Lapsen sairauden takia pois töistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Osaako joku sanoa miten homma menee silloin, jos toinen vanhemmista tekee etätyötä kotona ja toinen työskentelee kodin ulkopuolella ja lapsi sairastuu? Voiko kodin ulkopuolella työskentelevä jäädä kotiin hoitamaan lasta vai onko automaattisesti oletus, että etätyötä tekevä hoitaa myös kipeän lapsen siinä sivussa?

Meillä on nyt sellainen tilanne, että lapsella on sikainfluenssa-epäily ja Tamiflu-kuuri menossa. Aion jäädä hänen kanssaan kotiin maanantaina. Mies kertoi juuri, että hänen työnantajansa ohje on, että sairastuneen terveet perheenjäsenet jäävät kotiin tekemään töitä, vaikka olisivat oireettomia, vaikka normaalisti mies ei tee koskaan etätöitä. Mulla on itselläkin vähän puolikuntoinen olo ja siksi jäisin mielellään kotiin maanantaina lasta hoitamaan. En kuitenkaan ole toistaiseksi vielä niin sairas, että saisin sairaslomaa, jos menisin työterveydestä hakemaan.

periaatteessa lähes kaikissa tesseissä on sääntö, että palkanlaskennan edellytys on se, että toinen vanhemmista ei voi hoitaa lasta.

Jos siis tekee etätyötä kotoa, on silloin mahdollisuus hoitaa lasta.
Sitten on taas ihan toinen juttu kerrotko työnantajallesi että puolisosi tekee töitä kotoaan.

Lain mukaan et siis ole oikeutettu olemaan palkallisesti pois.

Jos lapsi on tosi kipeä ja vaatii erityishoitoa, niin aika hankala siinä on töitä tehdä samalla. Ilmeisesti sitten ilmoittaudun itse kipeäksi, koska saan olla 3 pvä ilman lääkärintodistusta. Aika puolikuntoinen olo mulla kuitenkin on nyt.

Mun mielestä tää on ihan hullu tilanne, jonka aiheuttaa miehen työnantaja. Työt pitää tulla tehdyksi ja siellä on aina kiire. Siksi olisi paras ratkaisu, että mies menisi ihan normaalisti töihin ja saisi tehtyä kaikki työnsä ajallaan ilman, että kuumeinen lapsi roikkuu sylissä. Mä taas voisin hyvinkin olla omasta työstäni pois, koska tällä hetkellä ei ole koviin kiireistä hommaa. En ymmärrä miten tuo ohje voi heillä olla tuollainen, kun virallinen ohje muualla on, että terveet ja oireettomat perheenjäsenet saavat elää normaalisti eli mennä töihin, kouluun tms.

Eihän sillä ole merkitystä tekeekö etätöitä vai käykö työpaikalla töissä!!!!

En käsitä miten se vaikuttaisi siihen kenen pitää jäädä hoitamaan sairasta lasta. Kyllä mä kotona etätöitä tehdessäni teen ihan samalla tavalla töitä kuin työpaikallakin, eikä se etätyö tarkoita että voisi samalla hoitaa lasta. Miten esim puhelinpalaverin hoidat jos on jaloissa pieni lapsi? Tietysti päiväuniaika jää työskentelyaikaa, mutta yleensä firmat odottaa kyllä täyden työpäivän työpanosta myös kotoa käsin työskentelevältä.

Alkuperäinen kirjoittaja palkanlaskija:
Sitten on taas ihan toinen juttu kerrotko työnantajallesi että puolisosi tekee töitä kotoaan.

Siis näinhän tämä ei tietenkään mene -mistä ihmeestä tuollaista keksit! Etätyöntekijä tekee töitä -ei hoida lasta. Jos lapsi on sairaana ja etätyöntekijä hoitaa lasta, niin silloin hän ei ole töissä. Teillä on kummallakin yhtäläinen oikeus jäädä hoitamaan lasta. Miehen firma nähtävästi haluaa suojella työntekijöitään possutaudilta ja on antanut siksi tuollaisen suosituksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Eihän sillä ole merkitystä tekeekö etätöitä vai käykö työpaikalla töissä!!!!

En käsitä miten se vaikuttaisi siihen kenen pitää jäädä hoitamaan sairasta lasta. Kyllä mä kotona etätöitä tehdessäni teen ihan samalla tavalla töitä kuin työpaikallakin, eikä se etätyö tarkoita että voisi samalla hoitaa lasta. Miten esim puhelinpalaverin hoidat jos on jaloissa pieni lapsi? Tietysti päiväuniaika jää työskentelyaikaa, mutta yleensä firmat odottaa kyllä täyden työpäivän työpanosta myös kotoa käsin työskentelevältä.

