Tietääkö kukaan? Saako isä sairaslomaa kipeän lapsen hoitoon...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tilanne siis tämä: Molemmat lapset korkeassa kuumeessa ja tulehdusarvot koholla. Huomenna menemme tarkistamaan uudestaan vanhemman pojan tulehdusarvot (nousussa pari päivää, kuuri aloitettu su iltana). Mikäli pojan arvot on nousseet edelleen, poika joutuu sairaalaan.
Jos hän sinne joutuu, haluaisin olla hänen kanssaan sairaalassa, varsinkin yön. Nuorempikin lapsi on kipeänä kotona, paremmassa kunnossa jo kuitenkin. Saakohan mies tällaisessa tilanteessa sairaslomaa, jotta voisi jäädä kotiin hoitamaan kuopusta, jotta minä olisin esikoisen kanssa sairaalassa? Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Itse olen kesälomalla enkä tarvitse työpaikalle sairasloma-todistusta. En hennoisi jättää poikaa yksin sairaalaankaan, mutta toinenkin lapsi tarvitsee hoitajaa :(

juu, saa isä jäädä kotiin hoitamaan, sitä ei voi esimies kieltää, mutta palkkaa isä tuskin saa. Kannattaa neuvotella heti esimiehen kanssa, millaiset paperit tarvitaan.

Ei isä sairaslomaa saa, mutta sairasta lasta saa jäädä hoitamaan kotiin, jos lapsi on alle 7-vuotias. Kyllä siitä useimpien työehtosopimusten mukaan palkkaakin saa, muistaakseni kolmelta päivältä, minä aikana täytyy hommata hoitaja lapselle, jos sairaus jatkuu.

Ei isä sairaslomaa saa, mutta sairasta lasta saa jäädä hoitamaan kotiin, jos lapsi on alle 7-vuotias. Kyllä siitä useimpien työehtosopimusten mukaan palkkaakin saa, muistaakseni kolmelta päivältä, minä aikana täytyy hommata hoitaja lapselle, jos sairaus jatkuu.

Alle 10 vuotiaan kanssa saa jäädä ja useimmat tosiaan maksavat palkankin 3 ekalta päivältä. Mut nyt toinen vanhemmista on jo kotona niin todennäköisesti ei työnantajan mielestä siellä kahta tarvita.
Mun työnantaja on kyllä aina ollu reilu näissä jutuissa, eli mä luulen että mä saisin jäädä ainakin palkattomalle toisen kanssa kotiin jos toinen on sairaalassa ja toinen vanhemista on siellä

Molemmat lapset ovat alle 3-vuotiaita. Mietin vaan että kirjoittavatko isälle minkäänlaista lappua, koska minä olen kotona kesälomalla? Jos niin käy että vanhempi joutuu osastolle, täytyykö todistus pyytää lääkäriltä vai soittaako mies itse esimiehelleen joka myöntää lapsen hoitoon vapaan? Ei ymmärretä kumpikaan näistä, kun koskaan ei ole tarvinnut hakea sairaan lapsen hoitoon lääkärintodistuksia tms.

Meillä riittää että täytetään lappu haettavasta tilapäisestä hoitovapaasta. Siinä on kohta joka pitää rastittaa "toinen vanhemmista on estynyt hoitamasta lastaan". Ja ap:n tapauskessa tämä kohta täyttyy. 3päivää saa olla palkallisena meillä. Kunnalla olen töissä.

Kiitos että autoitte asiassa!! Ehdin jo ajatella että joudun jättämään isomman sairaalaan yksin jotta pääsen pienempää hoitamaan, mutta mies voikin siis ilmeisesti jäädä pikkuisen kanssa! Toivon kuitenkin ettei sairaalahoitoa tarvita ja pojan kunto olisi jo parempi kuin viimeisen viikon ajan :(

Nyt lähden nukkumaan. Kiitos vielä kaikille kun jaksoitte vastata!!

Yhteistyössä