä. Eli jos toinen vanhemmista opiskelee ei palkallista heru.

Meillä ainakin aikoinaan jäi monestikin, eikä ongelmia. Käsittääkseni tämä sairaan lapsen hoitovastuu/mahdollisuus menee talouden mukaan, ei biologisuuden. Onhan samassa taloudessa asuvat velvollisia osallistumaan elinkustannuksiinkin vaikkei olekaan huoltajia. Meilläkin miehen tulot vaikuttaneet isompien lasten tukiin 18 vuoteen asti, muttei siitä eteenpäin...

Riippuu miehen työehtosopimuskesta.

Meillä voi, tällainen maininta työehtosopimuksessa (Teknologiateollisuus ry:n ja Ylemmät toimihenkilöt YTN ry:n välinen työehtosopimus).

"Ylemmän toimihenkilön alle 10-vuotiaan oman lapsen tai muun samassa talou-dessa pysyvästi asuvan alle 10-vuotiaan lapsen äkillisesti sairastuessa, annetaan lapsen kanssa samassa taloudessa asuvalle vanhemmalle lapsen hoidon järjes-tämiseksi tai hoitamiseksi välttämätöntä tilapäistä palkallista vapaata enintään neljä työpäivää. Sama oikeus on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Vapaan antaminen palkallisena edellyttää, että mo-lemmat vanhemmat ovat ansiotyössä tai kyseessä on yksinhuoltaja, ja että lapsen sairaudesta esitetään vastaava selvitys kuin ylemmän toimihenkilön omasta sairaudesta vaaditaan."

http://www.teknologiateollisuus.fi/file/12637/ylempientes2011-2013allekirjoitettava16112011.pdf.html

Ne osaa tuohon ottaa kantaa, että saako isäpuoli hoitovapaata lapsen sairastamisen vuoksi.

Mutta, kannattaa tarkistaa miehen alan tessistä, mitä se sanoo asiasta, noin yleisesti. Minun miehen alan tessissä lukee, et työntekijä saa palkallista vapaata sairaan lapsen hoitamista varten, jos toinen puolisoista on ansiotyössä. Eli jos toinen vanhemmista opiskelee ei palkallista heru.

Minun käsittääkseni isäpuoli saa jäädä hoitamaan sairasta lasta. Mutta jotkut työehtosopimukset tosiaan rajaavat, että toisen puolison on oltava ansiotyössä jotta toinen voi jäädä palkallisesti kotiin. Eli käytännössä opiskelijan on oltava se, joka jää kotiin.

Minullakin on kokemusta opintojen sumplimisesta, se olen nimittäin aina minä joka kotiin jää. Onneksi opettajat ovat olleet ymmärtäväisiä.

Riippuu miehen työehtosopimuskesta.

Meillä voi, tällainen maininta työehtosopimuksessa (Teknologiateollisuus ry:n ja Ylemmät toimihenkilöt YTN ry:n välinen työehtosopimus).

"Ylemmän toimihenkilön alle 10-vuotiaan oman lapsen tai muun samassa talou-dessa pysyvästi asuvan alle 10-vuotiaan lapsen äkillisesti sairastuessa, annetaan lapsen kanssa samassa taloudessa asuvalle vanhemmalle lapsen hoidon järjes-tämiseksi tai hoitamiseksi välttämätöntä tilapäistä palkallista vapaata enintään neljä työpäivää. Sama oikeus on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Vapaan antaminen palkallisena edellyttää, että mo-lemmat vanhemmat ovat ansiotyössä tai kyseessä on yksinhuoltaja, ja että lapsen sairaudesta esitetään vastaava selvitys kuin ylemmän toimihenkilön omasta sairaudesta vaaditaan."

http://www.teknologiateollisuus.fi/file/12637/ylempientes2011-2013allekirjoitettava16112011.pdf.html

Tässäkin muutenkin näytti olevan maininta "Vapaan antaminen palkallisena edellyttää, että mo-lemmat vanhemmat ovat ansiotyössä"

Kiitos vastanneille, tarvii siis alkaa tutkimaan miehen työehtosopimusta. Oon näissä asioissa ihan pihalla, mutta onneksi täällä voi kysyä. :) Kyllä me nyt ollaan ajateltu niin, että pääsääntöisesti minä jään kotiin jos pieni sairastaa. Mutta miehen saa varmaan paremmin puhelimella kiinni päivisin ja hänellä on auto, joten jos äkkiä pitää saada lapsi kotiin niin häneltä se onnistuu paljon paremmin kun multa.

Kiitos vastanneille, tarvii siis alkaa tutkimaan miehen työehtosopimusta. Oon näissä asioissa ihan pihalla, mutta onneksi täällä voi kysyä. :) Kyllä me nyt ollaan ajateltu niin, että pääsääntöisesti minä jään kotiin jos pieni sairastaa. Mutta miehen saa varmaan paremmin puhelimella kiinni päivisin ja hänellä on auto, joten jos äkkiä pitää saada lapsi kotiin niin häneltä se onnistuu paljon paremmin kun multa.

Yhteistyössä