Meidän sairas astmalapsi on 4-v, eikä todellakaan nuku niitä päikkäreitä. Täyttä työpäivää varmaan odotetaan, mutta samalla pitäisi pystyä koko ajan tarkkailemaan lapsen hengitystä ja tarvitseeko lisää avaavaa lääkettä vai kenties pitääkö lähteä sairaalaan. No, jos mun oma olo ei tästä kohene, niin voin olla sen varjolla kotona alkuviikon, niin ei ole sitten ainakaan epäselvää olenko ilman lupaa pois, vaikka mieskin olis kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Eikö olisi aika loogista, että mies ilmoittaisi työnantajalleen hoitavansa sairasta lasta kun kerran kotona on?

No ei mies normaalisti ole kotona, mutta hänen työnantajansa ei päästä häntä töihin, jos perheessä on sikatautinen. Miehellä on töissä kiire ja hommat pitää saada valmiiksi. Kolmenkin päivän poissaolo tietää järjetöntä työtaakkaa sen jälkeen ja tahti senkun kiihtyy, koska hommat pitää saada valmiiksi vaikka kuinka olisi oikeus hoitaa sairasta lasta. Mulla on taas on työ, jossa tällähetkellä vähän rauhallisempaa ja voisin sen puolesta olla hyvin kotona hoitamassa lasta.

Siis näinhän tämä ei tietenkään mene -mistä ihmeestä tuollaista keksit! Etätyöntekijä tekee töitä -ei hoida lasta. Jos lapsi on sairaana ja etätyöntekijä hoitaa lasta, niin silloin hän ei ole töissä. Teillä on kummallakin yhtäläinen oikeus jäädä hoitamaan lasta. Miehen firma nähtävästi haluaa suojella työntekijöitään possutaudilta ja on antanut siksi tuollaisen suosituksen.

Juuri näin. Siis ensinnäkin, mies tekee ETÄTÖITÄ, jolloin hän on sen normaalin työpäivän kotona. Ei hän silloin voi hoitaa lasta, eikä hänen tarvikaan, koska hän on töissä!!! Toisekseen, miksei mies voisi jäädä kokonaan saikulle ja hoitaa lasta? Ei easimies voi pakottaa isää tulemaan töihin tai tekemään etätöitä, vaan kyllä isä saa hoitaa lastansa, sanoi esimies mitä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja halloota:

Juuri näin. Siis ensinnäkin, mies tekee ETÄTÖITÄ, jolloin hän on sen normaalin työpäivän kotona. Ei hän silloin voi hoitaa lasta, eikä hänen tarvikaan, koska hän on töissä!!! Toisekseen, miksei mies voisi jäädä kokonaan saikulle ja hoitaa lasta? Ei easimies voi pakottaa isää tulemaan töihin tai tekemään etätöitä, vaan kyllä isä saa hoitaa lastansa, sanoi esimies mitä tahansa.

No tätä mä tarkoitin kun sanoin, että kun mies joutuu jokatapauksessa olemaan kotona hän voi ilmoittaa työnantajalle, että hoitaa sairasta lasta -> ei siis voi tehdä töitä.

No entä jos mies työttömänä? Voinko olla itse pois töistä? Lähinnä ajattelin tilannetta, jos lapsen joutuu lähteä viemään lääkäriin ja toisen pitäis olla sisarusten kanssa kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
pitääkö sen miehen tehdä ne työt just sillä aikaa kun sinä olet töissä?eli voiko työt tehdä kotona esim illalla kun sinä olet jo tullut kotiin?

Kyllä ne varmaan päivän aikana pitäis saada tehtyä. Aina silloin, kun hän on hoitanut sairaita lapsia kotona, niin työpuhelin soi vähän väliä ja siihen on vähän pakko vastata. Vaikka virallisesti alle 10-v lasta saa jäädä hoitamaan tilapäisesti kotiin, niin monessa työpaikassa on kuitenkin valitettavasti niin, että ne työt odottaa tekijäänsä sen 3 päivän jälkeen ja työntekijällä on entistä enemmän kiire, kun pitää normaalihommien lisäksi tehdä rästihommat. Näinhän sen ei pitäisi mennä, mutta tiedän useamman ihmisen, joilla on näin.

Työttömällä asia on vähän eri mun mielestä. Jos ei ole töissä (etänä tai normaalisti työpaikalla), niin ei kai silloin voi toinen vanhempi jäädä kotiin lasten kanssa.

Yhteistyössä